Gå til innhold

Er dette greit av arbeidsplassen å gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100 prosent alene med et astma barn, som er under to år. Fordi barnet har en så kraftig astma har jeg dobbelt så mange sykedager for barnet mitt. I fjor var jeg borte 38 dager med sykt barn, jeg har heldigvis ikke mye sykefravær selv, dette utgjør muligens 4 egenmeldingsdager i året. 
 

Sjefen på jobben, jeg jobber på aldershjem er utrolig lite forståelsesfull. Jeg har blitt innkalt til møte der hun har spurt om hvorfor barnet mitt er sykt så ofte, og har sagt at jeg burde komme på jobb med sykt barn. Jeg synes det er helt sykt, jeg har en på 19 måneder som må ha medisin flere ganger daglig og er utrolig grinete klengete på de verste dagene. Ta med han på en demens avdeling der jeg må løpe fra det ene til det andre er helt uaktuelt. Hun mener at han kan ligge på vaktrommet og hvile mens jeg jobber og så kan de tilrettelegge for «pauser» slik at jeg får gitt han medisiner. Ofte er han så grinete at han ikke vil ha medisin og det er generelt vanskelig å gi ham medisiner. 
 

Jeg ringte i dag for å si at barnet er syk og at jeg ikke kommer på jobb. Fikk igjen beskjed om å ta med meg barnet på jobb og jobbe halve kveldsvakta, de hadde ingen som kunne dele medisiner. Jeg sa nei og det går ikke med mitt barn han griner og er ekstremt klengete, helt umulig å ha han med på jobb når han er så liten. 
 

Sjef blir da sur og sier at jeg har plikt til å være mer samarbeidsvillig når hun som sjef «tilrettelegger» så mye. Hun sa også at han kunne være hjemme med barnevakten sin så kunne jeg stikke hjem å gi han medisiner. Jeg synes ærlig talt at dette var langt over streken. 
 

Nå fikk jeg en e-post der jeg er innkalt til er nytt møte på mandag der vi igjen skal snakke om mitt høye fravær. Er dette lov? 

Anonymkode: 8932c...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen inngående kjennskap til regler vedr fravær når man har sykt barn, men hva med å faktisk gjøre som sjefen din spør om en gang. Ta med barnet på jobb slik at de får se at det er en dårlig løsning?

Anonymkode: e1a3d...eb2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor kan ikke barnet være med barnevakten? kravet ditt på permisjon for sykt barn går jo barn så langt som behovet tilsier

Anonymkode: 4cb9b...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ca to måneders fravær (regnet i arbeidsdager) fra arbeidsplassen, og du virker ikke veldig villig til komme sjefen og arbeidsplassen i møte.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har ingen inngående kjennskap til regler vedr fravær når man har sykt barn, men hva med å faktisk gjøre som sjefen din spør om en gang. Ta med barnet på jobb slik at de får se at det er en dårlig løsning?

Anonymkode: e1a3d...eb2

Syns ikke hun skal utsette barnet sitt for det. Ligge alene, syk på et helt fremmed sted!? Det vil også gå utover pasientene. Hadde barnet vært 5 år eller eldre så hadde det vært noe annet. 
 

Jeg kan heller ikke om regelverket men dette høres ikke ok ut! Har dere en hs/tillitsvalgt du kan snakke med?

Anonymkode: cc2f0...d01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke bruker flere sykt-barn dager enn du har, så skjønner jeg ikke hva sjefen hisser seg opp for. Du har jo krav på de sykedagene hvis du trenger de. 

Anonymkode: 62979...fde

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, EvaLena skrev:

Hvor er barnefar? Du får be han steppe inn og hjelpe til.

Jeg er 100 alene med barnet, barnefar og barnet har ikke kontakt. 

Anonymkode: 8932c...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har ingenting med å spørre deg om hvorfor barnet er sykt. Gjør det du må og har krav på og ignorer alt annet fra sjefen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke bruker flere sykt-barn dager enn du har, så skjønner jeg ikke hva sjefen hisser seg opp for. Du har jo krav på de sykedagene hvis du trenger de. 

Anonymkode: 62979...fde

Ja, nettopp! Jeg har krav på 40 sykedager for barnet mitt i løpet av ett kalenderår. I fjor brukte jeg 38 av dem. 

Anonymkode: 8932c...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor kan ikke barnet være med barnevakten? kravet ditt på permisjon for sykt barn går jo barn så langt som behovet tilsier

Anonymkode: 4cb9b...47f

Barnevakten greier ikke å passe barnet når han er veldig dårlig. Og det skal hun heller ikke gjøre. Man har ikke lov til å levere sykt barn i barnehagen heller. 

Anonymkode: 8932c...a59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100 prosent alene med et astma barn, som er under to år. Fordi barnet har en så kraftig astma har jeg dobbelt så mange sykedager for barnet mitt. I fjor var jeg borte 38 dager med sykt barn, jeg har heldigvis ikke mye sykefravær selv, dette utgjør muligens 4 egenmeldingsdager i året. 
 

Sjefen på jobben, jeg jobber på aldershjem er utrolig lite forståelsesfull. Jeg har blitt innkalt til møte der hun har spurt om hvorfor barnet mitt er sykt så ofte, og har sagt at jeg burde komme på jobb med sykt barn. Jeg synes det er helt sykt, jeg har en på 19 måneder som må ha medisin flere ganger daglig og er utrolig grinete klengete på de verste dagene. Ta med han på en demens avdeling der jeg må løpe fra det ene til det andre er helt uaktuelt. Hun mener at han kan ligge på vaktrommet og hvile mens jeg jobber og så kan de tilrettelegge for «pauser» slik at jeg får gitt han medisiner. Ofte er han så grinete at han ikke vil ha medisin og det er generelt vanskelig å gi ham medisiner. 
 

Jeg ringte i dag for å si at barnet er syk og at jeg ikke kommer på jobb. Fikk igjen beskjed om å ta med meg barnet på jobb og jobbe halve kveldsvakta, de hadde ingen som kunne dele medisiner. Jeg sa nei og det går ikke med mitt barn han griner og er ekstremt klengete, helt umulig å ha han med på jobb når han er så liten. 
 

Sjef blir da sur og sier at jeg har plikt til å være mer samarbeidsvillig når hun som sjef «tilrettelegger» så mye. Hun sa også at han kunne være hjemme med barnevakten sin så kunne jeg stikke hjem å gi han medisiner. Jeg synes ærlig talt at dette var langt over streken. 
 

Nå fikk jeg en e-post der jeg er innkalt til er nytt møte på mandag der vi igjen skal snakke om mitt høye fravær. Er dette lov? 

Anonymkode: 8932c...a59

Hun tilrettelegger ikke, hun overkjører deg og ditt barn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere møtes på midten. Ved en kveldsvakt må du jo alt ha ordnet barnevakt. Hadde det vært på dagtid og barnet var for sykt til å gå i barnehage er en annen ting. Synes forslaget fra sjefen din om å reise hjem mår barnet trenger medisin høres fornuftig ut jeg. Det å ta ham med på jobb synes jeg derimot ikke høres like greit ut.

 

Synes for øvrig du virker lite løsningsorientert og har dårlige holdninger. Du beskriver egne egenmeldinger som lite, men for en voksen å være syk 4 ganger per år i den grad at man ikke kan jobbe er mye. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på kronikere, men antar du hadde nevnt du var kronikker siden du skriver at sønnen er det.

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS sier at hun er 100% alene, så da antar jeg at det ikke er en barnefar med i bildet. Dermed har hun krav på 20 dager. I tillegg virker det som hun har 20 dager pga kronisk sykdom, så til sammen 40 dager. Så den biten er jo grei. Men jeg skjønner jo at dette er veldig utfordrende for arbeidsgiver. Arbeidsgivers krav om å ta barnet med på jobb synes jeg er helt urimelig, men forslaget om at barnevakten passer på det skjønner jeg ikke helt problemet med.

Mitt barn er nå 8 år, og selv om han ikke kan være hjemme alene når han er syk, så trenger han som regel ikke round-the-clock service, så pleier jeg å jobbe litt hjemme de dagene, og det gjør alle jeg kjenner som har mulighet til hjemmekontor. Nå mener jeg ikke at alle skal ta med jobben hjem, jeg skjønner jo at mange ikke kan det. Jeg prøver bare å illustrere at sykt barn-fravær skal være nødvendig, og for meg er det vanligvis ikke nødvendig å ta 100 prosent fri når barnet er sykt, og for ts er kanskje ikke nødvendig å ta 100 prosent fri hvis hun uansett skulle hatt barnevakt.

Anonymkode: 4cb9b...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alvario skrev:

Her må dere møtes på midten. Ved en kveldsvakt må du jo alt ha ordnet barnevakt. Hadde det vært på dagtid og barnet var for sykt til å gå i barnehage er en annen ting. Synes forslaget fra sjefen din om å reise hjem mår barnet trenger medisin høres fornuftig ut jeg. Det å ta ham med på jobb synes jeg derimot ikke høres like greit ut.

 

Synes for øvrig du virker lite løsningsorientert og har dårlige holdninger. Du beskriver egne egenmeldinger som lite, men for en voksen å være syk 4 ganger per år i den grad at man ikke kan jobbe er mye. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på kronikere, men antar du hadde nevnt du var kronikker siden du skriver at sønnen er det.

 

 

Anonymkode: 8932c...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LeneXCII skrev:

Sjefen din har ingenting med å spørre deg om hvorfor barnet er sykt. Gjør det du må og har krav på og ignorer alt annet fra sjefen. 

eh, jo, de kan kreve legeerklæring på dag 4.

Anonymkode: 4cb9b...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS sier at hun er 100% alene, så da antar jeg at det ikke er en barnefar med i bildet. Dermed har hun krav på 20 dager. I tillegg virker det som hun har 20 dager pga kronisk sykdom, så til sammen 40 dager. Så den biten er jo grei. Men jeg skjønner jo at dette er veldig utfordrende for arbeidsgiver. Arbeidsgivers krav om å ta barnet med på jobb synes jeg er helt urimelig, men forslaget om at barnevakten passer på det skjønner jeg ikke helt problemet med.

Mitt barn er nå 8 år, og selv om han ikke kan være hjemme alene når han er syk, så trenger han som regel ikke round-the-clock service, så pleier jeg å jobbe litt hjemme de dagene, og det gjør alle jeg kjenner som har mulighet til hjemmekontor. Nå mener jeg ikke at alle skal ta med jobben hjem, jeg skjønner jo at mange ikke kan det. Jeg prøver bare å illustrere at sykt barn-fravær skal være nødvendig, og for meg er det vanligvis ikke nødvendig å ta 100 prosent fri når barnet er sykt, og for ts er kanskje ikke nødvendig å ta 100 prosent fri hvis hun uansett skulle hatt barnevakt.

Anonymkode: 4cb9b...47f

Barnet er 19 måneder, ditt barn er 8 år. Det er litt forskjell her. Jeg har ikke muligheten til å jibbe hjemmefra, og barnevakt må jeg ha de gangene jeg har kveldsvakt, da ingen barnehager er åpne etter kl.17.00. 

Barnevakten min er ikke istand til å håndtere barnet mitt alene når han er syk. Og mitt er såpass vanskelig at han trenger tett oppfølging når han er syk. Han vil ikke annet enn å være klistret til meg hele tiden. 
 

Jeg har ikke bil og det tar 30 min hver vei for meg å reise hjem. Så jeg vil være 1,5 timer borte hvis jeg prøver ut denne «løsningen». 

Anonymkode: 8932c...a59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Alvario skrev:

Her må dere møtes på midten. Ved en kveldsvakt må du jo alt ha ordnet barnevakt. Hadde det vært på dagtid og barnet var for sykt til å gå i barnehage er en annen ting. Synes forslaget fra sjefen din om å reise hjem mår barnet trenger medisin høres fornuftig ut jeg. Det å ta ham med på jobb synes jeg derimot ikke høres like greit ut.

 

Synes for øvrig du virker lite løsningsorientert og har dårlige holdninger. Du beskriver egne egenmeldinger som lite, men for en voksen å være syk 4 ganger per år i den grad at man ikke kan jobbe er mye. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på kronikere, men antar du hadde nevnt du var kronikker siden du skriver at sønnen er det.

 

Jeg har ikke dårlige holdninger, når jeg vil være hjemme med et astma sykt barn. Er ikke hjemme å slapper av! Det er konstant grining, klenging og det kan ta bortimot 30-45 min å gi ham medisin. Og han må ha medisin flere ganger. Det hender også at han blir såpass dårlig at vi må til legevakta. 

Å være på jobb på aldershjem når man har influensa, noe jeg hadde er ekstremt farlig for de eldre som bor der. Så derfor tok jeg egenmelding. Eldre mennesker kan omkomme av influensa, just saying...

Anonymkode: 8932c...a59

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke kg er rette plassen å stille disse spørsmålene. Kg kvinner hater alle som ikke snur opp ned på verden for å unngå å bruke egenmeldinger. 

 

Jeg vet ikke hva som er lov, men synes sjefen din opptrer dårlig. Snakk med tillitsvalgt, evnt legen til barnet. 

Anonymkode: 16547...e81

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eh, jo, de kan kreve legeerklæring på dag 4.

Anonymkode: 4cb9b...47f

Vi drar alltid til legen når barnet er sykt, og legeerklæring har jeg ved flere anledninger gitt. Og kan gjerne gi flere, har som sagt tett kontakt med legen pga oppfølging av mitt barn.

Anonymkode: 8932c...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...