Gå til innhold

Høy gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er normalt for et par i 40-årene? Vi har 2,5mill i gjeld.. Inntekt på ca 900000 tilsammen. 3 barn. Er det mye?? Huset har takst på 4,5mill.

Anonymkode: e47e3...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Dere burde heller ha solgt huset til 4,5 mill og kjøpt en billig bolig til 2 mill. Så hadde dere vært gjeldsfrie. 

Anonymkode: 1eefb...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke mye om dere har råd til det. Men om dere er 40 og har tre barn, så har dere vel levd og erfart såpass lenge nå at dere er i stand til å vurdere deres eget forbruk og hva dere ønsker å ha?

Anonymkode: 40bff...04e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en samlet inntekt på 1,4 mill i året. Men vi er bare i 20 årene. Så ville solgt huset å kjøpt noe mindre så hadde dere vært gjeldsfrie siden dere er i 40-årene. 
 

Anonymkode: 99cb7...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hørtes ganske normalt og fornuftig ut. 

Vi tjener omtrent det dobbelte, boligen er verdt ca 9,5 mill, 3 mill i gjeld. Planlegger å trekke opp en del på lån for å kjøpe fritidsleilighet. Ser virkelig ikke vitsen med å bli gjeldsfri, så vi planlegger å holde gjeldsgraden på ca 50% inn mot pensjonsalder. 

Anonymkode: d985f...55e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alene høyere gjeld enn dere; og lavere inntekt. Jeg sparer allikevel nesten 20k i mnd. Dere har nok en ganske grei økonomi, selv med barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva som er normalt, men vi er et par i 40 årene med 3 barn. Lån på 2,1 mill, samlet årsinntekt på ca 1 mill. Litt usikker på hva huset er verdt, har ikke hatt takst på det siden det ble bygget i 1997.

Anonymkode: a1add...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett er det ganske komfortabelt. Rundt 20 år igjen som yrkesaktiv, grei gjeldsgrad og totalt sett lavt lån.

Men hele saken kommer litt an på tilstanden på huset da... Og hva dere planlegger fremover. Ny bil spiser fort opp en halv mill, så da er man oppe i 3 millioner. Hvis taket ikke er gjort noe med må man påregne 200'000 der iløpet av de neste 10 årene. Hvis huset er av eldre sort må man påregne ny drenering, det koster noen hundretusner. Elektrisk anlegg må kanskje oppgraderes. Nytt røropplegg må kanskje vurderes. Kledningen må nok også byttes en gang. Og da bør man ta vinduer samtidig... 

Ikke gratis å ha hus. Så før dere veit ordet av det har det gått 15 år, man nærmer seg pensjonsalder og lånet er større enn det er pr. idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske så normalt ut. Vi er i slutten av 30-årene, har 3,2mill i gjeld, huset verdt ca 6,3mill. Samlet inntekt 1,1-1,2 mill. 3 barn. Lever bra med dette.

Anonymkode: 88987...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye? Hadde selv 2,5mill i gjeld alene da jeg tjente 550 000kr. Bor man i Oslo må man nesten ha det dersom man kjøper bolig alene. Hadde ganske grei økonomi da, men så var jeg jo alene.

Anonymkode: 46deb...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, newman01 skrev:

Isolert sett er det ganske komfortabelt. Rundt 20 år igjen som yrkesaktiv, grei gjeldsgrad og totalt sett lavt lån.

Men hele saken kommer litt an på tilstanden på huset da... Og hva dere planlegger fremover. Ny bil spiser fort opp en halv mill, så da er man oppe i 3 millioner. Hvis taket ikke er gjort noe med må man påregne 200'000 der iløpet av de neste 10 årene. Hvis huset er av eldre sort må man påregne ny drenering, det koster noen hundretusner. Elektrisk anlegg må kanskje oppgraderes. Nytt røropplegg må kanskje vurderes. Kledningen må nok også byttes en gang. Og da bør man ta vinduer samtidig... 

Ikke gratis å ha hus. Så før dere veit ordet av det har det gått 15 år, man nærmer seg pensjonsalder og lånet er større enn det er pr. idag. 

Ny oppusset, så store utgifter er allerede betalt. Har ganske ny bil, ingen lån på den

Anonymkode: e47e3...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, King in the North skrev:

Jeg har alene høyere gjeld enn dere; og lavere inntekt. Jeg sparer allikevel nesten 20k i mnd. Dere har nok en ganske grei økonomi, selv med barn?

Det budsjettet må du vise oss

Anonymkode: 38b0e...d78

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det budsjettet må du vise oss

Anonymkode: 38b0e...d78

Det må jeg strengt tatt ikke 😉 Spesielt siden du spørr så pent:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke umulig. Med f.eks. 800'000 i inntekt og 2,7mill i lån, med 30 års løpetid og rente på 2,3% kan man fint sette av 20k til sparing, samtidig som man betaler 12k/mnd i renter og avdrag. Man har jo 43k utbetalt pr mnd. Da har man 11k til andre utgifter. Ikke komfortabelt, men det kan gå. Sier man at avdrag er sparing er det romslig igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er normalt for et par i 40-årene? Vi har 2,5mill i gjeld.. Inntekt på ca 900000 tilsammen. 3 barn. Er det mye?? Huset har takst på 4,5mill.

Anonymkode: e47e3...c0b

Hvorfor det? Om de sparer betraktelig kan huset nedbetales på 4 kanskje 5 år. 

Anonymkode: 94a33...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det budsjettet må du vise oss

Anonymkode: 38b0e...d78

Er det så utrolig? Har nesten 900.000 her i huset og, og sparer rundt 35.000 hver måned. 

Anonymkode: 94a33...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja. Jeg er 37 og har 2,2 i gjeld. Inntekt på 600.000 i året. Det er jo en del, men betaler ned hver mnd, ofte mer enn jeg må. Så ser på det som sparing, regner med at jeg tjener greit når jeg en dag skal selge (leiligheten min ligger midt i Bergen sentrum). 

Anonymkode: 16afe...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, King in the North skrev:

Det må jeg strengt tatt ikke 😉 Spesielt siden du spørr så pent:)

Trodde ikke du ville bli furten for ingenting💩

Anonymkode: 38b0e...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så utrolig? Har nesten 900.000 her i huset og, og sparer rundt 35.000 hver måned. 

Anonymkode: 94a33...610

Mennesket har mer gjeld enn TS, mindre lønn, OG sparer 20 000 i måneden? Ja det er ganske utrolig. 

Anonymkode: 38b0e...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er normalt for et par i 40-årene? Vi har 2,5mill i gjeld.. Inntekt på ca 900000 tilsammen. 3 barn. Er det mye?? Huset har takst på 4,5mill.

Anonymkode: e47e3...c0b

Jeg er 43 år, skilt (med dertil «milliontap»), lønn ca det samme som dere har til sammen. 3 barn som bor hos meg 100%, ingen bidrag,  Hus med kjøpepris i 2011 på 4,5 millioner som dere..

Har bil, men bytter sjelden. (Kjører fortsatt min andre bil siden jeg kjøpte første som 21 åring)

Jeg var ferdig med boliglånet i fjor, og er gjeldfri.

Sånn sett har jeg problem med å skjønne hvorfor dere skal ha 2,5millioner i gjeld fortsatt når dere er i 40 åra.. jeg anser ikke mitt forbruk som spesielt lavt, spesiellt mht at det koster mye å ha 3 barn, samt at jeg måtte betale min X over en million da vi ble skilt.

Men hva som et vanlig er ikke godt å si.. 

 

 

Anonymkode: 08cd6...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...