Gå til innhold

Mensa iq-test


Iris698

Anbefalte innlegg

Oi, 20 min kommer til å gå fort! Her testes jo mer enn bare IQ, du skal ikke ha mye nerver før det ødelegger resultatet.

Hvor mange riktige trenger man for å få en score på 131+? Og vet noen hva som er høyest mulige IQ-score på den offisielle testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ja, jeg vil si at det eneste som skiller hjemmetesten fra den offisielle er antallet oppgaver og tiden. Vanskelighetsgraden på oppgavene er så å si helt lik. Det lønner seg derfor å være veldig rask på de første oppgavene og gå videre hvis du er usikker på enkelte, sånn at du opparbeider deg nok tid til å se over de du synes er vanskeligst til slutt. Jeg var på oppgave 45 da det var 5 min igjen, og da hadde jeg 7 oppgaver jeg stussa litt på og måtte gå tilbake til. Men jeg fikk gjort ferdig alt helt greit fordi jeg brukte tiden godt. 

Tror du maks kan ha 5 feil for å komme inn i mensa. På den testen jeg tok var den høyeste mulige iq-scoren 135. 

Anonymkode: c7d7f...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sesjon på begynnelsen av 80 tallet og noe av de første vi skulle gjøre var og " fylle ut noen skjemaer."

Vi fikk beskjed om å ta toalettbesøk først og alle måtte sitte rolig på stolene sine i 1 time og fylle ut skjemaene. Brudd på reglene ble slått hard ned på. " Bare så dette er klart, dette er ikke noen IQ test men det kan få påvirkning for dine muligheter i forsvaret så fyll ut så godt du kan." Det var den beskjeden vi fikk. Jeg hadde ikke sett en IQ test før men jeg skjønte at den logiske delen var en ekte IQ test. Jeg tror vi hadde 3 forskjellige tester. Det var da på papir så jeg hoppa over de jeg ikke forsto med en gang og begynte forfra. Jeg hadde tenkt og slippe forsvaret men det var av andre grunner og jeg får meg heller ikke til lage meg dummere en jeg er.  I ei pause prata jeg med en som var der for andre gang og han forklarte alt var en IQ test som de la stor vekt på, om du tror du klarte flesteparten av spørmålene kan du bare glemme og slippe militæret sa han. De 15-20 siste de roper opp på slutten av dagen er rangert etter IQ testen. Av 70 personer var jeg sistemann og ble holdt igjen mye lenger enn de andre og spurte hvorfor. Du gjorde det bra her sa han og pekte på papirene, du får ikke flere opplysninger en det. Jeg fikk en hel del tilbud og forslag men jeg sa jeg hadde hatt en vanskelig oppvekst, at jeg hadde nerveproblemer, og at jeg hadde mistanke om at jeg hadde tatt skade av det (Diag.PTSD.senere) Du slipper ikke militæret med de grunnene du har oppgitt sa han men jeg gir deg 2 års utsettelse. Så fikk jeg en lapp med navn tittel og tlf. Jeg ble militærnekter og tok 16 mnd. siviltjeneste. Tar med en beskrivelse siden forsvaret ikke opplyser folk om hva slags skjemavirksomhet de driver med.

I 2015 bestemte jeg meg for og ta en IQ test online. MENSA SD15. Jeg har litt varierende konsentrasjonsvansker og ventet til en dag jeg følte meg i form. Om jeg husker rett var det 35 oppgaver på 25 minutter. Jeg bommet litt på disponering av tiden og måtte ta de 9 siste oppgavene på 2 minutter. Jeg fikk 138 mens kravet for å bli medlem var 135. Jeg hadde ikke betalingskort da men det koster litt å bli medlem. Man kan da ta en mer omfattende test men den kostet 1200 kroner tror jeg det var.

Hvor høyt skalaen går på SD15 vet jeg ikke men det er ikke noen " liksomtest " som noen gir inntrykk av. Det står på portalen at du bør vente et halvt år om du vil ta den om igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva skjer egentlig hvis man har tatt testen tidligere og fått 131 eller høyere, og så tar man den igjen, men scorer da under kravet for å bli medlem av mensa? Har man fremdeles rett til å bli medlem?

Anonymkode: c7d7f...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjer egentlig hvis man har tatt testen tidligere og fått 131 eller høyere, og så tar man den igjen, men scorer da under kravet for å bli medlem av mensa? Har man fremdeles rett til å bli medlem?

Anonymkode: c7d7f...b7e

Det må du nesten spørre mensa om

Anonymkode: 31f7d...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...