Gå til innhold

Mensa iq-test


Iris698

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta den formelle Mensa iq-testen snart, og har noen spørsmål om dette.

For det første, tas testen på pc eller papir? Får man lov til å bruke ekstra papir og blyant til å notere litt underveis? Hvor mange spørsmål er det, og hvor lang tid får man? Er oppgavene av samme slag som Mensas online-test, og er vanskelighetsgraden omtrent den samme? Har dere opplevd, eller vet dere om noen som har opplevd, at resultatene på online-testen og den formelle testen samsvarte? Og vet dere om noen gode iq-tester på nett? Send forresten gjerne inn vanskelige oppgaver her, hvis dere har noen!

Setter pris på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nok en IQ test engang. Dette var godt og blandet med teori, og praktiske oppgaver. 

Fikk 115 IQ score. 

Men erfaringsmessig får du det på data. Med multiple choice 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den offisielle Mensa-testen, da jeg tok den, var på papir. Jeg tror (?) man kan ha med ekstra papirark for å notere, men det er egentlig ikke noe å notere? Den offisielle testen er jo bare logiske oppgaver av typen velg ut en, og hva er neste riktige i rekken. Du har også dårlig tid. Så ville gått kjapt gjennom så mange som mulig først, for så heller komme tilbake til de du ikke fikk til på første forsøk. 

Du får eget ark for resultater, så pass på å krysse av riktig svar på riktig spørsmålsnummer. I presset situasjon er det i seg selv en iq-test.. 

Anonymkode: 5336f...080

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, ThePunisher said:

Nok en IQ test engang. Dette var godt og blandet med teori, og praktiske oppgaver. 

Fikk 115 IQ score. 

Men erfaringsmessig får du det på data. Med multiple choice 

det du tok er ikke mensa test.

Anonymkode: 5336f...080

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

det du tok er ikke mensa test.

Anonymkode: 5336f...080

Mensa har pleid å bruke Ravens matriser, dvs. ikke noen blanding av teori og praktiske oppgaver. Men WAIS er eksempel på en intelligenstest der det er en blanding oppgaver, som således måler flere ting enn Ravens matriser kan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får over 130 på nett testen til Mensa Norge og fikk 125 på den offisielle (38 av 45 mulige riktige).

Anonymkode: 6cd95...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Får over 130 på nett testen til Mensa Norge og fikk 125 på den offisielle (38 av 45 mulige riktige).

Anonymkode: 6cd95...705

det du tok er heller ikke offisielle mensa test. Den har mange flere oppgaver enn 45.

den som ligger på nett på mensa sine sider, er bare et eksempel på hva som forventer deg. Resultat er ikke gjeldende.

Her kan du booke test, hvis du er nysgjerrig - https://www.mensa.no/iq/iqtester/

ps: Flere her viser til høye tall, på et test de tok, som de fant på nett. Eneste dere viser da, er at dere ikke er smarte nok til engang skjønne hva mensa test er. 

Anonymkode: 5336f...080

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det du tok er heller ikke offisielle mensa test. Den har mange flere oppgaver enn 45.

den som ligger på nett på mensa sine sider, er bare et eksempel på hva som forventer deg. Resultat er ikke gjeldende.

Her kan du booke test, hvis du er nysgjerrig - https://www.mensa.no/iq/iqtester/

ps: Flere her viser til høye tall, på et test de tok, som de fant på nett. Eneste dere viser da, er at dere ikke er smarte nok til engang skjønne hva mensa test er. 

Anonymkode: 5336f...080

Den offisielle testen har 45 oppgaver jo. Står på nettsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner den offisielle testen prøvetesten? Noen IQ tester på internet bruker tall og matte og det syns jeg er merkelig da det krever forkunnskaper. Prøvetesten på Mensa sin nettside bruker ikke tall, bare former. Man skal kunne se mønstre og bruke logikk for å finne ut hvilken form som passer. 

Anonymkode: 31aeb...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensa burde teste folks evne i å bruke «s» i steden for «sin» etter ord. Mensas nettside. «Mensa sin nettside» høres ut som en er tilbakestående, og det er kanskje riktig – sandkassespråk. 

Anonymkode: e0eb5...7cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Sweet Ingrid said:

Den offisielle testen har 45 oppgaver jo. Står på nettsiden. 

men jeg er helt sikker på at den var lengre da jeg tok den. 🙁 Prøvetest er jo bare 25 min og den er på 35 spørsmål. På «ordentlig» test får man jo en time. 

Anonymkode: 5336f...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra mensa sin test på nettet så kunne jeg vært mensa medlem, men jeg har testa det hos psykolog i forbindelse med noe annet og jeg har normal iq.

Så jeg vil si nei, samsvarte ikke..

Og ja, man kan sende inn resultatet av tester hos psykolog og få medlemsskap, man trenger ikke å ta den hos mensa.

Anonymkode: 66ad5...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men jeg er helt sikker på at den var lengre da jeg tok den. 🙁 Prøvetest er jo bare 25 min og den er på 35 spørsmål. På «ordentlig» test får man jo en time. 

Anonymkode: 5336f...080

hehe, den vanlige testen er på 45 spørsmål og 20 min. Usikker på hvilken test du har tatt :)

Anonymkode: 6cd95...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

det du tok er heller ikke offisielle mensa test. Den har mange flere oppgaver enn 45.

den som ligger på nett på mensa sine sider, er bare et eksempel på hva som forventer deg. Resultat er ikke gjeldende.

Her kan du booke test, hvis du er nysgjerrig - https://www.mensa.no/iq/iqtester/

ps: Flere her viser til høye tall, på et test de tok, som de fant på nett. Eneste dere viser da, er at dere ikke er smarte nok til engang skjønne hva mensa test er. 

Anonymkode: 5336f...080

hehe, dette er så legendarisk at jeg lurer på om det er et troll? Isåfall er det veldig morsomt :)

Anonymkode: 6cd95...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

hehe, den vanlige testen er på 45 spørsmål og 20 min. Usikker på hvilken test du har tatt :)

Anonymkode: 6cd95...705

tok den offisielle, i Oslo, type eksamen med personlig oppmøte, men det er sikkert 10-15 år siden. Men er helt sikker på at den var mye lengre enn 20 min. 🤷‍♀️

tok forresten i går den prøvetesten på mensa-sidene, og der fikk jeg veldig høy score. Jeg fikk ikke like høy score da jeg tok den "ordentlige", så jeg ville ikke stolt på prøvetesten for mye..

Anonymkode: 5336f...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tok den offisielle, i Oslo, type eksamen med personlig oppmøte, men det er sikkert 10-15 år siden. Men er helt sikker på at den var mye lengre enn 20 min. 🤷‍♀️

tok forresten i går den prøvetesten på mensa-sidene, og der fikk jeg veldig høy score. Jeg fikk ikke like høy score da jeg tok den "ordentlige", så jeg ville ikke stolt på prøvetesten for mye..

Anonymkode: 5336f...080

Hehe, men du som har tatt iq test med høy score, burde ikke du hatt iq nok til å sjekke på Mensa sine sider hva som er gjeldende nå før du legger inn innlegg her med både med feil antall spørsmål og feil antall minutter?

Anonymkode: 6cd95...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men jo, står jo på websidene der at testen er på 20 min og 45 spørsmål. Jeg kunne vedde at jeg var der en time. 🙈 Falske minner. 🤯 

og nei, jeg ble ikke mensa-medlem men kom opp i 10% smarteste. Så fornøyd sånn sett. Svarte til forventinger.

er bare så lei å lese alle "men jeg har tatt en (slags) iq test på nett og fikk 140 i iq. 😂 Mhm.. 

Anonymkode: 5336f...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hehe, men du som har tatt iq test med høy score, burde ikke du hatt iq nok til å sjekke på Mensa sine sider hva som er gjeldende nå før du legger inn innlegg her med både med feil antall spørsmål og feil antall minutter?

Anonymkode: 6cd95...705

prøvetesten er den som ligger på websidene til mensa, den er på 25 min og 35 spørsmål, ikke noe feil i det. Resten forklarte jeg. 

Anonymkode: 5336f...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men jo, står jo på websidene der at testen er på 20 min og 45 spørsmål. Jeg kunne vedde at jeg var der en time. 🙈 Falske minner. 🤯 

og nei, jeg ble ikke mensa-medlem men kom opp i 10% smarteste. Så fornøyd sånn sett. Svarte til forventinger.

er bare så lei å lese alle "men jeg har tatt en (slags) iq test på nett og fikk 140 i iq. 😂 Mhm.. 

Anonymkode: 5336f...080

Hehe, legende 😊

Anonymkode: 6cd95...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg gjennomførte denne testen. Men da satt vi i en forelesningssal, det var lagt frem oppgavehefter (og kanskje noe å skrive med?). Selve testen var som nevnt over 45 oppgaver og tyve minutter. Sånn som jeg husker det var oppgavene ganske like som den som ligger på hjemmesidene.

Jeg fikk et bedre resultat på hjemmetesten enn den offisielle, det tenker jeg er naturlig, gitt settingen. Men det var ikke mer enn 5-10 "poeng" unna, så vil si den er nøyaktig nok, ihvertfall for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...