AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #1 Skrevet 12. februar 2020 hei jeg skal ta blodprøve i morgen, og har aldri gjort det. mest fordi jeg er redd. jeg er veldig redd for at jeg besvimer eller at det er ubehagelig. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å dempe stresset. jeg blir kvalm, hjertebank, brekker meg, svimmel. kunne bilsyketabletter hjulpet? Anonymkode: 4d960...7f9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #2 Skrevet 12. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: hei jeg skal ta blodprøve i morgen, og har aldri gjort det. mest fordi jeg er redd. jeg er veldig redd for at jeg besvimer eller at det er ubehagelig. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å dempe stresset. jeg blir kvalm, hjertebank, brekker meg, svimmel. kunne bilsyketabletter hjulpet? Anonymkode: 4d960...7f9 Nei, det ville ikke hjulpet og når du skal ta blodprøve er det heller ikke lurt å ta et medikament som kan slå ut på blodprøvene. Jeg hadde sprøyteskrekk men bestemte meg for å drite i det. Bare tenke at faen heller, dette blir for dumt, og da gikk blodprøvetaking som en drøm. Det funker forøvrig godt på det meste av angst. Man bare MÅ gjøre det man er redd for. Når man ser at det går bra får man en mestringsfølelse og da går det lettere neste gang. Anonymkode: 19327...9c4
Gjest theTitanic Skrevet 12. februar 2020 #3 Skrevet 12. februar 2020 Selvsagt er det ubehagelig, men betydelig mindre ubehagelig enn et vepsestikk. Ingen liker å ta sprøyter. Og jo flere ganger du gjør det, jo mindre blir skrekken. Blodprøve går fort og nålen er tynn. Det er over innen du har telt til 20. Kanskje 10, alt ettersom hvor mange glass de trenger. Jeg er ikke noe happy for sprøyter men har overlevd blodprøver og venefloner.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #4 Skrevet 12. februar 2020 be om å få ligge, også må du se andre veien. Svimer du av, så faller du ikke å slår deg, siden du allerede ligger. Og før du rekker og synes det er særlig ubehagelig er det allerede over. Anonymkode: dc45a...b66 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #5 Skrevet 12. februar 2020 Det eneste som hjelper på sprøyteskrekk er mengdetrening. Blodprøve er noe som må tas uansett flere ganger i løpet av livet, like greit å legge fra seg skrekken først som sist. Anonymkode: ca836...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #6 Skrevet 12. februar 2020 2 minutter siden, theTitanic skrev: Selvsagt er det ubehagelig, men betydelig mindre ubehagelig enn et vepsestikk. Ingen liker å ta sprøyter. Og jo flere ganger du gjør det, jo mindre blir skrekken. Blodprøve går fort og nålen er tynn. Det er over innen du har telt til 20. Kanskje 10, alt ettersom hvor mange glass de trenger. Jeg er ikke noe happy for sprøyter men har overlevd blodprøver og venefloner. jeg synes det ikke er så ille med sprøyte i overarmen eller stikk i fingeren. men det er kanskje fordi jeg har gjort det før? er bare ekstremt stressa nå Anonymkode: 4d960...7f9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #7 Skrevet 12. februar 2020 jeg har egentlig bare lyst til å gråte når jeg skal ta det. men det er vel litt barnslig. Anonymkode: 4d960...7f9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #8 Skrevet 12. februar 2020 Stresset ditt på forhånd er jo 1000 ganger verre enn det lille stikket Anonymkode: 45b60...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #9 Skrevet 12. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Stresset ditt på forhånd er jo 1000 ganger verre enn det lille stikket Anonymkode: 45b60...5d5 vet, det er det som er så ille. jeg er lei av å stresse over sånne småting. men klarer bare ikke Anonymkode: 4d960...7f9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #10 Skrevet 12. februar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: hei jeg skal ta blodprøve i morgen, og har aldri gjort det. mest fordi jeg er redd. jeg er veldig redd for at jeg besvimer eller at det er ubehagelig. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å dempe stresset. jeg blir kvalm, hjertebank, brekker meg, svimmel. kunne bilsyketabletter hjulpet? Anonymkode: 4d960...7f9 Hei Jeg var helt lik deg. Jeg ble svimmel og dårlig hver gang. Men det er 100% i dine forventninger det hele sitter. Jeg fikk etterhvert en sykdom som gjorde at jeg må sette sprøyte to ganger i uka. Nå er jeg der at jeg kan sette intravenøs behandling på meg selv. Uansett. Si til dem som tar blodprøve at du er redd, stresset, uvel og svimmel. Be om å få ligge. Å ligge gjør at kroppen iallefall ikke er spent. Samt at du får blod til hodet. Det er heller ikke "farlig" om du skulle svime av, noe som gjør at du ikke svimer av. Snu deg bort når dem tar prøven. Muligens får du litt angst når det skjer, men ligg rolig, og pust, for det er foooort over! Det varer i noen sekunder! Det skjer ingenting med deg. Plutselig er det over! Blodprøver kan ikke skade deg! Vit det. Det er fullstendig ufarlig, og du har med en profesjonell blodprøvetaker å gjøre. Det er rutine for dem, selv om det ikke er for deg. Så prøv å slapp av. Pust. Pust. Og pust. Anonymkode: 45803...161 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #11 Skrevet 12. februar 2020 Kjøp emla bedøvelsesplaster på apoteket som du setter på 1 time før blodprøven. Det hjelper. Eller be om bedøvelseskrem på legekontoret?? Lykke til!! Anonymkode: 84b80...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #12 Skrevet 12. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste som hjelper på sprøyteskrekk er mengdetrening. Blodprøve er noe som må tas uansett flere ganger i løpet av livet, like greit å legge fra seg skrekken først som sist. Anonymkode: ca836...5c7 Hmm.. taes flere ganger i livet.. Tja blir 47 år har ikke tatt blodprøve siden jeg var 11-12 år. Aldri behøvd å tatt blodprøver i voksen liv. Anonymkode: 84b80...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #13 Skrevet 12. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg var helt lik deg. Jeg ble svimmel og dårlig hver gang. Men det er 100% i dine forventninger det hele sitter. Jeg fikk etterhvert en sykdom som gjorde at jeg må sette sprøyte to ganger i uka. Nå er jeg der at jeg kan sette intravenøs behandling på meg selv. Uansett. Si til dem som tar blodprøve at du er redd, stresset, uvel og svimmel. Be om å få ligge. Å ligge gjør at kroppen iallefall ikke er spent. Samt at du får blod til hodet. Det er heller ikke "farlig" om du skulle svime av, noe som gjør at du ikke svimer av. Snu deg bort når dem tar prøven. Muligens får du litt angst når det skjer, men ligg rolig, og pust, for det er foooort over! Det varer i noen sekunder! Det skjer ingenting med deg. Plutselig er det over! Blodprøver kan ikke skade deg! Vit det. Det er fullstendig ufarlig, og du har med en profesjonell blodprøvetaker å gjøre. Det er rutine for dem, selv om det ikke er for deg. Så prøv å slapp av. Pust. Pust. Og pust. Anonymkode: 45803...161 hva gjorde du de første gangene når du skulle ta det? hjelper det å ha med vann? spise noe spesiell mat før? tygge tyggis? Anonymkode: 4d960...7f9
Gjest theTitanic Skrevet 12. februar 2020 #14 Skrevet 12. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hmm.. taes flere ganger i livet.. Tja blir 47 år har ikke tatt blodprøve siden jeg var 11-12 år. Aldri behøvd å tatt blodprøver i voksen liv. Anonymkode: 84b80...7f4 Oi. Jammen har du vært heldig med helsen da. De fleste trenger om ikke annet å sjekkes fra tid til annen. Alderen din tatt i betraktning så skal du kanskje sjekke østrogen nivået?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #15 Skrevet 12. februar 2020 25 minutter siden, theTitanic skrev: Oi. Jammen har du vært heldig med helsen da. De fleste trenger om ikke annet å sjekkes fra tid til annen. Alderen din tatt i betraktning så skal du kanskje sjekke østrogen nivået? Hvorfor i alle dager skal hun det? Anonymkode: 04b99...6cd 1
Gjest theTitanic Skrevet 12. februar 2020 #16 Skrevet 12. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager skal hun det? Anonymkode: 04b99...6cd For å sjekke overgangsalder. Jeg fikk hvertfall beskjed om at det var tid for å sjekke østrogen nivået fordi" jeg var begynt å bli en moden dame." Selv om jeg var innom legen for noe som overhodet ikke har med det å gjøre. Mannen trenger forøvrig briller for jeg er mye yngre enn ts. Burde egentlig blitt en smule fornærmet.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #17 Skrevet 12. februar 2020 8 minutter siden, theTitanic skrev: For å sjekke overgangsalder. Jeg fikk hvertfall beskjed om at det var tid for å sjekke østrogen nivået fordi" jeg var begynt å bli en moden dame." Selv om jeg var innom legen for noe som overhodet ikke har med det å gjøre. Mannen trenger forøvrig briller for jeg er mye yngre enn ts. Burde egentlig blitt en smule fornærmet. Det er da ingen grunn til å gå rundt og sjekke det. Den kommer da når den kommer. Bortkastet bruk av blodanalyser. Anonymkode: 04b99...6cd 1
Tessa12 Skrevet 12. februar 2020 #18 Skrevet 12. februar 2020 9 minutter siden, theTitanic skrev: For å sjekke overgangsalder. Jeg fikk hvertfall beskjed om at det var tid for å sjekke østrogen nivået fordi" jeg var begynt å bli en moden dame." Selv om jeg var innom legen for noe som overhodet ikke har med det å gjøre. Mannen trenger forøvrig briller for jeg er mye yngre enn ts. Burde egentlig blitt en smule fornærmet. Og hva skal poenget med å sjekke det være? Hvis man ikke har noe symptomer el? 1
Gjest theTitanic Skrevet 12. februar 2020 #19 Skrevet 12. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingen grunn til å gå rundt og sjekke det. Den kommer da når den kommer. Bortkastet bruk av blodanalyser. Anonymkode: 04b99...6cd Jeg ba som sagt ikke om den. Hans forslag. (Som han glemte å gjennomføre) 1 minutt siden, Tessa12 skrev: Og hva skal poenget med å sjekke det være? Hvis man ikke har noe symptomer el? Det spurte jeg ikke om. Ble litt satt ut.
Tessa12 Skrevet 12. februar 2020 #20 Skrevet 12. februar 2020 Personlig så synes jeg det er vondere både å få sprøyte/vaksine og bli stukket i fingeren, enn å ta vanlig blodprøver. Men si fra til sykepleier, de har sikkert noe tips, og de aller fleste er superflinke til å stikke, så du vil mest sannsynlig ikke merke stort. Lykke til😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå