Gå til innhold

Hjalp ikke late kolleger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greit at noen bare ikke får til å få opp tempo (greier ikke forstå det men det får så være), men da må man godta at det er en del jobber man ikke kan ha. Der jdg jobber er høyt tempo helt avgjørende for å få ting til å gå rundt. Men det er så klart forskjell på lavt tempo og latskap. Jeg tar ikke mye for å ta en samtale med sjefen om jeg ser noen vakt etter vakt få lønn uten å gjøre en dritt mens jeg må løpe rundt som en hodeløs kylling og gjøre jobben til tre stk. Og en annen ting søm er svært provoserende er hvor glade folk er i å bruke ordet sliten.. Utrolig mange unge folk som er så utrolig slitne hele tiden... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, ukjentjente skrev:

Greit at noen bare ikke får til å få opp tempo (greier ikke forstå det men det får så være), men da må man godta at det er en del jobber man ikke kan ha. Der jdg jobber er høyt tempo helt avgjørende for å få ting til å gå rundt. Men det er så klart forskjell på lavt tempo og latskap. Jeg tar ikke mye for å ta en samtale med sjefen om jeg ser noen vakt etter vakt få lønn uten å gjøre en dritt mens jeg må løpe rundt som en hodeløs kylling og gjøre jobben til tre stk. Og en annen ting søm er svært provoserende er hvor glade folk er i å bruke ordet sliten.. Utrolig mange unge folk som er så utrolig slitne hele tiden... 

Å hvilken type jobb mener du at jeg som ikke klarer å få opp tempo burde ha? 

Anonymkode: f52c0...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Men skriv avvik!! På tlf bruk og røyking!!! At det går utover arbeidsoppgaver og kollegaer.  

Anonymkode: a5f52...87f

Man skriver ikke avvik på Kiwi.

Anonymkode: 7fa1a...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å hvilken type jobb mener du at jeg som ikke klarer å få opp tempo burde ha? 

Anonymkode: f52c0...328

Jobber der manglende tempo går utover kolleger. Kan man styre med sitt uten uten at det går utover andre uavhengig av hvor raskt man jobber så er det jo greit så lenge det er greit for sjefen, men med jobber med sterke avhengigheter av hverandre så er det ikke greit å jobbe sakte. 

Anonymkode: fe9af...748

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 3.07, ukjentjente skrev:

Jeg tar ikke mye for å ta en samtale med sjefen om jeg ser noen vakt etter vakt få lønn uten å gjøre en dritt mens jeg må løpe rundt som en hodeløs kylling og gjøre jobben til tre stk. 

Så utrolig bra at du tar det opp med lederen, vi burde alle være litt flinkere til det. Jeg har ikke tatt dette opp med lederen, men det er på grunn av at jeg vanligvis ikke jobber i denne avdelingen (hører jo at det blir en del overtidsjobbing der, så burde jo tipse at folk sitter en del.)

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Jobber der manglende tempo går utover kolleger. Kan man styre med sitt uten uten at det går utover andre uavhengig av hvor raskt man jobber så er det jo greit så lenge det er greit for sjefen, men med jobber med sterke avhengigheter av hverandre så er det ikke greit å jobbe sakte. 

Anonymkode: fe9af...748

Nettopp, og man må også tilpasse seg. Enkelte dager er det mer travelt og da forsøker jeg å jobbe raskere også. Dersom er ikke klarer å tilpasse seg, da går det utover andre. Er det liksom for enkelte helt umulig og utenkelig å prøøøve å jobbe litt fortere de dagene det er ekstra travelt?!

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.2.2020 den 3.12, AnonymBruker skrev:

Å hvilken type jobb mener du at jeg som ikke klarer å få opp tempo burde ha? 

Anonymkode: f52c0...328

Det er mange jobber man kan ha selv om man jobber tregt, men man tar ikke jobb der et høyt tempo verdsettes eller er et krav for å kunne gjennomføre jobben sin uten at det går ut over andre.

Man velger jobb som passer for seg og sin personlighet. Jeg som er introvert velger ikke en selgerjobb der jeg må gi masse av meg selv og prate med folk hele dagen for eksempel.

Det står i annonsene hva de søker og hva de ønsker når en arbeidsplass søker etter folk. Da er det nærliggende å tro at man vurderer det opp mot hvordan man selv er og sine kvalifikasjoner.

Anonymkode: 81484...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det innimellom der jeg jobbet også. Kunne komme på jobb kl. 15, og så var ikke den eneste brukeren som hadde vært hjemme den dagen tatt opp fra hvile (som begynte kl. 12) fordi "det var så mye å gjøre". De var to stk på 1! Ikke hadde de vært ute og gått tur med han heller. Det skjedde hele tiden. Det var ikke noe problem for dem å ta brukeren opp, men skal kveldsvakten som er 1 på 2 gjøre det, så blir det faktisk et problem!

Jeg har aldri forstått hvorfor noen foretrekker å sitte på rumpa og gjøre ingenting, når de faktisk har ting de kan gjøre. Ei treg vakt var det kjedeligste jeg kunne tenke meg. Men ei vakt med for mye å gjøre går utover pasienter, og det er ikke greit.

Glad for at jeg skiftet yrke til IT. Nå sitter jeg aldri uten oppgaver, og er ikke daglig avhengig av at andre gjør jobben sin. I lengden, ja, men ikke hver eneste arbeidsdag.

Anonymkode: 261fb...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på trådens tema så ville jeg gjort det samme. Man skal ikke ta andres jobb bare fordi de ikke gidder. Jeg mener at det i dette tilfellet virker som det handler latskap og ikke nødvendigvis det å ha et saktere tempo enn andre.

Dette er for øvrig noe leder må ta tak i. Det er ikke greit at det går utover pasienter at folk heller vil sitte på ræva enn å gjøre jobben sin.

Anonymkode: 81484...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever stort sett kun sykepleiere som jobber tregt. De lar pasienter med store smerter vente altfor lenge før de reiser seg opp fra den "viktige" datamaskinen sin. De sitter å skriver rapporter hele dagen, fordi dem sliter med å formulere setningene sine riktig. Også spør dem folk som er helt ny i jobben om å gjøre arbeidet de ikke orker å gjøre selv. 

Er overbevist om at lønningene bør reflektere hva du gjør, og da hadde de med minst erfaring fortjent mye høyere lønn enn enkelte andre.

Anonymkode: b1e7e...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn var det innimellom der jeg jobbet også. Kunne komme på jobb kl. 15, og så var ikke den eneste brukeren som hadde vært hjemme den dagen tatt opp fra hvile (som begynte kl. 12) fordi "det var så mye å gjøre". De var to stk på 1! Ikke hadde de vært ute og gått tur med han heller. Det skjedde hele tiden. Det var ikke noe problem for dem å ta brukeren opp, men skal kveldsvakten som er 1 på 2 gjøre det, så blir det faktisk et problem!

Jeg har aldri forstått hvorfor noen foretrekker å sitte på rumpa og gjøre ingenting, når de faktisk har ting de kan gjøre. Ei treg vakt var det kjedeligste jeg kunne tenke meg. Men ei vakt med for mye å gjøre går utover pasienter, og det er ikke greit.

Glad for at jeg skiftet yrke til IT. Nå sitter jeg aldri uten oppgaver, og er ikke daglig avhengig av at andre gjør jobben sin. I lengden, ja, men ikke hver eneste arbeidsdag.

Anonymkode: 261fb...1b0

Løsningen er bedre rutiner og at alle skal ha mulighet til å føre avvik som blir tatt på alvor av ledelsen.

Men slik jeg ser det, så er ikke alltid ledelsen interessert i å effektivisere for å forenkle hverdagen og gi pusterom. Det ledelsen ofte er interessert i å gjøre er å gi mer ansvar til hver enkelte, og til slutt så orker ikke noen å ta sitt ansvar lenger. Alt blir kaos. 

Jeg vet problemene i de fleste bransjer, de er overalt. Samme shitten, bare i forskjellig innpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever stort sett kun sykepleiere som jobber tregt. De lar pasienter med store smerter vente altfor lenge før de reiser seg opp fra den "viktige" datamaskinen sin. De sitter å skriver rapporter hele dagen, fordi dem sliter med å formulere setningene sine riktig. Også spør dem folk som er helt ny i jobben om å gjøre arbeidet de ikke orker å gjøre selv. 

Er overbevist om at lønningene bør reflektere hva du gjør, og da hadde de med minst erfaring fortjent mye høyere lønn enn enkelte andre.

Anonymkode: b1e7e...edf

Jeg er enig med det du skriver her. Som nyutdannet blir du utnyttet, fordi du tror at de er veldig opptatte og jobber med noe viktig. Ble selv ferdigutdannet som sykepleier for to år siden og jeg skal love deg at jeg har blitt utnyttet uten å selv legge merke til det siden jeg var helt ny. Bruker selv aldri lang tid på å rapportere og klarer ikke å forstå at kollegene mine bruker så lang tid på å sitte og skrive, for så mye skriving er det ikke, og det som skal skrives er ikke vanskelig og mulig å få gjort ganske raskt. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sidabmao skrev:

Løsningen er bedre rutiner og at alle skal ha mulighet til å føre avvik som blir tatt på alvor av ledelsen.

Men slik jeg ser det, så er ikke alltid ledelsen interessert i å effektivisere for å forenkle hverdagen og gi pusterom. Det ledelsen ofte er interessert i å gjøre er å gi mer ansvar til hver enkelte, og til slutt så orker ikke noen å ta sitt ansvar lenger. Alt blir kaos. 

Jeg vet problemene i de fleste bransjer, de er overalt. Samme shitten, bare i forskjellig innpakning.

Det er sant det du skriver. I den avdelingen jeg jobber til vanlig så fungerer ting ganske bra, men det er på grunn av de ansatte og deres arbeidsmoral og at de er flinke til å gi opplæring og kommentere hvis ting ikke blir gjort (kommentere og tilby å hjelpe, etc.) Sånt er kjempeviktig, spesielt når du er ny på en arbeidsplass

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker selv aldri lang tid på å rapportere og klarer ikke å forstå at kollegene mine bruker så lang tid på å sitte og skrive, for så mye skriving er det ikke, og det som skal skrives er ikke vanskelig og mulig å få gjort ganske raskt. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Selv om ikke du har problemer med å skrive rapporter, så kan andre slite mer med det. Alle er forskjellige, og det må godtas. 

Anonymkode: f52c0...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om ikke du har problemer med å skrive rapporter, så kan andre slite mer med det. Alle er forskjellige, og det må godtas. 

Anonymkode: f52c0...328

Det virker som at du har behov for å forsvare deg selv her inne. Hvis du er tregt til å jobbe og bruker lang tid til å skrive, så er det sikkert ikke så morsomt for kollegaene dine. Og dette har ikke noe å gjøre med alder, noen av de mest flittigste jeg har jobbet med har vært mye eldre enn meg, så dette handler ikke om alder. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...