Gå til innhold

Hjalp ikke late kolleger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på jobb på søndag, var kun en ekstravakt, og jobbet med noen av de lateste menneskene jeg noen gang har jobbet med. Det var en slitsom vakt og jeg hadde ikke tid til å sette meg ned i det hele tatt. Hjalp kollegene mine med pasientene deres (mens de satt for det meste av tiden samtidig som de klagde på at det var så mye å gjøre), men da det ble tid for stell, sluttet jeg å hjelpe de (hjalp kun med å dele medisin til noen av pasientene deres) og konsentrerte meg om mine pasienter. Hadde ikke lyst til å jobbe overtid, så jeg gjorde oppgavene raskt og skulle gi rapport da noen av kollegene som har brukt laaang tid spør om jeg kan hjelpe med TO stell 10 minutter før skulle hjem, sa at jeg ikke hadde tid. Skrev og ga rapport i løpet av ti minutter og dro hjem fem minutter etter endt arbeidstid mens to av kollegene ble sittende og skrive. Jeg merket jeg var så irritert da arbeidsbelastningen på meg var stor, jeg hjalp til en del, tok ansvar mens de tok det med ro og utsatte ting til siste liten, også spør de om jeg kan ta stelle deres pasienter så de får skrevet ferdig. Hva er det slike folk tenker? Ville du gjort det samme som meg?

Anonymkode: 52f7d...93f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja uten problem

Anonymkode: ea2b6...b76

Jeg blir så irritert på slike folk som bruker kjempegod tid og jobber tregt samtidig som de skal sitte så utrolig mye også, mens andre som jobber slik at de skal bli ferdig til rett tid og kan dra dram, skal hjelpe dem med deres pasienter...! Syns det er frekt å spørre om og samtidig prestere å si at de har det så travelt, som om jeg har hatt det mindre travelt som har tatt flere stell og skal nå hjelp dem slik at de får enda mindre stell? Kom hjem og fikk nesten dårlig samvittighet for at jeg dro før. 

Anonymkode: 52f7d...93f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så irritert på slike folk som bruker kjempegod tid og jobber tregt samtidig som de skal sitte så utrolig mye også, mens andre som jobber slik at de skal bli ferdig til rett tid og kan dra dram, skal hjelpe dem med deres pasienter...! Syns det er frekt å spørre om og samtidig prestere å si at de har det så travelt, som om jeg har hatt det mindre travelt som har tatt flere stell og skal nå hjelp dem slik at de får enda mindre stell? Kom hjem og fikk nesten dårlig samvittighet for at jeg dro før. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Det at noen jobber tregt kan du ikke ta dem på. Vi er jo alle så ulike, og jeg har aldri vært en tempo person. Fra jeg bar barn så har ikke jeg klart å få opp tempoet. 

Men jeg får jobben gjort da. Må bare planlegge lenger tid enn kollegene.

Det er ikke greit at noen sitter mye, mens andre igjen gjør det meste av jobben. 

Anonymkode: f52c0...328

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at noen jobber tregt kan du ikke ta dem på. Vi er jo alle så ulike, og jeg har aldri vært en tempo person. Fra jeg bar barn så har ikke jeg klart å få opp tempoet. 

Men jeg får jobben gjort da. Må bare planlegge lenger tid enn kollegene.

Det er ikke greit at noen sitter mye, mens andre igjen gjør det meste av jobben. 

Anonymkode: f52c0...328

Du kan faktisk ikke jobbe tregt (i normalt tempo ja, men tregt?) Det går utover kolleger og pasienter. Jobber du tregt så vil det høyst sannsynlig gå utover de du jobber sammen med og føre til frustrasjon samt pasienter som blir irriterte for at de må vente og ikke får medisiner til rett tid. Utfører du arbeidsoppgavene dine, altså får jobben gjort og ikke forventer at andre skal jobbe mer på grunn av tempoet ditt, så er det ikke noe problem (men som regel så går det utover mange da pasienter er utålmodige og maser mens den som er treg slipper maset da vedkommende er opptatt hos en annen pas og bruker mye tid hos denne, slik at andre må håndtere presset i avdelingen, noe som i flere tilfeller fører til utbrenthet og egenmelding eller sykemelding.)

 

Anonymkode: 52f7d...93f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk ikke jobbe tregt (i normalt tempo ja, men tregt?) Det går utover kolleger og pasienter. Jobber du tregt så vil det høyst sannsynlig gå utover de du jobber sammen med og føre til frustrasjon samt pasienter som blir irriterte for at de må vente og ikke får medisiner til rett tid. Utfører du arbeidsoppgavene dine, altså får jobben gjort og ikke forventer at andre skal jobbe mer på grunn av tempoet ditt, så er det ikke noe problem (men som regel så går det utover mange da pasienter er utålmodige og maser mens den som er treg slipper maset da vedkommende er opptatt hos en annen pas og bruker mye tid hos denne, slik at andre må håndtere presset i avdelingen, noe som i flere tilfeller fører til utbrenthet og egenmelding eller sykemelding.)

 

Anonymkode: 52f7d...93f

Du må gjerne mene hva du vil, men jeg er ikke en person som klarer p jobbe i høyt tempo. Som tidligere beskrevet så får jeg jobben min gjort. må bare prioritere riktig. Forventer ikke at kollegene kal gjøre jobben min for meg. 

Anonymkode: f52c0...328

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er det der jeg jobber også! Sinnsykt irriterende! Det er noen på avdelingen som så treigt, så det ender opp med at jeg steller 5 pasienter, mens de andre steller 2 pasienter hver! Det går jo utover pasientene som ligger utpissa og er sulten.

Anonymkode: 21cac...5fa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne mene hva du vil, men jeg er ikke en person som klarer p jobbe i høyt tempo. Som tidligere beskrevet så får jeg jobben min gjort. må bare prioritere riktig. Forventer ikke at kollegene kal gjøre jobben min for meg. 

Anonymkode: f52c0...328

Sier ikke at man skal jobbe i et høyt tempo, men normalt tempo. Det er også dager du må jobbe i et høyt tempo. Jeg jobber vanligvis ikke i et kjempehøyt tempo, men det er dager jeg MÅ gjøre det. Folk som ikke klarer å tilpasse seg burde egentlig finne seg annen jobb. Men bra at du får jobben din gjort, regner med kollegene dine er vant med det og så lenge du får jobbe gjort, må det være OK. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik er det der jeg jobber også! Sinnsykt irriterende! Det er noen på avdelingen som så treigt, så det ender opp med at jeg steller 5 pasienter, mens de andre steller 2 pasienter hver! Det går jo utover pasientene som ligger utpissa og er sulten.

Anonymkode: 21cac...5fa

Ja, det er helt utrolig. Late folk er det verste jeg vet og de kjenner ikke presset og stresset siden de er så opptatte med å ta det med ro og bruke god tid samtidig som de driter i at kollegene stresser med å få alt gjort.

Anonymkode: 52f7d...93f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at man skal jobbe i et høyt tempo, men normalt tempo. Det er også dager du må jobbe i et høyt tempo. Jeg jobber vanligvis ikke i et kjempehøyt tempo, men det er dager jeg MÅ gjøre det. Folk som ikke klarer å tilpasse seg burde egentlig finne seg annen jobb. Men bra at du får jobben din gjort, regner med kollegene dine er vant med det og så lenge du får jobbe gjort, må det være OK. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Nå er det forskjell på å ikke ha høyt tempo og være lat. Er man lat så sluntrer man unna, og det gjør ikke jeg. 

Anonymkode: f52c0...328

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det forskjell på å ikke ha høyt tempo og være lat. Er man lat så sluntrer man unna, og det gjør ikke jeg. 

Anonymkode: f52c0...328

Jeg skriver heller ikke at man må ha høyt tempo, men jobbe i normalhastighet. Det er også forskjell på å jobbe i et normalt tempo og å jobbe i et tregt tempo. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at man skal jobbe i et høyt tempo, men normalt tempo. Det er også dager du må jobbe i et høyt tempo. Jeg jobber vanligvis ikke i et kjempehøyt tempo, men det er dager jeg MÅ gjøre det. Folk som ikke klarer å tilpasse seg burde egentlig finne seg annen jobb. Men bra at du får jobben din gjort, regner med kollegene dine er vant med det og så lenge du får jobbe gjort, må det være OK. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Det er ingen alternativ å tilpasse seg. Jeg har aldri vært en rask person med høyt tempo, og jeg kommer ihvertfall ikke til å klare å få opp tempoet nå som 55 åring. Jeg jobber ihvertfall, går ikke på trygd, men det hadde vel vært det beste for dere som er unge og kjappe. 

Anonymkode: f52c0...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne ting har jeg også opplevd! 

Arbeider deltid i en butikk ved siden av studier, og enkelte dager kan det være helt EKSTREMT mye som skal gjøres. Nye varer som skal inn på lager, ting skal fylles på forskjellige hyller, rydding og vasking, styr og stell. Samtidig som det sitter ett par stykker på lasterampen (like ved vare-mottaket) og røyker, skravler og fikler med mobiltelefonene sine. 

Dersom noen spør om de kan hjelpe til med å for eksempel bære inn varer, så ser de bare surt på en, og fortsetter å preike med hverandre. I "beste fsll" får man vite at de viss nok skal komme "snart" og hjelpe til. Men "snart" kan jo tydeligvis bety absolutt når som helst. Så gidder de sjeldent å dukke opp før det har gått MINST femten eller tjue minutterog da er en del ting allerede gjort ferdig = Langt mindre arbeid som de må være med på.              

Anonymkode: 3e082...7f4

Det er ganske uetisk å holde på sånn. Kan du ta det opp med sjefen/ledelsen? 

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen alternativ å tilpasse seg. Jeg har aldri vært en rask person med høyt tempo, og jeg kommer ihvertfall ikke til å klare å få opp tempoet nå som 55 åring. Jeg jobber ihvertfall, går ikke på trygd, men det hadde vel vært det beste for dere som er unge og kjappe. 

Anonymkode: f52c0...328

Vet du hva? Jeg syns de som er eldre er ganske flinke og opplever sjelden at det er de som er eldre som er problemet, syns ofte det er de tunge som er late og som skal helst sitte, så ingen aldersdiskriminering her. Dere har også ofte jobbet lenge og vet veldig godt hva som skal gjøres :) 

Anonymkode: 52f7d...93f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste for meg er når jeg jobber med UNGE assistenter som bare vil sitte med mobilen. Legger kanskje en pasient, og så presterer å si at det er stille og lite å gjøre. Når de får beskjed om å legge 2stk til og rydde på kjøkken og gå med søppel så klager de til andre at de er blitt herset rundt. Mens  jeg da som sykepleier har lagt 5 stk, delt ut kvelds og nattmedisin, fulgt opp prosedyrer, tatt ansvar for servering av 2 måltider, dokumentert og ofte vært på andre avd og gjort oppgaver, og ikke sikkert jeg har fått tatt full pause eller.  

Å jobbe med de som er voksne er som en drøm! Det handler om å se oppgavene. At det skal være ryddig, og klart til neste skift, rent tøy skal finnes frem, pasientene skal få skikkelig stell som innebærer tannpuss(noe unge dropper på pasienten), søppel skal tømmes, det skal være koselig stemning rundt bordet med samtale( de unge sitter med nesa i mobilen)...

Det skal gjøres riktig! Å jobbe med gamle er og en viktig jobb, mange unge sier det er uviktig. Det er noens bestemor, oldefar, mor og far, det er et levende menneske! 

Anonymkode: 15f70...46b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2020 den 1.29, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne mene hva du vil, men jeg er ikke en person som klarer p jobbe i høyt tempo. Som tidligere beskrevet så får jeg jobben min gjort. må bare prioritere riktig. Forventer ikke at kollegene kal gjøre jobben min for meg. 

Anonymkode: f52c0...328

Så lenge det ikke går utover kolleger og du får gjort jobben, så er vel tempoet greit. Det som ikke er greit er når manglende tempo går utover kolleger slik at de må jobbe overtid eller løpe ennå fortere enn de allerede gjør. Har sett dette på mange arbeidsplasser, både i og utenfor helsevesenet. Det er en stor uting og ryddes ofte ikke opp i av ledere, noe som ofte fører til fravær og utbrenthet til slutt. Slik mange nordmenns arbeidsmoral har utviklet seg, så er det dessverre nødvendig med mer "close management" - detaljstyring av den enkelte på mange arbeidsplasser. Frihet under ansvar er en vits når det ikke blir fulgt opp. 

Anonymkode: fe9af...748

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Avdelingslederen ser faktisk ut til å være den mest hyppige røykeren av dem alle!                           

Så nei, det hjelper vel neppe å klage til denne lederen, ettersom hun oppfører seg sånn selv også.    

Anonymkode: 3e082...7f4

Men skriv avvik!! På tlf bruk og røyking!!! At det går utover arbeidsoppgaver og kollegaer.  

Anonymkode: a5f52...87f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne gjerne vært gém/snill å hjulpet i en knipe. Men du er ekstravakt og vil ikke fått tjenesten gjengitt ved et senere tidspunkt uansett.Og dette virket ikke som et enkelttilfelle, men mer som dårlig arbeidsmoral og lite respekt for andres tid.

 

Det er ofte slik, fordi sjefen i avdelingen selv er dårlig eksempel. Du blir sikkert ikke plassert dit igjen, for de fikk ikke det de ville ut av deg. 

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

Du kunne gjerne vært gém/snill å hjulpet i en knipe. Men du er ekstravakt og vil ikke fått tjenesten gjengitt ved et senere tidspunkt uansett.Og dette virket ikke som et enkelttilfelle, men mer som dårlig arbeidsmoral og lite respekt for andres tid.

 

Det er ofte slik, fordi sjefen i avdelingen selv er dårlig eksempel. Du blir sikkert ikke plassert dit igjen, for de fikk ikke det de ville ut av deg. 

Nei, jeg mener ikke at jeg skulle hjulpet, for hadde jeg gjort det hadde jeg måttet jobbe overtid (slik at disse som jobber tregt og sitter store deler av tiden skal rekke å bli ferdig før tiden). Det gjør jeg ikke. De lager problemer for seg selv også, da nye som har begynt å jobbe på den avdelingen er ofte syk (sikkert fordi de blir utslitt av å jobbe med late folk) og nå takker jeg nei til alle vakter på den avdelingen på grunn av disse jeg jobbet samme med, slik at de nå sliter med å leie inn vikarer. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

Du kunne gjerne vært gém/snill å hjulpet i en knipe. Men du er ekstravakt og vil ikke fått tjenesten gjengitt ved et senere tidspunkt uansett.Og dette virket ikke som et enkelttilfelle, men mer som dårlig arbeidsmoral og lite respekt for andres tid.

Det er ofte slik, fordi sjefen i avdelingen selv er dårlig eksempel. Du blir sikkert ikke plassert dit igjen, for de fikk ikke det de ville ut av deg. 

Jeg har hatt fri i to dager nå og fått spørsmål om å jobbe der og har takket nei begge gangene. Jeg nekter å jobbe med slike folk. 

Anonymkode: 52f7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...