Gå til innhold

PAI -" personlig aktivitetsintelligens "


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Glem 10 000 skritt om dagen!  Glem 30 minutter om dagen! 100 PAI ER det som teller nå", sto det å lese på NTNU sine nettsider.

Denne formelen var tilpasset alle, både godt trente, dårlig trente, syke,  friske, slik at alle fikk den mengden trening som passet dem.

Nå har jeg prøvd i snart 8 uker.  Jeg er i daglig aktivitet, svetter, blir andpusten, og tror at nå må jeg da ha fått 10 PAI.   Men den gang ei,  "du har tjent 1 PAI i dag" i løpet av en 60 minutters treningsøkt.

Denne formelen passer ikke til alle, slik NTNU påstår. Den passer i alle fall ikke for de som av en annen grunn enn at de er godt trent, har lav hjerterytme! 

 

Hilsen frustrert 

Anonymkode: 7a04f...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan regner man på dette? Holder det å ha en vanlig pulsklokke?

Anonymkode: d92d5...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan regner man på dette? Holder det å ha en vanlig pulsklokke?

Anonymkode: d92d5...a13

Du må ha en aktivitetsklokke, som polar, fitbit, Garmin osv som kobles opp mot appen. 

Anonymkode: 7a04f...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2020 at 9:26 AM, AnonymBruker said:

Du må ha en aktivitetsklokke, som polar, fitbit, Garmin osv som kobles opp mot appen. 

Anonymkode: 7a04f...7b8

Tjente 50 poeng i dag, 4 av dem når jeg gikk til jobb. Men jeg er rimelig utrent da, så sikkert derfor jeg får bra utslag. 

Anonymkode: d92d5...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg får mellom 50-80 PAI om dagen. Og jeg går minst 10 000 skritt om dagen. Tror jeg fortsetter som før jeg. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

For et tullete system..

 

Anonymkode: c3ec4...1ca

Hva baserer du det på? Forskning er ikke enig med deg. 

Anonymkode: d92d5...a13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva baserer du det på? Forskning er ikke enig med deg. 

Anonymkode: d92d5...a13

Kjør på👍🌝

Anonymkode: c3ec4...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kjør på👍🌝

Anonymkode: c3ec4...1ca

Hvorfor vil du ikke utdype hva du mener?

Anonymkode: d92d5...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det passer for dere, men de kan ikke påstå at det passer for alle "gamle, unge, syke, friske, ut i fra deres eget utgangspunkt" når det ikke gjør det. 

På fredag jogget jeg nesten 5 km, jeg var både gjennomsvett og mo i knærne etterpå.  6 PAI.  Så godt trent er jeg faktisk ikke!

For meg blir dette demotiverende.  En følelse av at ingenting jeg gjør blir bra nok gir ikke en dytt til å gjøre det lille ekstra.

Anonymkode: 7a04f...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Så bra at det passer for dere, men de kan ikke påstå at det passer for alle "gamle, unge, syke, friske, ut i fra deres eget utgangspunkt" når det ikke gjør det. 

På fredag jogget jeg nesten 5 km, jeg var både gjennomsvett og mo i knærne etterpå.  6 PAI.  Så godt trent er jeg faktisk ikke!

For meg blir dette demotiverende.  En følelse av at ingenting jeg gjør blir bra nok gir ikke en dytt til å gjøre det lille ekstra.

Anonymkode: 7a04f...7b8

Alt avhenger jo av pulsen du kommer opp i. 

Anonymkode: 7ddea...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt avhenger jo av pulsen du kommer opp i. 

Anonymkode: 7ddea...c99

Ja, men problemet er at jeg kommer ikke opp i puls!

60 minutter med hva som for meg oppleves som høyintensiv trening gir meg 1-2 Paier, fordi jeg i løpet av økten har hatt en gjennomsnittlig puls på under 60 % av beregnet makspuls.

Så enten har jeg en mye lavere makspuls enn beregnet, eller så er det noe galt med meg siden jeg ikke kommer høyere opp i puls enn jeg gjør.

Uansett stemmer ikke formelen for meg.

Anonymkode: 7a04f...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men problemet er at jeg kommer ikke opp i puls!

60 minutter med hva som for meg oppleves som høyintensiv trening gir meg 1-2 Paier, fordi jeg i løpet av økten har hatt en gjennomsnittlig puls på under 60 % av beregnet makspuls.

Så enten har jeg en mye lavere makspuls enn beregnet, eller så er det noe galt med meg siden jeg ikke kommer høyere opp i puls enn jeg gjør.

Uansett stemmer ikke formelen for meg.

Anonymkode: 7a04f...7b8

Om du ikke vet hva maxpulsen din er vil absolutt alle pulsbaserte indikatorer være totalt bortkasta for deg. Men det er ikke verktøyets feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du sikker på at klokka di måler riktig puls? Min Garmin måler pulsen på håndleddet, og jeg må vri den i en bestemt posisjon på armen og ha reima så stram at det gjør vondt. Først da måler den riktig puls (dobbeltsjekket med andre enheter), men desverre ikke alltid da heller. Det er ordentlig irriterende når jeg trener med høy intensitet og klokka måler 20-30 færre slag pr minutt enn jeg egentlig har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...