Gå til innhold

Når legen gir opp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en fastlege jeg liker veldig godt. Det siste året har jeg brukt han mye da jeg utviklet helseangst etter jeg fikk barn. Ettrhvert fikk jeg symptomer på angst, og nå sliter jeg mye i hverdagen. Har mye uro og nervøsitet i kroppen, og har sjelden en dag der jeg ikke kjenner på dette. Fastlegen har henvist meg til psykolog, men hittil har ikke det hjulpet så mye. Jeg sliter med at ting og kroppslige symptomer (hjertebank, anspent, ørhet) øker på, og føler meg verre. Sist jeg var hos legen (er delvis sykmeldt så må innom hver ca 1 gang i mnd pga sykemelding) så sa jeg at det føles verre og at jeg føler meg mer og mer preger i hverdagen og nye symptomer dukker opp, men han sier Jeg bare må prøve å leve som før. Men det hjelper ikke meg når jeg enkelte dager ikke klarer dra på butikken engang, og bare det å hente og levere i barnehagen er noe som krever full konsentrasjon, og tanker som «går dette bra» lissom. Merker jeg isoloerer meg mer og mer, og ting som før var enkelt blir vanskeligere. På jobb er jeg ukonsentrert og egentlig tenker jeg bare på hvordan jeg føler meg. Hva gjør man når ting bare blir verre og det føles som om ingen kan hjelpe? 

Anonymkode: 087b3...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville spurt om han kan henvise deg til hypokonderklinikken, de har kunnskap og ikke minst tid til å følge deg opp. Ellers tror jeg ikke det er så mye annet en fastlege får gjort, enn å skrive ut resept på noe benzodiazepiner hvis du ikke har prøvd det? 

Anonymkode: 64839...cd2

• Liker 7
Skrevet

Ts er ikke hypokonder, problemet er at legene vet ikke noe om dette. Det er en epidemi nå av "mystisk" kronisk sykdom, der noen av symptomene er nettopp blant annet hjertebank, angst og svimmelhet. Gå på biblioteket og lån boka Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Du kommer til å kjenne igjen symptomene dine der. Det er mange, mange som har blitt bedre av blant annet angst med dette. Sjekk her f.ex., angst, panikkangst og hjertebank blant annet: https://www.medicalmedium.com/blog/healed-anxiety-panic-attacks-tinnitus Gå på hans insta og bla gjennom postene, det er mange,mange helbredelseshistorier der. Du finner dem også under hashtag medicalmedium.

Anonymkode: 68af9...f57

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts er ikke hypokonder, problemet er at legene vet ikke noe om dette. Det er en epidemi nå av "mystisk" kronisk sykdom, der noen av symptomene er nettopp blant annet hjertebank, angst og svimmelhet. Gå på biblioteket og lån boka Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Du kommer til å kjenne igjen symptomene dine der. Det er mange, mange som har blitt bedre av blant annet angst med dette. Sjekk her f.ex., angst, panikkangst og hjertebank blant annet: https://www.medicalmedium.com/blog/healed-anxiety-panic-attacks-tinnitus Gå på hans insta og bla gjennom postene, det er mange,mange helbredelseshistorier der. Du finner dem også under hashtag medicalmedium.

Legene vet det ikke og stiller feil diagnose, men du klarer å diagnostisere Ts over nett bare ved å lese noen setninger. Jaja.

Anonymkode: b7578...fdb

• Liker 16
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi deg! Fatter ikke at du får holde på her inne med svadaet ditt. 

Anonymkode: acdfb...a42

• Liker 10
Skrevet

Kjære deg. Hvor ofte går du til psykologen din? Har dere en god relasjon? Fastlegen er jo ikke psykolog. «Lev som før» er jo et godt råd hvis angst var slik at man bare kan knipse med fingrene og «snap out of it.» Når angsten hemmer deg i hverdagen er det på tide med litt mer hjelp. Blir det verre så snakk med psykologen din om det finnes andre tilbud. DPS burde kunne ta deg inn når det er så ille at du ikke kommer deg ut av huset enkelte dager. Noen KAN hjelpe, og det vil bli bedre, men det er nok en tøff reise dit. Ikke gi deg. Det kan og vil bli bedre. Har du en mann som forstår?

stor klem

Anonymkode: 9189d...42a

Skrevet

Du høres ut som min eks. Det er tungt å ha helseangst, men det er faen meg TUNGT å skulle være kjæreste med en som hele tiden ber deg sjekke puls, tror h*n får hjerteinfarkt (gjerne midt i rushtrafikken og du har mer enn nok med å manaurere bilen), tror h*n skal svime av hele tiden, skal ha deg til å sjekke kroppen for "mystiske kuler", og uansett hvor mye du beroliger, trøster, prøver å overbevise så er det noe annet som feiler h*n timen etter. Jeg ble så gæren i hodet av det der at jeg til slutt bare måtte gå 

Anonymkode: 87db8...1fe

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste, ts, er jo at dere har et opplegg som tar vare på barnet oppi dette. Er offentlige instanser inne i bildet? Har dere vurdert om det kanskje er bedre om far tar hovedomsorgen? Dersom du er alene med omsorgen håper jeg barnevernet er koblet inn og du har slekt og venner som kan ta over omsorgen de ukene og månedene du ikke evner ta den.

Ja, angst er vrient og tungt. Men, nei, det finnes jo, som du påpeker, ikke noen mirakelkur. Vi er kommet langt innen medisin, men vi er ikke kommet så langt at det ikke er en mengde sykdommer som er uhelbredelige. Å godta at ikke alt kan helbredes og at vi må leve med risikoen for å dø eller miste livskvalitet hvilken dag som helst er en viktig del av å leve. 

Anonymkode: 8dd8c...e2f

• Liker 1
Skrevet

Legen min sa at det eneste hun kan gjøre er å gi meg medisiner. Legen er tross alt ikke noe tryllekunstner..

Kurs og psykolog har ikke fungert for meg iallefall, eller så funker det bare der og da og ikke i hverdagen ellers.

Anonymkode: 57f23...7cf

Skrevet

Butikktur går mye greiere hvis du både har handleliste og at den er sortert etter hvor du finner ting i butikken.

Ellers vil jeg anbefale deg å gå mye tur, gjerne i skog/fjell eller ved vann hvis du har slikt i nærheten. Mennesket er skapt for å gå, og gåing kan bedre endel av symptomene dine. Natur er veldig beroligende. God bedring, det er ikke noe fint å ha det som deg akkurat nå.

Anonymkode: b389a...cb0

Skrevet

Logisk sett, hva hjelper det å hele tiden tenke på hvordan du føler deg? Hvis du får kreft, og er full av symptomer, så kan de likevel ikke gjøre så mye for deg, du må bare ha det slik, og gjøre det beste ut av ting. Hvis du tror at de skal berge deg hvis du bare er obs nok, så er det nok heller tvilsomt, og kan bare legges til sides.

Anonymkode: 795b6...2f8

Skrevet

Det er ekstra vanskelig med angst fordi mange ikke forstår at angst er en sykdom på lik linje med kreft. Angst har blitt et begrep mange bruker når de er bekymret. Men angst er ikke det. Angst er det når man ikke lenger klarer å skille mellom fornuft og følelser. Det er ikke det sammen som å være bekymret eller urolig. Det er vanlig å være bekymret eller urolig til tider uten at man har angst av den grunn.

Angst er ikke noe man velger å ha. Man forstår logisk sett at det sannsynligvis går bra, men følelsene henger ikke med. 

Klart det er tøft for pårørende, men man kommer langt med kunnskap. Å berolige og forsikre den med angst hele tiden er med på å forsterke angsten hos den som har den, fordi de da ikke øver seg på å stole på seg selv. Anbefaler deg å ta med mannen til legen. Mange gjør det når de får kreft, for støtte, men man burde kanskje også gjøre det ved angst (der den hemmer deg i hverdagen.) Da kan dere lære mer om hvordan dere begge kan jobbe for at du skal bli frisk.

Og som den over skrev. Gå mye tur. Bra for kroppen, bra for hodet.

lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Hvilke teknikker bruker du? Problemet med angst er at det krever hard jobbing med egne tankemønstre og tankefeller for å bli bedre, og det kan ingen gjøre for deg. Så jeg vil si at legen har ikke gitt deg opp, det er du som har gitt opp deg selv. 

Anonymkode: 79b98...f7b

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen min sa at det eneste hun kan gjøre er å gi meg medisiner. Legen er tross alt ikke noe tryllekunstner..

Kurs og psykolog har ikke fungert for meg iallefall, eller så funker det bare der og da og ikke i hverdagen ellers.

Anonymkode: 57f23...7cf

Hva slags terapi går du i? Du trenger kognitiv eller metakognitiv terapi. Medisiner vil ikke gjøre så mye for deg med din problematikk. 

Anonymkode: acdfb...a42

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ekstra vanskelig med angst fordi mange ikke forstår at angst er en sykdom på lik linje med kreft. Angst har blitt et begrep mange bruker når de er bekymret. Men angst er ikke det. Angst er det når man ikke lenger klarer å skille mellom fornuft og følelser. Det er ikke det sammen som å være bekymret eller urolig. Det er vanlig å være bekymret eller urolig til tider uten at man har angst av den grunn.

Angst er ikke noe man velger å ha. Man forstår logisk sett at det sannsynligvis går bra, men følelsene henger ikke med. 

Klart det er tøft for pårørende, men man kommer langt med kunnskap. Å berolige og forsikre den med angst hele tiden er med på å forsterke angsten hos den som har den, fordi de da ikke øver seg på å stole på seg selv. Anbefaler deg å ta med mannen til legen. Mange gjør det når de får kreft, for støtte, men man burde kanskje også gjøre det ved angst (der den hemmer deg i hverdagen.) Da kan dere lære mer om hvordan dere begge kan jobbe for at du skal bli frisk.

Og som den over skrev. Gå mye tur. Bra for kroppen, bra for hodet.

lykke til.

Jeg som skrev over her. Glemte å legge til dette: TS. Dette skal gå bra. Flott at du har ordnet deg psykolog og at du snakker med legen din. Det er det første skrittet. Vær ærlig med psykologen om at du ikke føler det hjelper så mye. Spør om hva annet kan finnes av hjelp? Det vet jo han/hun.

Du klarer det☺️

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville spurt om han kan henvise deg til hypokonderklinikken, de har kunnskap og ikke minst tid til å følge deg opp. Ellers tror jeg ikke det er så mye annet en fastlege får gjort, enn å skrive ut resept på noe benzodiazepiner hvis du ikke har prøvd det? 

Anonymkode: 64839...cd2

Hva skal hun bruke benzo for? Hun har angst, ikke smerter.

Anonymkode: 8b1cb...52a

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Benzo fungerer fint mot angst. Det er beroligende ikke smertestillende. Av og til er det beste alternativet, sammen med terapi. 

Kanskje ts burde utfordre skjebnen og gjøre noe risikofylt for å få satt ting i perspektiv. Gjør noe du er redd for. Å isolere seg er ikke veien å gå til å bli frisk. Jeg har ikke helseangst men angst av et annet format, og når symptomene blir ille så hjelper det faktisk å tebke at " dette er bare angst", for å hindre at følelsene løper helt løpsk. 

Anonymkode: 57cc5...58c

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Benzo(diazepiner) er ikke smertestillende (Selv om smerter selvfølgelig kan avta når hodet og kroppen blir mer avslappet), men angstdempende. På den annen side er det ikke noe man skal ta annet enn i akutte tilfeller og da i svært korte perioder fordi det potensielt er svært stor fare for tilvenning og avhengighet. Med andre ord uansett ikke noe TS bør be om og sannsynligvis ikke noe legen vil skrive ut heller. 

Mitt råd til TS er å prøve og finne ut hva slags lavterskeltilbud som finnes i kommunen. Tilbudet varierer, men noen steder arrangeres kurs og det er mulig å få en til en samtaler med psykiatrisk sykepleier. Det siste oppfatter jeg som mer "jordnært" og med mer hverdagslig fokus enn timer hos psykolog, men det kan selvfølgelig variere det også. 

Turer i skog og mark er også nevnt. Det kan fungere utmerket for noen mens det for andre er helt uten mening. Men det vet man jo ikke før man har prøvd. 

Det kan også være en tanke å bekjempe de fysiske symptomene med fysiske virkemidler som i avspennings- og pusteteknikker. Treningssentre finnes over det ganske land og mange av dem tilbyr slike timer i en eller annen form. MediYoga er en av dem. 

Skrevet

Kan egentlig ikke få sagt det for ofte NPR det kommer til psykosomatiske plager, prøv psykomotorisk fysioterapeut. Der får du både terapi og hjelp til å forstå og gjøre noe med kroppslige plager -det er noen ganger ett bedre tilbud en psykolog. Lykke til!

Anonymkode: b9d8c...496

• Liker 1
Skrevet

Hva med tur i skog og mark? Trenimg, trenger ikke være hardt trening... Men så du får ut den uroligheten/anspenthet i kroppen 3n, og evt tøying. 

Forøvrig kan vel yoga og hjelpe mot angst og anspenthet. 

Anonymkode: 951f0...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...