Gå til innhold

Ved nyansettelse -når diskuteres lønnsbetingelser?


Langstrømpe

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig med utdannelsen min, og begynner å søke på jobber etter hvert. Håper å bli innkalt til intervjuer, og lurer i den forbindelse på når forhold som har med lønn å gjøre blir tatt opp.

Er det vanlig at arbeidsgiver begynner å snakke om det, eller er det jeg som skal gjøre det? -Vil ikke virke som en gribb, og at det bare er penger alt dreier seg om. Men vil jo heller ikke risikere å måtte jobbe for knapper og glansbilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

På alle intervju jeg har vært har arbeidsgiver tatt opp spørsmålet om lønn (kommer gjerne helt på slutten). Dersom de ikke hadde gjort det ville jeg ha tatt opp spørsmålet selv. Det er viktig å avklare forventninger og tilbud. Endelig tilbud har jeg fått når sammen med tilbud om jobben.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden hadde jeg visse lønnskrav. Da kom jeg på intervju på 5 av 6 stillinger jeg søkte på.

Situasjonen har helt endret seg nå (ihvertfall innenfor IT), så i dag er jeg glad hvis jeg blir innkalt til intervju....

Er man nyudannet idag, så er relevant praksis det viktigste i begynnelsen. Får man et par år av det så kan man senere kreve mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Det er vanlig at arbeidsgiver spør deg om lønnsfoventninger i første interju. Om han/hun ikke spør hadde jeg heller ikke tatt det opp.

Lønn blir man altid enige om. Jeg har som oftest kun diskutert det helt i sluttfasen på 2 eller 3 intervju, eller etter at jeg er tilbudt jobben, og vi bare skal diskutere formaliteter.

Lønn kan jo være en lang diskusjon, hvor begge parter tar og gir.

Lønn er jo ikke alltid bare penger... kanskje du vil forhandle en ekstra ferieuke, fri telefon, aviser, bil, SATS medlemskap, barnehage plass, osv...

Når jeg blir spurt om forventninger i første intervju svarer jeg alltid: Det blir vi sikkert enige om. Det er ikke lønnen som er min motivasjon for å søke denne stillingen, men jeg regner med at dere kommer med et fornuftig tilbud som vi kan diskutere.

Da har jeg spilt ballen over til de, og jeg har alltid kommet godt ut av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Venus, ikke innlogget

Lønn ble tatt opp på slutten av samtalen i 2.gangs intervju !!!

Jeg angrer litt på at jeg ikke satt "listen" høyere... Selv om jeg I DAG kan si at jeg tjener bra.

Jeg ble både muntlig og skriftlig informert om at stilingen var min. I det samme brevet lå det også tilbud og forslag vedrørende lønnsbetingelser... Det var opp til meg å godta dette, eller ikke. JEG GODTOK DET !!! :blunke:

Jeg jobber i et stort privat selskap, så en del "trynetillegg" har det jo blitt etterhvert ja... !!!... :wink:

------Og flere skal det bli... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...