Gå til innhold

Vanskelig å strikke med bomullsgarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått det for meg at jeg skal lære å strikke, men misliker kløende ull, så jeg lurer på om bomullsgarn er løsningen. Mariusgenser er målet, men tror ikke jeg begynner der akkurat :P Jeg kan strikke rett og vrang, men det er egentlig så langt strikkekunnskapene mine strekker seg foreløpig, så er litt redd for å begynne med kjempeglatt tynt garn som sklir av pinnene.

Anonymkode: dc8a5...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd merinoull? Det syntes de aller færreste at klør. Bomullsgarn kan ofte være litt «hardt» å strikke med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Diamant20 said:

Har du prøvd merinoull? Det syntes de aller færreste at klør. Bomullsgarn kan ofte være litt «hardt» å strikke med.

Nei, men har tenkt litt på det. Tusen takk for tips :) Tror jeg skal bestille noen nøster merinoull. Er det en spesiell type garn jeg bør se etter, eller er merinoull merinoull? :P Tenker på garntykkelse og slike ting.

Anonymkode: dc8a5...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Nei, men har tenkt litt på det. Tusen takk for tips :) Tror jeg skal bestille noen nøster merinoull. Er det en spesiell type garn jeg bør se etter, eller er merinoull merinoull? :P Tenker på garntykkelse og slike ting.

Anonymkode: dc8a5...112

Tynn merinoull fra Sandens garn, sunday fra Sandnes garn,  knitting for olive merino og drops baby merino er ganske tynn merinoull, men man evt strikke med to tråder. Sandnes garn sin merinoull, drops merino Extra fine og knitting for olive double merino er tykkere merinoull. 😊 Jeg liker merinoulla til Sandnes garn (både den vanlige og tynne) i tillegg til sunday best. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker alltid med bomull og det går helt fint. Det fins masse fint bomullsgarn som er litt fluffy og ligner ull.

Anonymkode: b5920...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bomull er litt hardt og trådt å strikke med i forhold til merinoull. Du kan jo prøve et blandingsgarn, som Lerke. Det er 50-50 bomull og merino.

Anonymkode: 1e360...b9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Diamant20 said:

Tynn merinoull fra Sandens garn, sunday fra Sandnes garn,  knitting for olive merino og drops baby merino er ganske tynn merinoull, men man evt strikke med to tråder. Sandnes garn sin merinoull, drops merino Extra fine og knitting for olive double merino er tykkere merinoull. 😊 Jeg liker merinoulla til Sandnes garn (både den vanlige og tynne) i tillegg til sunday best. 

Tusen takk, da prøver jeg Sandnes garn :) 

Anonymkode: dc8a5...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Strikker alltid med bomull og det går helt fint. Det fins masse fint bomullsgarn som er litt fluffy og ligner ull.

Anonymkode: b5920...803

Har du et spesielt garn å anbefale? Tenker jeg skal prøve meg fram med forskjellige garnsorter :) 

Just now, AnonymBruker said:

bomull er litt hardt og trådt å strikke med i forhold til merinoull. Du kan jo prøve et blandingsgarn, som Lerke. Det er 50-50 bomull og merino.

Anonymkode: 1e360...b9f

Takk for tips! :) 

Anonymkode: dc8a5...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør veldig fort av ull, men har funnet ut at feks Sandnes Garn sitt Babyull Lanett er veldig mykt og godt. Dessuten loer det knapt. 

Merinoull er også deilig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Roadrunner said:

Klør veldig fort av ull, men har funnet ut at feks Sandnes Garn sitt Babyull Lanett er veldig mykt og godt. Dessuten loer det knapt. 

Merinoull er også deilig!

Takk for tips! :) 

Anonymkode: dc8a5...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor tilhenger av merinoull! Evt ull blandet med alpakka, slik som drops lima ❤️ Bruker det mye til votter og luer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extra Fine Merino fra Drops er behagelig å strikke med, og kløfritt til å være ull.

Kan anbefale å velge trepinner istedenfor metall - gir litt mer friksjon slik at garnet ikke sklir lett av. Etter å ha strikket noen prosjekter (men fortsatt fersk), sverger jeg fortsatt til settpinner av tre til strikking av genserermer.

Anonymkode: cfc3b...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...