Gjest LoisLane Skrevet 9. juni 2005 #21 Skrevet 9. juni 2005 Såvidt jeg har forstått det, er man alltid ansvarlig for ulykker som skjer på trampolinen på egen tomt. Å si fra til foreldre at ungene deres hopper på eget ansvar, holder ikke.
@lfa Skrevet 9. juni 2005 #22 Skrevet 9. juni 2005 Man er ikke ALLTID ansvarlig for det som skjer på trampolinen. Dekker man den til med overtrekk og en eller annen frekkas tar den av, hopper og faller av, har du ingen erstatningsplikt. Det er kun ulykker forårsaket av dårlig/feil vedlikehold/montering som kan føre til erstatningskrav. Jeg er heller ingen fan av sikkerhetsnett og har absolutt ingen planer om å kjøpe det til vår trampoline.
Delfia Skrevet 9. juni 2005 #23 Skrevet 9. juni 2005 Jeg har lest en eller annen plass at det er påbudt med nett,men husker ikke hvor jeg leste det. Vi har ikke nett på vår trampoline og skulle vi anskaffe det er det litt for at vi skal kunne "låse" den om vi ikke er hjemme. Vi har til dels store "problemer" med unger som ringer på i tid og utid for å spørre om de kan få hoppe. Eller trampolina er full visst vi kommer hjem etter en tur på butikken. Jeg synes det er utrolig frekt å bare ta seg til rette på den måten og har gitt klar beskjed om at det er helt uaktuelt.Jeg går jo ikke til naboen å låner sykkelen en tur..... Sist søndag var det en som ringte på klokka halv åtte på mårran for å spørre om han kunne hoppe. HALLO! Hvem sender ungen ut klokka halv åtte på mårran. Har jo knapt stått opp da.(Hvertfall her i huset) Nei, vi har sagt klart i fra at trampolina skal brues av våre unger og deres kamerater!
Gjest Melk Skrevet 9. juni 2005 #24 Skrevet 9. juni 2005 Merkelig at leger på legevakten og slikt ser mest skader fra trampoliner uten nett (særlig fallskader) og anbefaler dette.... Virker ikke som om barna utne nett har lært (og slettes ikke alle har foreldre som er trampolineinstruktører) http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sor...et/1978885.html Overlege Markus Gurger ved Lister sykehus i Flekkefjord behandler 2-3 barn for trampolineskader hver uke. Gurger mener at trampolinene må sikres bedre, både ved nedgraving slik at fallhøyden ikke blir så stor, og ved gjerde eller sikkerhetsnett rundt, slik at man ikke faller utenfor trampolinen. http://www.pd.no/hage/article695753.ece De vanligste årsakene til at eiere av trampoliner kommer i erstatningsansvar er at store trampolinen er plassert i veldig liten hage, eller at den er satt opp i nærheten av et gjerde eller en mur som barna treffer når de faller utenfor. Det levers nå hendige sikkerhetsnett til trampoliner, og disse kan bidra til skadeforebyggelse, sier Hesselberg-Meyer. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article178092 Nesten daglig får vi inn pasienter som har skadet seg på trampoline. Det er som oftest brudd, eller strekk i muskler. Skadene kommer ofte i forbindelse med at barna detter utfor trampolinen, eller de henger armer og hender fast i kanten på trampolinen, sier Vaktlege Stig Pedersen ved Bergen legevakt. Her står det forøvrig noe om hva slags ansvar man har mht andres barn: http://www.if.no/web/no/corporate.nsf/0/99...21?OpenDocument
Gjest Millemei - ikke innlogga Skrevet 9. juni 2005 #25 Skrevet 9. juni 2005 [quote="Frysepulver Så frekt! Vi har stor eiendom med mye innsyn og masse unger i nabolaget. I begynnelsen, før det ble "vanlig" å ha trampoline var det mange som bare vandret freidig inn på vår eiendom og hoppet i vei. Sånt irriterer meg. Jeg er da vel ikke interessert i å ha ørten hylende ungen rett utenfor verandadøren når jeg spiser frokost søndag morgen?!? Nå går det mye greiere. Barnas venner får hoppe der og ellers sier vi alltid ja hvis noen kommer og spør - rett og slett fordi da har de ihvertfall nok vett til at de spør eierne først. Noen nabobarn/nære venners barn går dit som det passer de og det er jo selvsagt helt i orden. Lager ikke et helvete med gode naboer av den grunn. Er mer disse ukjente som irriterer meg. Samme med folk som skal spare tid, så de GÅR over eiendommen vår istedenfor å gå rundt. Eller de plukker blomster og jordbær vi har dyrket "fordi de trodde det var gratis"... Hm... Merket at jeg ble sånn veldig sint igjen jeg nå :oops:
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2005 #26 Skrevet 9. juni 2005 Jeg har vurdert å legge meg til i hagen til noen en søndagsmorgen jeg... Benke meg ned med saft og kjeks, klar for en dag i solen. for de kan jo åpenbart "besøke" meg, kan vi ikke gjøte det motsatt da?
millemei Skrevet 11. juni 2005 Forfatter #27 Skrevet 11. juni 2005 Jeg har vurdert å legge meg til i hagen til noen en søndagsmorgen jeg... Benke meg ned med saft og kjeks, klar for en dag i solen. for de kan jo åpenbart "besøke" meg, kan vi ikke gjøte det motsatt da? Ja, det hadde tatt seg ut.. hihihihi
Gjest Violetta Skrevet 11. juni 2005 #28 Skrevet 11. juni 2005 [quote="Frysepulver Så frekt! Vi har stor eiendom med mye innsyn og masse unger i nabolaget. I begynnelsen, før det ble "vanlig" å ha trampoline var det mange som bare vandret freidig inn på vår eiendom og hoppet i vei. Sånt irriterer meg. Jeg er da vel ikke interessert i å ha ørten hylende ungen rett utenfor verandadøren når jeg spiser frokost søndag morgen?!? Nå går det mye greiere. Barnas venner får hoppe der og ellers sier vi alltid ja hvis noen kommer og spør - rett og slett fordi da har de ihvertfall nok vett til at de spør eierne først. Noen nabobarn/nære venners barn går dit som det passer de og det er jo selvsagt helt i orden. Lager ikke et helvete med gode naboer av den grunn. Er mer disse ukjente som irriterer meg. Samme med folk som skal spare tid, så de GÅR over eiendommen vår istedenfor å gå rundt. Eller de plukker blomster og jordbær vi har dyrket "fordi de trodde det var gratis"... Hm... Merket at jeg ble sånn veldig sint igjen jeg nå :oops: Dette kjenner jeg meg igjen i ja. Vi har også bærbusker, epletre og plommetre som folk tror er gratis. Og vandre gjennom hagen vår gjør folk også. Huset vårt ligger rett ved naturområde. Ganske irriterende noen ganger ja Neste gang får jeg stå klar med kaffen og spørre om det er noe mer de trenger...
Gjest Embla s Skrevet 11. juni 2005 #30 Skrevet 11. juni 2005 Vi har gjerde Har dere gjerde, og enda vandrer folk gjennom hagen deres :o Det er drøyt.. (drøyt uten gjerde også, såklart!)
cesi Skrevet 12. juni 2005 #31 Skrevet 12. juni 2005 Ei venninne av meg hadde samme problem. Hun kontaktet advokat og fikk han til å sette opp en erklering der foreldre skriver under på at man er fritatt for ansvar dersom det skjer uhell. Alle barn som skulle bruke denne trampolinen, måtte først komme med foreldrenes signatur. Kjempe lurt. En annen ting, er å ha hengelås på sikkerhetsnettet når man ikke er hjemme. Mange smarte løsninger på det hos jernvarehandleren. Dette var et par grep som koster noen kroner, men det kan allikevel vise seg å være verdt det. Så slipper man å gå med angsten hele tiden også. Lykke til :-)
Gjest guest2 Skrevet 13. juni 2005 #32 Skrevet 13. juni 2005 Jeg mener også å ha lest at sikkerhetsnett er påbudt, men kommer ikke på hvor jeg har lest det henne. En ting jeg reagerer på er at det er fremmede barn som dukker opp når trampolina kommer frem og at man kommer hjem og finner barn på den. Dette sier litt om dårlig folkeskikk eller mangel på den. Man går da ikke inn på andres eiendom og bruker andres ting uten lov, og i hvertfall ikke så lenge eieren ikke er hjemme... Men for å være erlig, så må jeg si at etter å ha hatt 6 10 åringer i bursdagen til sønnen min så blir jeg ikke sjokkert. Enkelte unger er blottet for folkeskikk.. Jeg måtte flere ganger be enkelte om å oppføre seg som folk. Det var hyling, skriking, slåing, frekkheter mot oss voksne osv. osv.. Flere av guttene var sjokkert over oppførselen og min egen sønn skuffet fordi det spes. var en som ødela.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå