Gå til innhold

Reise fra 2-åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

God tur, og kos deg masse! :klem:

Videoannonse
Annonse
Gjest Leola
Skrevet

Tante Fiolett skrev:

Fordi om du aldri har hatt behov for å reise fra ungene dine mer enn en natt (da de var på overnatting hos besteforeldrene), kan vel andre ha det? Eller mener du at foreldre som har slike behov er dårligere foreldre enn deg?

Hva er du egentlig ute etter med innlegget ditt?

Hvor har jeg skrevet det ? Du kan kanskje vise meg hvor jeg har sagt det ? Hensikten med innlegget mitt var et lite forsvar overfor innlegget til bl.a. Tex som viser til mitt tidligere innlegg og påstår at det er slik barn utvikler separasjonsangst. Hun påstod at slike barn opplever de til stadighet i barnehagen ... Hvis du hadde tatt deg bryderiet med å lese alle innleggene så hadde du antagelig fått med meg det. Ingen steder har jeg skrevet noe som er kritikk overfor de som velger å reise på ferie fra barna sine - jeg bare skrev at jeg ville ikke gjort det ... Det er faktisk du og Tex som kritiserer meg for mine avgjørelser og i tillegg påstår at det er barn som mine som vil komme til å lide av separasjonsangst - selvom jeg flere ganger har skrevet at ungene mine overnatter og reiser på ferie med andre - både familiemedlemmer og venner...

Men jeg er ferdig med denne diskusjonen - trådstarter bad om synspunkter - og jeg gav henne mine ... Uten å kritisere om hun velger å reise alene uten barnet. Jeg snakket kun utifra egne meninger og egne erfaringer ...

Skrevet
Har du 3 barn under to år??? Ja da skjønner jeg at du sliter med å få barnevakt' date=' da blir man jo barnevakten stående å skifte bleier på samlebånd hele dagen da jo :-([/quote']

Har tvillinger akkurat fylt to og ei på seks mnd. Ca 20 bleieskift om dagen. Kanskje det blir lettere å få barnevakt når de blir litt eldre? :)

Gjest Violetta
Skrevet

Leola - jeg har ikke kritisert deg for dine avgjørelser, og heller ikke skrevet noe om separasjonsangst noe sted i denne diskusjonen.

Greit å komme med beskyldninger, men for det første bør de være korrekte, for det andre er det feigt å stikke etterpå... :tunge1::ler:

Gjest Leola
Skrevet

Tante Fiolett, jeg stikker ikke fra en diskusjon, jeg ser bare ikke verdien av å diskutere når jeg har sagt hva jeg mener - det er liksom måte på hvor mange ganger det er interessant å lese ens meninger.

Beklager hvis du ikke mente at å la være å reise fra barna kan føre til separasjonsangst. Jeg misforstod sikkert dette innlegget:

Tante Fiolett skrev:¨

Jeg kan ikke skjønne at det kan være galt å lære barna sine at det finnes andre voksne i verden man kan stole på enn mor og far. Det må da bare være positivt? Jeg har sett nok av innlegg her der man lovpriser kontakt med besteforeldre og annen familie, men hvorfor skal dette begrense seg til noen timer en ettermiddag eller i samvær med foreldre?

Og om ikke dette handler om læring for barnet, men bare om hva mor eller far ønsker, så synes jeg at fokuset blir helt feil. For det er faktisk barnet det handler om her. Mor og far klarer seg nemlig selv om de savner barnet en natt eller to.

Forstår at vi har forskjellig syn på dette - det er helt naturlig. Nå er mine unger snart voksne - men om jeg hadde hatt små barn fremdeles så hadde jeg ikke i min villeste fantasi kunnet tenke meg å reise på ferie uten dem. Snakker selvsagt ikke om en langweekend - for det har jeg og mannen reist på flere ganger. Som småbarnsforeldre så synes jeg man har knapt nok med ferie som man har - ferien er gull verd og feriene mine vil jeg bruke sammen med barna mine så mye som jeg kan ... Folk jeg kjenner gjør forresten likedan - de til og med splitter feriene sine for å få mest mulig tid med barna sine ... og for å slippe å overlate barna til barnepassere halve sommerferien ...

Gjest bjoerg
Skrevet

Joda, men i dette tilfellet var det jo ikke snakk om å reise på ferie, hun skulle jo faktisk jobbe og hjelpe venninnen før bryllupet. Fikk jo ikke inntrykk av at hun reiste fordi hun ville ha en lang ferie alene, selv om jeg personlig synes det også hadde vært ok.

Skrevet
http://www.helsenytt.no/artikler/stress.htm

Slenger inn denne bare for diskusjonens skyld!

Vil gjerne legge til at jeg ikke er helt enig med Bugge, og hadde i trådstarters tilfelle reist med god samvittighet. Kos deg og nyt turen, og tenk på at ditt barn har det så absolutt best hjemme!

Denne artikkelen sier anbefaler at vi reiser vekk fra barna i like mange døgn som de er leveår.... Vi skal på helgetur snart og har ei datter på ti måneder... ble ingen øvenatting det da!!

Selv trur jeg at ni - ti dager er litt lenge særlig for mora, men dagene går nok fort og batteriene blir nok godt oppladet til masse kos når du kommer hjem så god tur!! Er selv en hønemor som gruer for å være borte en weekend... Skal også bort i bryllup!!

Gjest Gjesta
Skrevet

Denne artikkelen sier anbefaler at vi reiser vekk fra barna i like mange døgn som de er leveår....

....så å sende femåringen på en ukes ferie sammen med samværsfar opp til bestemor er altså ikke bra det da.............. :o

Gjest Gjest
Skrevet

....så å sende femåringen på en ukes ferie sammen med samværsfar opp til bestemor er altså ikke bra det da.............. :o

:ler: Nei, fy og skam

Gjest Gjesta
Skrevet

Og så elleveåringen min som nå ikke kan få reise to uker til syden sammen med mormor og morfar..............Tipper hun blir bra skuffet nå :cry:

Gjest Gjest
Skrevet
:hoho: Ja, men hvis du viser til denne tråden og forklarer at en artikkel mener det så tipper jeg hun har FULL forståelse :ler:
Skrevet

Da jeg var 16 år reise jeg fra mamma i et år.. :o

Gjest Gjest
Skrevet

:o Og det gikk bra med deg? Du sliter ikke med senskader etc.??? :ler:

Gjest Leola
Skrevet

Snakk om å ville mistolke noe - det står ganske tydelig at det er snakk om små barn - altså langt ifra 11-åringer som reiser på ferie med besteforeldrene.

Jo yngre barnet er, jo vanskeligere opplever det atskillelse. Spedbarn som har utviklet spesifikk tilknytning til mor kan ikke være borte fra henne mer enn noen timer før det reagerer med gråt og uro. Større barn tåler mer. Småbarn har ennå ikke utviklet begreper om tid og mangler evne til å forstå at mor vil komme tilbake. Slik kan de oppleve seg forlatt og overgitt til angsten. Barns sårbarhet varierer også ut fra individuelle forutsetninger. Kvaliteten på kontakten de har med erstatningspersonene er også svært betydningsfull og virker sterkt inn på hvor lang atskillelse som tåles. Om barnet får være i kjente omgivelser, gjør det situasjonen lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...