Gå til innhold

Hva skjer hvis man blir gravid som student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stopper livet opp? Har man ødelagt framtiden sin? 

Anonymkode: 13513...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,jeg ble gravid som student. Valgte å dele det ene året i to år. Var faktisk bedre å være student med småbarn. Mye mer fleksibelt med levering og henting. I tillegg var det mye sykdom de første årene i bhg ,  deilig å slippe og føle på at jeg måtte være hjemme fra jobben ofte. 

Men , måtte til gjengjeld droppe alt av det sosiale i studietiden og sitte pal på biblioteket på studiedager og bruke alle kvelder etter leggetid på studier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man kan ta permisjon fra studiet sitt. Ordningene nå er ikke dårligere enn på nittitallet, alle jeg kjenner fullførte det som er tilsvarende master nå (to av dem på profesjonsstudium), og har svært godt betalte jobber nå.

Anonymkode: dedad...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke.

Man får foreldrestipend i et år, der man får 100% stipend uten at man må avlegge eksamen (men man kan hvis man vil). I tillegg får man engangsstønad eller foreldrepenger fra NAV. Om den andre forelderen får foreldrepenger, får du ikke stipend. 

Å være student med barn er egentlig superfint, jeg likte det mye bedre enn jeg liker å være i full jobb med barn. Vi hadde et mye roligere liv mens jeg var student, muligheten til sene morgener, ta fri en dag ved behov osv. Det kunne være litt slitsomt i eksamensperiodene, men om man klarer å være bittelitt strukturert er det null stress. 

På de store studiestedene er det også mange fine tilbud, som studentbarnehage, familiebolig og foreninger for studenter med barn. Jeg bodde (bor) i Oslo og var superfornøyd med studentbarnehagen - de hadde lørdagsåpent i eksamensperioden, garanterte barnepass om barnet mitt ble syk en dag jeg hadde eksamen (noen fra barnehagen hadde kommet hjem til oss for å passe det syke barnet der, men jeg trengte aldri det), utvidede åpningstider om man hadde behov når man var i praksis og et supert miljø blant de andre foreldrene. 

Anonymkode: 3f3e8...68e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunSomSaDetRettUt

Du må bare søke ulike ordninger som støtter unge mennesker som ønsker å utdanne seg, gjennom lånekassa. Kan være både lurt og samtidig økonomisk vanskelig, men Lånekassa har tilrettelegging. (Personlig hadde ikke jeg gjort det, med tanke på usikker fremtid + barn, derfor er det få studenter eller som de kalte før "studinner" som blir gravide i løpet av skolegang, de fleste vil ha jobb, før de får barn, fordi det gir stabilitet og forutsigbarhet). Den gode delen, det er at genetisk har du større sjanse for å få sunnere barn. Du må veie for/mot selv. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

Du må bare søke ulike ordninger som støtter unge mennesker som ønsker å utdanne seg, gjennom lånekassa. Kan være både lurt og samtidig økonomisk vanskelig, men Lånekassa har tilrettelegging. (Personlig hadde ikke jeg gjort det, med tanke på usikker fremtid + barn, derfor er det få studenter eller som de kalte før "studinner" som blir gravide i løpet av skolegang, de fleste vil ha jobb, før de får barn, fordi det gir stabilitet og forutsigbarhet). Den gode delen, det er at genetisk har du større sjanse for å få sunnere barn. Du må veie for/mot selv. Lykke til!

Har alltid hatt et sterkt ønske om å starte å få barn rundt 25 år. Nå er tiden her og jeg må velge å enten få barn nå, slik jeg alltid har ønsket, eller vente til jeg er nærmere 30...

Når du sier at barna mine også blir sunnere om jeg velger å få dem nå, så frister det veldig!

Er det virkelig så "simpelt" å få barn mens man er student som mange skal ha det til, så lenge prioriteringene er bra?

Kommer jeg til å angre?

TS

Anonymkode: 13513...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid hatt et sterkt ønske om å starte å få barn rundt 25 år. Nå er tiden her og jeg må velge å enten få barn nå, slik jeg alltid har ønsket, eller vente til jeg er nærmere 30...

Når du sier at barna mine også blir sunnere om jeg velger å få dem nå, så frister det veldig!

Er det virkelig så "simpelt" å få barn mens man er student som mange skal ha det til, så lenge prioriteringene er bra?

Kommer jeg til å angre?

TS

Anonymkode: 13513...63f

Man angrer ALDRI på et barn.  Fikk selv barn som student. Hadde barnet med meg på forelesninger da det var helt lite.  Måtte være veldig disiplinert for å få tid til lesing.  Det gikk,  men det var selvfølgelig enklere å studere før jeg fikk barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at du blir raskt voksen. Du blir en racer på planlegging og logistikk. Du vil feste mye mindre og se mye mindre til venner. Men du vil oppleve å få deta i en ferd ingen forstår omfanget av før de sitter der med denne bylten i fanget. Ingenting overgår det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tirben skrev:

Man angrer ALDRI på et barn.  Fikk selv barn som student. Hadde barnet med meg på forelesninger da det var helt lite.  Måtte være veldig disiplinert for å få tid til lesing.  Det gikk,  men det var selvfølgelig enklere å studere før jeg fikk barn.  

Det at man aldri angrer er en veldig skummel ting å si! Internett og verden er full av folk som angrer, men på grunn av stigmaet med å være åpen om det (spesielt ovenfor de som har din holdning) er det vanskelig å få fokus på det. 

Ellers er nok det å få barn som student, så lenge man ønsker det selv, ikke så dumt :)

Anonymkode: 574b4...4ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det som skjer er at du blir raskt voksen. Du blir en racer på planlegging og logistikk. Du vil feste mye mindre og se mye mindre til venner. Men du vil oppleve å få deta i en ferd ingen forstår omfanget av før de sitter der med denne bylten i fanget. Ingenting overgår det. 

Jeg føler meg så klar til å få barn! Jeg visste ikke hva folk flest tenker om studenter som får barn, men det virker jo som mange er positive til det. 

Er du selv en pappa?

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at man aldri angrer er en veldig skummel ting å si! Internett og verden er full av folk som angrer, men på grunn av stigmaet med å være åpen om det (spesielt ovenfor de som har din holdning) er det vanskelig å få fokus på det. 

Ellers er nok det å få barn som student, så lenge man ønsker det selv, ikke så dumt :)

Anonymkode: 574b4...4ee

Ja det er helt sant at mange angrer på å få barn, men jeg tenker ikke sånn.

Det jeg lurer på, er det slik at det blir "mer dumt" å få barn jo nærmere man er i slutten av studiene? F.eks at barnet kommer helt i siste semester av studiene, eller helt i slutten av aller siste semester. 

Er det veldig dumt?

TS

Anonymkode: 13513...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg så klar til å få barn! Jeg visste ikke hva folk flest tenker om studenter som får barn, men det virker jo som mange er positive til det. 

Er du selv en pappa?

Ja det er helt sant at mange angrer på å få barn, men jeg tenker ikke sånn.

Det jeg lurer på, er det slik at det blir "mer dumt" å få barn jo nærmere man er i slutten av studiene? F.eks at barnet kommer helt i siste semester av studiene, eller helt i slutten av aller siste semester. 

Er det veldig dumt?

TS

Anonymkode: 13513...63f

Folk må få bestemme selv når de vil få barn mener jeg. Hylekoret kan ikke sitte å bestemme det. 

Ja jeg har barn. Har ikke angret en dag. Angrer bare på valget av mor. 

Hvis du kan dette med planlegging så går dette helt fint, men begynner du å tulle er løpet kjørt. Du er ikke i førersetet lenger med barn. Der sitter det en liten terrorist. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Folk må få bestemme selv når de vil få barn mener jeg. Hylekoret kan ikke sitte å bestemme det. 

Ja jeg har barn. Har ikke angret en dag. Angrer bare på valget av mor. 

Hvis du kan dette med planlegging så går dette helt fint, men begynner du å tulle er løpet kjørt. Du er ikke i førersetet lenger med barn. Der sitter det en liten terrorist. ;)

Angrer på valget av mor? At det går an

Anonymkode: 31e9a...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Folk må få bestemme selv når de vil få barn mener jeg. Hylekoret kan ikke sitte å bestemme det. 

Ja jeg har barn. Har ikke angret en dag. Angrer bare på valget av mor. 

Hvis du kan dette med planlegging så går dette helt fint, men begynner du å tulle er løpet kjørt. Du er ikke i førersetet lenger med barn. Der sitter det en liten terrorist. ;)

Hvor gammel var du da du fikk barn og hvor var du i livet? Er hun ikke en god mor?

Jeg er dessverre veldig ustrukturert og tar ting på sparken, litt lat er jeg og... på hvilken måte et løpet kjørt hvis jeg tuller? Og hvordan "tulle", mener du? Gi blanke i ungen slik at det sulter og blir hentet av barnevernet, eller mener du mer i å slurve med prioritering av tid? På hvilken måte er løpet kjørt? 

TS

Anonymkode: 13513...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angrer på valget av mor? At det går an

Anonymkode: 31e9a...758

Jeg har fantastiske barn, men hun driver med bortføring, samværssabotasje, trenering og hjernevasking av barn. Så ja jeg angrer på valget av mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du da du fikk barn og hvor var du i livet? Er hun ikke en god mor?

Jeg er dessverre veldig ustrukturert og tar ting på sparken, litt lat er jeg og... på hvilken måte et løpet kjørt hvis jeg tuller? Og hvordan "tulle", mener du? Gi blanke i ungen slik at det sulter og blir hentet av barnevernet, eller mener du mer i å slurve med prioritering av tid? På hvilken måte er løpet kjørt? 

TS

Anonymkode: 13513...63f

Jeg var voksen da de kom. Har bommet litt på tidligere forhold også og heldigvis ikke fått noen barn der.

Ingen god mor kjemper med nebb og klør for å holde en oppegående far borte bare fordi hun skal ha bidragspengene. 

Du må nok bli strukturert da et barn vil gå utover nattesøvnen din og du må finne deg i å sove på dagtid også innimellom. Da bør huset være ryddet ellers får du ikke sove. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

De ødelegger ungdomstiden sin. Sine beste år til å leve som fri. Når kvinner får barn blir de tvunget inn i voksenlivet og får ikke leve livet før 18 år senere. Det er bedre for menn. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid hatt et sterkt ønske om å starte å få barn rundt 25 år. Nå er tiden her og jeg må velge å enten få barn nå, slik jeg alltid har ønsket, eller vente til jeg er nærmere 30...

Når du sier at barna mine også blir sunnere om jeg velger å få dem nå, så frister det veldig!

Er det virkelig så "simpelt" å få barn mens man er student som mange skal ha det til, så lenge prioriteringene er bra?

Kommer jeg til å angre?

TS

Anonymkode: 13513...63f

Du kommer neppe til å angre, men du må nok belage deg på å leve nøysommelig. 
 

Fra et biologisk perspektiv har det vel vært uttalt at man som kvinne er best utrustet til å få barn i begynnelsen av 20-årene. Jeg lot meg ikke påvirke særlig av det, og ble mor som 27-åring. Etter studiene. 

Anonymkode: dedad...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Warrior skrev:

De ødelegger ungdomstiden sin. Sine beste år til å leve som fri. Når kvinner får barn blir de tvunget inn i voksenlivet og får ikke leve livet før 18 år senere. Det er bedre for menn. 

Unnskyld?

Anonymkode: dedad...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...