Gjest Pjusk Skrevet 8. juni 2005 #41 Del Skrevet 8. juni 2005 Må si jeg er enig med Pjusk. Jeg har også latt mine barn drive med verktøy fra de var 2 år. Eldstemann fikk egen verktøykasse med både sag' date=' hammer, skrutrekker mm. Dette tror jeg de har hatt veldig godt av og de har utviklet ferdigheter som jeg ser at en del andre barn ikke har. Ungene mine har klatret i trær, fått skrubbsår ol. alikevel tror jeg at jeg blir satt i gruppen "KG-foreldre" fordi jeg mener at barn ikke bør være med på fest, at en ikke skal slå barn ol. Men det blir helt feil å klassifisere folk etter kun hva de mener om enkelte ting.[/quote'] Enig med deg i dette! Jeg er slepphendt på noe og "streng" på andre ting. Og jeg inndro dessuten skrutrekkerene fra verktøykassa til ungen fordi jeg er redd de skal dette på dem. Å dette på en sag er greit, da får du bare et sår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. juni 2005 #42 Del Skrevet 8. juni 2005 Rent generelt synes jeg det er et gjennomgående trekk hos de fleste mødre (og fedre?) at de hevder med stor sikkerhet at akkurat de forbud og regler som gjelder hos d e m er fornuftige og rasjonelle, mens andres regler og oppdragelsesmønstre er enten idiotiske, hysteriske som gir pinglete barn, eller slepphendte, farlige og likeglade som gir pøbler. PJUSK: Har du oppfattet denne diskusjonen slik? Jeg synes dette har vært en tråd hvor man stiller spørsmålstegn ved om man passiviserer barn og om noen foreldre er overbeskyttende - men jeg har ikke sett at noen er så krasse i ordlyden som du fremstiller det her. Men det er mulig jeg ikke ar lest tråden godt nok. Skummet gjennom noen innlegg.... Tror de fleste klarer seg bra, enten foreldrene er litt for slepphendte eller litt for hysteriske. PJUSK: Jeg er helt enig, det tror jeg også!!!!! Og jammen er det bra at ikke alle er støpt i samme skje - det ville vært kjedelig! Men man må vel få lov til å fortelle hvordan/hvorfor man velger at barna skal få gjøre ditt eller datt likevel? Slik er det jo i alle diskusjoner. Jeg synes det er dumt å ikke ta en form for utdannelse f.eks. og ville i en tråd om det argumentert for dette. Det ville ikke betydd at jeg tror de uten utdannelse ikke ville klart seg bra? I en diskusjon eller samtale må man jo få lov til å fortelle om tanken bak egne valg. De fleste foreldre gjør tusenvis av "feil" og ingen fasit passer for alle barn og alle familier PJUSK: Det er jeg helt enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2005 #43 Del Skrevet 8. juni 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. juni 2005 #44 Del Skrevet 8. juni 2005 Embla S: Jeg tror nok vi er veldig enige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 8. juni 2005 #45 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg forsto det slik at denne tråden ble startet mest på grunn av innleggene her på KG der det står sånt som at man ikke kan dusje hvis man har barn, ikke kan drikke et glass vin osv - ok, dette var ikke helt ordrett, men for oss som kanskje er litt mer slepphendte med ting virker det som om det er en gjeng KG-mammaer med relativt polstrede barn. Det er det som refereres til med "KG-mammaer" og hvorvidt disse er mer hysteriske enn gjennomsnittsmammaen 2005. Med mindre jeg blander nå, da. (Og i den motsatte enden av skalaen har vi Pjusk... ) Det stemmer. Jeg leser debatter hvor folk ikke dusjer mens barna er ute, ikke tar seg et glass vin med barna til sted, barn ikke får se løvenes konge pga. vold(!) osv. Jeg lurer bare litt på om disse mødrene virkelig er så strenge, eller om det bare er her på KG de er så påpasselige med alt? Har for øvrig en slektning hvis datter ble helt utrolig overbeskyttet. Hun fikk ikke ta i -noe- eller gjøre noe, skulle være ren og pen osvosv. Å ha jenten i barnehagen var uaktuelt; hun kunne jo bli skadet -av de andre barna-. Bare "riktig" mat og "riktige" leker i det huset. Til slutt tror jeg folk reagerte og sa i fra at nå måtte ungen få være unge, og ikke en 3 år gammel voksen person. Selv om jeg er ung selv, og ikke har planer om å få noe "smått" før om noen år, så vil jeg gi mine barn en sunn oppvekst, hvor de heller skal få være ute og få en blåflekk eller to, grønske på buksen og flis i fingeren, enn å sitte polstret i sofaen og se på tegnefilm sammen med meg (...fordi den kan være -voldelig- ), eller sitte pent på en stol med foldede hender. Et barn som havner hos meg, skal være et barn - de lærer tidsnok å sitte stille og holde kjeft, og det skal de gjøre noen år :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 8. juni 2005 #46 Del Skrevet 8. juni 2005 jeg kjenner ikke en eneste som overbeskytter barna sine, heller tvert imot. Det eneste jeg er "hysteriksk" på er godteri og sukker. Jeg har ingenting til overs for at barn har hull i tenna fordi de har fått for mye sukker. Jeg synes ikke det er greit at små barn drikker brus og synes at lørdagsgodt ikke skal introduseres når barna er under 1 år (og ja, jeg har sett mange eksempler på det). Sønnen min fikk sitt første sett med verktøy da han var 1 år, det var kjempe populært. Har alltid skryt av barna når de har klatret eller prøvd ting som de kanskje har vært litt redde for å prøve. Kjenner meg virkelig ikke igjen i det folk her forteller, men det er vel KG mammaene som setter en standar her inne (en standar jeg ikke vil følge) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 8. juni 2005 #47 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg leser debatter hvor folk ikke dusjer mens barna er ute, ikke tar seg et glass vin med barna til sted, barn ikke får se løvenes konge pga. vold(!) osv. Jeg lurer bare litt på om disse mødrene virkelig er så strenge, eller om det bare er her på KG de er så påpasselige med alt? Det er ikke alltid de samme personene som er "overbeskyttende" i disse trådene. En mener gjerne at det ikke er greit å ta med ungen på fest men synes det er helt greit at barn ser løvenes konge. En annen mener kanskje at det er greit å ta et glass vin eller to men er imot å slå barn. Så det blir helt feil å himle med øynene over alle de overbeskyttende KG mødrene. Det er mye mer nyansert enn som så. Dessuten finnes det ingen som er perfekte. De aller fleste gjør så godt de kan og finner metoder som fungerer for deres familie. Vi har ulike syn på hva hva som er riktig barneoppdragelse. Men dette er et diskusjonsforum der vi alle kan si vår mening og må tåle at andre ikke er enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffeavtalen Skrevet 9. juni 2005 #48 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg ser ikke på meg selv som en overbesyttende mor, nei, tvert i mot. Mine unger klatrer i trær, faller ned, hopper på trampoline uten nett, sitter på taket og snekkerer sammen med sin far osv. Men jeg mener også det at unger og festing hører ikke sammen. Med festing så mener jeg fyll. Et glass vin til maten er ikke fyll/festing, og det er helt i orden. Men å dra en unge på fest hører etter min mening ikke hjemme noe sted. Jeg mener at sykling skal foregå med hjelm på hodet og for mine barn kun i nærområdet, da de ikke er gamle nok ti å sykle på sterkt traffikert vei ennå. Befordring i bil skal også skje i godkjent utstyr. Det være seg bilstol eller bilpute. Mulig dette kvalifiserer meg til en KG-mor, ikke vet jeg, men mine prinsipper er mine, og de har jeg valgt å leve etter. Min nabo er forresten hysterisk overbeskyttende etter min mening. Jenta på 5 år må følges hit (25 m rett over veien) hun kan ikke sykle ute i gata uten tilsyn, får ikke på vår trampoline osv. Men det er deres valg, og jeg har ingenting med deres oppdragelse å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 9. juni 2005 #49 Del Skrevet 9. juni 2005 dersom man er en "KG-mor" om man er streng ihht å følge sine egne regler og meninger om hvordan det er best å oppdra og oppfostre sine egne barn, da håper jeg at jeg blir en "KG-mor" den dagen jeg blir mor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 9. juni 2005 #50 Del Skrevet 9. juni 2005 Synes det er flott at ungene får prøve seg, men vi må ikke være blinde for at samfunnet faktisk forandrer seg. Noen grenser må vi sette - jeg vil f.eks. ikke at tenåringen min skal haike, slik jeg gjorde. Biltrafikken er mye farligere i dag, og ingen vil vel finne på å stemple folk som overbeskyttende fordi de putter på ungene sykkelhjelm og sikrer dem i bil. Jeg vil gjerne at ungene skal få prøve seg i idrett og utforske skog og mark på egen hånd. Derimot vil jeg ikke la dem se skumle filmer og proppe seg med godteri og søte saker til hverdags - det er mine grenser. Vi skal heller ikke glemme at det faktisk har skjedd ulykker - i nærheten av meg er det ikke mange år siden et barn døde etter møte med en hund. Og ja - ungene mine har fått innprentet å ikke nærme seg fremmede hunder. Kall meg gjerne hysterisk. Joda - det ble da folk av oss også, som man stadig hører. Men jeg vet også om jevnaldrende som døde, folk som ikke leser funksjonelt og noen som havnet på skråplanet. Feite er noen av dem blitt, og noen sliter etter mobbing. Var alt så rosenrødt før, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå