monja Skrevet 7. juni 2005 #21 Del Skrevet 7. juni 2005 Bøyer meg i støvet - flotte innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 7. juni 2005 #22 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg går vel under KG mødre vil jeg tro. Jeg er faktisk enig i det du skriver, jeg. Men alt var ikke så mye bedre før og forholdene er ikke de samme i dag som for 30 år siden. Unger blir nok overbeskuttet i en del situasjoner men på langt nær alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en slags mor Skrevet 7. juni 2005 #23 Del Skrevet 7. juni 2005 Sånn vokser mine unger opp (ja minus noen ting, som husarrest og sånt som jeg mener er tull) - tror ikke det er så innmari originalt å la barna tulle rundt i skogen og sykle med kompiser... Alle unger jeg kjenner vokser opp omtrent sånn. Men jeg bor i byen og edet er temmelig oversiktelig. Eneste ungene jeg kjenner som har det særlig annerledes er de som på død og liv må inn og se barneTV hver ettermiddag, DE syns jeg synd på. Avbrudt i leken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepus Skrevet 7. juni 2005 #24 Del Skrevet 7. juni 2005 Syns ungene idag virker litt fantasiløse jeg. De har jo pc, gameboy, dvdspiller, parabol og gudene vet hva! Minnes at vi fant opp våre egne leker og brukte det vi hadde rundt oss, omtrent som Macgyver En saccosekk kunne brukes til så mangt. Men det er kanskje bare stesønnen min som har dårlig fantasi ...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. juni 2005 #25 Del Skrevet 7. juni 2005 Ungene jeg kjenner gjør da alt dette som ramses opp? Og det fantes da overbeskyttende foreldre for 30 år siden og? Forskjellen er at ungene jeg kjenner nå, bruker hjelm når de sykler rundt.. Verden har endret seg litt de siste 30 årene, og noen ting som var ganske ufarlig da, er kanskje farligere nå? For 30 år siden var det ikke så vanlig med sykkelhjelm, det var heller ikke så vanlig med bilbelte i baksete, eller barnesete. Det var også helt greit at de voksne røkte i samme rom som barna, og det var greit å bruke ris som straff. Ikke visste vi så mye om faren forbundet med alkohol/røyk under svangerskap. (også husker jeg mine besteforeldre som maset om at verden, og barndommen var så mye bedre da de var små. De hadde nemlig ikke tv i det hele tatt, men satt og fortalte hverandre historier, og hele familien jobbet sammen, osv. ) Så du har nok rett: Alt var mye bedre før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfugl Skrevet 7. juni 2005 #26 Del Skrevet 7. juni 2005 Verden har forandret seg litt i løpet av årene... Men jeg er enig i at mange overbeskytter barna sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 7. juni 2005 #27 Del Skrevet 7. juni 2005 Akkurat sånn var min barndom også (bortsett fra husarresten), og det er slik jeg ønsker at mine fremtidige barn skal vokse opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 8. juni 2005 #28 Del Skrevet 8. juni 2005 Nå må dere huske at jeg ikke var barn for 30. år siden; da var jeg ikke engang påtenkt. Det er ikke rart barn i dag blir fantasiløse, når de ikke skal ha lov til noe som helst fordi de kan bli skitne/få blåmerke/få sår/slå seg/lære at ting gjør vondt/osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porselen Skrevet 8. juni 2005 #29 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg kjenner ikke så mange som overbeskytter ungene sine. Ungene i mitt nærområde både klatrer og herjer og får skrubbsår og blir skitne. Ingen som presser ungene inn for å se barnetv heller, ungene får beskjed om at det er barnetv men kan velge selv om de vil se. Riktignok bruker ungene hjelm når de sykler og har sett nok av eksempler på at det er en god ting. At ungene må gi beskjed hvor de går er vel ikke noe jeg betrakter som overbeskyttende akkurat. Så hva menes egentlig med overbeskyttende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 8. juni 2005 #30 Del Skrevet 8. juni 2005 Når jeg var liten (Gud, det hørtes lenge siden ut) så var vi ute og klatret i trær, vi gikk lange turer i skogen, vi lekte ute med kongler, steiner og andre ting, vi lekte gjemsel, sisten og lignende, vi dro til skolen eller barnehagen på ettermiddagen og lekte der, vi fikk sykle rundt (om enn ikke i sentrum), vi var ute og akte eller stod på skøyter hele dagen lang - ja, vi fikk til og med være ute fra tidlig på dagen til 8-tiden på kvelden - vi måtte bare komme inn og spise. Dette er jo mye av det samme som mine barn også gjør. Ungene her jeg bor klatrer i trær, sykler dit de skal, går på skøyter om vinteren, drar til skolen for å leke ol. Vi så tegnefilmer hvor løver "dreper" andre, hvor fisk blir skremt av en hai (så... unaturlig), vi så filmer hvor en jente ble venn med en tyv (åh gud, det fordrer jo barna til å bli forbrytere!), vi så barne-TV hvor de hadde en giraff inne i et hus (åhfysann, dyremishandling) - ja, til og med en flodhest! Huff. Dette var det helt uskyldige filmer som jeg ikke hadde reagert på i det hele tatt om ungene fikk sett på. Og jeg vil tro at jeg går under den kategorien du kaller KG mødre. Vi spiste is, drakk saft, spiste bugg og ett og annet godteri - vi spiste sirup på brødskivene noen ganger, og andre ganger honning. Ingen av oss er feite, hyperaktive eller annet i dag - ikke var vi det den gang heller. Gjort leksene våre og konsentrert oss på skolen fikk vi også gjort. Dette kan ikke sammenlignes med dagens situasjon. Godteriet når vi var små var stort sett konsentrert til lørdager. Så selv om vi spiste godteri så var det i mye mindre mengder enn det dagens unge spiser. Nå er det lørdag hele uka for mange. Den vanligste tørstedrikken for enkelte er brus, og skoleboller og er vanlig lunch. Vi har god råd og er omringet av usunne matvaner som frister. Hva foreldrene våre foretok seg mens vi var ute brydde vi oss katten om; det var alltid noen som kunne hjelpe dersom noe skjedde - ja' date=' folk er gjerne slik når noe skjer med et annet menneske - de vil hjelpe[/quote'] Det var helt andre tider da vi var små. Det var vanlig at mødrene var hjemme med barna (og jeg vet at dette ikke gjaldt alle). Jeg husker da godt hvor trygt det var at det alltid var noen hjemme. Vi ungene sprang ut og inn hos hverandre, vi hadde voksne som vi kunne prate med og spørre om råd. Nå er det veldig mange barn som er alene i timesvis hver eneste dag uten at noen voksne passer på i det hele tatt. Jeg har selv sett mange unger som søker voksenkontakt og har et stort behov for en voksen som er der og bryr seg. Mange av mine unger sine venner har blitt med hjem til oss nettopp fordi jeg har vært der. De møter noen som har tid og bryr seg. Hjemme er de overlatt store deler av dagen helt alene. (Ungene har selv fortalt hvorfor de foretrekker å komme hit) Dessuten er det slett ikke sikkert at det er noen som kan eller vil hjelpe hvis det skulle skje noe. Ser ikke at dette heller har forandret seg så mye. Ungene her jeg bor passer også på hunder (inkludert den ene av mine døtre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 8. juni 2005 #31 Del Skrevet 8. juni 2005 Igjen må folk huske at det ikke er lenge siden jeg var barn selv. Jeg begynte på skolen i 1992 - go figure. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. juni 2005 #32 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg husker et innlegg her fra en tid tilbake der det var en mor som spurte om hun burde la barnet sitt spise med gaffel, det kunne jo stikke seg... (seriøst innlegg, bruker var registrert og hadde masse innlegg). Jeg fortalte at min eldste hadde hatt egen verktøykasse med hammer og skarp sag (vi tok vekk skrutrekkerene) fra han var 2 - 3 og fikk en liten øks kort tid etter, og at de begge drev med limpistol fra de var veldig små og saks var et naturlig redskap. Det var det noen som reagerte på, men jeg for min del er mye mer redd for risikoen for at barna skal bli overkjørt. Når det er sagt, er jeg ikke udelt enig i at barna kan farte og fly som de vil uten oppsyn. Men jeg er enig i at vi gjør barna en bjørnetjensete ved nærmest å passifisere dem ved forbud. Barn skal klatre i trær og løpe fort - det er en menneskerett for etthvert barn å bli møkkete av ivrig lek! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 8. juni 2005 #33 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg forsto det slik at denne tråden ble startet mest på grunn av innleggene her på KG der det står sånt som at man ikke kan dusje hvis man har barn, ikke kan drikke et glass vin osv - ok, dette var ikke helt ordrett, men for oss som kanskje er litt mer slepphendte med ting virker det som om det er en gjeng KG-mammaer med relativt polstrede barn. Det er det som refereres til med "KG-mammaer" og hvorvidt disse er mer hysteriske enn gjennomsnittsmammaen 2005. Med mindre jeg blander nå, da. (Og i den motsatte enden av skalaen har vi Pjusk... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2005 #34 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg skjønner ikke denne tråden her jeg! Greit nok at det f i n n e s hysteriske foreldre, men det gjorde det i "gamle dager" også! Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, rett og slett! Det at foreldre benytter de sikkerhetstiltak som finnes og som er tilpasset vår tids farer (les: sykkelhjelm, bilbelter, bilseter, ikke leke på sterkt traffikerte veier, etc) er vel bare bra? Slik var det jo før og? Jeg kjenner ingen (!) mødre som overbeskytter barna sine og som blir hysteriske hvis barnet klatrer eller blir skitten.. Ser at hovedinnlegger nevner godteri og hyperaktivitet, og at man før i tiden spiste både bug og drakk saft uten å bli hyper - jeg tror ærlig talt ikke dagens barn spiser mindre godteri/saft en "før". Noen mødre er veldig strikse på sukkerinntak og godteri, men slike mødre fantes det "i gamledager" og! (min var en av dem ) Men at mange barn ser veldig mye tv/sitter med pc-spill, det er jeg enig med deg i! Da jeg var liten gikk vi jo hele dagen og ventet på barnetv kl 18. og for min del kunne det godt vært slik fortsatt! (men mødre som ikke vil at barna skal se så mye tv er vel også hysteriske da?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 8. juni 2005 #35 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg skjønner ikke denne tråden her jeg! Greit nok at det f i n n e s hysteriske foreldre, men det gjorde det i "gamle dager" også! Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, rett og slett! Det at foreldre benytter de sikkerhetstiltak som finnes og som er tilpasset vår tids farer (les: sykkelhjelm, bilbelter, bilseter, ikke leke på sterkt traffikerte veier, etc) er vel bare bra? Slik var det jo før og? Jeg kjenner ingen (!) mødre som overbeskytter barna sine og som blir hysteriske hvis barnet klatrer eller blir skitten.. Enig med deg her, Embla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. juni 2005 #36 Del Skrevet 8. juni 2005 (Og i den motsatte enden av skalaen har vi Pjusk... ) Joda, men samtidig får min eldste sykle og gå mye mindre fritt enn mange av klassekameratene. Skjærer han seg på sagen, setter vi på et plaster. Brenner han seg på limpistolen, gjør det vondt en stund. Jeg er mer redd for de store ting: Falle ned fra et tre med kikkerten rundt halsen (kvelning), å bli overkjørt og at noen skal "ta" dem ( - Baneheia og lign. skaer får jeg fullstendig ståpels av). Barnas søskenbarn får ikke bruke hagesakser fordi de kan klippe av en finger, mens mine har brukt det siden de klarte å klemme den sammen. Men jeg har jo vist dem hvordan den skal brukes og ikke minst ikke skal brukes. De er jo med å jobber i hagen stadig vekk, og ikke minst hos besteforeldrene. Og besteforeldrene sier de merker utrolig forskjell i praktisk bruk av verktøy mht. mine barn og deres søskenbarn. Og det er også et viktig aspekt: Beskytter man barna for mye, blir de litt klønete. Noen er klønete uansett, da... Jeg er f.eks. veldig praktisk anlagt, menkan være utroooolig klønete samtidig... Jeg har sett bekjente stå å rope "Vær forsiktig !" til barna om de så bare går over plena.... Men det viktige er vel å finne en balansegang som passer det aktuelle barnet og den aktuelle voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 8. juni 2005 #37 Del Skrevet 8. juni 2005 Må si jeg er enig med Pjusk. Jeg har også latt mine barn drive med verktøy fra de var 2 år. Eldstemann fikk egen verktøykasse med både sag, hammer, skrutrekker mm. Dette tror jeg de har hatt veldig godt av og de har utviklet ferdigheter som jeg ser at en del andre barn ikke har. Ungene mine har klatret i trær, fått skrubbsår ol. alikevel tror jeg at jeg blir satt i gruppen "KG-foreldre" fordi jeg mener at barn ikke bør være med på fest, at en ikke skal slå barn ol. Men det blir helt feil å klassifisere folk etter kun hva de mener om enkelte ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2005 #38 Del Skrevet 8. juni 2005 Rent generelt synes jeg det er et gjennomgående trekk hos de fleste mødre (og fedre?) at de hevder med stor sikkerhet at akkurat de forbud og regler som gjelder hos d e m er fornuftige og rasjonelle, mens andres regler og oppdragelsesmønstre er enten idiotiske, hysteriske som gir pinglete barn, eller slepphendte, farlige og likeglade som gir pøbler. Tror de fleste klarer seg bra, enten foreldrene er litt for slepphendte eller litt for hysteriske. Også er det kanskje greit å huske på at det kan være grunner til hysteri som utenforstående ikke vet om. Jeg kjenner f.eks. en mor som er livredd, på grensen til det hysteriske når ungen er i nærheten av vann. Mange vil sikkert le av henne, men hun har opplevd å trekke barnet sitt opp fra en liten dam der det var fire voksne som egentlig passet på, og slike opplevelser setter nok spor. De fleste foreldre gjør tusenvis av "feil" og ingen fasit passer for alle barn og alle familier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. juni 2005 #39 Del Skrevet 8. juni 2005 Enig med deg her, Embla. Jeg vet faktisk om barn som helst ikke skal bli skitne med mindre de har på "lekeklærne". Og jeg har sittet i møter i barnehagen og hørt en mor si fortørnet: "Noen ganger når jeg henter, ser jeg barna klatre i trærne. Passer dere ikke på?" osv. Men jeg er enig, Embla - stort sett tror jeg overbeskyttende mødre er mer unntaket enn regelen. Og jeg er helt for sykkelhjelm og sykkelstier! Og ikke mist barnesikring i bil! Jeg husker jeg lå å sov bak i "bagasjerommet" i Granadaen (stasjonsvogn vel og merke) på vei hjem fra hytta. Kom forresten på en artikkel jeg leste om dette emnet, der det var hentet eksempler fra USA. Jeg husker ikke alt i artikkelen (er irriterende glemsom...), men der var det ioallefall forbudt på en del skoler å leke "sisten", da denne leken var lagt opp med et offer og en som jager... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest L@dy in red Skrevet 8. juni 2005 #40 Del Skrevet 8. juni 2005 Fantastisk skrevet av trådstarter. :klø: Men når det er så mangen som er enige i at vi lever i en tid idag hvor vi overbeskytter ungene våre, hvorfor ikke oppdra våre egne barn slik vi selv ble oppdradd? Nå grer jeg ikke alle under en kam, bare så det er sagt. Men jeg vet om flere som ikke lever opptil det bilde, men som har det samme synspunktet om oppdragelsen slik vi ble oppdratt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå