Gå til innhold

Hvordan overlevde vi egentlig før?

Gjest Formosiss

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss

Når jeg var liten (Gud, det hørtes lenge siden ut) så var vi ute og klatret i trær, vi gikk lange turer i skogen, vi lekte ute med kongler, steiner og andre ting, vi lekte gjemsel, sisten og lignende, vi dro til skolen eller barnehagen på ettermiddagen og lekte der, vi fikk sykle rundt (om enn ikke i sentrum), vi var ute og akte eller stod på skøyter hele dagen lang - ja, vi fikk til og med være ute fra tidlig på dagen til 8-tiden på kvelden - vi måtte bare komme inn og spise.

Gjorde vi noe som vi ikke fikk lov til, var det husarrest dagen etterpå, sykkelen ble inndratt eller ukelønnen ble utsatt en uke.

Vi så tegnefilmer hvor løver "dreper" andre, hvor fisk blir skremt av en hai (så... unaturlig), vi så filmer hvor en jente ble venn med en tyv (åh gud, det fordrer jo barna til å bli forbrytere!), vi så barne-TV hvor de hadde en giraff inne i et hus (åhfysann, dyremishandling) - ja, til og med en flodhest! Huff.

Vi spiste is, drakk saft, spiste bugg og ett og annet godteri - vi spiste sirup på brødskivene noen ganger, og andre ganger honning. Ingen av oss er feite, hyperaktive eller annet i dag - ikke var vi det den gang heller. Gjort leksene våre og konsentrert oss på skolen fikk vi også gjort.

Hva foreldrene våre foretok seg mens vi var ute brydde vi oss katten om; det var alltid noen som kunne hjelpe dersom noe skjedde uansett - ja, folk er gjerne slik når noe skjer med et annet menneske - de vil hjelpe.

Åh, for ikke å glemme: Vi gikk rundt i nabolaget og spurte folk med hund om vi kunne gå tur med de, og dette fikk vi som regel lov til. De eneste to hundene som har bitt meg var min egen og en satan av en St.Bernard som slet seg et sted vi var på besøk og gikk til angrep mens jeg satt stille (den likte ikke barn..).

Hvordan overlevde vi den gang? Er helt sjokkert over at jeg er i live, jeg - og at jeg ikke har blitt en voldelig, hyperaktiv tufs hvis eneste tanke er å banke uskyldige gamle damer.

(OBS, jeg er klar over at det er generaliseringer her, bare så det er sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Nybakt mamma

:klappe:

Helt enig :-)

Men det er som noen andre skrev i en annen tråd.

Det finnes vanlige mamma også finnes det KG mammaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Supert at fler mener det samme. I dag polstres hvert eneste tre, lekestativ tas ned - gå i skogen er utelukket, det kan være farlige menn eller ting eller elller.. der.

Ake? Nei fysj, man kan bli påkjørt. Skøyter? Aldri i verden alene, man kan slå seg. Sykle? Nei, man kan bli påkjørt.

Foreldre må ikke finne på å gjøre noe annet enn å sitte på pinne når barnet er ute og leker. Det kan jo skje noe, gud - det kan få et blåmerke.

Hunder og andre dyr er vanvittig farlige, og barnet skal absolutt ikke nærme seg ett. Dersom barnet plaget dyret med pinner og stein, og dyret gikk til angrep, er det selvfølgelig dyret sin feil - det må jo tåle slikt..

Sånn kan jeg gå på i evighet.

Ja, jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har barn selv, og at det ikke er så vanvittig lenge siden jeg var et barn - men jeg er viss på at når jeg en gang får småttinger, så skal de få leke og være seg selv. Det er sunt å slå seg, det er sunt å få blåmerker - det er sunt å få et sår i ny og ne - det er slik man lærer at dette prøver man å la vær å gjenta. Hvis man aldri får prøve/teste grenser, så går det kanskje mye verre den gangen det faktisk smeller?

Og farlige menn osv. fantes det den gang også - det er bare mye mer mediedekning i dag enn før.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at fler mener det samme. I dag polstres hvert eneste tre, lekestativ tas ned - gå i skogen er utelukket, det kan være farlige menn eller ting eller elller.. der.  

Ake? Nei fysj, man kan bli påkjørt. Skøyter? Aldri i verden alene, man kan slå seg. Sykle? Nei, man kan bli påkjørt.

Foreldre må ikke finne på å gjøre noe annet enn å sitte på pinne når barnet er ute og leker. Det kan jo skje noe, gud - det kan få et blåmerke.  

Hunder og andre dyr er vanvittig farlige, og barnet skal absolutt ikke nærme seg ett. Dersom barnet plaget dyret med pinner og stein, og dyret gikk til angrep, er det selvfølgelig dyret sin feil - det må jo tåle slikt..

Sånn kan jeg gå på i evighet.

Ja, jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har barn selv, og at det ikke er så vanvittig lenge siden jeg var et barn - men jeg er viss på at når jeg en gang får småttinger, så skal de få leke og være seg selv. Det er sunt å slå seg, det er sunt å få blåmerker - det er sunt å få et sår i ny og ne - det er slik man lærer at dette prøver man å la vær å gjenta. Hvis man aldri får prøve/teste grenser, så går det kanskje mye verre den gangen det faktisk smeller?

Og farlige menn osv. fantes det den gang også - det er bare mye mer mediedekning i dag enn før.

:ironi:

Meget bra sagt! Det er umulig å beskytte seg mot alt her i verden. (Kanskje kjøkkenskapet faller i huet på deg neste gang du vasker opp??) Og hvordan skal ungene bli om de aldri får prøvd noe her i verden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg!!

Har tenkt på det selv noen ganger. Jeg husker også at jeg gikk tur med naboenes hund! :ler:

Jeg fikk til og med gå med en schaefer, som mildt sagt ikke var trent skikkelig. Den sprang avgårde og jeg hang etter som et slips!

Men poenget var jo at jeg lærte av dette, jeg gikk ikke tur med den hunden mer! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Jeg hadde foreldre som tok seg et glass rødvin i ny og ne og hadde selskap mens jeg var hjemme også, jeg. :o

Håper jeg ikke er en sånn "KG-mamma":roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: Der fikk jeg en god beskrivelse av min egen og samboers lykkelige barndom, og en sånn barndom vil jeg gi mine egne når de en dag kommer.

Hos meg skal barna ikke polstres. De skal få leke i naturen, gå tur med hunder, sykle, ake, stå på skøyter og alt det der barn visstnok må passes for i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss
:ler:

Jeg hadde foreldre som tok seg et glass rødvin i ny og ne og hadde selskap mens jeg var hjemme også, jeg. :o

Håper jeg ikke er en sånn "KG-mamma":roll:

Mamma og venninden hadde "eplesaft" de, men jeg kunne ikke smake på den, for det var eplesaft for voksene - men oj, jeg overlevde den dagen jeg fant ut at de drakk vin og øl ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg, Formosiss!

Bra innlegg!

Unger har godt av å gjøre egne erfaringer vekk fra overpedagogiske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg, ja! Merkelig at vi overlevde, vi som har passert de 30 nå... :wink:

Synes også det til tider er vel mye beskyttelse mot alt "det farlige"... Barn har godt av å utforske verden rundt seg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min slo riktignok hull i hodet fire ganger i barndommen, og det ser ut til at datter har arvet noen av hans utforskertrang...

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta

Hvordan overlevde vi den gang?

Greit nok at vi her inne har overlevd, men i min oppvekst så har det hvertfall vært nok av "svinn"...

Men jeg forstår poenget med innlegget ditt, og jeg er utrolig glad for at jeg fikk den oppveksten jeg fikk, og jeg håper jeg vil være istand til å gi mine (kommende) barn en "gammeldags" barndom fremfor denne nymotens, overbeskyttende greiene som råder idag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Synes det er litt rart at ingen av "KG-mødrene" har svart; hadde jo vært litt artig å se hvordan -de- vokste opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Kjenner meg godt i gjen i det du skreiv Formosiss :klappe:

Eg skal prøve å gi mine barn ein like "farlig" oppvekst som det vi fekk :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...