Gå til innhold

Drapet i Sandefjord


hobbykokken

Anbefalte innlegg

Vedkommende som er siktet har visst vært dømt for drap tidligere. Meget spesiell sak. Noen som vet når mediene pleier å gå ut med identitet på siktede og avdøde i slike saker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, magic carpet skrev:

Du må være passe idiot for å bli kjæreste med noen som er drapsdømt.

Er jo ikke sikkert at hun visste det da... 

Identiteten til avdøde i slike saker pleier jo å komme frem når de pårørende har fått beskjed. Mulig de kan styre det litt, men er litt rart at det ikke har kommet frem enda. Det øker jo sjansen for å få inn tips. 

Identiteten til (mistenkt) gjerningsmann er det ikke alltid kommer frem i det hele tatt. Vet ikke helt hvordan de vurderer om de skal gå ut med det eller ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist sak, ja.. Den siktede har sonet 14 år for drap og slapp ut i 2018, sa de på TV i går... 
Det tok ikke lang tid før han drepte igjen.....   Rehabiliteringen i fengselet kan vel sies å ikke ha fungert i dette tilfellet

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet skrev i 2003 at han "Må anses som farlig" i etterlysningen av ham.... Så synd at han ikke ble bura inne resten av livet. Men det skjer nok forhåpentligvis denne gangen.. Regner med at det blir en forvaringsdom.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffesystemet i Norge handler dessverre ikke om å skåne samfunnet for farlige folk. Han her er farlig, og bør nå aldri slippe ut igjen. 

Så kan man alltids stille spørsmålstegn til hvor lurt det er for kvinner å bli sammen med sånne. Det fascinerer meg gang på gang. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd samfunnet går så til grader inn for å rehabilitere fullstendig urehabiliterbare drapsmenn. De latterlig lave fengselsstraffene vi har i Norge kan absolutt ramme uskyldige mennesker.. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Klappe skrev:

Jeg tror det stod i VG at hun var med i rusmiljøet 

Link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hobbykokken skrev:

Link? 

Det står i stykket som er linket lenger opp på denne siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Folk får faktisk nye identiteter/navn etter å ha sonet for drap og sedelighet. 

De fleste gjør ikke det, nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, commeilfaut skrev:

Jeg svarte noen som sa at hun kanskje ikke visste det, fordi navnet hans er det samme som da han drepte. Googler du navnet hans kommer den gamle drapssaken opp med en gang. 

 

Ja jeg ser den; jeg tok feil. Likevel allerede i NRK artikkelen fra 2003 så står han under to forskjellige fornavn og etternavn.  https://www.nrk.no/sorlandet/etterlysning-i-stoadrapssaken-1.314413

Det er ikke uvanlig med drap og drama i gjenger og mindre rusmiljø. Jeg bor over folk som røyker hasj, tobakk og muligens tar andre ting. De krangler og skriker, slamrer med dører, benker i vegger. Akkurat i dag så har glassmontører fikset et knust vindu på soverommet hans som ble knust mellom torsdag og fredag forrige uke. Var et voldsomt styr i helgen etter det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cppdude skrev:

1. Drapsdømte var med i gjeng, når de drepte han første fyren. Det drapet som skjedde for 16 år siden var gjengdrap, der den drepte vist var en pusher som ville etablere seg i området til en annen gjeng

2. Drapsdømte ble tatt av politiet kort tid etter løslatelsen, der han ble tatt med narkotika i bilen (etter biljakt). 

Altså er drapsdømte godt involvert i det miljøet. 

Kanskje langeren hennes da? Langere kan jo ha et grep på en, kanskje hun var sammen med han til tross for bedre vitende.

20 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Folk får faktisk nye identiteter/navn etter å ha sonet for drap og sedelighet. 

Til alle som sier at dum var dum og fortjente det på et vis, det er jo det samfunnet maner frem med et slik rettsystem så urettferdig som det er. 

Før jul så viste TV2 til en sak der en prest ble sammen med en drapsmann som angrer. Facebook kommentarfeltet var fylt av kliss og elsk for denne modige tilgivelsen. Da jeg dro in ABB, var det jeg som var ondskapsfull. Jeg sa, gleder meg til den dagen ABB finner kjærligheten og det feires av alle. 

https://www.tv2.no/spesialer/longread/forelsket-i-en-drapsmann

Jeg syns sånne saker er vanskelig. I utgangspunktet er jeg for å gi folk en ny sjanse, men vet av erfaring at folk flest forandrer seg egentlig ikke så mye og er mistenksom. Her er det vanskelig å si både hva som har skjedd, hvorvidt han virkelig angrer, og hvorvidt han virkelig "følte han handlet i nødverge" eller løy om det på den tiden. Hvordan kan han både ha følt det i rettssaken, og samtidig bli plaget av det han har gjort i så stor grad på cella at han "følte at han ikke kunne leve videre"? Først senere tok han et oppgjør med seg selv har jeg skjønt.

Og det er noe feil med denne setningen:

"Andreas er glad han hadde gått disse rundene med seg selv før han møtte Ingrid.
– Hvis ikke hadde vi nok aldri blitt sammen, sier Andreas."

Så han gjorde det for å oppnå noe...? Og så er det noe med øynene....nei, tror jeg hadde vært temmelig negativ til dette om hun var venninnen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

De fleste gjør ikke det, nei.

Jeg tok feil.

Arnfinn Nesset og Jan Helge Andersen har det nok og i Storbritannia får de det spesielt om de var ung da de drepte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Kanskje langeren hennes da? Langere kan jo ha et grep på en, kanskje hun var sammen med han til tross for bedre vitende.

Jeg syns sånne saker er vanskelig. I utgangspunktet er jeg for å gi folk en ny sjanse, men vet av erfaring at folk flest forandrer seg egentlig ikke så mye og er mistenksom. Her er det vanskelig å si både hva som har skjedd, hvorvidt han virkelig angrer, og hvorvidt han virkelig "følte han handlet i nødverge" eller løy om det på den tiden. Hvordan kan han både ha følt det i rettssaken, og samtidig bli plaget av det han har gjort i så stor grad på cella at han "følte at han ikke kunne leve videre"? Først senere tok han et oppgjør med seg selv har jeg skjønt.

Og det er noe feil med denne setningen:

"Andreas er glad han hadde gått disse rundene med seg selv før han møtte Ingrid.
– Hvis ikke hadde vi nok aldri blitt sammen, sier Andreas."

Så han gjorde det for å oppnå noe...? Og så er det noe med øynene....nei, tror jeg hadde vært temmelig negativ til dette om hun var venninnen min.

Jeg forstår ikke quoten; er det fiktive navn eller er det noe antatt drapsmann har sagt? 

Har ei venninne som er sammen med en tvilsom fyr. Hun har KUN negativt å si om han, men velger allikevel å bli. Jeg har lagt henne på hylla for å si det sånn. Orker ikke å høre på all gørra for å så føle at jeg snakker til en tom vegg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kvinner er dessverre veldig naive og godtroende. Har en venninne fra ungdomsskolen som havnet på skråplanet, og hun har bare vært i lag med de verste knarkerne i byen. Hun er ikke narkoman selv, men samtlige av typene hennes er volds- og narkotikadømte, og når forholdet tar slutt, så skriver hun lange poster på FB om hvordan hun aaaldri skal ta inn slikt i livet sitt igjen. 3 mnd senere, så finner hun en ny type, verre enn den forrige. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cppdude skrev:

Noen kvinner er dessverre veldig naive og godtroende. Har en venninne fra ungdomsskolen som havnet på skråplanet, og hun har bare vært i lag med de verste knarkerne i byen. Hun er ikke narkoman selv, men samtlige av typene hennes er volds- og narkotikadømte, og når forholdet tar slutt, så skriver hun lange poster på FB om hvordan hun aaaldri skal ta inn slikt i livet sitt igjen. 3 mnd senere, så finner hun en ny type, verre enn den forrige. 

Noen ser jo slikt fra egen oppvekst. Jeg har selv hatt lett for å få venner i slike miljøer fordi foreldrene mine var i slike miljøer. Jeg har aldri prøvd noe selv, det har jeg sett for mye til. Men det var akkurat som om jeg kjente de fra før av fordi jeg kjente kun til slikt fra barndom av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør i det minste reise en ny debatt over straffeutmåling ved alvorlige voldstilfeller og drap i Norge. Selvfølgelig kan vi si at denne kvinnen burde visst bedre. Fyren ser suspekt ut, og et rask google-søk ville avslørt hans fortid, så hun visste det garantert. Samtidig er det jo ikke gitt at det rammer folk som frivillig går inn i relasjoner med slike mennesker. Han burde aldri vært sluppet ut på gata.

Norge ønsker å fremstå som et progressivt land som satser på rehabilitering fremfor straff, men det går også utover våre egne innbyggere. Vi gir latterlige lave straffer for svært alvorlige overtramp mot andre mennesker. For eksempel han mannen som banket opp søsterens kjæreste, nektet vennene å tilkalle hjelp, og nå er han i retten med en strafferamme på ett år.

Det komiske er at vi straffer folk som gjør ærlige feil bak rattet, og er så uhelige å kjøre ned noen, hardere enn mennesker som med viten og vilje går inn for å skade andre mennesker. For å ikke snakke om narkotika- og skatteforbrytelser.

I praksis er det sånn at det ikke er noe poeng å anmelde vold og grov vold. For det første utgjør det en enorm fare for en selv, og for det andre er det meget sannsynlig at det tar lenger tid før vedkommende får en dom og må sone, enn selve soningen. Så er det rett ut på gata igjen. Blander man dette med høy innvandring, stadig større forskjeller og generell polarisering og konflikt i samfunnet, får du en dårlig miks.

La heller en "rehabilitert drapsmann" for mye sitte inne lenger enn å slippe ut en annen på gata, klar for nye ofre.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...