Gå til innhold

Er dette lovlig? Utleie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror nok ikke utleier er den som vanligvis vinner.  Det er vel den som vanligvis klager og som føler seg urettmessig behandlet som vinner frem, gitt at saken oppfattes av nemd som klager har påpekt.  Det ligger mange saker tilgjengelig for lesing for de som vil sette seg inn i dette; avvik fra loven og normal opptreden er de som vanligvis taper sakene i husleietvistutvalget - som ikke er partisk, men sørger for at begge partene holder seg innenfor lovanvendelsen. 

I en sak som TS har hvor husleie oppjusteres etter skifte av sivilstatus tviler jeg sterkt på at denne vil begustige huseier, da leietaker betaler punktlig avtalt husleie og har vist god dømmekraft ved å opplyse om ny beboer som forventet når husstanden er endret.  Da det ikke er framleie (utleie av hybel når man selv leier) er dette fullt lovlig og utleier kan ikke kreve høyere husleie eller begjære utkastelse, det vil bli annulert i en tvistesak da verken leiekontrakt eller lovanvendelse tillater en slik husleieøkning.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med å være utleier er at leietaker har så utrolig mye rettigheter. Vi leier ut en kjellerleilghet, i kontrakten, som er standard fra huseinernes landsforening, står det at fremleie ikke er lov (er klar over at dette ikke er fremleie) og at det skal opplyses om flere leietakere. Her vil jeg si "problemet" ligger. Jeg som utleier vil gjerne vite hvem som bor hos meg. Så klart leieboer kan ha besøk, men når det bor noen der stillet det seg faktisk litt anderledes. Det er bare følelsen av å ha noe kontroll på det man leier ut. 

Jeg  er feks ganske sikkert på at min leieboer har fått en kompis som har flyttet inn. For all del, kan være en kjæreste. Men en som er veldig mye på besøk. Siden strøm er i kludert, ser vi at feks vann og dusjing øker. Nå er ikke dette noe som blakker oss på noen måte. Og vi er fornøyd med leietaker, så vi kommer ikke til å si noe på det. Men vi hadde satt stor pris på å bare få en beskjed/opplysning. Det handler bare om kommunikasjon. 

Anonymkode: 9545c...6e0

Leietakeren bor jo ikke hos deg hvis det er snakk om en egen boenhet som sokkelleilighet, leilighet, enebolig eller hybel som leietakeren betaler for å disponere. Leietakeren bor da hjemme hos seg selv og du har ingenting med hvem som kommer på besøk og du har heller ingenting du skulle ha sagt om leietakeren får seg samboer.  

Anonymkode: 1c8c2...748

• Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Leietakeren bor jo ikke hos deg hvis det er snakk om en egen boenhet som sokkelleilighet, leilighet, enebolig eller hybel som leietakeren betaler for å disponere. Leietakeren bor da hjemme hos seg selv og du har ingenting med hvem som kommer på besøk og du har heller ingenting du skulle ha sagt om leietakeren får seg samboer.  

Anonymkode: 1c8c2...748

Leietakeren bor under mitt tak, i mitt hus, som jeg har kjøpt og eier. Leietaker bor der, men det er min eiendel! Jeg har et eierfirhold til denne delen av huset mitt. 

Som jeg sa, dette er ikke noe vi kommer til å ta opp. Jeg bryr meg ikke om hvem som er på besøk. Det må leietaket ha så mye han vil. 

Men jeg ser at strøm og vannmengde øker. Hadde satt stor pris på en liten tilbakemelding. "hey en kompis/kjæreste har flyttet inn her". 

Selv om jeg som utleier ikke har noen rettigheter her, så er det vel mulig for leietaker og bare gi beskjed? Hva er problemet? 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leietakeren bor under mitt tak, i mitt hus, som jeg har kjøpt og eier. Leietaker bor der, men det er min eiendel! Jeg har et eierfirhold til denne delen av huset mitt. 

Som jeg sa, dette er ikke noe vi kommer til å ta opp. Jeg bryr meg ikke om hvem som er på besøk. Det må leietaket ha så mye han vil. 

Men jeg ser at strøm og vannmengde øker. Hadde satt stor pris på en liten tilbakemelding. "hey en kompis/kjæreste har flyttet inn her". 

Selv om jeg som utleier ikke har noen rettigheter her, så er det vel mulig for leietaker og bare gi beskjed? Hva er problemet? 

Ja, du eier andelen du leier ut, men du har ingen disposisjonsrett over den når den er utleid. Det er jo hele poenget med å leie en bolig, at man mot betaling leier disposisjonsrett over den boligen man leier (evt. den andelen av en bolig man leier). 

Har du ikke råd til økning av vann- og strømforbruk i boligen du leier ut, så bør du sørge for separat vann- og strømmåler i boligen du leier ut og kontraktsfeste at leietaker betaler for eget vann og strøm neste gang du leier ut. 

Anonymkode: c769a...6f8

• Liker 11
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! 
TS har satt seg på bakbeina etter å ha henvist utleier til hennes rettigheter. Vel, utleier har heldigvis sine rettigheter. Hun lot kjæresten flytte inn og sparer dermed 50% i leieutgifter. Selv om utleier krever økning i husleien, sparer hun fortsatt, dog ikke like mye. 

Hadde jeg vært hennes utleier, så hadde jeg bodd i leiligheten i noen uker, for så leie ut igjen. Kanskje litt mer spesifisert kontrakt  når det gjelder antallet. (Gjelder ikke barn)

Anonymkode: 613a1...cbc

Men spiller det noen rolle da- så lenge  huseier får den leien som er avtalt ?  

Anonymkode: 93a58...f8b

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvom leietaker bor under ditt tak - så er det likevel leietakers HJEM - det må jo du også respektere.

DU har overlatt disposisjonsretten til leietaker den dagen du signerte leieavtalen og mottok penger. 

• Liker 13
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å lek dum. Husleieloven dekker opptak av partner og barn i husstanden. To personer (som ikke er barn) går ikke som partnere.

Anonymkode: bbd35...fd8

Nå trenger ikke jeg si hvem som fremstår som dum,det klarer jo du selv å gjøre, men poenget er at om huseier kun vil leie ut til en,og det flytter inn flere,så kan huseier bare si han skal ha leiligheten til eget bruk,det er da lov å si opp husleiekontrakten. Om leietaker ikke har mer respekt for huseier,så er dette en helt enkel og grei måte å gjøre det på.

Anonymkode: 6a6bc...9cb

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, ludden skrev:

For å sette det på spissen, mener du virkelig at om jeg som utleier leier ut til en person, skal la leieboer bestemme hvor mange som skal bo der?? Når en leser her,så skjønner jeg godt at utleiere er kritiske til hvem de lar flytte inn. Hvis du leier en leilighet, og det plutselig bor flere der,så vil slitasjen øke,og dermed verdien av leiligheten synke. Jeg hadde aldri akseptert at en leieboer bare lar flere få flytte inn uten å ha gjort avtale med utleier først. Det er rett og slett respektløst,så skjønner godt om han vil kaste deg ut. Få utleier vil ha leietakere som bare lar folk få flytte inn,uten økning i husleien.

Nei du synes vel det er noe dritt å følge loven, typisk useriøse og griske folk;)

• Liker 6
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet

Huseier kan IKKE heve leia så mye!

I et løpende leieforhold er det kun to lovlige måter å øke husleien på.
  1. Indeksregulering av husleien. Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. ...
  2. Tilpasning til gjengs leie. Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie.
Skrevet
19 timer siden, ludden skrev:

For å sette det på spissen, mener du virkelig at om jeg som utleier leier ut til en person, skal la leieboer bestemme hvor mange som skal bo der?? Når en leser her,så skjønner jeg godt at utleiere er kritiske til hvem de lar flytte inn. Hvis du leier en leilighet, og det plutselig bor flere der,så vil slitasjen øke,og dermed verdien av leiligheten synke. Jeg hadde aldri akseptert at en leieboer bare lar flere få flytte inn uten å ha gjort avtale med utleier først. Det er rett og slett respektløst,så skjønner godt om han vil kaste deg ut. Få utleier vil ha leietakere som bare lar folk få flytte inn,uten økning i husleien.

Altså leier man ut en leilighet på ett visst antall m2 til en viss pris må jo begge følge loven, her er leier i sin rett til å ha samboer der.

Hadde vært kontraktsfestet for 1 stiller det seg annerledes, bør forvente att utleiere setter sig inn i loven før de leier ut eller?

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært utleier i 10år, og har aldri lagt ut en annonse. Det regner jeg med at de fleste utleier gjør. Hvertfall de jeg kjenner. 

Det jeg syns er utrolig, er at ts eller andre leietakere leier en leilighet for én og så la en samboer flytte inn hos seg og forvente å fortsatt betale samme leia. Da kan hvemsomhelst gjøre det og hevde sin rett. 

Hun får inn en samboer og halverer dermed  sin husleie med 50%, mens utleier får mer slitasje på sin hybel. At utleier krever økt husleie, vil hun fortsatt betale mindre husleie enn før. 

Hvordan økonomien til leietaker stiller seg har da utleiere ikke noe med, er det kontraktsfestet for 1 så er det jo greit.

Dere som leier ut må jo sette dere inn i loven ikke bare synse sånt tull som du driver med her

• Liker 9
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner godt til husleieloven. Jeg har veldig gode ordninger med mine leietakere, men nulltoleranse dersom regler ikke følges. F.eks det ts har gjort. Det kalles å ta seg til rette. 

Når det er sagt, har jeg bevisst kun tatt imot vanskeligstilte mennesker som leietaker og husleien under markedspris. 

Nei det gjør ikke det, du har jo absolutt ingen peiling, god bedring

• Liker 8
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Loff77 skrev:

Hvordan økonomien til leietaker stiller seg har da utleiere ikke noe med, er det kontraktsfestet for 1 så er det jo greit.

Dere som leier ut må jo sette dere inn i loven ikke bare synse sånt tull som du driver med her

DETTE!

Bare tanken på at du er utleier og ikke kan dine plikter og rettigheter, og ikke vet noe om loven, er mildt sagt sjokkerende. Færre burde få leie ut. Noe så useriøst har jeg ikke hørt på lenge.

Burde innføres prøve i husleieloven før man får leie ut. Herregud. Du kan ikke gjøre som du vil! Lær deg å følge loven, slik at du ikke blir en kriminell, og håp at ingen saksøker deg!🙄

Hjemmelekse til den utleier som har leid ut i 10 år! Les:

Lov om husleieavtaler (husleieloven) - Lovdata

Endret av HunSomSaDetRettUt
Skrevet
Akkurat nå, HunSomSaDetRettUt skrev:

Bare tanken på at du er utleier og ikke kan dine plikter og rettigheter, og ikke vet noe om loven, er mildt sagt sjokkerende. Færre burde få leie ut. Noe så useriøst har jeg ikke hørt på lenge.

Burde innføres prøve i utleieloven før man får leie ut. Herregud. Du kan ikke gjøre som du vil! Lær deg å følge loven, slik at du ikke blir en kriminell, og håp at ingen saksøker deg!🙄

Hæ?? Kan du lese eller? Jeg forsvarer jo leietaker

Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet
1 minutt siden, Loff77 skrev:

Hæ?? Kan du lese eller? Jeg forsvarer jo leietaker

Jeg er enig med deg. Glemte å skrive DETTE. Soorry😅

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du eier andelen du leier ut, men du har ingen disposisjonsrett over den når den er utleid. Det er jo hele poenget med å leie en bolig, at man mot betaling leier disposisjonsrett over den boligen man leier (evt. den andelen av en bolig man leier). 

Har du ikke råd til økning av vann- og strømforbruk i boligen du leier ut, så bør du sørge for separat vann- og strømmåler i boligen du leier ut og kontraktsfeste at leietaker betaler for eget vann og strøm neste gang du leier ut. 

Har jeg sagt noe om at jeg vil disponere den delen?! Nei. 

Mange leietakere tar seg så til rette at de tror de eier der de leier. 

Jeg sa også innledningsvis at det blakker oss ikke at det går mer vann og strøm. 

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvom leietaker bor under ditt tak - så er det likevel leietakers HJEM - det må jo du også respektere.

DU har overlatt disposisjonsretten til leietaker den dagen du signerte leieavtalen og mottok penger. 

Hva mener du jeg ikke respekterer? Går respekten bare en vei? Skal ikke leietaker respektere at de leier noen andre sin eiendom? 

Jeg forventer ikke at de skal si ifra om de har besøk. Jeg forventer ikke få beskjed om hva de gjør. Men jeg forventer at leietaker behandler leiligheten pent. At det ser ut som når de overtok stedet. Dette har ikke noe med ts sitt spørsmål, men på generelt grunnlag har vi hatt flere leieboere som bare tar seg til rette. Mye av dette kunne vi tollerert om vi bare hadde blitt spurt. 

• Liker 2
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa også innledningsvis at det blakker oss ikke at det går mer vann og strøm. 

Hva mener du jeg ikke respekterer? Går respekten bare en vei? Skal ikke leietaker respektere at de leier noen andre sin eiendom? 

Jeg forventer ikke at de skal si ifra om de har besøk. Jeg forventer ikke få beskjed om hva de gjør. Men jeg forventer at leietaker behandler leiligheten pent. At det ser ut som når de overtok stedet. Dette har ikke noe med ts sitt spørsmål, men på generelt grunnlag har vi hatt flere leieboere som bare tar seg til rette. Mye av dette kunne vi tollerert om vi bare hadde blitt spurt. 

Lov om husleieavtaler (husleieloven) - Lovdata

Les og lær, så slutter du å stille så mange underlige spørsmål. Bedre å VITE enn å SYNSE? INGEN skylder deg respekt her i livet! Slutt å dikte opp egne lover, som om du er borgemester Bastian! 

Hvorfor kan ikke folk bare LEEEESEEEE... Har dere allergi? Å leie ut, ja, da driver du faktisk bedrift. TENK om alle bedrifter feks. hoteller hadde leflet med loven slik du gjør. VÆR PROFESJONELL, eller slutt!

Er nok useriøse aktører der ute!

Endret av HunSomSaDetRettUt
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå trenger ikke jeg si hvem som fremstår som dum,det klarer jo du selv å gjøre, men poenget er at om huseier kun vil leie ut til en,og det flytter inn flere,så kan huseier bare si han skal ha leiligheten til eget bruk,det er da lov å si opp husleiekontrakten. Om leietaker ikke har mer respekt for huseier,så er dette en helt enkel og grei måte å gjøre det på.

Anonymkode: 6a6bc...9cb

Det kan etterprøves rettslig hvis leietaker setter seg på bakbeina. Hvis det viser seg at utleier bare har bodd der et par uker for å omgå husleieloven, så kan utleier bli økonomisk ansvarlig for tap som er påført leietaker av unødvendig flytting. 

Og før vi snakker om respekt: Husleieloven tillater at en samboer flytter inn, dersom huseier ikke godtar det så kan man jo snakke om respekt når man ikke vil forholde seg til norsk lov. 

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenke seg til at leietaker "tar seg til rette" i den utstrekning norsk lov fastsetter...

Ut fra svarene i denne tråden skulle det vært obligatorisk kurs i lovverk rundt utleie for alle som leier ut bolig/del av bolig før man i det hele tatt får lov til å leie ut. 

• Liker 13
Skrevet

TS: meld deg inn i leieboerforeningen nå, om du ikke allerede er medlem. Der kan du få juridisk bistand. 
Så håper jeg du har skriftlig både dette med husleieøkning og trussel om oppsigelse. 

Som andre sier: du har fult lov til å la din kjæreste flytte inn, og huseier har ikke lov til å øke husleien. 
Oppsigelsesvernet er sterkt, og ja utleier kan begrunne oppsigelse med renovering eller lignende, men om du allerede har beviser på at han har prøvd seg på både ulovlig leieøkning og ulovlig oppsigelse, så vil han kunne få problemer dersom han sier dere opp uten å bevise at han faktisk skal ha renovering større enn maling. 

Anonymkode: 8a13d...46f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...