AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #141 Skrevet 5. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! TS har satt seg på bakbeina etter å ha henvist utleier til hennes rettigheter. Vel, utleier har heldigvis sine rettigheter. Hun lot kjæresten flytte inn og sparer dermed 50% i leieutgifter. Selv om utleier krever økning i husleien, sparer hun fortsatt, dog ikke like mye. Hadde jeg vært hennes utleier, så hadde jeg bodd i leiligheten i noen uker, for så leie ut igjen. Kanskje litt mer spesifisert kontrakt når det gjelder antallet. (Gjelder ikke barn) Anonymkode: 613a1...cbc Det er ikke lov å gi dårligere betingelser enn norsk lov. Utleier har ikke lov til å nekte samboer selv om dette spesifiseres i kontrakten. Anonymkode: 8d645...516 14
Thyra Skrevet 5. februar 2020 #142 Skrevet 5. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge husleieloven kan en leietaker la ektefelle/samboer flytte inn,men når de blir det mens en person er leietaker,så blir det nok anderledes.Når du sier politianmelde huseier,så lurer jeg på om du er utleier.....de fleste som leier ut vet jo at det er håpløst å anmelde slik,en går til husleietvistutvalget og konfliktrådet., eller namsmannen.Om du innbiller deg at politiet skulle lage sak om en utleier som skrur opp leia 3000,da har du ikke mye peiling. En huseier ville garantert vunnet en slik som om en hadde gått til sak på at leietaker bare lar andre flytte inn. Ikke så mange som har slike leiligheter som du har,som ikke blir mer slitt uansett hvor mange som bor der:-) Anonymkode: 6a6bc...9cb Nei, det blir ikke annerledes. Det står ingenting i loven om at ekteskap eller samboerskap må være inngått før leieforholdet trår i kraft. Hadde det vært slik hadde jo utleier i tilfelle leid ut til et par i utgangspunktet, og da hadde det jo ikke vært nle å diskutere. 4
Thyra Skrevet 5. februar 2020 #143 Skrevet 5. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts er grunnen til at jeg alltid har tidsbestemte kontrakter. Hvis det var lenge til det er gått ett år ville jeg sagt de opp og brukt leiligheten selv en stund, hvis det var kort tid ville jeg bare ikke fornyet kontrakt. Anonymkode: 8a144...6b3 Så du kan kvitte deg med gode betalere som får seg samboere? 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som synes det er frekt å la kjæresten flytte inn uten å sjekke med utleier. Hvordan stiller dere i spørsmålet dersom et samboer par som leier bestemmer seg for å få barn. Må projektet godkjennes av utleier før paret går i gang? Da tar de seg etter deres mening jo bare til rette dersom de ikke spør. Det blir hverfall mer slitasje på huset/leiligheten av å ha barn. Skremmende hvor mange som mener de kan blande seg opp i andres privatliv bare fordi de leier ut. Tenker dere som mener dere bør ha bestemmelsesrett over andres liv ikke burde leie ut. Anonymkode: 86c24...871 Det står vel i kontrakten at de plikter å bruke prevensjon og/eller ta abort om de skulle bli gravide mens de bor der... 1
Thyra Skrevet 5. februar 2020 #145 Skrevet 5. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke vanskelig å bli kvitt leietakere, om en sier at en skal bruke leiligheten selv, så har en lov å si opp en leiekontrakt. Når leietakere har null respekt for huseier,så er dette veien å gå. Anonymkode: 6a6bc...9cb Å ikke ønske å la huseier detaljstyre privatlivet sitt er å ha null respekt for huseier? 1
Gjest HunSomSaDetRettUt Skrevet 5. februar 2020 #146 Skrevet 5. februar 2020 (endret) Har ikke lov til det. Beklager. Leietaker har mer rettigheter enn utleier. #Husleieloven Endret 5. februar 2020 av HunSomSaDetRettUt
Thyra Skrevet 5. februar 2020 #147 Skrevet 5. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! TS har satt seg på bakbeina etter å ha henvist utleier til hennes rettigheter. Vel, utleier har heldigvis sine rettigheter. Hun lot kjæresten flytte inn og sparer dermed 50% i leieutgifter. Selv om utleier krever økning i husleien, sparer hun fortsatt, dog ikke like mye. Hadde jeg vært hennes utleier, så hadde jeg bodd i leiligheten i noen uker, for så leie ut igjen. Kanskje litt mer spesifisert kontrakt når det gjelder antallet. (Gjelder ikke barn) Anonymkode: 613a1...cbc Selvsagt sparer man penger på å bo sammen og dele utgifter, det gjelder enten mm an bor eller leier. Det er ingen grunn for utleier til å heve leien med flere tusen i måneden. Om du leier ut en leilighet på 60 kvadrat med to soverom, bør du ta høyde for at leietageren kan få seg samboer/ektefelle/barn. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #148 Skrevet 5. februar 2020 På 4.2.2020 den 8.31, AnonymBruker skrev: Han har lov til det om det står i leiekontrakten at han har leid ut til en person. To personer gir mer slitasje,om strøm er inkludert,brukes det mer strøm mm. Det spørs på kontrakten. Anonymkode: 6a6bc...9cb Hvorfor svarer du på noe du åpenbart ikke vet, og når flere her i tillegg viser til husleieloven hvor det står hva som er lov?! Man kan ikke lage en kontrakt som gir dårligere vilkår enn husleieloven. Husleieloven trumfer uansett! Anonymkode: 21872...2fa 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #149 Skrevet 5. februar 2020 Dere som mener man skal informere utleier ved opptak i husstanden, og dere som mener husleia skal økes... Hvis man eier et hus, kanskje man da burde informere banken dersom man får samboer/barn? Kanskje banken da burde sette opp renta litt på lånet? Flere i husstanden betyr jo tydeligvis masse ekstra slitasje, og da burde kanskje banken få litt mer sikkerhet? Anonymkode: 25bb3...449 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #150 Skrevet 5. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å gi dårligere betingelser enn norsk lov. Utleier har ikke lov til å nekte samboer selv om dette spesifiseres i kontrakten. Anonymkode: 8d645...516 Spørs på størrelsen. Blir boligen overbefolket av to stykker, så har man lov. Anonymkode: 8a144...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #151 Skrevet 5. februar 2020 1 time siden, Thyra skrev: Så du kan kvitte deg med gode betalere som får seg samboere? Det står vel i kontrakten at de plikter å bruke prevensjon og/eller ta abort om de skulle bli gravide mens de bor der... Jeg leier ut små leiligheter/ hybler til én person. Det står i annonsen og kontrakten. Om moen på tross av dette hadde flyttet inn en samboer vil jeg ikke innse det som en god leietaker. Anonymkode: 8a144...6b3 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. februar 2020 #152 Skrevet 5. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet med å være utleier er at leietaker har så utrolig mye rettigheter. Vi leier ut en kjellerleilghet, i kontrakten, som er standard fra huseinernes landsforening, står det at fremleie ikke er lov (er klar over at dette ikke er fremleie) og at det skal opplyses om flere leietakere. Her vil jeg si "problemet" ligger. Jeg som utleier vil gjerne vite hvem som bor hos meg. Så klart leieboer kan ha besøk, men når det bor noen der stillet det seg faktisk litt anderledes. Det er bare følelsen av å ha noe kontroll på det man leier ut. Jeg er feks ganske sikkert på at min leieboer har fått en kompis som har flyttet inn. For all del, kan være en kjæreste. Men en som er veldig mye på besøk. Siden strøm er i kludert, ser vi at feks vann og dusjing øker. Nå er ikke dette noe som blakker oss på noen måte. Og vi er fornøyd med leietaker, så vi kommer ikke til å si noe på det. Men vi hadde satt stor pris på å bare få en beskjed/opplysning. Det handler bare om kommunikasjon. Anonymkode: 9545c...6e0 Men da har du kanskje lært til neste kontrakt at du må spesifisere at strøm koster kr X og vann kr Y pr person i boligen. Det er heller ikke feil å påpeke i kontrakten HVEM som kan tas opp i hustanden (f.eks. ved å henvise til paragrafen i husleieloven) og gjøre oppmerksom på at dere ønsker å bli presentert for nye husstandsmedlemmer (noe jeg synes er ren høflighet fra leietakers side).
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #153 Skrevet 5. februar 2020 Jeg blir skremt over hvor mange her inne som mener at dette er helt greit fra utleiers side. Og til dere som leier ut inkl vann/ strømforbruk.Det kan være et høyere forbruk med en beboer enn to, avhengig av hvem man leier ut til. Min sønn som bor alene på 50m2 bruker nok både mer strøm og vann enn meg og min sambore som bor på 100 m2, fordi han dusjer i evigheter daglig, samt har det mye varmere samt varmer opp hele i leiligheten, mens vi kun varmer opp stua og kjøkkenet. Anonymkode: ff372...898 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #154 Skrevet 5. februar 2020 Erfaringsmessig har slike situasjoner løst seg ved å flytte inn i leiligheten selv eller pusse opp. Så langt har det funket hver gang. Det enkleste er ofte det beste☺️ Anonymkode: 613a1...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #155 Skrevet 5. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Erfaringsmessig har slike situasjoner løst seg ved å flytte inn i leiligheten selv eller pusse opp. Så langt har det funket hver gang. Det enkleste er ofte det beste☺️ Anonymkode: 613a1...cbc Her er det TS som lurer, og dette rådet hjelper ikke henne/han 🙄 Anonymkode: 21872...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #156 Skrevet 5. februar 2020 Det skulle stå «leietaker», ikke «Ts». Anonymkode: 21872...2fa
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #157 Skrevet 5. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Erfaringsmessig har slike situasjoner løst seg ved å flytte inn i leiligheten selv eller pusse opp. Så langt har det funket hver gang. Det enkleste er ofte det beste☺️ Anonymkode: 613a1...cbc Det skinner gjennom så til de grader i denne tråden at du ikke er noen utleier 🙈 Anonymkode: d347e...dfa 3
Thyra Skrevet 5. februar 2020 #158 Skrevet 5. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier ut små leiligheter/ hybler til én person. Det står i annonsen og kontrakten. Om moen på tross av dette hadde flyttet inn en samboer vil jeg ikke innse det som en god leietaker. Anonymkode: 8a144...6b3 Men leiligheten ts leier er 60 kvadrat med to soverom. Da bør utleier ta høyde for at de kan komme samboer og/eller barn. 2
Thyra Skrevet 5. februar 2020 #159 Skrevet 5. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørs på størrelsen. Blir boligen overbefolket av to stykker, så har man lov. Anonymkode: 8a144...6b3 Men det er jo ikke relevant her. En leilighet på 60 kvadrat med to soverom er ikke overbefolket med to personer. 3
Hactar Skrevet 6. februar 2020 #160 Skrevet 6. februar 2020 På 5.2.2020 den 10.24, AnonymBruker skrev: Hun lot kjæresten flytte inn og sparer dermed 50% i leieutgifter. Selv om utleier krever økning i husleien, sparer hun fortsatt, dog ikke like mye. Hva hvis kjæresten er uten inntekt, og ikke bidrar til leie? Slipper TS økt husleie da? Og hvis TS selv blir stående uten inntekt, så får hun bo der gratis? Siden det er TS sin økonomiske situasjon som bestemmer husleien, mener jeg? TS leier disposisjonsrett til en leilighet som klart rommer mer enn én person. Huseier har fritt satt ønsket leiepris på objektet, TS har akseptert den prisen, og de har befestet avtalen med en kontrakt. Om TS sin kjæreste flytter inn, er det da en privatsak. Dette er ikke et bofellesskap eller spleiselag på noe vis. Huseier kan på ingen måte argumentere for at TS og huseier skal dele summen kjæresten eventuelt bidrar med for å bo der, bare fordi det med en eller annen skrudd logikk er "urettferdig" om TS sparer penger. Det er ikke det. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå