Jodaneida Skrevet 4. februar 2020 #81 Skrevet 4. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner godt til husleieloven. Jeg har veldig gode ordninger med mine leietakere, men nulltoleranse dersom regler ikke følges. F.eks det ts har gjort. Det kalles å ta seg til rette. Når det er sagt, har jeg bevisst kun tatt imot vanskeligstilte mennesker som leietaker og husleien under markedspris. Anonymkode: 613a1...cbc Du kjenner åpenbart ikke godt til husleieloven. Det er nemlig fullt lovlig å la samboer flytte inn. Du som utleier kan hverken kaste ut eller kreve høyere husleie av den grunn. Kjenner jeg er glad for at jeg leier av verdens hyggeligste utleier (som bor vegg i vegg). Her fikk jeg beskjed om at det bare var koselig! Men at jeg ikke trengte å holde han oppdatert på kjærlighetslivet mitt😂 Han la seg nemlig ikke bort i slikt. (eldre kar). Jeg spurte om han ønsket mer leie, før han da viste til husleieloven selv, og sa at mer leie hverken kunne han, eller ville han ha for det. 19
ludden Skrevet 4. februar 2020 #82 Skrevet 4. februar 2020 5 timer siden, The_Stig skrev: Jeg vet ikke hva du og andre gjør. Jeg driv selv med utleie, og dette har jeg aldri lagt meg bort i, loven er også klar på at om du leier ut til 1 person så kan denne personen få seg en samboer/ektefelle som fritt kan flytte inn. Om jeg leier ut inkludert strøm så har jeg med en klausul mht antall personer. Det er i praksis umulig å se på slitasje om det er en eller to personer som bor i en leilighet. Leier også ut møblert, og dette har aldri vært et faktisk problem. Nå finnes husleloven for å følges, men dessverre finnes det mange useriøse utleiere som du som tror dei kan gjøre hva dei vil. (Dessverre går det som regel bra..) Om en flytter inn,så er det greit......men hvis to flytter inn da? hvor er grensa for at en huseier kan reagere,mener du?? Og si at det ikke blir mer slitasje med to enn med en,faller på sin egen urimelighet. Vaskemaskina går oftere, det går mer varmtvann,alt i leiligheten blir brukt dobbelt så mye,men hos deg blir ikkeno mer slitt........da blir det vel ikke mer slitt hos deg om det bor 4 der heller? Hvor mange må bo i en leilighet hos deg,før det blir mer slitasje enn om det bor en der,egentlig? 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #83 Skrevet 5. februar 2020 4 timer siden, ludden skrev: Om en flytter inn,så er det greit......men hvis to flytter inn da? hvor er grensa for at en huseier kan reagere,mener du?? Og si at det ikke blir mer slitasje med to enn med en,faller på sin egen urimelighet. Vaskemaskina går oftere, det går mer varmtvann,alt i leiligheten blir brukt dobbelt så mye,men hos deg blir ikkeno mer slitt........da blir det vel ikke mer slitt hos deg om det bor 4 der heller? Hvor mange må bo i en leilighet hos deg,før det blir mer slitasje enn om det bor en der,egentlig? Loven svarer da tydelig på alle disse spørsmålene. § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-1 Om det blir mer slitasje er irrelevant. Anonymkode: b9661...d0c 14
Gjest Albbas Skrevet 5. februar 2020 #84 Skrevet 5. februar 2020 Jeg ville gjort utleier klar over hva som står i loven. Så skrevet at hvis han mener han har saklig grunn til oppsigelse venter du på den, og at du selvfølgelig bestrider den hvis den er lovstridig. Mest sannsynlig gir utleier seg allerede her, for de fleste småsinna utleiere gir seg når de blir informert om loven. Vil han begynne å sno seg unna og være villig til å tape 20-30 000 for å bli kvitt ts, så javel... Og folkens. Ikke lei ut hvis dere ikke liker reglene (LOVEN). Easy peasy. Det er kjempevanskelig å bli kvitt leietakere hvis de bestemmer seg for å bli og betaler noenlunde i tide.
The_Stig Skrevet 5. februar 2020 #85 Skrevet 5. februar 2020 (endret) 7 timer siden, ludden skrev: Om en flytter inn,så er det greit......men hvis to flytter inn da? hvor er grensa for at en huseier kan reagere,mener du?? Og si at det ikke blir mer slitasje med to enn med en,faller på sin egen urimelighet. Vaskemaskina går oftere, det går mer varmtvann,alt i leiligheten blir brukt dobbelt så mye,men hos deg blir ikkeno mer slitt........da blir det vel ikke mer slitt hos deg om det bor 4 der heller? Hvor mange må bo i en leilighet hos deg,før det blir mer slitasje enn om det bor en der,egentlig? Nå et ikke jeg «Ola Husleieloven», og grensen vil være diskuterbar. Men er det en frittstående leilighet i en 4-manns bustad som i dette tilfelle, med 2 soverom må man kunne forvente at det kan sove 2 personer på hvert soverom. Eksempelvis 2 voksne som plutselig etter hvert kan få 1-2barn. Blir det flere kan man begynne å diskutere om leiligheten er overbefolket. En vaskemaskin er nedbetalt med 1-2 ukers leie for de fleste, om den da går etter 6 år istedenfor 7 år pga noe mer kle så har jeg iallefall jeg hensyntatt dette i leieprisen og ser det som helt neglisjerbart i det store bildet (om man ikke er en svært grådig person som teller på tikronene) Som jeg også skrev så et det ingenting i veien med å ha en klausul på strøm/oppvarming mht antall personer, så om det går mer varmtvann så kommer dette inn under denne klausulen. Nå leier jeg aller mest ut der leietaker selv har eget strømabonnement, så da faller hele denne utfordringen ut. Hvordan man kan tenke at en ekstra person gir 3000kr i slitasje pr måned (ref TS sin sak) er langt utenfor noen form for seriøsitet, men da også selvfølgelig ulovlig. Alt som er ulovlig kan faktisk politianmeldes i ytterste konsekvens, så man pådrar seg også en personlig risiko som utleier om man ikke følger loven. Endret 5. februar 2020 av The_Stig 10
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #86 Skrevet 5. februar 2020 7 timer siden, ludden skrev: Om en flytter inn,så er det greit......men hvis to flytter inn da? hvor er grensa for at en huseier kan reagere,mener du?? Og si at det ikke blir mer slitasje med to enn med en,faller på sin egen urimelighet. Vaskemaskina går oftere, det går mer varmtvann,alt i leiligheten blir brukt dobbelt så mye,men hos deg blir ikkeno mer slitt........da blir det vel ikke mer slitt hos deg om det bor 4 der heller? Hvor mange må bo i en leilighet hos deg,før det blir mer slitasje enn om det bor en der,egentlig? Det er ikke slik at hvem som helst ksn flytte inn uten videre, men leietager har selvsagt rdtt til å få seg ektefelle eller samboer og barn uten at utleier kan nekte dem å bo der. Slitasjen på boligen kommer like mye an på hvordan leietager lever, hvor mye besøk hn har osv som på hvor mange som bor der fast. Vil du nekte leietager å ha besøk også? Vaskemaskinen er cel ofte leitagers egen, og de fleste betaler strøm utenom, da er det irrelevant hvor ofte vaskemadkinen går. Jeg ser også at mange utleiere leier ut veldig nedslitte leiligheter. Men likevel tenker de det er rimelig å kreve inn flere tusen ekstra i måneden for "ekstra slitasje" av en bolig som allerede trenger oppussing, fordi det flytter inn en ekstra person? Anonymkode: 1e99b...c67 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #87 Skrevet 5. februar 2020 22 minutter siden, The_Stig skrev: Nå et ikke jeg «Ola Husleieloven», og grensen vil være diskuterbar. Men er det en frittstående leilighet i en 4-manns bustad som i dette tilfelle, med 2 soverom må man kunne forvente at det kan sove 2 personer på hvert soverom. Eksempelvis 2 voksne som plutselig etter hvert kan få 1-2barn. Blir det flere kan man begynne å diskutere om leiligheten er overbefolket. En vaskemaskin er nedbetalt med 1-2 ukers leie for de fleste, om den da går etter 6 år istedenfor 7 år pga noe mer kle så har jeg iallefall jeg hensyntatt dette i leieprisen og ser det som helt neglisjerbart i det store bildet (om man ikke er en svært grådig person som teller på tikronene) Som jeg også skrev så et det ingenting i veien med å ha en klausul på strøm/oppvarming mht antall personer, så om det går mer varmtvann så kommer dette inn under denne klausulen. Nå leier jeg aller mest ut der leietaker selv har eget strømabonnement, så da faller hele denne utfordringen ut. Hbordan man kan tenke seg at en ekstra person gir 3000kr i slitasje pr måned (ref TS sin sak) er langt utenfor noen form for seriøsitet, men da også selvfølgelig ulovlig. Alt som er ulovlig kan faktisk politianmeldes i ytterste konsekvens, så man pådrar seg også en personlig risiko som utleier om man ikke følger loven. Dette! Anonymkode: 1e99b...c67 3
Thyra Skrevet 5. februar 2020 #88 Skrevet 5. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Leietaker betaler leie for en person, men hun har latt en person flytte inn hos seg. Det er frekt! Anonymkode: 613a1...cbc Hun betaler ikke leie for en person, men for en leilighet. Om du f.eks ser annonser for bolig til leie på Finn, aventeres boligen for en viss pris pr måned. Ikke for en pris pr.person. Det samme om man f.eks leier en hytte for en helg. Prisen er for en helg, ikke pr.person. Jo flere som går sammen, jo billigere blir det. 10
Gjest Blondie65 Skrevet 5. februar 2020 #89 Skrevet 5. februar 2020 Mitt råd til dere som leier ut er: Ta høyde for at leieboer kan få både samboer og barn i leietiden og sett klausul om at inkludert strøm og vann vil øke med kr X pr person som bor i boligen. Dette er lov. Alt annet eventyr om økt slitasje i størrelsesorden flere tusenlapper i måneden er tull - men det er altså i tillegg ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #90 Skrevet 5. februar 2020 Utleier har som utgangspunkt ikke anledning til å si opp avtalen med leietaker for avtaler utløper, tidligst etter tre år. Imidlertid finnes det noen muligheter også for utleier, se Husleieloven § 9-3. En tidsubestemt leieavtale er en avtale som ikke har fastsatt utløpstid. For denne typen avtaler kan utleier si opp avtalen i visse tilfeller. Det gjelder for det tilfellet at utleier eller noen i husstanden skal flytte inn i boligen / leiligheten selv, ved oppussing eller riving, dersom leier misligholder leieavtalen eller om det foreligger «saklig grunn» for å si opp avtalen. Anonymkode: 613a1...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #91 Skrevet 5. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Leietaker betaler leie for en person, men hun har latt en person flytte inn hos seg. Det er frekt! Anonymkode: 613a1...cbc Så hvis du leier ut til et par som avslutter forholdet og den ene parten flytter ut, da krever du automatisk merkbart lavere leie? Anonymkode: 7d376...72d 20
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #92 Skrevet 5. februar 2020 Av ren nysgjerrighet: kan den som leier fritt la x antall mennesker flytte inn? Jeg forstår at samboer og barn er helt OK, men hva hvis fetter, kusine, tante, onkel og farmor ønsker å flytte inn? Står det noe i husleieloven som regulerer dette? Anonymkode: 97fad...75c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #93 Skrevet 5. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av ren nysgjerrighet: kan den som leier fritt la x antall mennesker flytte inn? Jeg forstår at samboer og barn er helt OK, men hva hvis fetter, kusine, tante, onkel og farmor ønsker å flytte inn? Står det noe i husleieloven som regulerer dette? Anonymkode: 97fad...75c OK, leste ikke alle svarene i tråden før jeg spurte. Anonymkode: 97fad...75c 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #94 Skrevet 5. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette! Anonymkode: 1e99b...c67 1 time siden, The_Stig skrev: Nå et ikke jeg «Ola Husleieloven», og grensen vil være diskuterbar. Men er det en frittstående leilighet i en 4-manns bustad som i dette tilfelle, med 2 soverom må man kunne forvente at det kan sove 2 personer på hvert soverom. Eksempelvis 2 voksne som plutselig etter hvert kan få 1-2barn. Blir det flere kan man begynne å diskutere om leiligheten er overbefolket. En vaskemaskin er nedbetalt med 1-2 ukers leie for de fleste, om den da går etter 6 år istedenfor 7 år pga noe mer kle så har jeg iallefall jeg hensyntatt dette i leieprisen og ser det som helt neglisjerbart i det store bildet (om man ikke er en svært grådig person som teller på tikronene) Som jeg også skrev så et det ingenting i veien med å ha en klausul på strøm/oppvarming mht antall personer, så om det går mer varmtvann så kommer dette inn under denne klausulen. Nå leier jeg aller mest ut der leietaker selv har eget strømabonnement, så da faller hele denne utfordringen ut. Hvordan man kan tenke at en ekstra person gir 3000kr i slitasje pr måned (ref TS sin sak) er langt utenfor noen form for seriøsitet, men da også selvfølgelig ulovlig. Alt som er ulovlig kan faktisk politianmeldes i ytterste konsekvens, så man pådrar seg også en personlig risiko som utleier om man ikke følger loven. Ifølge husleieloven kan en leietaker la ektefelle/samboer flytte inn,men når de blir det mens en person er leietaker,så blir det nok anderledes.Når du sier politianmelde huseier,så lurer jeg på om du er utleier.....de fleste som leier ut vet jo at det er håpløst å anmelde slik,en går til husleietvistutvalget og konfliktrådet., eller namsmannen.Om du innbiller deg at politiet skulle lage sak om en utleier som skrur opp leia 3000,da har du ikke mye peiling. En huseier ville garantert vunnet en slik som om en hadde gått til sak på at leietaker bare lar andre flytte inn. Ikke så mange som har slike leiligheter som du har,som ikke blir mer slitt uansett hvor mange som bor der:-) Anonymkode: 6a6bc...9cb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #95 Skrevet 5. februar 2020 Ts er grunnen til at jeg alltid har tidsbestemte kontrakter. Hvis det var lenge til det er gått ett år ville jeg sagt de opp og brukt leiligheten selv en stund, hvis det var kort tid ville jeg bare ikke fornyet kontrakt. Anonymkode: 8a144...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #96 Skrevet 5. februar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts er grunnen til at jeg alltid har tidsbestemte kontrakter. Hvis det var lenge til det er gått ett år ville jeg sagt de opp og brukt leiligheten selv en stund, hvis det var kort tid ville jeg bare ikke fornyet kontrakt. Anonymkode: 8a144...6b3 Du har en leietaker som betaler husleie i tide hver måned på en 60 kvm leilighet med to soverom og vil si opp vedkommende fordi personen får seg samboer? I en leilighet som er stor nok for en familie? Det er jo helt absurd logikk. Alle erfarne gode utleiere vet at folk som bor lenge og betaler i tide er gull verdt. Inn og utflytting sliter vanvittig mye på leiligheter og stabile leietakere holder man godt på, for du vet aldri hvem som venter bak neste kontakt. Anonymkode: 44f3f...645 20
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #97 Skrevet 5. februar 2020 Dere som synes det er frekt å la kjæresten flytte inn uten å sjekke med utleier. Hvordan stiller dere i spørsmålet dersom et samboer par som leier bestemmer seg for å få barn. Må projektet godkjennes av utleier før paret går i gang? Da tar de seg etter deres mening jo bare til rette dersom de ikke spør. Det blir hverfall mer slitasje på huset/leiligheten av å ha barn. Skremmende hvor mange som mener de kan blande seg opp i andres privatliv bare fordi de leier ut. Tenker dere som mener dere bør ha bestemmelsesrett over andres liv ikke burde leie ut. Anonymkode: 86c24...871 23
Gjest Albbas Skrevet 5. februar 2020 #98 Skrevet 5. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Du har en leietaker som betaler husleie i tide hver måned på en 60 kvm leilighet med to soverom og vil si opp vedkommende fordi personen får seg samboer? I en leilighet som er stor nok for en familie? Det er jo helt absurd logikk. Alle erfarne gode utleiere vet at folk som bor lenge og betaler i tide er gull verdt. Inn og utflytting sliter vanvittig mye på leiligheter og stabile leietakere holder man godt på, for du vet aldri hvem som venter bak neste kontakt. Anonymkode: 44f3f...645 Ikke bare det, men hun/han vil ta på seg en kostnad på 20-30 tusen for å få det til, og flytte ut av egen bolig. Altså... 😂 Noen utleiere burde kanskje vurdere å selge utleieenheten sin i stedet. Utleie er ikke for alle, det er en ærlig sak det. Jeg hadde aldri orket å drive med utleie.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #99 Skrevet 5. februar 2020 Slik jeg ser det, kan utleier si opp ts, siden de har en tidsubestemt leiekontrakt. Utleier kan begrunne det med at han eller andre familiemedlemmer flytter inn eller at leiligheten renoveres. Det er ikke ulovlig. Anonymkode: 613a1...cbc
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #100 Skrevet 5. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som synes det er frekt å la kjæresten flytte inn uten å sjekke med utleier. Hvordan stiller dere i spørsmålet dersom et samboer par som leier bestemmer seg for å få barn. Må projektet godkjennes av utleier før paret går i gang? Da tar de seg etter deres mening jo bare til rette dersom de ikke spør. Det blir hverfall mer slitasje på huset/leiligheten av å ha barn. Skremmende hvor mange som mener de kan blande seg opp i andres privatliv bare fordi de leier ut. Tenker dere som mener dere bør ha bestemmelsesrett over andres liv ikke burde leie ut. Anonymkode: 86c24...871 For ikke å snakke om at «prosjektet» ble godkjent, men så viser det seg at det blir tvillinger! 😳 Anonymkode: 97fad...75c 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå