Gå til innhold

Er dette lovlig? Utleie

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan overraskende lite til å ha vært utleier i 10 år. På tide å sette seg inn i husleieloven kanskje? Det er aldri for sent!

Anonymkode: bbd35...fd8

Jeg kjenner godt til husleieloven. Jeg har veldig gode ordninger med mine leietakere, men nulltoleranse dersom regler ikke følges. F.eks det ts har gjort. Det kalles å ta seg til rette. 

Når det er sagt, har jeg bevisst kun tatt imot vanskeligstilte mennesker som leietaker og husleien under markedspris. 

Anonymkode: 613a1...cbc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skummelt hvor mange i denne tråden, og ellers, av folk som enten driver med utleie, eller leier som ikke kan loven som strengt talt styrer hele forholdet. Enda mer skummelt at det er utleiere her som vet loven men prøver alt for å vri seg unna det. Utnytte mest sannsynlig unge folk som er ferske i leiemarkedet, ikke bra! 

Anonymkode: 14fb7...db4

• Liker 21
Skrevet

Stå på ditt ts, og ta vare på all skriftlig kommunikasjon. Meld deg inn i forening for leietakere. 

Du har lov til å ta inn samboer i husstanden. Huseier kan ikke plutselig øke leie. Alt dette står i husleieloven. 

Dette er grunnen til at jeg nekter å leie ut kårboligen min til studenter/arbeidere osv. Plutselig kan alle ta inn samboer og lignende, og så sitter jeg der med dobbelt så mange leietakere uten at jeg får gjort noe med det. Leier heller ut til en familie da ja. 

Anonymkode: 25bb3...449

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skummelt hvor mange i denne tråden, og ellers, av folk som enten driver med utleie, eller leier som ikke kan loven som strengt talt styrer hele forholdet. Enda mer skummelt at det er utleiere her som vet loven men prøver alt for å vri seg unna det. Utnytte mest sannsynlig unge folk som er ferske i leiemarkedet, ikke bra! 

Anonymkode: 14fb7...db4

Det er vel ikke sikkert at mange utleiere her bryter loven selv? Jeg skulle aldri gått mot lovverket og økt husleien slik, eller nektet leietaker å flytte sammen med samboer - men fakta er vel likevel at uansett hvor rett leietaker har er det fortsatt huseier som sitter med makten?

Anonymkode: 46923...dff

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare så det er sagt. Leiligheten min er ikke i samme hus som utleier. Utleier bor ca 15 min unna med bil. Han hadde funnet ut av at kjæresten min bor her, da utleier skulle hente noe verktøy som hadde ligget i sportsboden vår.

det er ikke hybel, men en leilighet med 2 soverom. Har alltid betalt husleie i tide og aldri ødelagt noe i leiligheten. Jeg betaler også vann, strøm og kommunale avgifter selv. 

kontrakten er ikke tidsbestemt og det står ingenting i kontrakten at leiligheten kun skal brukes av en person. Det er en firemannsbolig jeg bor i.

ts

Anonymkode: 870fa...e6f

Han kan ikke si deg opp på dette grunnlaget, det er en usaklig oppsigelse. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/707/Husstandsutvidelse.aspx

Du bør motsette deg oppsigelsen. Ta gjerne kontakt med leieboerforeningen for hjelp til hvordan du gjør dette. 

Det har ingenting å si om det hadde stått i kontrakten eller ikke, utleier har ikke lov til å gi dårligere vilkår i kontrakten enn loven gir. Da er de delene av kontrakten ugyldig. Utleier kan heller ikke uten videre gå inn i sportsboden deres, da må dere varsles og si det er greit først. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx Hvis utleier stadig tar seg inn uten tillatelse kan dere varsle at dere skifter lås på utleiers regning grunnet utleiers gjentatte brudd på leiekontrakten. 

Anonymkode: b9661...d0c

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner godt til husleieloven. Jeg har veldig gode ordninger med mine leietakere, men nulltoleranse dersom regler ikke følges. F.eks det ts har gjort. Det kalles å ta seg til rette. 

Når det er sagt, har jeg bevisst kun tatt imot vanskeligstilte mennesker som leietaker og husleien under markedspris. 

Så du vet at du bryter loven ved å lage en slik regel. Skam deg. 

• Liker 21
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke sikkert at mange utleiere her bryter loven selv? Jeg skulle aldri gått mot lovverket og økt husleien slik, eller nektet leietaker å flytte sammen med samboer - men fakta er vel likevel at uansett hvor rett leietaker har er det fortsatt huseier som sitter med makten?

Anonymkode: 46923...dff

Noen av de som sier de er utleierne i denne tråden sier selv at de bevisst bryter loven. Det synes jeg rett og slett er skammelig. Jeg er også utleier, men jeg følger loven og ønsker at leietakerne mine skal trives. Både utleier og leietaker må ivareta sine plikter og ta hensyn til hverandres rettigheter, så har alle det bra i et leieforhold. 

Huseier har faktisk ikke all makten, leietakere kan bestride ulovligheter utleier driver med og ta saken videre til diverse instanser. Men det krever jo mye energi å kjempe mot en idiotutleier, og mange er heller ikke klar over rettighetene sine. Så dessverre kommer mange dårlige utleiere unna med mye dritt, folk synes ofte det er enklere å bare flytte eller vet ikke at de kan nekte. 

• Liker 19
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forstår det, har ts latt en person flytte inn i hybelen uten å sjekke at det er greit med utleier. Det er frekt! 

Der er ikke en hybel!, les tråden!.

Det er ikke frekt og TS har ikke tatt seg til rette, har du lest det andre skriver i denne tråden hvor det vises til Husleieloven § 7-1?. 

Den som er frekk i denne saken er utleieren, det får være måte på detaljstyre.

Dessverre så er det veldig mange som driver med utleie som ikke har peiling på verken plikter eller rettigheter og driter fullstendig i lovverket fordi de er så griske og egoistiske at de bare ser kroner og øre. Dette er den samme type utleier som vil ha depositum på egen konto og kommer på døra uanmeldt for å sjekke boligen.

Hvor vanskelig skal det være å skjønne at utleiere har absolutt ingenting de skulle ha sagt om leietakeren får seg samboer.  

Anonymkode: 1c8c2...748

• Liker 15
Skrevet

Slik jeg forstår det, har ts latt en person flytte inn i hybelen uten å sjekke at det er greit med utleier. Det er frekt! 

Du mener det er frekt å bo to stykker i en leilighet med 2 soverom? 

• Liker 12
Skrevet
33 minutter siden, petterm skrev:

Du mener det er frekt å bo to stykker i en leilighet med 2 soverom? 

Leietaker betaler leie for en person, men hun har latt en person flytte inn hos seg. Det er frekt! 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
På 3.2.2020 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Hvor godt trives dere der? Hvordan er forholdet til utleier? Hvis du setter deg på bakbeina, kan utleier finne på å si opp leieforholdet. Det blir jo uansett billigere for deg, selv om utleieren krever mer i leie. 

Hva skulle den rettsgyldige grunnen være til en slik oppsigelse?

Gjest Blondie65
Skrevet

Oppsigelsen skal være formell. Den skal du ha skriftlig. Og den bestrider du.

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Hva skulle den rettsgyldige grunnen være til en slik oppsigelse?

Jeg har aldri skrevet noe om at utleier har lov til å si opp ts på bakgrunn av hva som har kommet frem av info. 

Realiteten er at utleier krever at ts betaler mer i leie, siden hun har latt typen flytte inn. Ts nekter, noe som gjør utleier sur. Da blir det ikke hyggelig for ts å bo der. Det sier vel seg selv. Som en annen utleier i tråden skrev, kan man visstnok gjøre mye grep for å gjøre ting mindre hyggelig for leietaker uten at man bryter loven. 

Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skrevet noe om at utleier har lov til å si opp ts på bakgrunn av hva som har kommet frem av info. 

Realiteten er at utleier krever at ts betaler mer i leie, siden hun har latt typen flytte inn. Ts nekter, noe som gjør utleier sur. Da blir det ikke hyggelig for ts å bo der. Det sier vel seg selv. Som en annen utleier i tråden skrev, kan man visstnok gjøre mye grep for å gjøre ting mindre hyggelig for leietaker uten at man bryter loven. 

Men nå¨har denne husverten også valgt å la TS betale kommunale avgifter selv. Dette skal være inkludert i husleien. Det betyr at TS kan slutte å betale leie til det hun har betalt i kommunale avgifter er dekket. Ja, det blir ikke trivelig på en flekk, og jeg hadde selvsagt valgt å flytte selv når man har en husvert som tar seg til rette på denne måten. Men truslene kan TS drite i - og finne seg en bolig som hun vil flytte til, si opp, og bo ut oppsigelsestiden. 

Skrevet
6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men nå¨har denne husverten også valgt å la TS betale kommunale avgifter selv. Dette skal være inkludert i husleien. Det betyr at TS kan slutte å betale leie til det hun har betalt i kommunale avgifter er dekket. Ja, det blir ikke trivelig på en flekk, og jeg hadde selvsagt valgt å flytte selv når man har en husvert som tar seg til rette på denne måten. Men truslene kan TS drite i - og finne seg en bolig som hun vil flytte til, si opp, og bo ut oppsigelsestiden. 

Jeg er uansett veldig glad jeg ikke er ts🙃

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leietaker betaler leie for en person, men hun har latt en person flytte inn hos seg. Det er frekt! 

Beklager men du er helt på jordet..

Hun bor i en 4-mannsbustad, 60kvm leilighet med 2 soverom, huseieren bor ikke i samme hus engang.. Tror du virkelig at seriøse utleiere i det hele tatt tør å komme med slike trusler som TS har fått her? 

Hun har all rett til å gjøre som hun har gjort, det er verken frekt eller uvanlig på noen som helst måte.

• Liker 20
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leietaker betaler leie for husrommet, arealet. Ikke for hvor mange som bor der!

Anonymkode: 9165f...023

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, The_Stig skrev:

Beklager men du er helt på jordet..

Hun bor i en 4-mannsbustad, 60kvm leilighet med 2 soverom, huseieren bor ikke i samme hus engang.. Tror du virkelig at seriøse utleiere i det hele tatt tør å komme med slike trusler som TS har fått her? 

Hun har all rett til å gjøre som hun har gjort, det er verken frekt eller uvanlig på noen som helst måte.

Jeg har vært borti verre saker før enn dette, hvor utleier har sluppet unna. Selv med mediedekning. 

Trusler er ikke greit. Situasjonen til ts er veldig leit. Hun får bare lykkeønskninger fra meg☺️ 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, leietaker betaler for leie av leilighet- ikke antall personer! Hun har rett etter loven å få kjæreste til å flytte inn sammen med seg, de kan også få barn sammen uten at det skal kunne påvirke leieforholdet. Det fins ikke frekt! Det har leietaker rett til i følge loven... 

• Liker 16
Skrevet

TS leier ikke et hotellrom men en leilighet der hun betaler for areal og bruksrett, hun betaler til og med strøm og vann selv. Det er hennes hjem og hun står fritt til å få seg samboer uten at utleier kan komme med innvendinger i følge Husleieloven. 

Anonymkode: 1c8c2...748

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...