Gå til innhold

Er dette lovlig? Utleie

Fremhevede innlegg

Skrevet
27 minutter siden, The_Stig skrev:

Jeg ville motsatt meg oppsigelse, om du blir oppsagt følg svært nøye med i oppsigelseperioden om leiligheten blir lagt ut på finn.no - eller der hvor du fant den da du leide. Man kan alltids si man skal bruke boligen selv, men ofte er dette bare tull. Om utleier ikke finn ny leietaker første måned taper vedkommende mye leieinntekter, så ofte avslører dei seg ved å legge den ut for ny utleie tett opp til din oppsigelsesdato.

Jeg har vært utleier i 10år, og har aldri lagt ut en annonse. Det regner jeg med at de fleste utleier gjør. Hvertfall de jeg kjenner. 

Det jeg syns er utrolig, er at ts eller andre leietakere leier en leilighet for én og så la en samboer flytte inn hos seg og forvente å fortsatt betale samme leia. Da kan hvemsomhelst gjøre det og hevde sin rett. 

Hun får inn en samboer og halverer dermed  sin husleie med 50%, mens utleier får mer slitasje på sin hybel. At utleier krever økt husleie, vil hun fortsatt betale mindre husleie enn før. 

Anonymkode: 613a1...cbc

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært utleier i 10år, og har aldri lagt ut en annonse. Det regner jeg med at de fleste utleier gjør. Hvertfall de jeg kjenner. 

Det jeg syns er utrolig, er at ts eller andre leietakere leier en leilighet for én og så la en samboer flytte inn hos seg og forvente å fortsatt betale samme leia. Da kan hvemsomhelst gjøre det og hevde sin rett. 

Hun får inn en samboer og halverer dermed  sin husleie med 50%, mens utleier får mer slitasje på sin hybel. At utleier krever økt husleie, vil hun fortsatt betale mindre husleie enn før. 

Er i grunnen ille at folk skal følge loven. Det er fullt lov å ta opp samboer i husstanden. Dette bør du ta høyde for når du setter husleien.

• Liker 33
Skrevet

For å sette det på spissen, mener du virkelig at om jeg som utleier leier ut til en person, skal la leieboer bestemme hvor mange som skal bo der?? Når en leser her,så skjønner jeg godt at utleiere er kritiske til hvem de lar flytte inn. Hvis du leier en leilighet, og det plutselig bor flere der,så vil slitasjen øke,og dermed verdien av leiligheten synke. Jeg hadde aldri akseptert at en leieboer bare lar flere få flytte inn uten å ha gjort avtale med utleier først. Det er rett og slett respektløst,så skjønner godt om han vil kaste deg ut. Få utleier vil ha leietakere som bare lar folk få flytte inn,uten økning i husleien.

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva du og andre gjør. 

Jeg driv selv med utleie, og dette har jeg aldri lagt meg bort i, loven er også klar på at om du leier ut til 1 person så kan denne personen få seg en samboer/ektefelle som fritt kan flytte inn. Om jeg leier ut inkludert strøm så har jeg med en klausul mht antall personer. Det er i praksis umulig å se på slitasje om det er en eller to personer som bor i en leilighet. Leier også ut møblert, og dette har aldri vært et faktisk problem.

Nå finnes husleloven for å følges, men dessverre finnes det mange useriøse utleiere som du som tror dei kan gjøre hva dei vil. (Dessverre går det som regel bra..)

Endret av The_Stig
  • Liker 27
Skrevet

Sto det ikke noe i annonsen heller, TS? Om det sto egnet for en person skjønner jeg at utleier reagerer. Særlig om du ikke har varslet det på forhånd. Han har ikke lov å kaste deg ut eller øke leien slik, men ikke regn med at du får fornyet kontrakten når den utløper. Vær ikke overrasket om han plutselig skal bruke leiligheten selv heller.

Tipper du kommer til å få et helvete som leietaker om du tar dette til rettsapparatet - kanskje blir det mye tramping i gulvet fremover for eksempel om du bor i kjelleren? Så prøv å komme til enighet med huseier om du ønsker å bli boende.

Anonymkode: 46923...dff

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, ludden skrev:

For å sette det på spissen, mener du virkelig at om jeg som utleier leier ut til en person, skal la leieboer bestemme hvor mange som skal bo der?? Når en leser her,så skjønner jeg godt at utleiere er kritiske til hvem de lar flytte inn. Hvis du leier en leilighet, og det plutselig bor flere der,så vil slitasjen øke,og dermed verdien av leiligheten synke. Jeg hadde aldri akseptert at en leieboer bare lar flere få flytte inn uten å ha gjort avtale med utleier først. Det er rett og slett respektløst,så skjønner godt om han vil kaste deg ut. Få utleier vil ha leietakere som bare lar folk få flytte inn,uten økning i husleien.

Er det sånn at du som utleier ikke har satt deg inn i Husleieloven eller synes du at det er greit å bryte den?.

I følge Husleieloven § 7-1 så har ikke TS gjort noe galt, en utleier kan ikke sette vilkår som er dårligere enn det som står i Husleieloven. Om leietager har skrevet under på en kontrakt der vilkårene er dårligere enn det som står i lovverket så er ikke kontrakten gyldig på disse punktene.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sto det ikke noe i annonsen heller, TS? Om det sto egnet for en person skjønner jeg at utleier reagerer. Særlig om du ikke har varslet det på forhånd. Han har ikke lov å kaste deg ut eller øke leien slik, men ikke regn med at du får fornyet kontrakten når den utløper. Vær ikke overrasket om han plutselig skal bruke leiligheten selv heller.

Tipper du kommer til å få et helvete som leietaker om du tar dette til rettsapparatet - kanskje blir det mye tramping i gulvet fremover for eksempel om du bor i kjelleren? Så prøv å komme til enighet med huseier om du ønsker å bli boende.

Hvorfor skulle TS som leietaker få et helvete når det er utleieren som ikke forholder seg til loven?.

Anonymkode: 1c8c2...748

• Liker 25
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at du som utleier ikke har satt deg inn i Husleieloven eller synes du at det er greit å bryte den?.

I følge Husleieloven § 7-1 så har ikke TS gjort noe galt, en utleier kan ikke sette vilkår som er dårligere enn det som står i Husleieloven. Om leietager har skrevet under på en kontrakt der vilkårene er dårligere enn det som står i lovverket så er ikke kontrakten gyldig på disse punktene.

Hvorfor skulle TS som leietaker få et helvete når det er utleieren som ikke forholder seg til loven?.

Jeg er ikke ts, men hun har sannsynligvis en utleier som skulle gjerne ha kastet henne ut, om hun ikke går med på å betale mer i leien. Hvor beroligende er ikke det å treffe utleieren hver gang man går ut og inn i hybelen da? Utleieren kan ha mange grunner til å gå inn i leilighet og «fikse» noe. Det har jeg lest å ulike tråder på kg. 

Skrevet (endret)
56 minutter siden, ludden skrev:

På spissen?? Det er hva som er lov man diskuterer. Man kan like eller mislike hva loven sier, men man kan ikke argumentere med annet en størrelse på bolig og eventuelle spesielle omstendigheter rundt den som flytter inn (eksempelvis narkotika, festing osv):

Sitat

Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

0 Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).
🔗Del paragraf

Endret av The_Stig
  • Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi utleier gjerne vil ha henne ut kanskje? Kranglete og slitsomme leieboere (uansett hvor rett de måtte ha) er noe ingen huseiere gidder å styre med. Og han her høres ikke helt god ut.

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, The_Stig skrev:

På spissen?? Det er hva som er lov man diskuterer. Man kan like eller mislike hva loven sier, men man kan ikke argumentere med annet en størrelse på bolig og eventuelle spesielle omstendigheter rundt den som flytter inn (eksempelvis narkotika, festing osv):

Det er greit, men som utleier kan man kan bli lei leieboeren. Her hadde jeg fort kunnet gjøre det mye kjipere for leietakerne våre ved å Eksempelvis slutte å be ungene løpe mindre i 1 etasje, be de ta bort ting i fellesarealer (de kan ha noe der bare etter avtale), sluttet å la dem parkere på tomta, håndhevet strengt at de ikke har tilgang på utearealer og at det skal vises hensyn på kveldstid osv osv. Husordensregler og leiekontrakt kan brukes både på en streng/kjip og på en hyggelig/gunstig måte, så dette ville de ikke kunne ta oss på. Leieforholdet ser jeg på som gjensidig - vi bor i samme hus og tar hensyn til hverandre, og vi som utleiere prøver på å gjøre det så bra som mulig å bo hos oss. Hadde leieboer trukket meg i retten eller laget masse trøbbel hadde det nok fort blitt kjipt for leietaker tenker jeg - og da hadde leietaker forhåpentlig flyttet av egen fri vilje. Alternativt hadde vi ikke fornyet kontrakten.

• Liker 4
Skrevet

Hvis leiligheten er en del av huseierens bolig så ville jeg som eier forventet å bli informert hvis det flyttet inn flere i leiligheten. Flere beboere medfører økte kostnader f.eks. til strøm. Unge leieboere med kjæreste har en tendens til å dusje vesentlig oftere og lengre enn andre.

Anonymkode: 3469d...abb

• Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi utleier gjerne vil ha henne ut kanskje? Kranglete og slitsomme leieboere (uansett hvor rett de måtte ha) er noe ingen huseiere gidder å styre med. Og han her høres ikke helt god ut.

Men i denne saken så er det ikke TS som er kranglete og slitsom, det er utleieren som ikke forholder seg til lovverket.

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i denne saken så er det ikke TS som er kranglete og slitsom, det er utleieren som ikke forholder seg til lovverket.

Slik jeg forstår det, har ts latt en person flytte inn i hybelen uten å sjekke at det er greit med utleier. Det er frekt! 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle? Hvis utleier synes Ts er kjip vil han ha henne ut. Så kan man diskutere rimeligheten i det herfra til evigheten. Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er utleier som er problemet her, men det er fortsatt ham som eier huset og har makt til å gjøre leieforholdet ekstra kjip og på den måten skvise ut Ts. Det er ikke utleier som blir oppsagt eller kommer til å flytte.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle? Hvis utleier synes Ts er kjip vil han ha henne ut. Så kan man diskutere rimeligheten i det herfra til evigheten. Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er utleier som er problemet her, men det er fortsatt ham som eier huset og har makt til å gjøre leieforholdet ekstra kjip og på den måten skvise ut Ts. Det er ikke utleier som blir oppsagt eller kommer til å flytte.

Også kan ikke ts bruke nåværende utleier som referanse. 

Her har ts mye å tape. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også kan ikke ts bruke nåværende utleier som referanse. 

Her har ts mye å tape. 

Om huseier gjerne vil ha henne ut så har han jo alt å tjene på å gi henne glimrende referanser. 

• Liker 4
Skrevet

Bare så det er sagt. Leiligheten min er ikke i samme hus som utleier. Utleier bor ca 15 min unna med bil. Han hadde funnet ut av at kjæresten min bor her, da utleier skulle hente noe verktøy som hadde ligget i sportsboden vår.

det er ikke hybel, men en leilighet med 2 soverom. Har alltid betalt husleie i tide og aldri ødelagt noe i leiligheten. Jeg betaler også vann, strøm og kommunale avgifter selv. 

kontrakten er ikke tidsbestemt og det står ingenting i kontrakten at leiligheten kun skal brukes av en person. Det er en firemannsbolig jeg bor i.

ts

Anonymkode: 870fa...e6f

• Liker 13
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan overraskende lite til å ha vært utleier i 10 år. På tide å sette seg inn i husleieloven kanskje? Det er aldri for sent!

Anonymkode: bbd35...fd8

• Liker 32
Skrevet
2 hours ago, ludden said:

Dersom denne lovfestede retten til leietakere plager deg så voldsomt tror jeg du bør slutte med utleie først som sist.

Anonymkode: bbd35...fd8

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, Heisenberg skrev:

Om huseier gjerne vil ha henne ut så har han jo alt å tjene på å gi henne glimrende referanser. 

Sant nok. Men utleier hadde nok uansett fått ut ts før den tid. 

Jeg har har vært utleier i mange år, og brukes fortsatt som referanse av tidligere leietaker. Jeg ble oppringt av leietaker som flyttet ut for 3år siden og ba meg om å være referanse. Det tok jeg meg selvsagt tid til. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...