Gå til innhold

Har politiet lov å ta telefon min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Politiet kan vel uten videre beslaglegge under pågripelse? Men når den pågrepne er innbragt, blir det opp til påtaleansvarlig om beslaget skal opprettholdes. Det er snakk om å sikre bevis. Om mobiltelefonen til TS skulle tjene til bevis for å ha kjørt for fort er vel tvilsomt - så de fisket vel etter snakk i mobiltelefon i tillegg. Og kjøring i ruspåvirkning dertil. Svært så ivrige de er i tjenesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri umulig å åpne en telefon.

Anonymkode: 8cb28...c2b

Det spørs hvilken telefon det er. Det er en grunn til at Donald Trump angriper apple og hevder at de beskytter mordere fordi de ikke vil hjelpe dem med å åpne telefonene. Krypteringen til Iphone tar noen milliarder år å knekke med verdens kraftigste supercomputer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pokijh skrev:

Det spørs hvilken telefon det er. Det er en grunn til at Donald Trump angriper apple og hevder at de beskytter mordere fordi de ikke vil hjelpe dem med å åpne telefonene. Krypteringen til Iphone tar noen milliarder år å knekke med verdens kraftigste supercomputer.

Kilde på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke nødvendigvis kode lenger for å åpne en mobil. Har man face id så kan de bare åpne mobilen og sikte den mot ansiktet ditt...

Anonymkode: 36cac...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pokijh skrev:

Ikke gi de koden til telefonen din. Om du har oppdatert til nyeste programvare er det umulig for dem å åpne den. Lykke til

Null poeng i å motarbeide politiet, det slår bare negativt ut. 

Anonymkode: 8f80f...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt noe med politiet å gjøre tidligere. Har hatt lappen i 5 måneder og var første gang jeg har blitt stoppet.

De sa at bilen min skulle egentlig vært ransaket, men de valgte å ikke gjøre det. 

Det er derfor jeg syns det var så rart at de  tok telefon min, men jeg fikk ha med meg flere jakker og gensere inn i politibilen, og de sjekket ikke disse. Jeg ble heller ikke arrestert, jeg ble frivelig med dem. 
Var derfor jeg lurte på hvordan de kan ta telefon min uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Kilde på det?

Apple bruker AES256-kryptering, les litt om det så ser du hvor lang tid det vil ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tok den ikke, de bare passet på den...

Sikkert for å slippe å bli lagt ut på sosiale medier. 

Anonymkode: 842d1...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pokijh skrev:

Apple bruker AES256-kryptering, les litt om det så ser du hvor lang tid det vil ta. 

Det er ikke det jeg spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir tatt inn for mistanke om rus, de tar tlf, og tenkte ransake bilen.

Gjetter du ikke bare er en vanlig ung fyr som kjørte for fort.

Anonymkode: ba91a...a74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du blir tatt inn for mistanke om rus, de tar tlf, og tenkte ransake bilen.

Gjetter du ikke bare er en vanlig ung fyr som kjørte for fort.

Anonymkode: ba91a...a74

Har politiet lov å ransake bilen min uten ransakelsesordre? Var heller ingenting som skulle tilsi at jeg har kjørt i beruset tilstand, eller ha brukt noe narkotika. De bare sa at jeg skulle bruke drugtesteren deres og når den slo ut negativt sa de at vi skulle på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mdtyt123 skrev:

Har politiet lov å ransake bilen min uten ransakelsesordre? Var heller ingenting som skulle tilsi at jeg har kjørt i beruset tilstand, eller ha brukt noe narkotika. De bare sa at jeg skulle bruke drugtesteren deres og når den slo ut negativt sa de at vi skulle på legevakta.

Ja, de trenger bare skjellig grunn til mistanke som er såpass vagt definert i lovverket at de i praksis ransaker det de vil. Om du sier at du ikke ønsker at de skal ransake bilen din, kan det være "skjellig grunn til mistanke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Aldri i verden om norsk politi klarer å knekke krypteringen på iphone.  😂

Selv med Garakey (som norsk politi neppe har tilgang til) vil det ta flere år å finne passordet om du bruker en 8 eller 10 siffers pinkode.

De tvinger deg nok heller til å låse den opp med fingeravtrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, prt90 skrev:

Aldri i verden om norsk politi klarer å knekke krypteringen på iphone.  😂

Selv med Garakey (som norsk politi neppe har tilgang til) vil det ta flere år å finne passordet om du bruker en 8 eller 10 siffers pinkode.

De tvinger deg nok heller til å låse den opp med fingeravtrykk. 

Jepp, om Graykey fortsatt fungerer (tviler på at det gjør) koster det 10-15K pr. bruk. Tviler på at de gidder det for litt råkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, pokijh said:

Liten vits i å forklare folk som ikke har greie på sånt det. Like greit å bare ignorere eller spørre hvorfor de trenger kilde på noe de uansett ikke forstår. 

Anonymkode: 4ca69...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...