Gå til innhold

Vil lære å strikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lære meg å strikke. Hekling kan jeg, men synes det er så mye fine strikkeplagg! Har dere noen bøker å anbefefale? Hva MÅ jeg ha? Tråd har jeg en god del av. Så hva anbefales å begynne med? Kluter? Sokker? Gensere? 😅 Hvilke pinner må man ha? 😃 

Anonymkode: 847b4...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte meg teknikker på youtube. Laget meg rett og slett en haug med lapper med de ulike teknikkene for å få det inn i fingrene. 
 

Anonymkode: 2eec7...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være 667 strikke-instruksjonsvideoer hos Drops garn. Anbefaler deg å tilbringe noen timer der :)

https://www.garnstudio.com/video.php?lang=no

Youtube er også et fint sted å lære seg ting. Der er det nok antageligvis tusenvis (eller millioner...) av instruksjonsvideoer om strikking, men jeg vet ikke om du godtar engelske også? Eller må det være norsk?

Bare å kaste seg ut i det og starte et sted: her f.eks. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med noe du har lyst til å strikke. Da er motivasjonen på topp, novice sweater, sunday sweater og Louisiana sweater fra petiteknit er oppskrifter som er fine for nybegynnere å starte med. 😊 Lykke til! 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Diamant20 skrev:

Start med noe du har lyst til å strikke. Da er motivasjonen på topp, novice sweater, sunday sweater og Louisiana sweater fra petiteknit er oppskrifter som er fine for nybegynnere å starte med. 😊 Lykke til! 😀

Høh. Det gjorde jeg for en måned siden, men det ble for innviklet og nå har jeg helt mistet motivasjonen midt i en raglanfelling som ser merkelig og feil ut. Dessuten har jeg fire masker for lite og ingen anelse om hvordan jeg skal fikse det før jeg begynner å felle for hals. Hvilket jeg heller ikke skjønner et pukk av 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 20.37, youcancallmejune skrev:

Høh. Det gjorde jeg for en måned siden, men det ble for innviklet og nå har jeg helt mistet motivasjonen midt i en raglanfelling som ser merkelig og feil ut. Dessuten har jeg fire masker for lite og ingen anelse om hvordan jeg skal fikse det før jeg begynner å felle for hals. Hvilket jeg heller ikke skjønner et pukk av 😫

Dra til den lokale garnbutikken og få hjelp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei nei. Hvis du er som meg, håpløs til å strikke uansett hvor mye jeg prøver, så ikke begynn med de elendige tipsene med gensere over her. Ikke sikt for høyt når du er nybegynner, da blir du drittlei og umotivert med en gang. Begynn helt enkelt med små lapper. Mange ganger, helt til du mestrer. Herregud, hvis jeg skulle startet med det jeg har lyst til å strikke så hadde det endt opp med å bli en jævlig hølete genser 

Anonymkode: ec93f...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Diamant20 skrev:

Dra til den lokale garnbutikken og få hjelp😊

Jeg satte bort skiten til ei som kan strikke 😂 Jeg har strukket min siste maske. Dette ligger definitivt ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 20.30, Diamant20 skrev:

Start med noe du har lyst til å strikke. Da er motivasjonen på topp, novice sweater, sunday sweater og Louisiana sweater fra petiteknit er oppskrifter som er fine for nybegynnere å starte med. 😊 Lykke til! 😀

Sier som her; strikk noe du har lyst på! Da er motivasjonen der og det er større kjangs at man fullfører. Da lærer man også utrolig mye underveis. Jeg startet med en genser, den er tre størrelser for stor og ikke så veldig pen, men det er gøy å se tilbake på. Neste genser ble så mye bedre og det er gøy å sammenligne de! Jeg har fått strikkehjelp på google, youtube og i min lokale strikkebutikk 😊 Petitknit har også en del filmer på nettsiden sin. Oppskriftene hennes er generelt veldig greie. 
 

Finn noe du kunne tenke deg å lage, sjekk hvilket garn og pinner som passer og kast deg ut i det😊

Anonymkode: 34cf6...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her!

Takk for fine tilbakemeldinger! Ønsker helst å kunne strikke gensere, men det er sikkert litt "too much" å starte med 😅 tenker jeg begynner med kluter kanskje, har kjøpt sånne pinner med "tråd" imellom, går det an å strikke kluter med sånne pinner? 🙈

Anonymkode: 847b4...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her!

Takk for fine tilbakemeldinger! Ønsker helst å kunne strikke gensere, men det er sikkert litt "too much" å starte med 😅 tenker jeg begynner med kluter kanskje, har kjøpt sånne pinner med "tråd" imellom, går det an å strikke kluter med sånne pinner? 🙈

Anonymkode: 847b4...1ed

Det går helt fint å strikke kluter på rundpinner. Når du vil strikke genser kan evt prøve deg på en enkel barnegenser først, eller starte rett på en til deg selv som jeg gjorde. Skappelgenseren er også veldig fin å starte med i tillegg til de andre jeg har nevnt tidligere.😊 Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenkluter! 40 cm rundpinne med bomullsgarn som tåler maskinvask på 60 grader anbefales. Sånn kan du også øve deg på mønster i struktur! En flott gave å gi bort også.

Anonymkode: df792...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i tipset om å strikke noe man er motivert for å strikke, men ville ikke anbefalt å begynne rett på en genser. Det blir for voldsomt for mange og kan bli demotiverende. Jeg vil heller anbefale en enkel hals eller en lue. Mange sier skjerf, men det kan fort bli kjedelig siden man må strikke så langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også nettopp begynt å strikke, og her går det i pannebånd foreløpig. Det går fort og er motiverende fordi man plutselig har noe fint og hjemmestrikket å ha på seg :laugh:

Anonymkode: 7440d...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl

Jeg begynte å strikke i voksen alder, og når jeg vil lære noen nye teknikker nå ser jeg på YouTube :) Greit å bruke som lærer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novisegenser og lillebrors romper var mine to aller første prosjekt.

Anonymkode: 997f2...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...