Gå til innhold

Deprimert for en dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det mulig å bli deprimert i en dag?

I dag har alt godt imot meg. Jeg har ikke fått gjort noe av det jeg ville og ingenting annet enn motgang har jeg fått i dag.

Nå er det kveld og jeg ser at hele denne dagen like godt ikke kunne vært. 

Jeg kan oppleve kjipe ting og som oftest tenker jeg "pytt, pytt, sånn er det av og til"

Men nå kjenner jeg ingen glede og er bare skikkelig deprimert.

Er dette normalt? Kan det skje med noen? Det er veldig ubehagelig. Jeg finner ikke noe glede og har ikke klart å få i meg mat.

Anonymkode: 84d5e...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har hatt en tung dag som ikke har fungert etter planen, og du kjenner at det er litt vanskelig, så er det IKKE DET SAMME SOM EN DEPRESJON! Nei, det går ikke an å være deprimert for en dag. 

Men det går an å ha en tøff dag. 

• Liker 21
Skrevet

For at det skal kalles depresjon må det vedvare over en viss tid. Depresjon er alvorlig og ikke noe man har en dag. 

Det er helt normalt å ha dårlige dager. 

Anonymkode: cee6d...e78

• Liker 9
Skrevet
18 minutter siden, MollyJones skrev:

Om du har hatt en tung dag som ikke har fungert etter planen, og du kjenner at det er litt vanskelig, så er det IKKE DET SAMME SOM EN DEPRESJON! Nei, det går ikke an å være deprimert for en dag. 

Men det går an å ha en tøff dag. 

Det er akkurat dette jeg prøver å fortelle. Jeg har hatt tøffe dager og kjent på følelsen at det har vært en dårlig dag og er litt dårlig humør.

Men nå kjenner jeg sterkt nedtur. Klarer såvidt å skrive her. Kjenner 0 glede. Jeg klarer ikke sitte i sofaen, jeg sitter på gulvet. Utenom at jeg skriver her så sitter jeg bare å stirrer i luften og alt er svart. Ingenting som ellers vil muntre meg opp hjelper ikke...

Hva heter dette da? Jeg pleier aldri å ha det slikt. Har hatt mange dårlige dager og motgang. Men pleier aldri å føle meg slik som dette.

TS

Skrevet

Tenker det er en ekstremt tung dag. Dersom det fortsetter sånn over tid, så snakker vi nok depresjon. 

Anonymkode: 54737...6d9

• Liker 4
Skrevet

Kaller det å være trist jeg, det du har opplevd og som kun har vart en dag...da er du bare lei deg for det.Depresjon er noe helt annet, det varer over mye lengre tid.

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke en depresjon på én dag. Hvis du er inne i starten av en depresjon nå så vil dette vedvare over tid. Jeg har hatt det slik du beskriver i flere måneder av gangen og har foreløpig hatt det slik i 1,5 mnd nå. Var deprimert før det også, men ikke alvorlig deprimert og jeg er dessverre så vant til depresjon at jeg både trener, spiser sunt og holder orden rundt meg når jeg er lett til moderat deprimert. Slik alvorlig depresjon jeg har nå er ikke til å holde ut og jeg visner bort. 

Det er irriterende med folk som påstår de er depeimert fordi de har et par tunge dager. De aner ikke hva de snakker om. Alvorlig depresjon over tid er både tortur og livsfarlig. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Purple_Pixiedust skrev:

Du har ikke en depresjon på én dag. Hvis du er inne i starten av en depresjon nå så vil dette vedvare over tid. Jeg har hatt det slik du beskriver i flere måneder av gangen og har foreløpig hatt det slik i 1,5 mnd nå. Var deprimert før det også, men ikke alvorlig deprimert og jeg er dessverre så vant til depresjon at jeg både trener, spiser sunt og holder orden rundt meg når jeg er lett til moderat deprimert. Slik alvorlig depresjon jeg har nå er ikke til å holde ut og jeg visner bort. 

Det er irriterende med folk som påstår de er depeimert fordi de har et par tunge dager. De aner ikke hva de snakker om. Alvorlig depresjon over tid er både tortur og livsfarlig. 

Isolerer du deg når du er inne i alvorlig depresjon?

Anonymkode: a112c...665

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isolerer du deg når du er inne i alvorlig depresjon?

Anonymkode: a112c...665

Ja, men jeg prøver å la være. Nå har ikke jeg særlig til sosialt nettverk da. 

Skrevet

Hørt om PMDD? Premenstruell dysforisk lidelse? Dette er noe legen din kan finne ut av. Skriv ned alle episodene, varighet, og opplevelse, og dra til legen.

Noen få blir så dårlige at de faktisk tar antidepressiva en uke i mnd. Dette er ikke noe man skal diagnostisere seg selv med, men dra til lege eller helst gynekolog/spesialist. Og det skal tas på alvor, selv om mange opplever PMS, så er dette mer alvorlig og senker livskvaliteten til pasienten drastisk. 

Anonymkode: b0cf3...86e

• Liker 3
Skrevet

Fant forresten en gammel tråd om det her inne, så slipper man hele diskusjonen på ny:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/872146-premenstruell-dysforisk-forstyrrelse/

Håper du finner ut av det, TS 😊 Om det ikke er dette, så kan hormoner gjøre deg så ute av balanse at du kjenner deg deprimert i perioder. Hadde dradd til legen uansett og forklart hvordan du har det. D-vitaminmangel kan også ha sterk nedstemthet som bivirkning, samme med B12-mangel. 

Anonymkode: b0cf3...86e

• Liker 1
Skrevet

Du har bare en dårlig dag. Eventuelt PMS. Get over it.

Anonymkode: 59d62...196

Gjest supernova_87
Skrevet

Nei. Du er ikke skikkelig deprimert. Depresjon er en sykdom. Du er skikkelig nedstemt eller i dårlig humør. Helt vanlig. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat dette jeg prøver å fortelle. Jeg har hatt tøffe dager og kjent på følelsen at det har vært en dårlig dag og er litt dårlig humør.

Men nå kjenner jeg sterkt nedtur. Klarer såvidt å skrive her. Kjenner 0 glede. Jeg klarer ikke sitte i sofaen, jeg sitter på gulvet. Utenom at jeg skriver her så sitter jeg bare å stirrer i luften og alt er svart. Ingenting som ellers vil muntre meg opp hjelper ikke...

Hva heter dette da? Jeg pleier aldri å ha det slikt. Har hatt mange dårlige dager og motgang. Men pleier aldri å føle meg slik som dette.

TS

Vent til om et par uker. Dersom du fremdeles føler deg like langt nede som nå, og har gjort det sammenhengende de to ukene, så kan det være depresjon. Per nå er det ingen grunn til å tenke at du er deprimert. En skikkelig dårlig dag har alle innimellom.

Anonymkode: 15934...c3c

Gjest supernova_87
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hva er alle disse tingene som har gått i mot deg da? Er der sånn at du har blitt så overveldet av noe vondt som har skjedd at du har distansert deg selv fra følelsene dine? 

Skrevet

En kan ga en tung dag, men det er ikke en depresjon. Det er når det går over flere uker. 
men kanskje er det syklusen? Eggløsning, før mensen..? Da er det hormonendringer som gjør at du kan bli veldig nedstemt.. men så svinger det til normal når hormonene får stabilisert seg 

Anonymkode: b2be8...87b

Skrevet

Jeg hadde vinterdepresjon i fjor og det var som et mørke hver eneste dag og jeg tenkte kun på ting som døden selv om jeg ikke vil dø. Å være trist en dag er ikke det samme som depresjon. Til og med jeg med vinterdepresjon i fjor kan ikke engang forestille meg hvordan det er å være deprimert hele tiden, dag ut og dag inn. 

Anonymkode: db39b...916

Skrevet

Kan jo være noe med hele livssituasjonen feks. ensomhet ?

Anonymkode: 78c5a...b79

Skrevet

Hei TS, hvordan er det med deg i dag? Har det sluppet taket?

Håper det. 

Du fikk mye motbør i går, og det føltes sikkert ikke så greit. Det handler litt om dette ordet depresjon - som vi som har hatt skikkelige depresjoner nok synes at mange slenger litt rundt seg.  Når det er sagt - så kan man oppleve akutte psykiske episoder, som kan komme brått på, og være veldig alvorlige. Om dette nå ikke skulle slippe håper jeg du har noen rundt deg som du kan gi beskjed om at det er noe med deg for tiden, og du ikke helt vet hva det er. Skulle det vare iløpet av uken, f.eks onsdag eller torsdag ville jeg tenkt at en tur til fastlegen hadde vært lurt. :)

Men håper at det gikk over. ❤️ 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...