Gå til innhold

Jeg må ned 40 kg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag foreslo fastlegen slankeoperasjon. Jeg vil jo egentlig ikke, men 40 kg er mye. Er det håp for meg? 

Har slanket meg mange ganger, opp til 50 kg. Men går alltid opp igjen. Er helt besatt av mat.

Anonymkode: 69796...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må også det, så du er ikke alene. Ingen har foreslått slankeoperasjon til meg, og jeg har aldri vurdert det. Det sunneste for for kroppen er å gå ned selv. 
Men de som skal ha slankeoperasjon må vel gå ned litt i vekt selv, må de ikke?

 

Anonymkode: 5e93c...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Jeg har bmi på nesten 48. Bør ned minst 40-50 kg selv. Hva med å prøve å få hjelp i helsevesenet for spiseforstyrrelse? Overspising er en måte å regulere følelser på. Jeg har hørt om en metode som heter DBT-E, (eat). Du kan Google dette, kanskje dps i ditt distrikt tilbyr dette. Snakk med legen din om ditt spiseproblem, det er ikke bare å bli kvitt fettet, så er problemet løst!!

Jeg vet at jeg kan slanke meg når det psykiske problemet er løst. Når årsaken til at jeg spiser er løst. Da tror jeg at jeg vil klare å bli der, i stedet for å få opp igjen. 

Slankeoperasjon har jeg diskutert med legene mange ganger. Jeg er meget redd for og skeptisk til operasjon. Overlegen vil heldigvis ikke operere meg før det psykiske er på plass. 

Anonymkode: f2a68...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul er du slimfit. ;)

Slankeoperasjon bør du ligge unna. Det beste er å røre seg mere. Turer i skog og mark og styrketrening. Etter hvert kan du justere kostholdet også. Nå fortsetter du bare der du er, men bare spiser mindre av det du normalt spiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ned 60 kg. Men jeg tar det imorgen... 

Anonymkode: 04980...3f8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er så overvektig så er det stort sett kun slankeoperasjon som kan holde vekta nede. Det er de færreste som klarer å beholde den nye vekta om de slanker seg på egenhånd. Det er merkelig hvordan alle er så redd en slankeoperasjon, men om man har andre plager skal det opereres og repareres. 

Det "beste" en slankeoperasjon gjør er ikke å minke magevolumet, men å fjerne deler av magesekken som gir sultfølelse. 

Jeg skal selv ta slankeoperasjon, og jeg skal bare ned 35 kg. 

Anonymkode: 4f40b...286

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Til jul er du slimfit. ;)

Slankeoperasjon bør du ligge unna. Det beste er å røre seg mere. Turer i skog og mark og styrketrening. Etter hvert kan du justere kostholdet også. Nå fortsetter du bare der du er, men bare spiser mindre av det du normalt spiser. 

Dette er jo fullstendig feil. Det er kostholdet som må endres for å gå ned i vekt. Maten tar kiloene, trening tar grammene. 

Anonymkode: 4f40b...286

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo fullstendig feil. Det er kostholdet som må endres for å gå ned i vekt. Maten tar kiloene, trening tar grammene. 

Anonymkode: 4f40b...286

Det er mengden du spiser som er avgjørende om du mister vekt eller ikke. Ligger du i cal. overskudd går du opp i vekt og det motsatte hvis du ligger i underskudd. Et skakkjørt kosthold over lang tid bør du ikke justere med en gang sammen med at du starter med trening. Du er nødt til å ta en ting om gangen. Rørelse og trening først og så justere kostholdet etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har tatt slankeoperasjon. Jeg kan ikke forstå at det var verdt det. Alt hun prater om og alt livet hennes dreier seg om er mat, mat og mat. Vel er hun slank nå, men utrolig kjipt at hun ikke kan være med og (om så er) bare å SE på oss andre spise, og sosialisere seg. Da blir det bare snakk om at hun bare kan ta en teskje av ditt og en teskje av datt. Vi andre blir ille til mote, og orker ikke be henne ut mer. 
Min anbefaling er å prøve selv. Går det ikke, så går det ikke.  Men gjør et skikkelig forsøk først. 

Anonymkode: 76105...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er mengden du spiser som er avgjørende om du mister vekt eller ikke. Ligger du i cal. overskudd går du opp i vekt og det motsatte hvis du ligger i underskudd. Et skakkjørt kosthold over lang tid bør du ikke justere med en gang sammen med at du starter med trening. Du er nødt til å ta en ting om gangen. Rørelse og trening først og så justere kostholdet etterpå. 

Absolutt alle anbefaler motsatt rekkefølge av det du skriver. 

Anonymkode: 4f40b...286

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sykelig overvektige er ikke overvektige på grunn av ekstrem sultfølelse,  men på grunn av trøstespising.

 

Anonymkode: 6a9d3...6b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo fullstendig feil. Det er kostholdet som må endres for å gå ned i vekt. Maten tar kiloene, trening tar grammene. 

Anonymkode: 4f40b...286

Siterer bare fordi det går an å gi kun ETT likerpoeng. 

👍👍👍👍👍

Anonymkode: f5cb1...ba5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo fullstendig feil. Det er kostholdet som må endres for å gå ned i vekt. Maten tar kiloene, trening tar grammene. 

Anonymkode: 4f40b...286

Kommer an på hvor mye du trener det

Anonymkode: dbb01...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor mye du trener det

Anonymkode: dbb01...047

Ingen kan trene 12 timer daglig, og det er på kjøkkenet man henter kiloene, så enkelt er det! Man kan heller ikke forvente at noen med kraftig overvekt kan trene av seg kilo. Ikke bare enkelt å løpe med 40 kg ekstra. 

Men trening er svært viktig, uansett form. Enten man går en tur i skogen eller går i trapper, all bevegelse er et pluss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt alle anbefaler motsatt rekkefølge av det du skriver. 

Anonymkode: 4f40b...286

Mulig det. for å øke forbrenningen så må du begynne å røre deg. Ved å justere kosten alene er ikke nok og du vil kansje oppleve at kroppsvekten øker istedet.

Men for all del kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste som overspiser demper negative følelser med belønning av mat mm som gir en kort tilfredstillelse. Godfølelsen kommer i kroppen kort tid etter måltidet. For at denne gode følelsen skal vare, så fortsetter de å spise et eller annet. Det er bevist at psykiske problemer oftest er årsaken til overspisingen. Samtaler for å få "ryddet opp i hodet", snakke ut om det som plager en er til hjelp for mange. Operasjoner for overvekt er ikke til hjelp hvis det psykiske ikke er i orden. Det er flere jeg vet hvem er som har spist seg tilbake til overvekt, men disse opererte seg i nittiåra. Ble tatt privat den gangen, så legene tjente godt, men psyken deres fikk ikke hjelp.
En må finne ut hvorfor en overspiser, før en går til det drastiske skrittet å operere seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål og ned 30 kg, i første omgang. Når de er borte, bør jeg nok ned 10 til. Kremt.

Jeg har vært overvektig "alltid", fra jeg var 10-11 år. 

Det som ga meg sparket i ræva denne gangen, var at jeg ser at blodsukkeret mitt funker bedre på lavkarbo/keto, og jeg prøver å bruke det som målestokk. Er blodsukker greit - da har jeg spist greit. (har diabetes 2, hadde sannsynligvis fått det uansett vekt mener de, og legen er ganske tydelig på at jeg kan nok ikke "spise meg frisk") 

De første 4-5 ukene telte jeg ikke kalorier, men bare karbohydrater, for å "komme inn i det". 

En uke i januar begynte jeg å telle kalorier + trene. Nå har jeg gått ned 5 kg, og jeg merker det allerede på noen av klærne mine. "Vannvekt" forsvant da jeg la om til lavkarbo, så gikk noen kilo der i desember. Men jeg teller ut fra januar når jeg teller det jeg har gått ned. 

Jeg merker at treningen 3 ganger i uka hjelper på å roe hodet, selv om det "bare" er tredemølle. Også tenker jeg at man må skyndte seg langsomt. Vekta kom ikke på over natten, så den går ikke av over natten heller. 

Men jeg har tro på at jeg skal greie å nå målet mitt, men det kan ta både 1 og 2 år, om ikke 3 år. Men det er greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ned 40 kg og. Jeg tok slankeoperasjon og er så glad jeg tok steget. Alt er mye lettere. Har ikke hatt noen problemer i ettertid!

Ett år siden min operasjon og jeg har fått livet tilbake. Jeg anbefaler det sterkt!

Anonymkode: f6f82...26c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 35kg på egenhånd. Det er fullt mulig! 🙂 For meg var det trening som var avgjørende for at jeg fikk det til. Man kan si hva man vil om at kostholdet er viktigst for vektnedgang, men treningen fikk psyken min på plass. Jeg hadde ALDRI klart å holde kostholdsplanen om det ikke var for treningen. 

Lykke til ts, du kan klare det!

Anonymkode: d3add...779

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...