AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Del Skrevet 30. januar 2020 Sensor mener at det ikke er trafikksikkert å kjøre i 80 på en landeveg i Østfold med det han definerte som dårlig veistandard. Kjørelærer er uenig i vurderingen hans og mener at andre sensorer har strøket elevene hans for det motsatte, på samme landeveg. Nettopp på grunn av kompetansemålet om trafikkavvikling, hvor det er viktig med fartstilpasning og flyt. Herunder skal man holde 80 når man kan og senke farten samt gire ned før svinger, gårdstun etc. Veien hadde for øvrig ikke en veldig dårlig veistandard med hull, dårlig asfalt eller kjempe smale veier, satt opp mot andre landeveier i området. Jeg ville kanskje kategorisert den som medium veistandard hvis vi skulle hatt en glideskala. I tillegg kompenserte jeg for dette med å ligge godt til høyre når jeg hadde dårlig sikt og i midten av kjørebanen ved god sikt, slik jeg er lært. Det skal sies at sensor er helt nyutdannet og relativt ung. Sikkert veldig opptatt av fart og sikkerhet. Spørsmålet mitt er, hva skal jeg gjøre ved neste oppkjøring når det er en ny sensor som kanskje er uenig i denne vurderingen og er mer opptatt av fartstilpasning? Jeg vil jo ikke stryke for å gjøre motsatt vurdering neste gang. Innspill? Anonymkode: 1221a...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #2 Del Skrevet 31. januar 2020 Sensor har siste ord, uansett. Hjelper ikke å grine over stryk Anonymkode: c909b...022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Del Skrevet 4. februar 2020 Det er nok ikke uvanlig at kjørelærere er uenige med vegvesenet, men det er alltid sistenevnte som sitter med fasiten. Anonymkode: 7c095...c66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 5. februar 2020 #4 Del Skrevet 5. februar 2020 På 30.1.2020 den 15.26, AnonymBruker skrev: Sensor mener at det ikke er trafikksikkert å kjøre i 80 på en landeveg i Østfold med det han definerte som dårlig veistandard. Kjørelærer er uenig i vurderingen hans og mener at andre sensorer har strøket elevene hans for det motsatte, på samme landeveg. Nettopp på grunn av kompetansemålet om trafikkavvikling, hvor det er viktig med fartstilpasning og flyt. Herunder skal man holde 80 når man kan og senke farten samt gire ned før svinger, gårdstun etc. Veien hadde for øvrig ikke en veldig dårlig veistandard med hull, dårlig asfalt eller kjempe smale veier, satt opp mot andre landeveier i området. Jeg ville kanskje kategorisert den som medium veistandard hvis vi skulle hatt en glideskala. I tillegg kompenserte jeg for dette med å ligge godt til høyre når jeg hadde dårlig sikt og i midten av kjørebanen ved god sikt, slik jeg er lært. Det skal sies at sensor er helt nyutdannet og relativt ung. Sikkert veldig opptatt av fart og sikkerhet. Spørsmålet mitt er, hva skal jeg gjøre ved neste oppkjøring når det er en ny sensor som kanskje er uenig i denne vurderingen og er mer opptatt av fartstilpasning? Jeg vil jo ikke stryke for å gjøre motsatt vurdering neste gang. Innspill? Anonymkode: 1221a...2a6 Kjør heller for sakte en for fort. Fartsgrensene skal holdes kun under optimale forhold. Jeg fikk høre at jeg gjorde noen småfeil på min oppkjøring men at jeg kjørte så sakte at sensor mente jeg ferdes trygt i trafikken 😂 La meg alltid 10 under alle fartsgrensene 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 5. februar 2020 #5 Del Skrevet 5. februar 2020 2 timer siden, Castor Troy skrev: Kjør heller for sakte en for fort. Fartsgrensene skal holdes kun under optimale forhold. Jeg fikk høre at jeg gjorde noen småfeil på min oppkjøring men at jeg kjørte så sakte at sensor mente jeg ferdes trygt i trafikken 😂 La meg alltid 10 under alle fartsgrensene Å konstant ligge 10 under viser ikke god trafikkforståelse. Du var heldig med sensoren din. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 5. februar 2020 #6 Del Skrevet 5. februar 2020 Akkurat nå, poli10 skrev: Å konstant ligge 10 under viser ikke god trafikkforståelse. Du var heldig med sensoren din. Sånn er det å kjøre opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 6. februar 2020 #7 Del Skrevet 6. februar 2020 15 timer siden, Castor Troy skrev: Sånn er det å kjøre opp Hvordan er det å kjøre opp, å være heldig med sensoren sin...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 9. februar 2020 #8 Del Skrevet 9. februar 2020 På 30.1.2020 den 15.26, AnonymBruker skrev: Sensor mener at det ikke er trafikksikkert å kjøre i 80 på en landeveg i Østfold med det han definerte som dårlig veistandard. Kjørelærer er uenig i vurderingen hans og mener at andre sensorer har strøket elevene hans for det motsatte, på samme landeveg. Nettopp på grunn av kompetansemålet om trafikkavvikling, hvor det er viktig med fartstilpasning og flyt. Herunder skal man holde 80 når man kan og senke farten samt gire ned før svinger, gårdstun etc. Veien hadde for øvrig ikke en veldig dårlig veistandard med hull, dårlig asfalt eller kjempe smale veier, satt opp mot andre landeveier i området. Jeg ville kanskje kategorisert den som medium veistandard hvis vi skulle hatt en glideskala. I tillegg kompenserte jeg for dette med å ligge godt til høyre når jeg hadde dårlig sikt og i midten av kjørebanen ved god sikt, slik jeg er lært. Det skal sies at sensor er helt nyutdannet og relativt ung. Sikkert veldig opptatt av fart og sikkerhet. Spørsmålet mitt er, hva skal jeg gjøre ved neste oppkjøring når det er en ny sensor som kanskje er uenig i denne vurderingen og er mer opptatt av fartstilpasning? Jeg vil jo ikke stryke for å gjøre motsatt vurdering neste gang. Innspill? Anonymkode: 1221a...2a6 For det første, man stryker ikke på en enkelt feil. Det skjer bare ikke. Du må ha gjort flere andre feil, hva var disse feilene? Sensor forteller bare om de viktigste grunnene til stryk. Elever med alvorlige feil går igjennom så lenge de ellers kjøre bra (selv der sensor griper inn). Selvsagt kan man stryke både på å kjøre for fort og for sakte. Ta en strekning med fartsgrense 80km/t der jeg jobber. Der kan man stort sett kjøre i 80, men i en del av svingene er det naturlig og akseptabelt å gå ned til rundt 70. Kjører du i 70km/t hele veien bidrar du ikke til god trafikkavvikling. Hvis føret er dårlig kan 80 igjen bli for fort. I tillegg varierer det fra kandidat til kandidat. Jeg klarer å holde bilen stødig i 80 gjennom alle svingene der, mens andre sliter (og burde da senke farten). Mulig jeg misforstår men jeg ville lugget mot venstre (nærmere gulstripen enn hvitstripen) ved normal sikt og så litt mot høyre i uoversiktigle svinger (med måte, er du oppå hvitstripen er det en toerfeil). Kan du poste teksten fra vedtaket? Jeg er 100% sikker på at det står mer der enn at fartstilpassingen din var dårlig. Lagde du kø? Hvis biler tok deg igjen, slapp du dem forbi? Hvis ikke er du unødig til hinder, og det er ikke lov. Du bør finne deg en trafikklærer somm kjenner sensorene og sier hva kjepphestene til den du får er. Jeg kan fortelle deg ordrett hvordan sensor kjører alle rutene, og jeg kan skrive vedtaket deres for dem. Stort sett klarer jeg å gjette ruten også slik at oppvarmingsruten er samme som oppkjøringsruten. Fartsilpassing er ikke å kjøre i 80km/t, farsttilpassing er å kontinuerlig variere farten. Detr verste jeg vet er noen som senker farten i en sving og aldri kommer opp igjen. Du bør også poste vedtaket slik at du får flere ting å fokusere på. Jeg anbefaler en notatblokk til oppsummmeringen og å spørre etter alle anmerkningene (ikke sikkert du får dem da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 10. februar 2020 #9 Del Skrevet 10. februar 2020 På 9.2.2020 den 19.47, abrasiveRefraction skrev: Elever med alvorlige feil går igjennom så lenge de ellers kjøre bra (selv der sensor griper inn). Nei, elever med alvorlige feil består selvfølgelig ikke oppkjøringen. Har sensor grepet inn, så er det stryk, med mindre sensor åpenbart har mistolket situasjonen og innser de med en gang. På 9.2.2020 den 19.47, abrasiveRefraction skrev: Jeg kan fortelle deg ordrett hvordan sensor kjører alle rutene, og jeg kan skrive vedtaket deres for dem. Stort sett klarer jeg å gjette ruten også slik at oppvarmingsruten er samme som oppkjøringsruten. Løgner. Man trekker selv rute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 10. februar 2020 #10 Del Skrevet 10. februar 2020 1 minutt siden, poli10 skrev: Nei, elever med alvorlige feil består selvfølgelig ikke oppkjøringen. Har sensor grepet inn, så er det stryk, med mindre sensor åpenbart har mistolket situasjonen og innser de med en gang. Løgner. Man trekker selv rute. Det stemmer absolutt ikke at inngripen er automatisk stryk. Både verbalt og fysisk kan man likevel bestå. Les sensorveiledningen. Det er en HELHETSVURDERING. Jeg kan gi hauger med eksempler på at sensor griper inn men at prøven likevel bestås. Ikke nå lengre. Nettbrettet til sensor velger rute og sikkerhetskontrollspørsmål, men noen ruter er sperret på enkelte tidspunkt (de kjører ikke slik at man bare blir stående i kø hele turen). I tillegg endres tidspunktene for å gi lik utfordring til alle. Når de har sånn ca 4 ruter blir det jo ganske trivielt å gjette (de sier vel selv det er 15, men det er bare noen få ruter med små variasjoner). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 10. februar 2020 #11 Del Skrevet 10. februar 2020 Kjørte opp i Østfold selv, og der har fartstilpassning MYE å si! Kjørte blant annet på en landevei med fartsgrense 80, men på grunn av mye svinger og dårlig sikt, lå jeg i ca 60/70. Fikk skryt av sensor for det, fordi det viste at man tilpasser farten etter forholdene. Dessuten stryker man ikke på én feil alene, det er en helhetsvurdering. Anbefaler å lese tilbakemeldingen du har fått grundig, snakke med kjørelæreren din om den, samt trene mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 10. februar 2020 #12 Del Skrevet 10. februar 2020 6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Det stemmer absolutt ikke at inngripen er automatisk stryk. Både verbalt og fysisk kan man likevel bestå. Les sensorveiledningen. Det er en HELHETSVURDERING. Jeg kan gi hauger med eksempler på at sensor griper inn men at prøven likevel bestås. Hvilke alvorlige feil er det du mener man kan slippe unna med? Og hvilke inngripener mener du er greie? Dette er tross alt en person man skal la kjøre fra trafikkstasjonen helt alene, uten noen til å passe på seg. Da kan man ikke akseptere inngripener på eksamen. Fader ikke rart jeg er nødt til å stanse all slags villmannskjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 10. februar 2020 #13 Del Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, poli10 skrev: Hvilke alvorlige feil er det du mener man kan slippe unna med? Og hvilke inngripener mener du er greie? Dette er tross alt en person man skal la kjøre fra trafikkstasjonen helt alene, uten noen til å passe på seg. Da kan man ikke akseptere inngripener på eksamen. Fader ikke rart jeg er nødt til å stanse all slags villmannskjøring. Kjøre på rødt lys, alvorlige vikepliktsbrudd, holde på å krasje med andre biler, kjøre seg fast i glatte bakker, osv. Dette er ikke noe jeg mener, jeg forteller deg hvordan det praktiseres. Jeg har ingen formening om hvordan føreprøver skal gjennomføres, utover at de kanskje burde vært bedre tilrettelagt for utenlandske kandidater. Hvis du er under den feilaktige oppfatning at manglende tekniske ferdigheter er det som fører til uvettig kjøring vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Du vet at det eneste de tester på føreprøven er dine tekniske ferdigheter? De er stort sett ikke relevante for holdninger og motivasjon til å følge regler. Ofte er det de teknisk beste elevene som ender opp med å kjøre fra seg førekortet. Det er ikke mulig å teste holdninger på 55 minutter. Hvis politiet var mindre opptatt av å trakasere rusbrukere og heller fokuserte på trafikken ville vi kanskje klart å luke ut noen av disse idiotene fra trafikken. Jeg håper vi får politikere med baller nok til å kreve at politiet etterforsker all ekte kriminalitet og fokuserer på trafikkforseelser før de fikk lov til å leke med hundene og dele ut ubetydelige bøter for ubetydelige handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 11. februar 2020 #14 Del Skrevet 11. februar 2020 13 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Kjøre på rødt lys, alvorlige vikepliktsbrudd, holde på å krasje med andre biler, Dette gir automatisk stryk på oppkjøring. Jeg forstår ikke hvorfor du farer med løgn. 13 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Hvis politiet var mindre opptatt av å trakasere rusbrukere og heller fokuserte på trafikken ville vi kanskje klart å luke ut noen av disse idiotene fra trafikken. Jeg håper vi får politikere med baller nok til å kreve at politiet etterforsker all ekte kriminalitet og fokuserer på trafikkforseelser før de fikk lov til å leke med hundene og dele ut ubetydelige bøter for ubetydelige handlinger. Du har åpenbart enda mindre innsikt i politiets arbeid enn hva du har i oppkjøringen. Hva du tror du ser er ikke nødvendigvis sannheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 11. februar 2020 #15 Del Skrevet 11. februar 2020 18 minutter siden, poli10 skrev: Dette gir automatisk stryk på oppkjøring. Jeg forstår ikke hvorfor du farer med løgn. Du har åpenbart enda mindre innsikt i politiets arbeid enn hva du har i oppkjøringen. Hva du tror du ser er ikke nødvendigvis sannheten. Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å diskutere, jeg jobber faktisk med dette. Hvor henter du svadaet ditt fra? Politiet er en organisasjon som trenger reform. Finnes det noe de får til? Nasjonale ID kort? Nytt datasystem? Oppklare ekte kriminalitet? Forhindre ekte kriminalitet? Hvor mange sykkeltyveri klarer dere å oppklare? Ser til og med politibiler som ikke engang vet hvordan man bruker parkeringslys... La oss ikke snakke om grov uaktsomhet med tanke på våpen. Enhver politibetjent som utilsiktet avfyrer et våpen burde miste mulighet å bære våpen for resten av livet. I tillegg til en klekkelig bot selvsagt. Men neida, dere kan ikke få konsekvenser for deress egne lovbrudd. Jeg kan ikke forstå hvordan det går ann å ha en så stor institusjon som er rotten tvers igjennom hele veien. Fra top til bunn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #16 Del Skrevet 11. februar 2020 Man skal kjøre etter forholdene. Det er alltid 80 i fartsgrense på landeveier utenfor trafikkert vei, men det betyr slettes ikke at det alltid egner seg å kjøre i 80. I Viken er det mange svingete landeveier, og da må man tilpasse farten sin. I tillegg betyr værforhold også en hel del, og eventuelt lette trafikanter slik som syklister, mopeder, hester etc. som fint kan dukke opp på landeveier der det ikke er noen fortau i Viken, som har en langt lavere fart enn 80. 14 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å diskutere, jeg jobber faktisk med dette. *klipp* Det gir deg ingen kredibilitet. Anonymkode: d56ec...f17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 11. februar 2020 #17 Del Skrevet 11. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man skal kjøre etter forholdene. Det er alltid 80 i fartsgrense på landeveier utenfor trafikkert vei, men det betyr slettes ikke at det alltid egner seg å kjøre i 80. I Viken er det mange svingete landeveier, og da må man tilpasse farten sin. I tillegg betyr værforhold også en hel del, og eventuelt lette trafikanter slik som syklister, mopeder, hester etc. som fint kan dukke opp på landeveier der det ikke er noen fortau i Viken, som har en langt lavere fart enn 80. Det gir deg ingen kredibilitet. Anonymkode: d56ec...f17 Landeveier utenfor trafikkert vei? Heh... Jeg vet faktisk hva jeg snakker om, i motsetning til han som er uenig. Jeg får vite hva som skjer i 60+ oppkjøringer med egne elever hvert år, i tillegg til at jeg snakker med andre lærere. Jeg har oversikt over hvordan det fungerer. Jeg er venner med både nåværende og tidligere sensorer. Om du tror meg eller ikke er egentlig rivende likegyldig, fordi jeg har rett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #18 Del Skrevet 11. februar 2020 16 timer siden, poli10 skrev: Nei, elever med alvorlige feil består selvfølgelig ikke oppkjøringen. Har sensor grepet inn, så er det stryk, med mindre sensor åpenbart har mistolket situasjonen og innser de med en gang. Løgner. Man trekker selv rute. Jeg trakk ikke rute, den ble bestemt av nettbrettet til sensor, kontrollspørsmålet ble også trukket automatisk samtidig. Og jeg bestod selv om sensor måtte gripe inn. (satte meg fast da jeg skulle lukeparkere) Å kalle folk løgner når man ikke vet hva man snakker om er så tåpelig. Må være lenge siden du kjørte opp. Anonymkode: 8fbac...8c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #19 Del Skrevet 12. februar 2020 Man må heldigvis ikke kjøre perfekt for å bestå. Jeg klarte ikke å rygge inn der jeg fikk beskjed (skråstilt, trang parkering i ekstrem-regnvær), og var sikker på jeg skulle stryke på flekken. Ble så stresset av denne feilen at jeg egentlig "gav opp". Ganske overrasket da jeg sto, tydeligvis med et nødskrik! 😂. Det har gått veldig bra i ettertid, kjører trafikksikkert og fint. Og rygging og parkering går strålende! Begrunnelse / Grunngjeving / Reasons: Kjøremåten er trafikksikker nok og gir god nok samhandling. For det meste riktig fartstilpassing (eks: fartsgrense, i boligfelt, i tettbygde strøk, i vegkryss, svingete veg, på landeveg og på motorveg). Til tider god trafikktilpassing (eks: Lukevalg i kryss og rundkjøringer). Periodevis riktig plassering (eks: Før og i rundkjøringer og kryss samt på smal svingete landevei). Anonymkode: 50bdd...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 12. februar 2020 #20 Del Skrevet 12. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må heldigvis ikke kjøre perfekt for å bestå. Jeg klarte ikke å rygge inn der jeg fikk beskjed (skråstilt, trang parkering i ekstrem-regnvær), og var sikker på jeg skulle stryke på flekken. Ble så stresset av denne feilen at jeg egentlig "gav opp". Ganske overrasket da jeg sto, tydeligvis med et nødskrik! 😂. Det har gått veldig bra i ettertid, kjører trafikksikkert og fint. Og rygging og parkering går strålende! Begrunnelse / Grunngjeving / Reasons: Kjøremåten er trafikksikker nok og gir god nok samhandling. For det meste riktig fartstilpassing (eks: fartsgrense, i boligfelt, i tettbygde strøk, i vegkryss, svingete veg, på landeveg og på motorveg). Til tider god trafikktilpassing (eks: Lukevalg i kryss og rundkjøringer). Periodevis riktig plassering (eks: Før og i rundkjøringer og kryss samt på smal svingete landevei). Anonymkode: 50bdd...ffd hooh, det vedtaket. Ikke en positiv ting jo xD Imponerende at sensor ikke skrev det noe mer positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå