Annamariaa33 Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Er det anbefalt og samsove med baby som er nyfødt? Er livredd for å legge meg over han😳 Men han vil kun sove i vår seng og mellom meg og kjæresten. Er det bedre å legge han i babynest mellom oss? Senga er bare 160 bred, men vi er veldig slanke begge to da, så går sikkert greit?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 De skal ikke sove i babynest om natten. Det tryggeste er egen seng, men hvis ikke må dere praktisere trygg samsoving. Anonymkode: 040d0...689
Jegvetik Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: De skal ikke sove i babynest om natten. Det tryggeste er egen seng, men hvis ikke må dere praktisere trygg samsoving. Anonymkode: 040d0...689 Hvorfor ikke babynest om natten?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 29 minutter siden, Jegvetik skrev: Hvorfor ikke babynest om natten? https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold Anonymkode: 040d0...689
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: De skal ikke sove i babynest om natten. Det tryggeste er egen seng, men hvis ikke må dere praktisere trygg samsoving. Anonymkode: 040d0...689 Velg samsoving, helt klart. Fatter ikke at folk vil ha babyen ensom og alene på et eget rom, og risikere at den dør uten at du engang får det med deg før neste morgen. Mennesker er sosiale dyr, biologisk sett er det eneste naturlige at babyen sover med foreldrene. Anonymkode: 573d8...41f 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velg samsoving, helt klart. Fatter ikke at folk vil ha babyen ensom og alene på et eget rom, og risikere at den dør uten at du engang får det med deg før neste morgen. Mennesker er sosiale dyr, biologisk sett er det eneste naturlige at babyen sover med foreldrene. Anonymkode: 573d8...41f Det er fullt mulig å ha baby i egen seng på foreldrene sitt rom, aldri hørt om noen som ligger en nyfødt på eget rom. Det tryggeste for baby er uansett egen seng, de færreste klarer å praktisere trygg samsoving. Men klart, vil man risikere livet til sitt eget barn bare fordi det er sååå koooos å samsove, så kjør på. Anonymkode: 040d0...689
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 Ikke babynest. Nybakte mødre sover så ekstremt lett (hormonelle årsaker) at risikoen for at du legger deg på babyen er ekstremt liten. Det er verre med kjæresten din som Ikke har de samme hormonene i sving. Kan du ha babyen på din side? At du ligger i midten? Det gjør vi. Forøvrig har vi samsovet fra fødsel av, babyen har ikke godtatt egen seng. Vi følger rådene på lub.no så godt det lar seg gjøre. Vi hadde ikke tenkt å samsove, men oppdaget fort at egen seng gav 30 min sammenhengende nattesøvn, masse uro og en million oppvåkninger mens samsoving gir 4 timer sammenhengende x2 🙈 Det var et enkelt valg. Anonymkode: 96f92...97c 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er fullt mulig å ha baby i egen seng på foreldrene sitt rom, aldri hørt om noen som ligger en nyfødt på eget rom. Det tryggeste for baby er uansett egen seng, de færreste klarer å praktisere trygg samsoving. Men klart, vil man risikere livet til sitt eget barn bare fordi det er sååå koooos å samsove, så kjør på. Anonymkode: 040d0...689 Vi samsover for å overleve. Se over. Snakk om å være fordomsfull, samsoving er da på ingen måte å risikere barnets liv. Trygg samsoving øker ikke risikoen for krybbedød. https://ammehjelpen.no/samsoving/ Anonymkode: 96f92...97c 11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #9 Skrevet 30. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi samsover for å overleve. Se over. Snakk om å være fordomsfull, samsoving er da på ingen måte å risikere barnets liv. Trygg samsoving øker ikke risikoen for krybbedød. https://ammehjelpen.no/samsoving/ Anonymkode: 96f92...97c Selvfølgelig er det mulig å samsove helt trygt🙂. Jeg ble bare irritert på personen jeg siterte og gikk litt langt 🙈 Anonymkode: 040d0...689
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #10 Skrevet 30. januar 2020 Vi samsover. Men mannen sover på sofa, dermed har jeg og baby god plass i dobbeltsenga❤️ Baby bør absolutt ikke ligge mellom to voksne. Anonymkode: 2c89d...ecf
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #11 Skrevet 30. januar 2020 Det er da ikke noe problem å bruke babynest så lenge du har en skikkelig type med harde kanter og som "puster". Feks sleepyhead deluxe. Anonymkode: 33c46...73a 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #12 Skrevet 30. januar 2020 Samsov fra 2-3 mnd. Fant ut at det var mye enklere med nattammingen og for nattesøvnen. Hadde baby i babynest ved siden av meg i senga. Det følger mye tryggere for at baby ikke skulle rulle inntil meg, godt med luft rundt baby,.ikke sjans til å rulle rundt inni nestet, og baby følte seg trygg og pakket inn hen sov i babynestet på dagen fra nyfødt. Anonymkode: 56fe1...23a
Cer3s Skrevet 30. januar 2020 #13 Skrevet 30. januar 2020 Her sover typen i egen seng og jeg og mini på en madrass på gulvet. Tidligere hadde vi en peisgrind rundt senga 😁 holdt på å gå ifra forstanden på grunn av søvnmangel før vi begynte med samsoving, og endte om med at jeg ikke huska å ha henta han opp i senga. Mye bedre med planlagt samsoving, da det er mye tryggere enn uplanlagt samsoving 😊
boblevann Skrevet 30. januar 2020 #14 Skrevet 30. januar 2020 2 timer siden, Cer3s skrev: Her sover typen i egen seng og jeg og mini på en madrass på gulvet. Tidligere hadde vi en peisgrind rundt senga 😁 holdt på å gå ifra forstanden på grunn av søvnmangel før vi begynte med samsoving, og endte om med at jeg ikke huska å ha henta han opp i senga. Mye bedre med planlagt samsoving, da det er mye tryggere enn uplanlagt samsoving 😊 Samme her, endte alltid med å sovne (ved uhell) med mini på brystet etter å ha bysset i det uendelige.. Mye bedre med planlagt samsoving med egen dyne osv. TS vi har samsovet mer eller mindre fra dag 1. Merket alt på sykehuset at han sov mer og bedre i senga med meg Prøvde egen seng da vi kom hjem, men gav raskt opp 😅
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #15 Skrevet 31. januar 2020 Med eldste samsov vi der han lå i babynest som var veldig lavt. Madrassen i vår seng var for nedligget og myk til at jeg turte å samsove annerledes. Da nestemann kom hadde vi fått ny seng, og jeg samsov med han allerede første natt på sykehuset. Føltes litt skummelt de aller første ukene siden babyen var så liten og svak. Mannen sov på eget rom de første 6-7 månedene slik at babyen og jeg hadde hele dobbeltsenga for oss selv. Anonymkode: 62c91...952
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #16 Skrevet 31. januar 2020 Samsov fra barsel til baby var ca 1 år med alle tre. Aldri rullet på eller i nærheten av baby. Mannen sover et annet sted. Anonymkode: d1daf...1d8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #17 Skrevet 4. februar 2020 Sjekk ut bedside crib, det er genialt Tommel opp for trygg samsoving! Men dropp babynest, det er ikke anbefalt pga fare for krybbedød. Kan brukes for oppbevaring med tilsyn på dagtid. Anonymkode: eeba3...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #18 Skrevet 4. februar 2020 Vi har samsovet med baby siden han var 2 uker gammel Han er nå 6 mnd. Jeg ville i utgangspunktet ikke det, pga det du sier - jeg var redd for at jeg eller far skulle rulle over ham i søvne 😅 Men det har gått helt fint! Vi koser oss kjempemasse. Vi har hver vår dyne og baby ligger i midten, i dynepose med gulpeklut som «pute». Det gjorde det også såå mye lettere for meg å amme ham om natta eller løfte ham opp til brystet hvis han var urolig - siden jeg hadde KS. Måtte være forsiktig med å bevege meg, og det å skulle stå opp og legge seg flere ganger om natta hadde bare ikke gått... Dersom jeg eller faren har drukket alkohol legger vi oss på gjesterommet. Anonymkode: 0b6cb...1f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå