Gå til innhold

Noen som bruker Linux her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hans grunner er:

1. Windows 10 har tvungne automatiske oppdateringer. Med Linux kan du velge når og om du vill installere dem.

2. Data-innsamlingen som de tar til nye høyder med Windows 10.

3. De ødelegger tjenester som virket helt fint, som Skype.

4. Windows 10 S-datamaskinen og den retningen de går med den:
"Windows 10 in S Mode is a more limited, locked-down Windows operating system. In S Mode, you can only install apps from the Store, and you can only browse the web with Microsoft Edge."
https://www.howtogeek.com/354057/what-is-windows-10-in-s-mode/

Det som er min største grunn er all kontrollen de skal ha, jeg får utslett av det.

Anonymkode: a9d0c...091

1. Det er ikke et problem siden man kan sette nettkoblingen til forbrukmålt tilkobling for så å gå inn på innstillingene og skru av        automatiske oppdateringer på forbrukmålte tilkoblinger.

2. Man kan skru av nesten alt av informasjonsinnsamling bortsett fra det som er absolutt nødvendig med tanke på feilretting.          Denne tankegangen med at Microsoft spionerer og henter inn masse personlig informasjon er helt feil og en tanke paranoid. 

3. Skype fungerer utmerket med den utgaven som kommer med Windows 10, men hvis man ikke vil bruke den versjonen så          kan man fremdeles laste ned Skype utenom og bruke programmet som vanlig.

4. Hvis du har lest og forstått artikkelen du linker til så vet du at Windows 10 S bare er en sikkerhetsmodus som forhindrer              brukeren fra å installere programmer som ikke ligger på MS Store. Dette er en modus som er ypperlig for foreldre, skoler og        eldre personer. Man kan når som helst skru av S modusen helt gratis og da får man en versjon som fungerer som alle andre      versjoner av Windows.

S-versjonen av Windows kan sammenlignes med Android, Chrome OS og IOS, det er også operativsystemer som i utgangspunktet er låst til å bruke programmer og applikasjoner fra godkjente kilder. På Android så må man ofte roote enheten eller bruke en side-launcher for å kjøre andre programmer enn de man finner på Google Play. Her har Microsoft gjort det mye enklere med at man bare kan skru av S-modusen og kjøre programmer som normalt.

Jeg bruker selv forskjellige distroer av Linux på forskjellige enheter som Raspbian og Ubuntu og det fungerer helt greit, problemet med Linux oppstår når brukeren skal gjøre noe som er mer avansert enn å lese nettaviser, sjekke Facebook eller se på YouTube. Det kan være noe så enkelt som å finne drivere til printer eller å konfigurere noe som ikke fungerer rett ut av boksen med Linux, da må man bruke terminalen og i tillegg bruke litt tid på nettet etter å finne løsninger og det blir for mange veldig komplisert.

 

Anonymkode: 4cb52...9d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke 20 år for sent å kjøre en linux mot windows-debatt (krangel?) 😄
Jeg bruker windows (ulike versjoner, server 2016, win10, m. fl.). Og jeg bruker linux, da i hovedsak debian (gammel vane, vond å vende osv). I hovedsak bruker jeg windowsmaskinene som desktop, og linux i egenlaget NAS, ruter, MQTT-broker mm.

Chromebook(s) er basert på linux. De er det ikke så rent få av. Android er også basert på linuxkjernen. Det er mange av de telefonene også.

 

Anonymkode: 63634...db3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2020 den 20.47, AnonymBruker skrev:

1. Det er ikke et problem siden man kan sette nettkoblingen til forbrukmålt tilkobling for så å gå inn på innstillingene og skru av        automatiske oppdateringer på forbrukmålte tilkoblinger.

2. Man kan skru av nesten alt av informasjonsinnsamling bortsett fra det som er absolutt nødvendig med tanke på feilretting.          Denne tankegangen med at Microsoft spionerer og henter inn masse personlig informasjon er helt feil og en tanke paranoid. 

3. Skype fungerer utmerket med den utgaven som kommer med Windows 10, men hvis man ikke vil bruke den versjonen så          kan man fremdeles laste ned Skype utenom og bruke programmet som vanlig.

4. Hvis du har lest og forstått artikkelen du linker til så vet du at Windows 10 S bare er en sikkerhetsmodus som forhindrer              brukeren fra å installere programmer som ikke ligger på MS Store. Dette er en modus som er ypperlig for foreldre, skoler og        eldre personer. Man kan når som helst skru av S modusen helt gratis og da får man en versjon som fungerer som alle andre      versjoner av Windows.

S-versjonen av Windows kan sammenlignes med Android, Chrome OS og IOS, det er også operativsystemer som i utgangspunktet er låst til å bruke programmer og applikasjoner fra godkjente kilder. På Android så må man ofte roote enheten eller bruke en side-launcher for å kjøre andre programmer enn de man finner på Google Play. Her har Microsoft gjort det mye enklere med at man bare kan skru av S-modusen og kjøre programmer som normalt.

Jeg bruker selv forskjellige distroer av Linux på forskjellige enheter som Raspbian og Ubuntu og det fungerer helt greit, problemet med Linux oppstår når brukeren skal gjøre noe som er mer avansert enn å lese nettaviser, sjekke Facebook eller se på YouTube. Det kan være noe så enkelt som å finne drivere til printer eller å konfigurere noe som ikke fungerer rett ut av boksen med Linux, da må man bruke terminalen og i tillegg bruke litt tid på nettet etter å finne løsninger og det blir for mange veldig komplisert.

Anonymkode: 4cb52...9d0

1. Vet de fleste om denne "forbrukmålt tilkobling"? Og om man vet om det, så kan man fortsatt ikke velge hvilke oppdateringer man vil ha, og fortsatt vil operativsystemet mase til man har installert disse oppdateringene. Jeg syns det er en uting og jeg vil installere det jeg vil, når jeg vil. Slipper restart gjør jeg også nå, maskinen er alltid tilgjengelig. Før når jeg hadde Windows så holdt jo maskinen stadig på med disse oppdateringene "Windows konfigurerer oppdateringer, vennligst vent". Det får jeg aldri nå.

2. Det er et problem at all denne overvåkningen kommer automatisk med Win 10 og man faktisk må gå inn og slå det av. Ikke kan man slå av alt heller. Jeg støtter ikke et selskap med en slik politikk.

Jeg fant driver til min printer uten problemer med Linux Mint, mens med Windows 7 som jeg installerte selv, fant jeg den aldri. Det jeg fant ut med å installere Windows 7 selv, var at det ble et helvete med å installere drivere til operativsystemet, så jeg vil si at så snart du skal gjøre noe utenfor boksen med Windows, så får du problemer. Linux Mint installerte alt selv, og jeg har ikke hatt noe problemer med det.

Jeg syns det er utrolig deilig å komme ut av Microsoft's klamme grep og går aldri tilbake. Koser meg med dette jeg :) TS

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns det er en uting og jeg vil installere det jeg vil, når jeg vil. Slipper restart gjør jeg også nå,

Det oppdages til stadighet sårbarheter i linuxkjernen også. Hvis du velger å ikke restarte så kjører du en sårbar maskin over tid. Hvis du ønsker å kjøre en sikker maskin, så lønner det seg å kjøre inn oppdateringer enten det er windows eller linux, eller et hvilket som helst annet OS. For å bytte kjerne, som ved en oppdatering, så må du restarte maskinen. Et annet aspekt som må med i vurderingen er hvem som vedlikeholder sikkerheten til operativsystemet og sender ut oppdateringer. Det er ikke så rent sjeldent det er oppdateringer fra security-teamet til Debian heller, og det er i grunn en god ting.

Windows har vel og merke også "feature updates", men hvis det er viktig for deg å ha kontroll på det, så finnes det absolutt muligheter for å styre det. Med windows 10 så har også problemet med å få uventede tidkrevende rundt med oppdaterings"mas" (please wait while windows installes updates, blabla) tilnærmet forsvunnet. Delvis fordi det går raskere, og er det er færre oppdateringer som krever det, men også fordi man nå har valget "shutdown and install updates" i tillegg til vanlig shutdown.

Flere av de andre argumentene, som å kunne velge innstiller for personvern i Windows - hvor mye data om deg og systemet som skal sendes, er allerede kommet frem i tråden.

Det er bra du koser deg med et linux-basert OS, for all det, misforstå meg rett. Det er bare at argumentasjonen virker å være basert på gammel informasjon og antagelser/misoppfatninger.

Jeg synes man skal bruke det man trives med, uansett om det er OS X, en Linux distro, BSD, Windows eller noe helt annet.

Endret av Jaybird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg installerer oppdateringer, og datamaskinen står jo ikke på hele tiden. Men jeg slipper å få mas om det. Og jeg har ikke noe sårbart system med Linux nei, Windows er sårbart, Linux er det ikke. Noe som er en annen grunn til å velge Linux, man er ikke utsatt for virus på samme måte, man trenger faktisk ikke virusbeskyttelse i Linux, noe som reduserer kostnadene ytterligere.

Jeg har også en gammel (men god) maskin, og det jeg har merket er at Linux Mint er raskere på den enn Windows 7 var. Jeg hører også at Windows 10 vil gjøre maskinen min enda tregere fordi den er såpass gammel. Tipper at oppdateringer ikke ville gått så kjapt med denne maskinen nei.
Dette er forresten en annen fordel med Linux, man kan skaffe seg en eldgammel, nesten gratis maskin, og kjøre gratis maskinvare, det koster mye mindre å komme på nett om man har dårlig råd, noe som er gull verdt for meg.
De datamaskinene jeg hadde før ble alltid tregere og tregere med tiden, jeg er spent på å se om det blir noe forskjell med dette operativsystemet, noe sier meg at det ikke blir det.

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2020 at 9:25 PM, AnonymBruker said:

Og jeg har ikke noe sårbart system med Linux nei, Windows er sårbart, Linux er det ikke.

Nei, jeg må korrigere misinformasjonen her, fordi det er absolutt ikke så enkelt som du koker det ned til ved å påstå dette.

Begge operativsystemene har sine feil, altså sikkerhetshull, som ALLE andre operativsystemer er de sårbare, bare så ingen blir forledet til å tro noe annet.

https://www.cvedetails.com/product/47/Linux-Linux-Kernel.html?vendor_id=33

Sånn ellers så er det klare fordeler med begge operativsystemene, avhengig av krav, bruksområder, preferanser og mer til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Jaybird skrev:

Nei, jeg må korrigere misinformasjonen her, fordi det er absolutt ikke så enkelt som du koker det ned til ved å påstå dette.

Begge operativsystemene har sine feil, altså sikkerhetshull, som ALLE andre operativsystemer er de sårbare, bare så ingen blir forledet til å tro noe annet.

https://www.cvedetails.com/product/47/Linux-Linux-Kernel.html?vendor_id=33

Sånn ellers så er det klare fordeler med begge operativsystemene, avhengig av krav, bruksområder, preferanser og mer til.

Så hvorfor trenger jeg ikke antivirus med Linux? Microsoft gjør systemet sårbart og så selger de antivirus...

Eneste bakdelen for meg er ressursbruken, Linux bruker mer batteri og maskinen blir varmere. Men et er jo fordi MIcrosoft har monopol og PCer flest ikke er bygget for Linux.

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvorfor trenger jeg ikke antivirus med Linux? Microsoft gjør systemet sårbart og så selger de antivirus...

Eneste bakdelen for meg er ressursbruken, Linux bruker mer batteri og maskinen blir varmere. Men et er jo fordi MIcrosoft har monopol og PCer flest ikke er bygget for Linux.

Anonymkode: a9d0c...091

Det er vesentlig mer som truer et system enn virus, som listen over kjernesårbarheter som jeg linket over.

Anbefaler lesing her om Linux og viruser her: https://www.linux.com/tutorials/myth-busting-linux-immune-viruses/

Det er også MANGE flere sikkerhetsfaktorer, men det blir en annen diskusjon. 

Mitt viktigste poeng var å få frem at inget system er fritt for sårbarheter, så ingen får et feil inntrykk av det.

For ordens skyld, jeg favoriserer ikke Windows med denne uttalelsen, og mener at blant annet at flere brukernivåer som Linux i lang tid har vært svært god på, bidrar sterkt til å øke sikkerheten for en vanlig forbruker. Det området har dog Windows kommet seg sterkt på, noe som kan sies om veldig mange områder med årene.

Endret av Jaybird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...