Gå til innhold

Noen som bruker Linux her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat installert Linux. Vurderte dette også for noen år siden, men endte da med å installere Windows. Nå måtte jeg enten oppgradere til Windows 10 eller velge noe annet, så da ble det Linux denne gangen. Jeg var ganske nølende til å prøve dette, siden jeg  hadde det inntrykket fra før at det skulle være så vanskelig, men la merke til at det var flere positive artikler der ute nå enn det var før så jeg tenkte skitt au. Og nå finner jeg at Linux er tydeligvis ikke lenger bare for "datanerder", men også oss vanlige dødelige, for jeg syns det går helt greit! Og for en frihet å komme bort fra Windows....ah.

Noen andre som bruker det her, erfaringer? Jeg har Linux Mint :)

Anonymkode: a9d0c...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke et menneske på KG som bruker Linux...?

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke et menneske på KG som bruker Linux...?

Anonymkode: a9d0c...091

Hehe tror ikke det er så vanlig blant kvinner å bruke Linux, for å være litt sjåvinistisk 😀

Jeg har brukt Ubuntu, perfekt for litt mer avansert bruk pga terminalen. Liker og pakkemanageren apt som gjør det enkelt å installere pakker og avhengigheter. Skulle ønske verden gikk over til Linux

Anonymkode: 99092...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe tror ikke det er så vanlig blant kvinner å bruke Linux, for å være litt sjåvinistisk 😀

Jeg har brukt Ubuntu, perfekt for litt mer avansert bruk pga terminalen. Liker og pakkemanageren apt som gjør det enkelt å installere pakker og avhengigheter. Skulle ønske verden gikk over til Linux

Anonymkode: 99092...9f8

Se der var det en :) Er du mann eller kvinne? Jeg er kvinne og har null interesse for data, så jeg kommer nok aldri til å bruke den terminalen, så sånn sett er Linux bortkastet på meg. Jeg valgte det pga (det manglende) personvernet i Windows 10, og syns det er kult at alt er gratis, og at man har så mye frihet med det, selv om jeg kanskje ikke kommer til å benytte meg av den friheten da.

Hva er pakkemanageren apt, og mente du avhengigheter eller et annet ord?

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Se der var det en :) Er du mann eller kvinne? Jeg er kvinne og har null interesse for data, så jeg kommer nok aldri til å bruke den terminalen, så sånn sett er Linux bortkastet på meg. Jeg valgte det pga (det manglende) personvernet i Windows 10, og syns det er kult at alt er gratis, og at man har så mye frihet med det, selv om jeg kanskje ikke kommer til å benytte meg av den friheten da.

Hva er pakkemanageren apt, og mente du avhengigheter eller et annet ord?

Anonymkode: a9d0c...091

Jeg er mann. Apt er systemet for å innstallere programmer, Ubuntu har et grafisk grensesnitt hvor man velger hva man skal innstallere.

Avhengighet (dependency): Hvis program A er avhengig av at program B er installert, vil en installasjon av A automatisk føre til at også B blir installert. Veldig kjekt.

Anbefaler LibreOffice / OpenOffice for tekstbehandling, regneark etc. forresten, gratis.

Anonymkode: 99092...9f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Linux i varierende grad i mange år så spør hvis du lurer på noe. Hvis du er opptatt av personvern bør du bruke Firefox som nettleser. Min erfaring er at det er bra til det meste bortsett fra spill med avansert grafikk og spesialprogramvare som er laget for Windows.

Anonymkode: 7263c...590

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal kjøpe ekstrautstyr som webkamera, skriver ol. bør du forresten sjekke på forhånd at det virker med den Linux-utgaven du bruker.

Anonymkode: 7263c...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Firefox og Duck Duck Go, som har blitt en mye bedre søkemotor de siste årene.

Har allerede en skriver som ikke funket med Windows, så om den funker med Linux så ler jeg, har ikke testet den enda 😄
TS

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Linux i snart 12 år - nå bruker jeg en selvlaget Linux-live-distro bygget på LInux Mint som kjøres kun i minnet (RAM) og derfor er immunt mot virus ettersom systemet er fullstendig rent hver gang jeg starter PC-en, men som ser ut som Ubuntu så ut i gamle dager med GNOME 2 og menyen oppe, noe jeg føler er langt mer praktisk på en laptop enn den vanlige Linux Mint.

Har aldri hatt vanskeligheter med sikkerheten i løpet av alle disse årene, og systemet fungerer utmerket til for eksempel nettbanken, der jeg må være 100% sikker på at sikkerheten er i orden. For å lagre filer permanent - da alt slettes når PC-en slås av - bruker jeg et minnekort. I og med at alt skjer i minnet, er systemet lynraskt. Navnet på distroen er for øvrig Linux Kvakk.

linux.thumb.png.c4070d11c5adb0a2d32bea38b217ee9d.png

Ulempen er at distroen min tar mye tid å lage siden jeg først må prøve ut alle funksjonene før jeg lager originalversjonen; har notert hver eneste endring i bruksanvisningen som er på nesten 32.000 tegn, så det går noen år mellom hver oppdatering. Versjonen min fra 2016 er bygget på Linux Mint 17.2, som igjen er bygget på Ubuntu 14.04. Som følge av dette er nettleserne i distroen ikke akkurat siste skrik, for å si det pent - er derfor på tide å lage en nyere versjon snart.

Har ikke lagt ut prosjektet på nettet enda, men dette er naturligvis et åpent prosjekt som jeg gjerne deler med andre, så hvis noen vil ha bruksanvisningen og selv lage sin egen, oppdaterte utgave av Linux Kvakk, er det bare å si ifra.

- Brian (www.brian.no)

Anonymkode: 76fdd...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at man aldri trenger virusbeskyttelse med Linux...?

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått inntrykk av at man aldri trenger virusbeskyttelse med Linux...?

Anonymkode: a9d0c...091

Nei, det har jeg aldri brukt. Vet ikke om det finnes noe særlig å benytte heller. Men man skal jo ikke ukritisk installere alt mellom himmel og jord eller følge alle linker på nett eller i e-poster ol.  Kommer langt med normalt nettvett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte SuSe i studietiden for...eh...15 år siden. Det var forferdelig tungvint, men jeg insisterte på å bruke det i fem år. Når noen sier .tar.gz reiser nakkehårene mine seg enda.

Grunnen til at jeg brukte dette var for å redusere tiden brukt på data generelt, og spill spesielt. Er veldig glad i lettvintheten til Windows 10 nå, selv om det tok en del tid å få dette rent mtp. personvernhensyn. Er jo fem PCer i familien og det der er mye arbeid...

Ser at Linux skal være mer brukervennlig i dag, men jeg opplever, ærlig talt, ikke behovet for alternativet lenger.

Anonymkode: 9c8de...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt Linux i varierende grad i mange år så spør hvis du lurer på noe. Hvis du er opptatt av personvern bør du bruke Firefox som nettleser. Min erfaring er at det er bra til det meste bortsett fra spill med avansert grafikk og spesialprogramvare som er laget for Windows.

Anonymkode: 7263c...590

Takk! Ja jeg bruker Firefox. Ser at det er den nettleseren Linux anbefaler også, det er visst ikke alle nettlesere som fungerer like bra med det.

Det er ikke noe jeg lurer på enda...jo forresten. Fins det en annen, enkel måte å bytte til skrivebord fra internett enn å minimere nettleseren?

Det er noen ting som ikke går like strømlinjeformet med Linux som med Windows, fordi Linux er så lite utbredt skjønner jeg. Men det ser ikke ut som det skaper noen problem for meg, så jeg er fornøyd. Glad for å bidra til at dette kanskje blir enda mer populært og mer brukt av hvermannsen :)

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brukte SuSe i studietiden for...eh...15 år siden. Det var forferdelig tungvint, men jeg insisterte på å bruke det i fem år. Når noen sier .tar.gz reiser nakkehårene mine seg enda.

Grunnen til at jeg brukte dette var for å redusere tiden brukt på data generelt, og spill spesielt. Er veldig glad i lettvintheten til Windows 10 nå, selv om det tok en del tid å få dette rent mtp. personvernhensyn. Er jo fem PCer i familien og det der er mye arbeid...

Ser at Linux skal være mer brukervennlig i dag, men jeg opplever, ærlig talt, ikke behovet for alternativet lenger.

Anonymkode: 9c8de...c9e

Å bruke det for 15 år siden var nok veldig vanskelig ja! Jeg hadde aldri gjort det da, hadde ikke datamaskin en gang.

Det er mye mer brukervennlig i dag ja, og det blir stadig bedre. Legger merke til at det er faktisk flere artikler nå om at vanlige folk kan bruke det, enn det var i 2016 da jeg vurderte det første gangen.

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Linux. Begynte med det da jeg hadde en maskin som var for dårlig utstyrt til å kjøre win10, men som det ikke var noe galt med utenom det. Med Linux mint kjører den perfekt. Har valgt Ubuntu på den nyere maskina mi som er kraftigere. Veldig fornøyd med begge to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! Ja jeg bruker Firefox. Ser at det er den nettleseren Linux anbefaler også, det er visst ikke alle nettlesere som fungerer like bra med det.

Anonymkode: a9d0c...091

Linux er er operativsystem og anbefaler ikke noe som helst egentlig. Om noen anbefaler noe så er det produsenten som benytter operativsystemet i sine produkter. Forøvrig, Chrome, Opera og Vivaldi fungerer alle utmerket på Linux. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe jeg lurer på enda...jo forresten. Fins det en annen, enkel måte å bytte til skrivebord fra internett enn å minimere nettleseren?

Jeg har pleid å bruke flere workspaces i stedet for å minimere, og ha et fast oppsett med f.eks. nettleser i workspace 1, tekstbehandler i 2, osv. Da får man byttingen mellom dem i fingrene etter hvert, så det går uten å tenke. Det står diverse om hvordan de brukes i Linux Mint her: https://itsfoss.com/workspace-linux-mint-16/

Se også kommentarene siden ikke alt er likt i nyere versjoner.

Anonymkode: 7263c...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 57 er ikke Firefox det det engang var, så Waterfox kan være et godt alternativ; nettleserne jeg har tatt med i den nåværende versjonen av Linux Kvakk er Firefox, Google Chrome, Opera og Lynx, men legger til Waterfox, Vivaldi og Brave i neste versjon - alle fungerer utmerket med Linux.

Grunnen til at jeg foretrekker å ha flere nettlesere å velge mellom, er at det gir flere muligheter dersom en webside ikke fungerer i en bestemt nettleser, og Lynx bruker jeg for å se hvordan en side fungerer for mennesker som ikke kan se; det er ikke alle som kan det.

Vet ikke om noen av dere husker Linux-distroen SuperOS, som var en oppgradert utgave av Ubuntu; brukte den selv i flere år og satte stor pris på ekstrafunksjonene - det er for øvrig dette som er inspirasjonskilden min. Trist at utvikleren la ned prosjektet etter versjon 10.04.

For øvrig finner man også en lang, lang rekke andre Linux-utgaver på distrowatch.com; Linux er et helt univers av muligheter.

- Brian

Anonymkode: 76fdd...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er egentlig grunnen til at jeg byttet til Linux, er ikke interessert i å støtte Microsoft noe lenger. TS:

 

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En video på over tretten minutter.

Kan du ikke komme med ett kort sammendrag av hva denne videoen egentlig handler om?

Anonymkode: 373fa...4a5

Hans grunner er:

1. Windows 10 har tvungne automatiske oppdateringer. Med Linux kan du velge når og om du vill installere dem.

2. Data-innsamlingen som de tar til nye høyder med Windows 10.

3. De ødelegger tjenester som virket helt fint, som Skype.

4. Windows 10 S-datamaskinen og den retningen de går med den:
"Windows 10 in S Mode is a more limited, locked-down Windows operating system. In S Mode, you can only install apps from the Store, and you can only browse the web with Microsoft Edge."
https://www.howtogeek.com/354057/what-is-windows-10-in-s-mode/

Det som er min største grunn er all kontrollen de skal ha, jeg får utslett av det.

Anonymkode: a9d0c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...