AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #201 Del Skrevet 31. januar 2020 9 minutter siden, likestilling skrev: Kall det hva du vil. Det er det soleklart mest sannsynlige. Du kan godt lese litt om viruset (og SARS) før du krangler. Det er spekulasjon som i at jeg ikke er 100% sikker eller har fått det offisielt bekreftet, ja. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext I teksten du oppgir her er det jo skrevet om klinikken til de som har lungebetennelse. Så det ga jo egentlig ingen mening. Jeg krangler ikke, men lurte på hvor du hadde det fra at den tyske pasienten lå med (dobbeltsidig) lungebetennelse. Anonymkode: e45c4...d90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 31. januar 2020 #202 Del Skrevet 31. januar 2020 24 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Hva så? For at du skal bli smittet må mange være det før deg! Mange tusen i et helt land, de som er smittet nå i de forskjellige landene utenfor Kina har blitt det på reiser til Kina helt garantert. Eller land hvor mange er smittet. Vi har godt smittevern i hele vesten, så her kan det fort bli isolert ut. Om ikke? Ja så tar jeg den bekymringen når det skjer, og for friske er det faktisk ikke farlig en gang. Hysteri hjelper ikke noen! Dette er et influensa virus, ja det må tas på alvor for de som har svekket immunforsvar, men i Norden nå? Det er hysteri å være redd for dette idag. Sprer det seg raskt kommer det også raskt til Norge, men den tid den sorg. Det har jo kommet til Sverige nå. Er sikkert i Norge innen i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #203 Del Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, MadameDeRosa skrev: Det har jo kommet til Sverige nå. Er sikkert i Norge innen i morgen. Hahaha, herregud, ro ned. Leste du artikkelen i det hele tatt? Personen som har fått viruset i Sverige har vært i den aktuelle provinsen i Kina. Anonymkode: fab5d...028 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 31. januar 2020 #204 Del Skrevet 31. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, herregud, ro ned. Leste du artikkelen i det hele tatt? Personen som har fått viruset i Sverige har vært i den aktuelle provinsen i Kina. Og det er flere som dauer i trafikkulykker i Kina hvert minutt en som gjør det av dette viruset Det er et helt latterlig hysteri rundt dette akkurat nå. Den vanligste dødsårsaken blant unge er selvmord, og dette viruset har enda ikke krevd et eneste liv i Norden. Vil man være hysterisk værsågod 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 31. januar 2020 #205 Del Skrevet 31. januar 2020 26 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Hva så? For at du skal bli smittet må mange være det før deg! Mange tusen i et helt land, de som er smittet nå i de forskjellige landene utenfor Kina har blitt det på reiser til Kina helt garantert. Eller land hvor mange er smittet. Vi har godt smittevern i hele vesten, så her kan det fort bli isolert ut. Om ikke? Ja så tar jeg den bekymringen når det skjer, og for friske er det faktisk ikke farlig en gang. Hysteri hjelper ikke noen! Dette er et influensa virus, ja det må tas på alvor for de som har svekket immunforsvar, men i Norden nå? Det er hysteri å være redd for dette idag. Sprer det seg raskt kommer det også raskt til Norge, men den tid den sorg. Det er ikke et influensavirus, herremin, les litt. Det er et SARS-virus. https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-latest-who-emergency-outbreak-uk-risk-infections-a9310546.html Sitat The World Health Organisation (WHO) has declared the “unprecedented” outbreak of coronavirus a public health emergency of international concern, as officials bid to prevent infections in countries with weak healthcare systems. Som jeg har sagt et utall ganger tidligere, så kan godt hende at vi ikke får noen store utbrudd her til lands, men om vi gjør det, så blir det fort katastrofe. Dette er noe helt annet enn influensa. At det ikke er farlig for friske er også tøys. Bagatellisering er det verste, for dette er faktisk en vanvittig epidemi som har lammet hele Kina fullstendig. Av ~10000 offisielt smittede er det flere som er døde enn som har kommet seg, og 1200 er i alvorlig/kritisk tilstand. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 31. januar 2020 #206 Del Skrevet 31. januar 2020 Ryddet for brudd på opphavsrett. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 31. januar 2020 #207 Del Skrevet 31. januar 2020 11 minutter siden, likestilling skrev: Det er ikke et influensavirus, herremin, les litt. Det er et SARS-virus. https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-latest-who-emergency-outbreak-uk-risk-infections-a9310546.html Som jeg har sagt et utall ganger tidligere, så kan godt hende at vi ikke får noen store utbrudd her til lands, men om vi gjør det, så blir det fort katastrofe. Dette er noe helt annet enn influensa. At det ikke er farlig for friske er også tøys. Bagatellisering er det verste, for dette er faktisk en vanvittig epidemi som har lammet hele Kina fullstendig. Av ~10000 offisielt smittede er det flere som er døde enn som har kommet seg, og 1200 er i alvorlig/kritisk tilstand. Hva pokker! I en befolkning av milliarder av mennesker er ikke dette noe å snakke om en gang. Det er hysteri! Det betyr ikke at man ikke skal ta dette på alvor, men det finnes visse grenser da! Virus er ikke noe å tulle med, men hysteri i Norge akkurat nå er totalt overkill! Det er hele poenget her. Smittevern er noe alle myndigheter tar på det dypeste alvor, inntil videre må man faktisk besinne seg litt. Frykte dette er helt meningsløst slik ståa er nå. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 31. januar 2020 #208 Del Skrevet 31. januar 2020 Viser det seg at dette viruset blir en pandemi med stor dødelighet må samfunnet reagere deretter også. De syke må isoleres, samfunnet stenge ned til de har kontroll. Skoler stenges, kollektiv trafikk begrenses kraftig, hygiene settes fokus på, ja alt som menneskeheten tidligere ikke kunne gjøre fordi de ikke hadde kunnskapen om dette. Det er bare snakk om tiltak om dette sprer seg og blir farlig. Det kan samfunnet klare lett, selv om man taper penger på det i det korte løp. Derfor kaller jeg denne frykten for irrasjonell slik dette er nå. Det er rent hysteri. Spanskesyken var vel den siste store pandemien som har rammet verden. Da hadde man ikke kunnskap om dette, og det spredde seg som ild i tørt gress på grunn av 1. verdenskrig med hel elendig hygiene og total mangel på kunnskap. Dette Corona viruset er ikke i samme gate en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Von Erich Skrevet 31. januar 2020 #209 Del Skrevet 31. januar 2020 Er det en sykdom vi skal være mer redd for enn dette så er det kreft. Selv om det ikke er smittsomt så er det det som tar flest liv i Norge etterfulgt av hjerte og karsykdommer. Det er faktisk noe å være bekymret for, men folk går ikke rundt å er hysterisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 31. januar 2020 #210 Del Skrevet 31. januar 2020 15 minutter siden, Von Erich skrev: Er det en sykdom vi skal være mer redd for enn dette så er det kreft. Selv om det ikke er smittsomt så er det det som tar flest liv i Norge etterfulgt av hjerte og karsykdommer. Det er faktisk noe å være bekymret for, men folk går ikke rundt å er hysterisk. Merkelig dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #211 Del Skrevet 31. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær redd, vi skal jo alle dø en eller annen gang, så lev nå mens du kan Anonymkode: 0ec73...cc5 Ja ? Jeg puster... men er det å leve? Anonymkode: a52f0...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #212 Del Skrevet 31. januar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om man klarer å styre unna en global epidemi, kan konsekvensene likevel bli store for verdensøkonomien: Børsen i KIna er fortsatt stengt, men i Asia har panikken begynt å spre seg. Og vi er bare kommet til startfasen av virusutbruddet. Er lei meg for å si det, men dette ser ikke bra ut - hadde man bare reagert mye kraftigere til å begynne med i stedet for å hysje dette ned slik myndighetene i Kina gjorde i desember, hadde situasjonen sett bedre ut der borte; nå kan man bare krysse fingrene for at resten av verden klarer å få kontroll, men når myndighetene i land som Norge eller Sverige er handlingslammet med tanke på karantene og grensekontroll samtidig som man roer dette ned og gir inntrykk av at viruset ikke er farligere enn vanlig influensa, tror jeg løpet er kjørt; om sykdommen ikke kommer direkte til Norge, er sjansen stor for at det svenske helsevesenet - som allerede er i trøbbel - ikke er i stand til å få kontroll på eventuelle smittetilfeller. Rådene om å komme seg til lege om man begynner å føle seg syk, er håpløse; "vi får vente og se"-holdningen ville ikke ha fungert på Titanic eller i en brann, og heller ikke her; er det virkelig fare på ferde, må man innse at sannheten ikke er noe man bare kan feie under teppet og late som ingenting - er det krise, så er det krise. Dessverre har man ropt "ulv, ulv" flere ganger tidligere (som svineinfluensaen), slik at enkelte bare flirer av dette, og sammenligner folk som tar opplegget seriøst med konspirasjonsteoretikere. Selv vil jeg ikke la frykten ta overhånd, men jeg liker virkelig ikke nyhetene om hvor fort dette sprer seg, dag for dag. Anonymkode: 04cd3...556 Bra skrevet. Men nysgjerrig på hvorfor du nevner at Sveriges helsevesenet er allerede er i trøbbel og ikke er i stand til å få kontroll på smittede? Har det skjedd noe nytt det siste døgnet? Og lurer på hva du anbefaler selv å gjøre, du virker bekymret utifra teksten... Så har du noen gode råd til de som også har en sånn liten ''What if...'' bekymring? Jeg tror mennesker tenker at jo mer ''moderne'' samfunn vi lever i, jo mer udødelige... Men dette stemmer jo ikke. Folk dør hver eneste dag. De som ler av folk som vil forberede seg er ganske rare. De hadde vært de som hadde vært minst forberedt i tillfelle en katastrofe faktisk skulle skje. Det skader ingen å forberede seg liksom? Det betyr ikke at man 'glemmer' å leve, en kan gjøre begge deler faktisk. Anonymkode: a52f0...c05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #213 Del Skrevet 31. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Bra skrevet. Men nysgjerrig på hvorfor du nevner at Sveriges helsevesenet er allerede er i trøbbel og ikke er i stand til å få kontroll på smittede? Har det skjedd noe nytt det siste døgnet? Og lurer på hva du anbefaler selv å gjøre, du virker bekymret utifra teksten... Så har du noen gode råd til de som også har en sånn liten ''What if...'' bekymring? Jeg tror mennesker tenker at jo mer ''moderne'' samfunn vi lever i, jo mer udødelige... Men dette stemmer jo ikke. Folk dør hver eneste dag. De som ler av folk som vil forberede seg er ganske rare. De hadde vært de som hadde vært minst forberedt i tillfelle en katastrofe faktisk skulle skje. Det skader ingen å forberede seg liksom? Det betyr ikke at man 'glemmer' å leve, en kan gjøre begge deler faktisk. Anonymkode: a52f0...c05 Da jeg skrev at helsevesenet i Sverige allerede er i trøbbel, tenkte jeg ikke spesifikt på dette viruset, men på sykehus med korridorpasienter, overbelastning i forhold til økonomiske midler og annet som tydeligvis er et problem der; kommuneøkonomien ikke akkurat er noe å skryte av mange steder. I Tyskland har ekseplelvis pasienter med symptomer ikke blitt sjekket for viruset til tross for mulighet for smitte, og jeg gjetter på at tilstanden i helsevesenet ikke er bedre i Sverige. Når det gjelder råd, har jeg flere råd å komme med - først og fremst at man aldri skal la frykten og angsten ta overhånd selv om det er god grunn til å være forsiktig, men også andre praktiske ting som jeg vil ta opp på siden min der redigeringsmulighetene er bedre enn her - skal forsøke å få skrevet noe i løpet av kvelden eller morgendagen - forstår godt at folk kan bli bekymret når det skjer uventede ting som dette og utryggheten sprer seg; da gjelder det ikke å bagatelisere og flire av dette, men å ta opplegget seriøst, dog uten å bli redd; frykt er til for å overvinnes. Folk som levde under 2. verdenskrig og var med i motstandsbevegelsen hadde mer å frykte enn bare døden når muligheten for å havne i Gestapos klør alltid var der, men likevel klarte de å takle dette i hverdagen selv om de hadde all grunn til å være livredde. Har tidligere skrevet en vakker tekst som har klart å trøste folk som har vært langt, langt nede, så hvis noen skulle føle angst på grunn av situasjonen som har oppstått og ikke klarer å bli kvitt angsten, kan kanskje disse ordene være til hjelp også nå: http://www.brian.no/?page=astie-2 Til slutt: I tilfeller der det har oppstått akutt fare og "enhver må redde seg selv"-tankegangen kommer til syne, kan man få øye på en egoistisk del av menneskenaturen som ikke er særlig pen å se på når folk bokstavelig klatrer over hverandre for å komme til utgangen, eller begynner å slåss om et stykke mat. Jo da, jeg forstår at folk vil overleve, men i denne kampen for overlevelse der man river alle munnbindene ut av butikkhyllene for å sikre seg, er det alltid noen som blir stående igjen bakerst som taperen, noe som ikke hadde vært nødvendig i et samfunn der man viste samhold også for de som kommer sist i køen også i pressede situasjoner. I Auschwitz var det folk som gikk over lik for å redde seg selv, men også de som kunne dele det lille brødstykket sitt med andre. Dersom dette viruset i verste fall skulle spre seg også her i landet og jeg skulle bli offer for dette, så får det bare skje - det er ikke umulig i og med at helsen min ikke er den beste, men det er ingen grunn til å være redd av den grunn; i mellomtiden kan man sette pris på tiden og mulighetene livet består av, for det er ikke gitt at de samme mulighetene også kommer i morgen. - B. Anonymkode: 04cd3...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #214 Del Skrevet 31. januar 2020 4 timer siden, Von Erich skrev: Er det en sykdom vi skal være mer redd for enn dette så er det kreft. Selv om det ikke er smittsomt så er det det som tar flest liv i Norge etterfulgt av hjerte og karsykdommer. Det er faktisk noe å være bekymret for, men folk går ikke rundt å er hysterisk. Lungekreft er den kreftformen flest nordmenn dør av. 90% av tilfellene kommer av røyking, altså livsstil. Flere andre kreftformer kommer også av livsstilen våres. Det samme med hjerte og karsykdommer. I utgangspunktet et dårlig "argument". Er virus kan man ikke påvirke i den grad og de har lite kunnskap om coronaviruset. Det blir for dumt å trekke frem alt annet som er dødelig, da dette viruset kommer i TILLEGG til andre sykdommer. En person med kreft som har gode fremtidsutsikter til å bli frisk kan bli smittet å dø pga nedsatt immunforsvar ect. Anonymkode: 21997...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #215 Del Skrevet 31. januar 2020 Eg har hatt feber sidan måndag. Muskelsmerter, svimmelhet, vondt. Slapp. Meir eller mindre sengeliggende. Eg jobba man til tors (dum/høg arbeidsmoral). Så klarte eg ikkje meir, men det rare var at ALLE på jobben var blitt sjuke og ligger no i senga. Vi er langt ute i hælvete, kan det væra chorona likevel? Eg har informert fastlegen min litt humoristisk, crp vart 11 (lavt). Det er bare etnisk norske her. Eg har sikkert bare jobba meg sjukare enn naudsynt. Dumt å gå på jobb syk... Anonymkode: edcab...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Von Erich Skrevet 31. januar 2020 #216 Del Skrevet 31. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lungekreft er den kreftformen flest nordmenn dør av. 90% av tilfellene kommer av røyking, altså livsstil. Flere andre kreftformer kommer også av livsstilen våres. Det samme med hjerte og karsykdommer. I utgangspunktet et dårlig "argument". Er virus kan man ikke påvirke i den grad og de har lite kunnskap om coronaviruset. Det blir for dumt å trekke frem alt annet som er dødelig, da dette viruset kommer i TILLEGG til andre sykdommer. En person med kreft som har gode fremtidsutsikter til å bli frisk kan bli smittet å dø pga nedsatt immunforsvar ect. Anonymkode: 21997...500 Poenget var at enkelte får det til å høres ut som det er det farligste og dødligste noensinne. Alle skal ta det alvorlig og være forsiktig. Tenke på håndhygiene, men å legge ut linker og videoer for å skremme folk er ikke nødvendig. Tror ikke det var det TS laget tråden for. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg har hatt feber sidan måndag. Muskelsmerter, svimmelhet, vondt. Slapp. Meir eller mindre sengeliggende. Eg jobba man til tors (dum/høg arbeidsmoral). Så klarte eg ikkje meir, men det rare var at ALLE på jobben var blitt sjuke og ligger no i senga. Vi er langt ute i hælvete, kan det væra chorona likevel? Eg har informert fastlegen min litt humoristisk, crp vart 11 (lavt). Det er bare etnisk norske her. Eg har sikkert bare jobba meg sjukare enn naudsynt. Dumt å gå på jobb syk... Anonymkode: edcab...a6c Det er nok influensa du har fått. Husk å aldri gå på jobb med feber og muskelsmerte. Du kan smitte andre som ikke tåler influensa, og det ødelegger for arbeidsplassen når mange blir smittet og ligger syk hjemme kun for en syk måtte gå på jobb og smitte andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #217 Del Skrevet 31. januar 2020 Bare å slappe av, det er bare de gamle og syke som kommer til å dø uansett. Hvem bryr seg om beste- og oldeforeldre eller familie og venner med kronisk sykdom liksom! Anonymkode: 194f1...770 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #218 Del Skrevet 31. januar 2020 1 time siden, Von Erich skrev: Poenget var at enkelte får det til å høres ut som det er det farligste og dødligste noensinne. Alle skal ta det alvorlig og være forsiktig. Tenke på håndhygiene, men å legge ut linker og videoer for å skremme folk er ikke nødvendig. Tror ikke det var det TS laget tråden for. Omfanget aner ingen enda, så man kan hverken si det ene eller det andre. Jeg tror ikke det er for å skremme, men forsøk på å opplyse. Det er rimelig tydelig at det er mye info som blir tilbakeholdt for den vanlig mann i gata og vil tro det er for å forhindre panikk. Anonymkode: 21997...500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #219 Del Skrevet 1. februar 2020 1 time siden, Von Erich skrev: Poenget var at enkelte får det til å høres ut som det er det farligste og dødligste noensinne. Alle skal ta det alvorlig og være forsiktig. Tenke på håndhygiene, men å legge ut linker og videoer for å skremme folk er ikke nødvendig. Tror ikke det var det TS laget tråden for. Det er nok influensa du har fått. Husk å aldri gå på jobb med feber og muskelsmerte. Du kan smitte andre som ikke tåler influensa, og det ødelegger for arbeidsplassen når mange blir smittet og ligger syk hjemme kun for en syk måtte gå på jobb og smitte andre. Det var ikke det tråden var ment til, nei.. Ts Anonymkode: c822b...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #220 Del Skrevet 1. februar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Det var ikke det tråden var ment til, nei.. Ts Anonymkode: c822b...187 Trur du ikkje viruset kan komme til Norge? Det var eigentlig spekulasjonen. Fordi plutselig lå 9 personar i senga, litt rart! Eg er og litt redd, men for ein eg kjenner som har lymfekteft.. Anonymkode: edcab...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå