12yrsablob Skrevet 30. januar 2020 #81 Del Skrevet 30. januar 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har nedsatt immunforsvar og nå ser jeg dette her. Det er også 3 måneder til forskerne tror de har vaksine klar. https://www.nrk.no/norge/folkehelseinstituttet_-smitten-vil-na-norge-1.14881650 Jeg er kjemperedd for å bli smittet. Jeg vet ikke om jeg tør å dra og handle en gang. Vet at det er mange som tenker at det ikke er noe stress med det viruset, men jeg er så redd og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg så vær så snill og ikke latterliggjør meg. Hva kan jeg gjøre selv for å beskytte meg bedre? Anonymkode: c822b...187 Du kan begynne med å bli voksen, dette er noe av det dummeste jeg har lest noen gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #82 Del Skrevet 30. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruk munnbind og ha god håndhygiene. Jeg så flere på flyplassen i dag som gikk rundt med munnbind. Ellers er jeg enig med de fleste her at du ikke bør frykte coronaviruset noe særlig mer enn en vanlig influensaepidemi. Dessuten overvåker jo myndighetene dette veldig, så du vil nok få beskjed raskt om viruset kommer til Norge, foreløpig er det ikke her enda, og da er det dumt å la seg bli hemmet i hverdagen. Anonymkode: 9d4f1...887 Hvilken flyplass? Anonymkode: c62dc...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #83 Del Skrevet 30. januar 2020 Lurer på hvorfor interessen for dette emnet er relativt liten i Norge; er det fordi man føler at det er noe som foregår langt, langt borte, og ikke angår oss ...? Til sammenligning har tråden om viruset på Flashback over 6700 innlegg; VG Debatt har 166, og de to trådene her i forumet rundt 100 innlegg hver - samtidig som man er veldig glad i å diskutere banale ting i resten av forumet. For min del forstår jeg alvoret i situasjonen selv om det - som "likestilling" påpeker - ser ut som om viruset er hissigere i Kina enn i resten av verden, der man enda ikke har hatt dødsfall. Og på bagrunn av den høye gjennomsnittsalderen (55,5 år) i studien av de 99 pasientene, er det i mine øyne for tidlig å komme med en konklusjon for hvordan dette vil utvikle seg. Det som derimot er tankevekkende, er Kinas reaksjon når man vet hvilke konsekvenser dette vil ha for økonomien og børsen når nyttårsfeiringen deres er over; de hadde ikke kommet med slike drastiske tiltak dersom det ikke var høyst nødvendig. Kan verdensøkonomien oppleve et solid krakk når dette er over ...? Så jeg forstår godt at dette kan virke skremmende for noen, men verken livet eller døden er noe å frykte; dette er to sider av samme sak, og i samme øyeblikk som man blir født, begynner også nedtellingen mot øyeblikket da livet vil ta slutt - den tilsynelatende endeløse tiden man har til rådighet, er en gave det gjelder å bruke mens man fortsatt kan. En dag er dette livet over uansett hvor mye man enn vil sikre seg; er det ikke virus, så kan det være en murstein i hodet, en bilulykke eller en kreftsykdom - en dag må jeg ta farvel med vennene mine og alt livet mitt består av, og det er 100% sikkert at den dagen kommer. Trist, men slik er det bare. Anonymkode: 04cd3...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 30. januar 2020 #84 Del Skrevet 30. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvorfor interessen for dette emnet er relativt liten i Norge; er det fordi man føler at det er noe som foregår langt, langt borte, og ikke angår oss ...? Til sammenligning har tråden om viruset på Flashback over 6700 innlegg; VG Debatt har 166, og de to trådene her i forumet rundt 100 innlegg hver - samtidig som man er veldig glad i å diskutere banale ting i resten av forumet. For min del forstår jeg alvoret i situasjonen selv om det - som "likestilling" påpeker - ser ut som om viruset er hissigere i Kina enn i resten av verden, der man enda ikke har hatt dødsfall. Og på bagrunn av den høye gjennomsnittsalderen (55,5 år) i studien av de 99 pasientene, er det i mine øyne for tidlig å komme med en konklusjon for hvordan dette vil utvikle seg. Det som derimot er tankevekkende, er Kinas reaksjon når man vet hvilke konsekvenser dette vil ha for økonomien og børsen når nyttårsfeiringen deres er over; de hadde ikke kommet med slike drastiske tiltak dersom det ikke var høyst nødvendig. Kan verdensøkonomien oppleve et solid krakk når dette er over ...? Så jeg forstår godt at dette kan virke skremmende for noen, men verken livet eller døden er noe å frykte; dette er to sider av samme sak, og i samme øyeblikk som man blir født, begynner også nedtellingen mot øyeblikket da livet vil ta slutt - den tilsynelatende endeløse tiden man har til rådighet, er en gave det gjelder å bruke mens man fortsatt kan. En dag er dette livet over uansett hvor mye man enn vil sikre seg; er det ikke virus, så kan det være en murstein i hodet, en bilulykke eller en kreftsykdom - en dag må jeg ta farvel med vennene mine og alt livet mitt består av, og det er 100% sikkert at den dagen kommer. Trist, men slik er det bare. Anonymkode: 04cd3...556 Folk har blitt skremt av tøys som svineinfluensa, fugleinfluensa og slikt tøys før. De tror nok at dette er det samme hysteriet, men dessverre tar de veldig feil. Det KAN skje et mirakel, men jeg ville ikke satset på det. Jeg er også skremt over hvor lett "Norge" tar på det. En haug med land har allerede mer eller mindre sperret alle grenser. Hele Kina er "dødt". Når det gjelder at vi ikke har sett alvorlige tilfeller i Europa enda kan dette skyldes at inkubasjonstiden ikke er over, og det tar gjerne 3-6 dager før det går over til virkelig alvorlige symptom og videre sepsis og organsvikt. Det er trolig ikke mer enn en uke siden tilfellene i Europa ble smittet. Kina stenger ikke hele økonomien sin for influensa, eller vanlig SARS for den saks skyld. Angående tall så er det kanskje mer beskrivende at 170 er døde, mens godt over 1000 er i svært alvorlig tilstand, og bare 130 har blitt friskmeldt. Tallene er også etter alt å dømme alt for lave. https://twitter.com/sotiridi/status/1222598761710542851 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #85 Del Skrevet 30. januar 2020 Husker dere ikke slike overskrifter? "Svineinfluensaen kan drepe millioner og forårsake anarki i verdens fattigste land med mindre de rike nasjonene kan skaffe 900 millioner pund - som tilsvarer om lag 8,6 milliarder kroner, til å betale for vaksiner og virusdrepende medisiner, ifølge en FN-rapport som har blitt lekket til den britiske avisen Observer." https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/09/20/96115/kan-drepe-millioner-og-skape-anarki Anonymkode: e907c...e0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #86 Del Skrevet 30. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Husker dere ikke slike overskrifter? "Svineinfluensaen kan drepe millioner og forårsake anarki i verdens fattigste land med mindre de rike nasjonene kan skaffe 900 millioner pund - som tilsvarer om lag 8,6 milliarder kroner, til å betale for vaksiner og virusdrepende medisiner, ifølge en FN-rapport som har blitt lekket til den britiske avisen Observer." https://www.abcnyheter.no/nyheter/2009/09/20/96115/kan-drepe-millioner-og-skape-anarki Anonymkode: e907c...e0d Jo da, medienes evne til å krisemaksimere er noe alle kjenner til, men det er ikke så ofte et land setter 50 millioner mennesker i karantene, er det vel ...? Kina hadde ikke gjort dette med mindre de har svært, svært gode grunner for det; selv tror jeg at unntakstilstanden nå og forverring av situasjonen hvis viruset sprer seg i resten av landet kan være begynnelsen på slutten for regimet. Anonymkode: 04cd3...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #87 Del Skrevet 30. januar 2020 Dr. Mike, en relativt kjent lege som driver med youtube, laget en video om dette viruset. Han har en del gode tips og råd for å blant annet hindre smitte, som hyppig håndvask. Selv om han bor i USA, er mye av det han sier også sant for Norge. Kanskje du kan finne en del trøst i det han sier. Du skal være oppmerksom, men ikke få panikk. Anonymkode: 84985...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #88 Del Skrevet 30. januar 2020 Og der er vi godt i gang med konapirasjonsteoriene og overfortolkningen av medisin man ikke har kunnskap om ja. Anonymkode: ab62c...fc5 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. januar 2020 #89 Del Skrevet 30. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg hører dere sier det, men jeg spør om konkrete tiltak. ts Anonymkode: c822b...187 Vask hendene dine mange ganger pr dag, og alltid etter at du er kommet hjem fra å ha vært utendørs, f.eks enten på butikken eller på offentlig transport. Vask også hendene naturligvis etter toalettbesøk, og før du skal spise (så du ikke fører influensavirus på hendene over til munnen). Jeg har lest gjentatte ganger at eksperter og helsepersonell har sagt at den beste beskyttelsen mot influensa er meget god håndhygiene. Leste det senest for 10 minutter siden. Og ikke stå ved siden av en person på butikken som åpenbart hoster og nyser da...:) Vil du ikke gå i butikken, men bor greit sentralt i en by e.l, så er det for mange nå mulig å bestille varer på nett og få det levert hjem. Jeg bruker selv Kolonial.no i blant når jeg ikke gidder å gå og handle selv, eller når jeg er syk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #90 Del Skrevet 30. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For et par dager skrev de: Frykter ikke at viruset når Norge. Og idag: Viruset kommer nok å nå Norge. Så.... ja. vet ikke helt hva en skal tro 😂 Hvem såg du gå rundt med munnbind? turister? Anonymkode: a52f0...c05 Selvfølgelig kommer det til Norge. Syns det er merkelig at man bare tenker på de som har vært i Kina. En person i Kina kan ha vært på restaurant, toalettet, matbutikken, bussen osv. Der har en annen blitt smittet (eller fler), de er på restaurant, toalettet, matbutikken, bussen osv. Kanskje en der drar til utlandet eller har vært i nærheten av noen skal til utlandet. En på flyet, toget osv, smitter igjen en eller annen som kanskje også beveger seg. Skal jo ingenting til. Inkubasjonstiden er såpass lang at man får ikke den oversikten som det virker som vi liksom skal ha. Det tror jeg ikke noe på. Om noen uker er det sikkert mange i Norge. Kanskje allerede. Er ikke sikkert de tenker over at det kan være dette viruset engang, for de har jo ikke vært i Kina eller møtt noen derfra.. Skummelt med så mye fokus på akkurat Kina syns jeg. Trenger ikke være derfra det kommer i det hele tatt, kan ha bevegd seg mellom mange mennesker som ikke har noe som helst kjennskap til Kina eller oppholdt seg der. Det kan hende naboen din er smittet for alt du vet. Trenger ikke å ha vært i Kina eller i nærheten engang. Bare en tur innom skolen eller barnehagen kan være nok til at vi har det. Anonymkode: 8b236...650 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #91 Del Skrevet 30. januar 2020 9 timer siden, LittleBabyNothing skrev: hvor får man munnbind? er det nødvendig? hvordan kan smitten bremses? før var det slik at virus gikk rundt i et bestemt område. nå skal jo folk reise, feriere, oppleve, utforske (greit nok) ha sex med andre etnisiteter i hytt og pine. "Det anbefales ikke munnbind for friske personer som ikke jobber i helsetjenesten. Feilbruk forekommer ofte og personer som bruker munnbind tar seg oftere til ansiktet, noe som kan øke smittefaren. Personer som er syke kan bruke munnbind for å hindre smitte til andre." Hentet fra FHI. Anonymkode: 8b236...650 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 30. januar 2020 #92 Del Skrevet 30. januar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tenkte jeg ikke på! Det er jo faktisk litt beroligende. ts Anonymkode: c822b...187 I tillegg kan du passe på å gå på butikken på tidspunkt som det er få andre kunder der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #93 Del Skrevet 30. januar 2020 Gjør som kineserene TS, bruk munnbind ute. Og ja, jeg mener det. Er dette en sykdom kroppen din kanskje ikke tåler, da er det den beste beskyttelsen du har når du må ut. Kineserene har allerede tømt halve Nord-Norge for munnbind, så ut å kjøp. Jeg skjønner du er bekymret. Men passer du på deg selv går dette veldig bra🥰 Anonymkode: 24329...916 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #94 Del Skrevet 30. januar 2020 "Det er mye høyere risiko for å bli smittet av den årlige sesonginfluensaen, som tar rundt 900 liv i Norge hvert år, for å sette dette i perspektiv" https://www.aftenposten.no/norge/i/b5Bwrk/apotek-toemmes-for-munnbind-i-oslo Det er altså ikke noe spesielt eller verre med Corona viruset i forhold til vanlig influensa, som vi har hvert eneste år her i landet. Anonymkode: a932c...9a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Von Erich Skrevet 30. januar 2020 #95 Del Skrevet 30. januar 2020 Ser det blir nevnt sepsis og organsvikt. Det kan folk få av alle influensavirus. Sepsis kommer av noe så uskyldig som urinveisinfeksjon og et lite sår også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #96 Del Skrevet 30. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør som kineserene TS, bruk munnbind ute. Og ja, jeg mener det. Er dette en sykdom kroppen din kanskje ikke tåler, da er det den beste beskyttelsen du har når du må ut. Kineserene har allerede tømt halve Nord-Norge for munnbind, så ut å kjøp. Jeg skjønner du er bekymret. Men passer du på deg selv går dette veldig bra🥰 Det hjelper ingenting med mindre munnbindet er fullstendig lufttett, og da kveles du istedet... Anonymkode: cb128...3b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #97 Del Skrevet 30. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: "Det er mye høyere risiko for å bli smittet av den årlige sesonginfluensaen, som tar rundt 900 liv i Norge hvert år, for å sette dette i perspektiv" https://www.aftenposten.no/norge/i/b5Bwrk/apotek-toemmes-for-munnbind-i-oslo Det er altså ikke noe spesielt eller verre med Corona viruset i forhold til vanlig influensa, som vi har hvert eneste år her i landet. Anonymkode: a932c...9a9 Det er litt for tildig å konkludere med enda, da vi har lite tall og oversikt. Vi vil nok ikke vite nøyaktig før om en måned eller to når vi kan telle opp Anonymkode: 1a72f...ac7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 30. januar 2020 #98 Del Skrevet 30. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Det er mye høyere risiko for å bli smittet av den årlige sesonginfluensaen, som tar rundt 900 liv i Norge hvert år, for å sette dette i perspektiv" https://www.aftenposten.no/norge/i/b5Bwrk/apotek-toemmes-for-munnbind-i-oslo Det er altså ikke noe spesielt eller verre med Corona viruset i forhold til vanlig influensa, som vi har hvert eneste år her i landet. Anonymkode: a932c...9a9 Hvordan får du dette til å gi mening i det hele tatt? Jeg har en billig bro å selge deg. 1) Det er mye høyere risiko for å bli smittet av corona dersom det kommer hit. Selvfølgelig er det større risiko for å bli smittet av influensa, hvis de klarer å ha full kontroll på utbruddet, men wuhan-viruset er veldig mye mer smittsomt. Vanlig influensa har typisk R0 på ~1.2-1.4 mens Corona er estimert til 3-5. Så hva er det som skal gjøre det mindre sannsynlig at man blir smittet av influensa? Det må da være at det er såpass EKSTREMT mye mer alvorlig og dødelig at FHI tror de skal klare å holde det under kontroll. De har kanskje rett der, men om dette først får spre seg er det helt krise, og folk smitter i et par uker før de får noen symptomer. Vanlig influensa har en dødelighet på noen hundredels promille, og det er for de som har alvorlig dårlig helse fra før. Dette er SARS, og hittil er det flere som har dødd en som har blitt friske av dette. 15 minutter siden, Von Erich skrev: Ser det blir nevnt sepsis og organsvikt. Det kan folk få av alle influensavirus. Sepsis kommer av noe så uskyldig som urinveisinfeksjon og et lite sår også. Jada, man KAN få sepsis av f.eks. urinveisinfeksjon også, men for det første er det bakteriell blodforgiftning, så det kan behandles, og for det andre er det ekstremt sjelden. Det er for øvrig fra forskning på dette, ikke bare funnet på. For å få sepsis av urinveisinfeksjon må man først få det til nyrene og så ikke behandle det. Det er sikkert mye som KAN skje, men sannsynlighet er jo også relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittDiva Skrevet 30. januar 2020 #99 Del Skrevet 30. januar 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det dør vel ikke 900 pers av influensa i Norge ? Anonymkode: 25371...c56 Det gjør det. Eldre og de med grunnsykdommer som ikke tåler det vi friske tåler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 30. januar 2020 #100 Del Skrevet 30. januar 2020 Sitat Thune påpeker også at smittefaren for Wuhan-viruset i Norge er lav. – Det er mye høyere risiko for å bli smittet av den årlige sesonginfluensaen, som tar rundt 900 liv i Norge hvert år, for å sette dette i perspektiv, forklarer Thune. Jeg tror kanskje litt av forklaringen ligger her. Sitat sier kommunikasjonsansvarlig for Boots Norge, Anne Margrethe Aldin Thune. Kommunikasjonsansvarlig for Boots Norge... jajamen. Autorativ kilde. Det er mye mer sannsynlig at man blir smittet av HIV enn av svartedauden også, for å sette det i perspektiv, GITT at svartedauden ikke finnes i landet. Sannsynligvis vil hun ende med å få rett i "sannsynlighetsberegningene" sine til slutt, men det er i så fall fordi ingen gidder å prøve å stoppe influensa fordi det er i nærheten av helt ufarlig, mens wuhan-viruset blir behandlet av helsepersonell i fulle hazmat-drakter og land sperrer flyplasser og denslags tiltak. Det er klart smittefaren vil gå litt ned når det håndteres som dette, og ikke som en vanlig influensa... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå