Gå til innhold

Corona-viruset. Jeg er veldig redd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener man ikke blir smittet om man ikke skriker på kinesere eller de som har vært der? Handler ikke alt om at smitten fra de igjen kan være hos hvem som helst. Er jo symptomfri i mange dager så kan smitte en haug av folk bare denne personen er ute av huset sitt... 

Anonymkode: 8b236...650

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette viruset kommer garantert til Norge på samme måte som svineinfluensaen . Får bare håpe at det ikke muterer . 

Anonymkode: ef621...933

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i et samfunn der de med nedsatt immunforsvar lever i konstant risiko. Poenget er ikke finne en måte bli indre redd, poenget er en måte å leve med frykten på. Det er mange som lever farlige liv. De som blir politi kan bli slått ned av mennesker de møter i jobb. De lever å leve med risikoen, de forsøker ikke late som om det ikke er en farlig jobb. Å eksistere er farlig og du kan oppleve mye fælt, du må finne en måte å akseptere dette på, å leve med frykten og innse at frykten ihvertfall ikke kan skade eller drepe deg. 

Anonymkode: 1a72f...ac7

Why? Kan du utdype?

Har selv nedsatt immunforsvar og forstår frykten din... Det er ikke noe gøy, samtidig kan man ikke gjøre noe annet enn å forhindre...

Anonymkode: a52f0...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener man ikke blir smittet om man ikke skriker på kinesere eller de som har vært der? Handler ikke alt om at smitten fra de igjen kan være hos hvem som helst. Er jo symptomfri i mange dager så kan smitte en haug av folk bare denne personen er ute av huset sitt... 

Anonymkode: 8b236...650

Leste at personen som var smittet i Finland (Lappland) Hadde vært der i 5 dager.. Så da reiste personen ut fra Wuhan mens alt dette pågikk?? Utrolig... De tenkte ikke at de kanskje bare skulle droppe reisen, liksom?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk munnbind og ha god håndhygiene. Jeg så flere på flyplassen i dag som gikk rundt med munnbind. 
Ellers er jeg enig med de fleste her at du ikke bør frykte coronaviruset noe særlig mer enn en vanlig influensaepidemi. Dessuten overvåker jo myndighetene dette veldig, så du vil nok få beskjed raskt om viruset kommer til Norge, foreløpig er det ikke her enda, og da er det dumt å la seg bli hemmet i hverdagen. 

Anonymkode: 9d4f1...887

For et par dager skrev de: Frykter ikke at viruset når Norge.

Og idag: Viruset kommer nok å nå Norge.

Så.... ja. vet ikke helt hva en skal tro 😂 Hvem såg du gå rundt med munnbind? turister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her finner dere saklig informasjon om corona-viruset. Fritt for tinnfoliehatter og konspiranoia. 

Anonymkode: 741bb...17e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Von Erich
1 time siden, Yrsa skrev:

Ikke?

Gjennomsnittet er 900 personer årlig som dør av influensa. Sesongen 2016 (tror jeg det var), døde nærmere 1700 av influensa.

Stemmer at gjennomsnittet er 900 personer, men det er spesielt eldre, og de som har sykdom fra før av. I 2018 var det rundt 1400 tror jeg.

Det året fikk jeg det også og det er sterke saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Von Erich skrev:

Stemmer at gjennomsnittet er 900 personer, men det er spesielt eldre, og de som har sykdom fra før av. I 2018 var det rundt 1400 tror jeg.

Det året fikk jeg det også og det er sterke saker. 

Tipper at mange får det når de er midlertidig svekket, f.eks på en fest der de har drukket alkohol, eller under periode med stress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Vel, nå har det kommet til Brasil  og Queensland i Australia og. 

Samtidig som at det tar seks dager fra man har symptomene til man tester positivt. Det betyr at folk som har testet negativt likevel kan være smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg tror på at du har angst, for i så fall har du liten forståelse for sykdommen. Å ha en angstlidelser handler jo nettopp om å være redd for ting som det rasjonelt sett er unødvendig å være redd for. Møte andre mennesker, kjøre bil - helt vanlige ting. 

Det hjelper absolutt null og niks å si «jammen dette er jo ikke noe å være redd for» til en person som har angst for noe. Vi vet det. Egentlig. Det er bare kroppen vår som ikke er enig. Folk kan ha angst for ulike ting. Men man blir ikke magisk frisk bare fordi noen sier til deg at «dette er ikke farlig, og jeg er ikke redd for dette». Man har en sykdom, man er ikke lite opplyst. 

Anonymkode: 9bdd8...a98

Jeg har også angst, men får mye sterkere angst dersom folk rundt meg krisemaksimerer like mye som jeg gjør selv. Da blir de irrasjonelle fryktene jeg har fort rasjonelle. Sånn "ok, når alle rundt meg også er redd, da er det jeg føler legitimt og da blir jeg i hvert fall ennå reddere".

Det hjelper faktisk når andre ikke engster seg like mye som jeg selv gjør over ting jeg syns er farlige. Man blir ikke "magisk frisk", men det hjelper å se det irrasjonelle i angstlidelsen. 

Anonymkode: 581fb...e70

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis sunn mat, ta vitaminer, spesielt C vitamin. Må du ut, så bruk antibac, hold ca 1 meters avstand til andre. Handle inn en del tørr mat og mat til fryseren, så du ikke må ut på en stund, skulle utbruddet skje. Kolonial kan sette matvarene de leverer utenfor døren din. 

Jeg har nedsatt immunforsvar og astma, og jeg gjør ikke noe nå. Og for meg er det ikke så mye poeng å gjøre noe, jeg har 2 barn som bor med meg, de er på skolen og eldste har en jobb hvor hun er i kontakt med mange mennesker. 

Anonymkode: 7d6c7...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nedsatt immunforsvar og nå ser jeg dette her.

Anonymkode: c822b...187

Tenker at disse spørsmålene burde du ta opp med fastlegen din og hjemmetjenesten/hjemmesykepleien i kommunen din. De ansatte i hjemmetjenesten har nok allerede veldig gode rutiner for hygiene, så en samtale med avdelingsleder kan nok berolige deg. Dersom du har opplevd dårlig hygiene hos hjemmehjelpere må du kontakte byrået de kommer fra og eventuelt kommunen og klage. 

Anonymkode: e5cdc...07e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spis sunn mat, ta vitaminer, spesielt C vitamin. Må du ut, så bruk antibac, hold ca 1 meters avstand til andre. Handle inn en del tørr mat og mat til fryseren, så du ikke må ut på en stund, skulle utbruddet skje. Kolonial kan sette matvarene de leverer utenfor døren din. 

Jeg har nedsatt immunforsvar og astma, og jeg gjør ikke noe nå. Og for meg er det ikke så mye poeng å gjøre noe, jeg har 2 barn som bor med meg, de er på skolen og eldste har en jobb hvor hun er i kontakt med mange mennesker. 

Kolonial er bare tilgjengelig på østlandet. :(

Men lurer på hvorfor en meter avstand? Smitter det ikke uansett hvis man f.eks er på matbutikken og noen smittet går deR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor får man munnbind? er det nødvendig? hvordan kan smitten bremses? før var det slik at virus gikk rundt i et bestemt område. nå skal jo folk reise, feriere, oppleve, utforske (greit nok) ha sex med andre etnisiteter i hytt og pine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg kunne, hadde jeg tatt med barnet på ei hytte langt oppi fjellet og blitt der til coronaviruset er over. Men i dette samfunnet ville jo det å gjøre dette ha blitt sett på som total krise... Men, jeg sier det: bedre føre var. Ingen vet enda hvor farlig og dødelig det faktisk er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Von Erich
1 time siden, LittleBabyNothing skrev:

hvor får man munnbind? er det nødvendig? hvordan kan smitten bremses? før var det slik at virus gikk rundt i et bestemt område. nå skal jo folk reise, feriere, oppleve, utforske (greit nok) ha sex med andre etnisiteter i hytt og pine.

Det anbefales ikke munnbind for friske personer som ikke jobber i helsetjenesten. Feilbruk forekommer ofte og personer som bruker munnbind tar seg oftere til ansiktet, noe som kan øke smittefaren. Personer som er syke kan bruke munnbind for å hindre smitte til andre.

Skriver FHI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viruset er så ufarlig at Kina ikke ser det nødvendig å oppgi korrekt opplysninger om det. Vi kan være glad det ikke er noe som har lekket ut fra biokrigslabben som tilfeldigvis befinner seg i Wuhan. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men dette er mye, mye verre enn de fleste her tror. Det er IKKE "svineinfluensa" eller noe lignende tøys.

Hele Kina er paralysert. Det er en modifisert versjon av SARS som både er veldig dødelig OG veldig smittsom. Bagatellisering hjelper ingen på sikt...

Fra The Lancet i dag:

https://marlin-prod.literatumonline.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S0140673620302117.pdf

Sitat

Findings Of the 99 patients with 2019-nCoV pneumonia, 49 (49%) had a history of exposure to the Huanan seafood
market. The average age of the patients was 55·5 years (SD 13·1), including 67 men and 32 women. 2019-nCoV was
detected in all patients by real-time RT-PCR. 50 (51%) patients had chronic diseases. Patients had clinical manifestations
of fever (82 [83%] patients), cough (81 [82%] patients), shortness of breath (31 [31%] patients), muscle ache
(11 [11%] patients), confusion (nine [9%] patients), headache (eight [8%] patients), sore throat (five [5%] patients),
rhinorrhoea (four [4%] patients), chest pain (two [2%] patients), diarrhoea (two [2%] patients), and nausea and vomiting
(one [1%] patient). According to imaging examination, 74 (75%) patients showed bilateral pneumonia, 14 (14%)
patients showed multiple mottling and ground-glass opacity, and one (1%) patient had pneumothorax. 17 (17%) patients
developed acute respiratory distress syndrome and, among them, 11 (11%) patients worsened in a short period of time and died of multiple organ failure.

Det er riktig nok ikke nødvendigvis helt representativt, men dette er de som var først og som fikk best hjelp. Hvis du blir liggende hjemme med dette hjelper det ikke om du er frisk fra før. I tillegg til alle som dør er det veldig mange som har alvorlig/kritisk tilstand. Når lungene fylles med blod og puss og man får sepsis er det helt krise.

Dette er den verste sykdommen vi har sett, og har potensiale til å i alle fall overgå spanskesyken med god margin. Reaksjonen til norske myndigheter er en vits hittil, og strategien med å vente og se og håpe på det beste kommer til å fungere veldig dårlig hvis dette begynner å spre seg.

Dere som tror at dette er en ny "svineinfluensa" tar dessverre veldig feil...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...