Gå til innhold

Hvordan få pen, grønn plen?


lykketrolle

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på pen plen i hagen, men vet ikke hvordan :oops:

Skal hagen kalkes om våren? Er det noen gode råd for å få plenen grønn og pen?

Håper noen kan gi meg noen bra tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at plenen er anlagt....så er det i store trekk dette du bør gjøre/ikke gjøre:

Ikke kalk.

Husk gjødsel.

Høy klippehøyde.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andromeda i.i.

Hvis det er mye mose i plenen din, bør du fjerne mye av den om våren slik at gresset ikke kveles av mose. Mose kan fjernes med ei jernrive (hvis du ikke har alt for stor plen,da..). Plenen blir stygg med en gang, men gresset blit fint når det har fått vokse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. Jeg har kjempemye mose i hagen og lite gress. Men skal jeg ikke kalke plenen da? Bare prøve å bli kvitt mosen! Kan jeg kjøpe noe middel for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastat på mosefjerner kjøpt på plantasjen. Da dør mosen og blir svart.

Leste at man ikke skal rake så mye i mose fordi den spres med sporer som løsner fra mosen når man raker.

Ihvertfall. Etter at det er begynt å bli sorte steder har jeg gjødslet en gang, klipt plen nå og kasta på gjødsel igjen.

Det begynner å hjelpe bra. Kommer opp mye mer gress og mindre mose.

Både pappa og svigers sier: "Gjødsle, gjødsle og pass plenhøyden når du klipper". Feilen for mange gjør er å klippe plenen for kort og mosen får perfekt grobunn.

Høyere gress så får ikke mosen nok lys og klarer ikke leve.

Vet du at du har sur jord så kan du kaste på kalk i løpet av sommeren, om ikke så dropp det. Gjødsel er det beste for å bli kvitt mose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Her finner du gode råd mot mose. Bl.a. dette:

Hold næringsinnholdet i gressplenen oppe slik at gresset får nok næring og gode vektstvilkår. Gjødsle gressplenen, for mosen liker ikke næringsrik jord.

Ikke klipp gresset for kort! Gresset skal ha plass til å vokse, og klippes gresset for kort er dette gunstig for mosens utbredelse.

Lufting og drenering av gressplenen er et must slik at gressrøttene får en sjanse. Dette kan gjøres manuelt eller med innleid plenlufter. Vannmettet jord er snadder for mosen, som da vil stortrives.

Legg på plendressing/toppdressing. Dette kan du kjøpe ferdig blandet, eller lage din egen av sand blandet med næringsrik torv. Golfbaner gjødsles rikelig og gis hyppig toppdressing.

Her er det også gode tips til vedlikehold av plenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...