Gå til innhold

Brune tekopper


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tekopp

Te- og kaffekoppene mine er blitt så brune og misfargede innvendig (porselenet er hvitt, så da synes det så uff...)

Er det noen som har råd? Jeg har brukt klorvann før, men siden klor er miljøskadelig har jeg ikke lyst å bruke det. Har fått tips om eddik og salt, så nå står den ene koppen i bløt. Er det meningen å bruke saltet som "skrubb" eller skal det oppløses i eddikvannet?

PS: Har ikke oppvaskmaskin...

Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller ikke oppvaskmaskin. For å få vekk belegg fra kaffe og te i koppene bruker jeg ganske enkelt en skrubbesvamp. Hvis belegget er veldig gammelt og sitter godt, kan du prøve med stålull, høres drastisk ut, men stålull lager ikke riper i glasuren. Det er kjempeenkelt, du trenger å skrubbe minimalt. Koppen blir så god som ny.

Det er ikke så lenge siden jeg fant ut dette, koppene mine var ganske brune da ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vi har heller ikke oppvaskmaskin og drikker bøttevis med te. Vi tar all oppvask med skuresvamp, synes oppvaskkosten er så ineffektiv at den kun brukes på kniver. Når jeg har krus med temerker bruker jeg bare skuresiden av svampen. Går som en drøm det. Trenger hverken Jif eller klor, bare vanlig oppvaskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blander bakepulver med vann og lar koppene stå i det over natten blir de hvite og fine! Virker også sodt på rensing av kaffekopper og kaffekanne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest baby-E

om koppene er helt hvite, kan du også ta litt klorin i vannet, å la de ligge litt, før du vasker de skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekopp

hei, baby-E! Som jeg sa i første innlegg, så hadde jeg ikke lyst til å bruke klorin, for det er skadelig for miljøet.

Men takk likevel! Nå har jeg skrubbet innvendig med gryteskrubb, og de ble nesten helt fine. Men det er noen riper i bunnen av koppene, og der er det fortsatt brunt. Det neste nå blir å teste bakepulvervarianten.

Flott at det fins så mange som vil dele tips med andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gni med salt er også en miljøvennlig løsning. Det blir nærmest som skurepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riper etter teskjeer og lign. i kopper - og etter kniver og sånt på tallerkner - får man bort med viskelær av alt i verden! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekopp

Hei, Cr@sh! Prøvde med viskelær, og det virket! Men ikke 100 % bra nok på mine kopper, så nå har jeg blandet ut forskjellige styrker på bakepulvervann i tekoppene, så skal jeg komme med rapport imorgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekopp

Hei, da har jeg prøvd med 1/2 og 1/1 teskje bakepulver blandet med vann i hver kopp over natta. Kan ikke se forskjell i effektpå de forskjellige dosene, men nå er nesten alt det brune (i stripene i bunnen) borte. Takk for alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

ellers er jif som sagt før her bra. det tar også mye av de grå "skrapemerkene" etter skjeene i koppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tipsern

Selv om du ikke har oppvaskmaskin, kan du kjøpe vaskepulver beregnet for det. Ta litt i koppene, ha i vann og la virke i en halv time. Det tar alt. Jeg har oppvaskmaskin, og har funnet ut at vaskepulveret er et universalmiddel som tar alle flekker. På klær og tøy til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...