Gå til innhold

18 år og planlegge barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg lurer på når dere begynte å få planlagte barn? Jeg og kjæresten min har begge jobber og jeg er ferdig på skole til sommeren. Vi har bodd litt sammen før, og det gikk bra. Vi har tenkt til at vi snart vil ha barn og planlegger å få til 2022 :) Jeg går yrkesfag, og skal ut i lærling til høsten. Hva burde være på plass?

Anonymkode: 10e24...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent 4-5 år. 23 år er tidlig nok! La forholdet vokse på dere, jobb dere opp til en grei og stabil økonomi, reis litt og opplev litt! Altfor mange begynner et slags middelaldrende liv tidlig i 20-årene med hjemmekos, barn og godis foran TV, de ender ofte opp med en skikkelig krise ti år senere. Småbarn er krevende og alt annet enn den sukkersøte babydrømmen man får servert via sosiale medier. 

Anonymkode: 9d1bc...f5a

• Liker 41
Skrevet

Bra dere venter minst 2 år iallfall, unge romanser har nok høyere sjanse for brudd da de fleste endrer seg mye fra 18 til 25. Som 18-åring er det også mange røde fllagg og alvorlige feil man ikke oppfatter i andre mennesker. For eks at de er veldig late, nedlatende eller frekke. Ellers er det ikke mye dere må ha, men selvsagt er alt lettere om dere begge har stabil 100% jobb og har kjøpt en bolig dere tenker bo i lenge. Å flytte er slitsomt i seg selv, kanskje litt mer slitsomt med en smårolling.  

Anonymkode: 456b1...6be

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vent 4-5 år. 23 år er tidlig nok! La forholdet vokse på dere, jobb dere opp til en grei og stabil økonomi, reis litt og opplev litt! Altfor mange begynner et slags middelaldrende liv tidlig i 20-årene med hjemmekos, barn og godis foran TV, de ender ofte opp med en skikkelig krise ti år senere. Småbarn er krevende og alt annet enn den sukkersøte babydrømmen man får servert via sosiale medier. 

Anonymkode: 9d1bc...f5a

Det er vi klare over 😊 har passet veldig mye barn inkludert mitt søsters barn hun fikk i en alder av 18 år. Vi har vært sammen siden august 2018, men vi har tenkt det er best å vente😊 vil bare drøfte litt om hvorfor vi burde vente eller at det er grønt lys til å få barn.  Mye som vekter til både den negative siden og den positive.

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke anbefale det nei, men spørs jo litt på hvor dere bor.

Om dere bor i distriktene er det vel vanligere og få barn tidligere. Og ikke minst billigere. 

Ville uansett ventet i hvert fall et par år. For å bygge opp både økonomi og forhold. Om dere bor i byene så ville jeg ventet enda litt lenger. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra dere venter minst 2 år iallfall, unge romanser har nok høyere sjanse for brudd da de fleste endrer seg mye fra 18 til 25. Som 18-åring er det også mange røde fllagg og alvorlige feil man ikke oppfatter i andre mennesker. For eks at de er veldig late, nedlatende eller frekke. Ellers er det ikke mye dere må ha, men selvsagt er alt lettere om dere begge har stabil 100% jobb og har kjøpt en bolig dere tenker bo i lenge. Å flytte er slitsomt i seg selv, kanskje litt mer slitsomt med en smårolling.  

Anonymkode: 456b1...6be

Ja, det er det. Vi har hatt besøk av mitt tantebarn som er under året en helg, og det gikk fint, men skeptisk på hvordan det er å ha et barn jeg ikke kan gi i fra meg 🙈 Kjæresten min er noen år eldre, så han ligger jo litt foran i løypa enn meg

Skrevet
Akkurat nå, sstinemor skrev:

Vil ikke anbefale det nei, men spørs jo litt på hvor dere bor.

Om dere bor i distriktene er det vel vanligere og få barn tidligere. Og ikke minst billigere. 

Ville uansett ventet i hvert fall et par år. For å bygge opp både økonomi og forhold. Om dere bor i byene så ville jeg ventet enda litt lenger. 

Vi bor på bygda😊  Vi har laget en egen «sparekonto» hvor vi setter inn 200kr i mnd hver oss i tilfelle det skulle skjedd noe. Vi klarer oss fint økonomisk og vi klarer å kartlegge litt på pengebruken i mnd😊 derfor vi sikter til 2022, for da har vi fått bygget litt mer på økonomi og mest sannsynlig forholdet.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor på bygda😊  Vi har laget en egen «sparekonto» hvor vi setter inn 200kr i mnd hver oss i tilfelle det skulle skjedd noe. Vi klarer oss fint økonomisk og vi klarer å kartlegge litt på pengebruken i mnd😊 derfor vi sikter til 2022, for da har vi fått bygget litt mer på økonomi og mest sannsynlig forholdet.

Subjektiv mening, men knappe 5000 i året blir litt lite. Både barn og babyutstyr er veldig dyrt. Jeg hadde også prioritert hus/leilighet fremfor barn, blir tryggere og mer stabilt når dere eier.

Anonymkode: aeb3a...da5

• Liker 23
Skrevet

Du/dere er bare unge en gang. Det er en sinnsyk klisjé å si det, men det er sant. Hva haster slik med å sette barn til verden?

• Liker 14
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Subjektiv mening, men knappe 5000 i året blir litt lite. Både barn og babyutstyr er veldig dyrt. Jeg hadde også prioritert hus/leilighet fremfor barn, blir tryggere og mer stabilt når dere eier.

Anonymkode: aeb3a...da5

Kjæresten min eier huset😊. Var bare ekstra penger som vi har på en konto hver for oss, vi har jo egen inntekt, som blir brukt på div. Var bare så vi har til overskudd i tilfelle det kommer noe i veien. Vi har jo sett at det er veldig mange som gir bort barneutstyr, både klær osv. Er også en gammel barneseng i Stabburet der kjæresten eier, som vi tenkte å bruke.😄

Skrevet
19 minutter siden, Wednesday Addams skrev:

Du/dere er bare unge en gang. Det er en sinnsyk klisjé å si det, men det er sant. Hva haster slik med å sette barn til verden?

Er ingen hast 😊 ingen av oss liker å reise og vi er ikke veldig sosiale, så tenkte vi snart kunne tenkt oss en liten en😊

Skrevet
Akkurat nå, OnFire skrev:

Vent minst 5 år. 

Kan jeg spørre hvorfor?😊 eller hva som kan være begrunnelse til hvorfor? 

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor?😊 eller hva som kan være begrunnelse til hvorfor? 

Forhold forandrer seg over tid, man bør ha minst 4 år sammen som par først, for å se hva som fungerer og ikke fungerer og hvordan man kommuniserer over lang tid. Den første streke forelskelsen gir seg gjerne ikke før etter 3 år, da kommer hverdagen. Se hvordan dere takler det først. 

Anonymkode: 24352...b41

• Liker 7
Skrevet

Forhold forandrer seg over tid, man bør ha minst 4 år sammen som par først, for å se hva som fungerer og ikke fungerer og hvordan man kommuniserer over lang tid. Den første streke forelskelsen gir seg gjerne ikke før etter 3 år, da kommer hverdagen. Se hvordan dere takler det først. 

Takk 😊 får ta med det inn i regningen. Vi har vært sammen i 2 år til august nå, så det er vel litt tid. Derfor vi vil kanskje prøve til sommeren neste år, hvis det ser ut til å fungere😊 vi har vært igjennom veldig mye sammen, så syns vi klarer å reflektere ting veldig greit og vi har en regel om at vi ikke skal legge oss som uvenner.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200,- er jo ingenting 😂 Tror dere skal vente ihvertfall 5 år. 

Anonymkode: c2881...f04

• Liker 14
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min eier huset😊. Var bare ekstra penger som vi har på en konto hver for oss, vi har jo egen inntekt, som blir brukt på div. Var bare så vi har til overskudd i tilfelle det kommer noe i veien. Vi har jo sett at det er veldig mange som gir bort barneutstyr, både klær osv. Er også en gammel barneseng i Stabburet der kjæresten eier, som vi tenkte å bruke.😄

Og du eier ingenting og vil stå på bar bakke med en baby om han går fra deg. 

• Liker 23
Skrevet

Godt poeng.. 

Ts går i kvinnefella 

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200,- er jo ingenting 😂 Tror dere skal vente ihvertfall 5 år. 

Var ikke det at det skulle bli brukt til spesifikt til barnet eller at det var begrensning i mnd, vet jo det koster mer for mat, bleier osv. Er bare noe vi sparer fast.

Skrevet

Har tenkt til å «kjøpe» meg inn når den tida kommer😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...