Gå til innhold

Lege vil ikke henvise

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Gorilla skrev:

Psykiatrien behandler traumer fra fortiden, jo. 
Har du vurdert å søke til Modum Bad, TS?

Psykiatrien vil ikke snakke om fortiden din men legge lokk på det og tilrettelegge hverdagslivet ditt med jobb aktiviteter trening.

Anonymkode: 39e84...a17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ikke forsøke det kommunale helsetilbudet? 

Du sier jo at du ikke har forsøkt å bearbeide traumene, så du vet ho ikke hva som kan hjelpe. 

Anonymkode: cf728...99d

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien vil ikke snakke om fortiden din men legge lokk på det og tilrettelegge hverdagslivet ditt med jobb aktiviteter trening.

Det er ikke den erfaringen jeg har, men jeg har forståelse for at andre kan ha en annen erfaring enn min. Har du opplevd det sånn?

Skrevet
25 minutter siden, studerende skrev:

Jo, det er klart man skal det. Dessverre kan spesialisthelsetjenesten være vrange av og til. Dersom fastlegen ikke vil henvise deg har du noen andre alternativer: 1. Be fastlegen henvise deg til annen fastlege for fornyet vurdering (dette er en rett du kan kreve). 2. Bytt fastlege. 3. Ta det med privat psykolog eller be en privatlege om henvisning til psykiatrien. 

Personlig tror jeg at jeg hadde gått for alternativ 2 da fastlegen høres unødvendig vrang ut. 

psykisk helse sier at vist de mener jeg bør gå til psykolog så skal de ringe legen.

Skrevet
28 minutter siden, Gorilla skrev:

Psykiatrien behandler traumer fra fortiden, jo. 
Har du vurdert å søke til Modum Bad, TS?

hvordan søker man seg der?

Skrevet
4 minutter siden, Gorilla skrev:

Det er ikke den erfaringen jeg har, men jeg har forståelse for at andre kan ha en annen erfaring enn min. Har du opplevd det sånn?

Når man legger lokk på fortiden forsvinnner nemlig symptomene , har jeg lært.

Skrevet
5 minutter siden, Lady1995 skrev:

psykisk helse sier at vist de mener jeg bør gå til psykolog så skal de ringe legen.

Så du får oppfølging kommunalt i første omgang? 

Skrevet

Du kan gå til en hvilken som helst privatpraktiserende psykolog og få behandling. 

Anonymkode: 3eb56...dca

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man legger lokk på fortiden forsvinnner nemlig symptomene , har jeg lært.

Hvor har du lært det? Ting går ikke bort av å late som at de ikke er der eller ved å fortrenge det som har skjedd. Det er det ingen seriøs forskning som er enig i. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gå til en hvilken som helst privatpraktiserende psykolog og få behandling. 

Anonymkode: 3eb56...dca

Har ikke så god økonomi så har ikke råd til det

Skrevet

Mulig fastlegen har henvist så hyppig at de som tar imot henvisningene hans har begynt å bli mer kritiske til dem. Dette er en va grunnene til at legene kvir seg til å henvise til spesialister og psykiatri, om de sender for mange kan de begynne miste troverdighet i den andre enden, og deres henvisninger kan få oftere avslag. 

Anonymkode: bd4fc...559

Skrevet

Tenker det kan ha med ventetid å gjøre. Altså, jeg er enig i at det er kjipt at legen ikke gjør et forsøk. Antakeligvis har legen erfaring med at det tar månedsvis å få hjelp.

For å starte et sted er kommunen et alternativ sånn sett. At du får kommet i gang om relativt kort tid. Men du burde absolutt blitt henvist videre.  

Anonymkode: f5e66...eba

Skrevet
52 minutter siden, Gorilla skrev:

Hvor har du lært det? Ting går ikke bort av å late som at de ikke er der eller ved å fortrenge det som har skjedd. Det er det ingen seriøs forskning som er enig i. 

Jeg har lært at symptomene forsvinner ved å legge lokk på dem! av mange i både psykiatrien og somatikken.

Skrevet

Spesialisttjenesten har lange ventelister og legene får beskjed om å bruke det kommunale så langt det strekker til. 
hvor tydelig er du med legen? Si st du trenger henvisning til en erfaren psykolog, fordi du ønsker traumebehandling )EMDR f.eks. ) som de er eksperter på. For å gå inn i traumer må en vite hva en gjør som behandler, derfor trenger du en ekspert som vet hva en driver med. 
om legen ikke er enig får du bytte fastlege. Du får bare legge på at du har angst osv slik at de skjønner at du må henvises. 
av og til må en overdrive for å få hjelp. Nytter ikke være snill pike alltid. Kjemp for deg selv og ikke gi deg 

Anonymkode: 1e64a...8c7

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært at symptomene forsvinner ved å legge lokk på dem! av mange i både psykiatrien og somatikken.

En må av og til la ting ligge for å gå videre, en kan ikke tenke på alt det vonde hele tiden.. men en må bearbeide det skikkelig.. før en kan si seg ferdig å gå videre. Mange henger igjen fordi de ikke klarer/ vil slippe det vonde som av og til er trygt å kjenne på. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.1.2020 den 17.09):

Det er jo helt hårreisende at de har sagt, for det er jo overhodet ikke sant. 😨 Ved å legge lokk på det som har skjedd så blir det fort mye verre, og mange ender da opp med utmattelse, sterke smerter i kroppen, dårlig søvn, ødelagte relasjoner og f.eks selvdestruktiv atferd som selvskading eller rusmisbruk. Ved å unngå et problem så vokser det seg tidobbelt. Man blir aldri kvitt et traume f.eks om man ikke anerkjenner det og starter prosessen med å bearbeide det.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesialisttjenesten har lange ventelister og legene får beskjed om å bruke det kommunale så langt det strekker til. 
hvor tydelig er du med legen? Si st du trenger henvisning til en erfaren psykolog, fordi du ønsker traumebehandling )EMDR f.eks. ) som de er eksperter på. For å gå inn i traumer må en vite hva en gjør som behandler, derfor trenger du en ekspert som vet hva en driver med. 
om legen ikke er enig får du bytte fastlege. Du får bare legge på at du har angst osv slik at de skjønner at du må henvises. 
av og til må en overdrive for å få hjelp. Nytter ikke være snill pike alltid. Kjemp for deg selv og ikke gi deg 

Jeg var tydelige hvordan jeg har det. Sa også at søvnspesialisten sa at søvnvanskene skylles traumer med seng. Jeg sa også at jeg blir så deprimerte over søvnvanskene mine at jeg mister matlysten . Så også at jeg sliter med flashback etter traumene osv.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...