Gå til innhold

Lege vil ikke henvise

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var hos legen idag. Sa at eg vil bli henvist til psykolog for å bearbeide traume etter overgrep. En søvnspesalist har sagt at søvnvanskene skylles traumer fra soverommet. Legen ville ikke henvise han mente psykisk helse i kommune kunne hjelpe , men kommunen sier de kan ikke gå inn i

Holdt på å grine på legekontoret

traumene. Andre som har opplevd det?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt lege asap! 

Anonymkode: 1fefa...f23

• Liker 6
Skrevet (endret)

Skjønner at det ikke var noe godt å ikke få henvisning, men jeg lurer på om du fikk tilstrekkelig fram hva du sliter med og hva du trenger hjelp med? Det kan være lurt å skrive et brev med hva som har skjedd (overgrep), hva du sliter med, hvilken behandling som evt er prøvd før, hva du trenger hjelp med og hvor stor motivasjon du har. Noen ganger så skriver fastleger veldig lite i henvisningene, så man må være flink til å utdype, gjerne skriftlig, hva man konkret trenger hjelp med. 

Endret av Gorilla
Skrevet

Om du har fått den beskjeden av psykisk helse, etter at du har vært hos legen. Må du nesten ta kontakt med lege igjen for henvisning til psykolog. Kjipt når man føler seg som en kasteball mellom tjenester...lykke til! 

Anonymkode: c3967...36b

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Gorilla skrev:

Skjønner at det ikke var noe godt å ikke få henvisning, men jeg lurer på om du fikk tilstrekkelig fram hva du sliter med og hva du trenger hjelp med? Det kan være lurt å skrive et brev med hva som har skjedd (overgrep), hva du sliter med, hvilken behandling som evt er prøvd før, hva du trenger hjelp med og hvor stor motivasjon du har. Noen ganger så skriver fastleger veldig lite i henvisningene, så man må være flink til å utdype, gjerne skriftlig, hva man konkret trenger hjelp med. 

Ja jeg sa akkurat hvordan jeg har det , men mente kommunen kunne hjelpe for meg .Kommunen holder ikke på med traume behandling og jeg har aldri bearbeidet traumene mine. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har fått den beskjeden av psykisk helse, etter at du har vært hos legen. Må du nesten ta kontakt med lege igjen for henvisning til psykolog. Kjipt når man føler seg som en kasteball mellom tjenester...lykke til! 

Anonymkode: c3967...36b

Legen vil ikke henvise til psykolog.

Skrevet
10 minutter siden, Lady1995 skrev:

Legen vil ikke henvise til psykolog.

Fikk du begrunnelse for hvorfor legen ikke vil henvise til psykolog?

Skrevet
9 minutter siden, Gorilla skrev:

Fikk du begrunnelse for hvorfor legen ikke vil henvise til psykolog?

han mente at kommunen kunne hjelpe meg . Og hang seg opp i en henvisning for ei stund siden som jeg fikk avslag på . Der skrev han at jeg sliter med traumer og sånt. så han mente at det var vanskelig å få meg inn

Skrevet
2 minutter siden, Lady1995 skrev:

han mente at kommunen kunne hjelpe meg . Og hang seg opp i en henvisning for ei stund siden som jeg fikk avslag på . Der skrev han at jeg sliter med traumer og sånt. så han mente at det var vanskelig å få meg inn

Det er vanskelig. Jeg er henvist to ganger, avslag begge gangene. Så nå har jeg gitt opp å få hjelp.

Anonymkode: 0bc30...ca0

• Liker 2
Skrevet

Ville enten gått til legen igjen og insistert. Eller byttet lege. Synes det er merkelig at han mener kommunen skulle hjelpe deg her - det er vel eventuelt noe som kunne vært aktuelt ETTER kontakt med feks psykolog eller dps. Jeg ville jo sagt at du har en god grunn for henvisning videre!

Anonymkode: e2263...899

Skrevet

Gå på legevakten og snakk med en annen lege, mulig han/hun kan henvise deg. Og eventuelt bytt lege om du ikke trives med din egen. 

Anonymkode: 8cc80...147

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville enten gått til legen igjen og insistert. Eller byttet lege. Synes det er merkelig at han mener kommunen skulle hjelpe deg her - det er vel eventuelt noe som kunne vært aktuelt ETTER kontakt med feks psykolog eller dps. Jeg ville jo sagt at du har en god grunn for henvisning videre!

Anonymkode: e2263...899

Tror ikke det hjelper å snakke med legen.  virket ikke som legen forstår Jeg har fått time på psykisk helse for kartlegging . Så de sa at vist ikke de kan hjelpe kan de ringe legen

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gå på legevakten og snakk med en annen lege, mulig han/hun kan henvise deg. Og eventuelt bytt lege om du ikke trives med din egen. 

Anonymkode: 8cc80...147

Er bare fastlegen som kan henvise tror jeg.

Skrevet

Psykiatrien er ikke lenger opptatt av å behandle traumer fra fortiden men praktisk tilretteleggelse av nåtiden .

Anonymkode: 39e84...a17

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien er ikke lenger opptatt av å behandle traumer fra fortiden men praktisk tilretteleggelse av nåtiden .

så man skal ikke få hjelp med traumebehandling 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?

Skrevet
25 minutter siden, Lady1995 skrev:

?

26 minutter siden, Lady1995 skrev:

Du kan sette på radioen eller favorittmusikken når du skal sove.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sette på radioen eller favorittmusikken når du skal sove.

det er ikke så enkelt.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien behandler traumer fra fortiden, jo. 
Har du vurdert å søke til Modum Bad, TS?

Skrevet
35 minutter siden, Lady1995 skrev:

Jo, det er klart man skal det. Dessverre kan spesialisthelsetjenesten være vrange av og til. Dersom fastlegen ikke vil henvise deg har du noen andre alternativer: 1. Be fastlegen henvise deg til annen fastlege for fornyet vurdering (dette er en rett du kan kreve). 2. Bytt fastlege. 3. Ta det med privat psykolog eller be en privatlege om henvisning til psykiatrien. 

Personlig tror jeg at jeg hadde gått for alternativ 2 da fastlegen høres unødvendig vrang ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...