Gå til innhold

Hva heter planten min? Hengeplante med hjerteformede blader


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Har en plante, som består av grå-aktige hjerteformede blader som henger på lange stilker nedover. Av og til får den små hvite blomster.

Spørsmål 2: planten blir så lang, men den vokser lite i bredden. Kan jeg bare knipe av stilkene og plante de i jorda? Burde jeg ha de i vann først..?

(Blir litt irritert på ansatte i blomsterbutikker som ikke engang vet hva blomsten heter, og definitivt ikke hvordan man steller den..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en sånn, men husker selvfølgelig ikke hva den heter.

Når jeg tar avleggere, setter jeg dem i vann til de får røtter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmorlanterne

Det hadde selvsagt hjulpet om du hadde beskrevet planten litt bedre, men siden jeg elsker gjetteleker...

Er bladene litt tykke, og 1-2 cm tvers over, kan det være en Ceropegia - Lanterneplante (jeg kaller den marmorlanterne)

Er bladene 5-10 cm vil jeg tro du har en Scindapsus, men har ikke opplevd at den får blomster...

Det tredje alternativet (tvilsomt) er at du har en Saxifraga. Tvilsomt fordi den ikke har lange ranker slik de to andre har.

NB: Jeg er gartnerutdannet, men kjøper IKKE planter jeg ikke på forhånd vet hvordan skal stelles! Noen store hagesentre har et vannvittig bra utvalg, men selger også mange sorter som rett og slett ikke tåler stuetemperatur og tørr luft.

Så om jeg ikke finner ut av stell og krav på forhånd, eller butikken ikke kan fortelle, så kjøper jeg ikke. Det har dessverre hendt jeg har handlet for 3-500 kroner, og så dør planten etter hvert fordo jeg ikke kan tilby den riktige vekstvilkår. Jeg kaster ikke bort penger lengre....

Lykke til med hva du nå har.

Både marmorlanterne og Scindapsus kan formeres slik du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...