Gå til innhold

Prevensjon...fortvilet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med prevensjon lenger, og føler meg helt fortvilet.

I ung alder brukte jeg ikke noe særlig annet enn kondom - var ikke veldig seksuelt aktiv, og når jeg datet noen fungerte det greit. Med tiden prøvde jeg også Nuvaring, et ok prevensjonsmiddel da, selv om det var litt stress med den ringen som noen ganger forsvant opp, og et par ganger at fyren merket den.

For fire år siden ville jeg gå over i noe litt langvarig, og gjerne hormonfritt. Jeg valgte kobberspiral som det eneste hormonfrie alternativet man "ikke trenger å tenke på". Litt vondt med innsetting og kraftigere blødninger, men jeg var i totalen fornøyd. Jeg tålte de kraftige menstruasjonene så lenge de kom nogenlunde regelmessig.

Det siste året har jeg vært i et fast forhold der det er blitt en del sex. I sommer ble jeg gravid. Det var en helt fortvilet situasjon, og ettersom det var for tidlig i forholdet endte det med en medisinsk abort. Da jeg snakket med gynekolog var hun veldig avvisende, og opptatt av at jeg ikke skulle dvele ved dette. Det er bare "sånt som skjer noen ganger", det hadde ingen plausibel forklaring, spiralen hadde flyttet litt på seg men skal likevel fortsatt fungere, så jeg hadde bare hatt maksimal uflaks. Hun syntes bare jeg skulle trøste meg med at både jeg og kjæresten er veldig fertile og ikke dvele mer ved det.

Den negative erfaringen gjorde at jeg rett og slett ikke turte veldig kobberspiral på nytt, selv om det i utgangspunktet skal være veldig trygt. Hormonspiralen skulle være litt tryggere ettersom den har hormoner i tillegg. Nå har jeg hatt den i fem måneder, og den siste måneden har det vært ekstra ille. Jeg hadde en menstruasjon som varte nærmest to uker. Den er selvsagt lett, men nok til at det er et besvær, søl under sex og jeg må bruke tampong. Så er det noen dagers opphold, og nå er det lån igjen med blodig slim og lett mens. I tillegg til menssmerter som kommer og går og plutselige hormonrush som gjør at jeg kan gråte på stedet. Jeg vet man skal gi det litt tid for tilpasning, men hvor lenge?

Nå lurer jeg på hva slags alternativer jeg har. Vil ikke ha så mye hormoner, og orker ikke tanken på å skulle gå rundt med pillebrett og skulle huske på. Hva slags alternativer har jeg egentlig? Er det noen som virkelig er fornøyd med prevensjonsmiddelet sitt? :(

Anonymkode: 086ea...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

^Beklager autocorrect et par steder. *På'n igjen.

TS

Anonymkode: 086ea...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere av oss voksne og etablerte her som konsekvent bruker kondom. Jeg vil ikke tilføre kroppen min hormoner og ønsker ikke styret med å sette inn spiral. Svært fornøyd, og mannen ser fordelene for meg og har ikke klaget.

Anonymkode: e412f...806

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne i en lignende situasjon. Hun slutta på p pillene og sa til samboeren at han for bruke kondom, for hun gidder ikke hormonene lengre.

Hun er veldig tilfreds med det valget. Hormonfritt, ingen bivirkinger og enkelt :) 

Anonymkode: 4cba5...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten har sagt at han selvsagt kan bruke kondom hvis alle andre alternativer er mindre gode, men jeg har heller ikke lyst til det når jeg vet at det påvirker sexen i såpass stor grad. Jeg har jo mindre glede av det også når han har mindre glede av det...

Alt jeg vet er at jeg vil ha denne hormonspiralen ut snart. 

TS

Anonymkode: 086ea...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reagerer ulikt på hormoner. Selv var jeg kjempefornøyd og hadde ikke en eneste blødning på 7 år. 

Kobber spiralen har jeg hørt er utrygg. 

Pessar? 

Anonymkode: c2f18...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte Yasmin i mange år, og det fucket opp både humør og kropp. Skiftet til Cerazette ("minipille") og har null kjipe bivirkninger, mister mensen og det er helt greit. Å ta en pille for dagen er null stress.  

Anonymkode: 68977...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi reagerer ulikt på hormoner. Selv var jeg kjempefornøyd og hadde ikke en eneste blødning på 7 år. 

Kobber spiralen har jeg hørt er utrygg. 

Pessar? 

Anonymkode: c2f18...486

Er ikke pessar noe av det mest utrygge? Kobberspiral ligger på rundt 0,5% sjanse for graviditet, jeg tror pessar er mye høyere. Det må vel også være stress å sette inn hver gang man har sex og ha den inne i seks timer.

Jeg lurer på om jeg heller litt mot p-ring igjen. Ellers skal jo p-stav være supersikkert men tanken på å sette inn en pinne i armen er helt ærlig litt skremmende 😮 

TS

Anonymkode: 086ea...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ni måneder på å småblø med hormonspiral. Så ga det seg og den fungerte utmerket i tolv år. Byttet en gang i den perioden.

Anonymkode: 5a699...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du bare trenger lenger tid på å venne deg til hormonspiralen, fem måneder er ganske kort tid i prevensjonssammenheng.

Personlig har jeg gitt opp alt med hormoner, og kobberspiralen stoler jeg ikke på, så her i huset er det kondom som gjelder. Jeg brukte mange år på å komme hit, for jeg ville heller ikke måtte styre med kondom, men hormonprevensjonsmarerittet er over for godt, jeg skal aldri tilbake,

Anonymkode: c8f06...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått på noe på 5 år. Hopper av i svingen, fungerer for oss men vet jo ikke om man egentlig kan anbefale det. 

Anonymkode: ffd03...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte ni måneder på å småblø med hormonspiral. Så ga det seg og den fungerte utmerket i tolv år. Byttet en gang i den perioden.

Anonymkode: 5a699...b19

Takk for svar. Det er mulig det, men jeg synes blødningene nå er ekstremt hyppige. Det har vært nesten konstant den siste måneden, med bare litt opphold her og der.

TS

Anonymkode: 086ea...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det kun kondom som var alterantivet, jeg reagerer på alle hormonpreparater. P-plaster var kansje det som funket best?

Så etter å ha fått de barna jeg ønsket, fjernet jeg livmoren i går, og gleder meg til ett nytt liv, uten mensen og uten å tenke på prevensjon:)

Anonymkode: d8c2b...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det kun kondom som var alterantivet, jeg reagerer på alle hormonpreparater. P-plaster var kansje det som funket best?

Så etter å ha fått de barna jeg ønsket, fjernet jeg livmoren i går, og gleder meg til ett nytt liv, uten mensen og uten å tenke på prevensjon:)

Anonymkode: d8c2b...74b

Er ikke det en stor operasjon? Vil du ha noen senvirkninger av å ha gjort dette?

Anonymkode: c8f06...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke det en stor operasjon? Vil du ha noen senvirkninger av å ha gjort dette?

Anonymkode: c8f06...2b4

Synes ikke det er ille, men er jo en operasjon, og en del ubehag helt i starten. Men jeg ble skrevet ut samme dag, og har det helt fint:)

komplikasjoner kan jo alltd skje, men det er ikke mye av det ved dette inngrepet, og fordelene er jo uansett store.

Ingen mer prevenjon, ingen mensen, ingen fare for livmorkreft, ingen menssmerter og forhåpentlig vis mindre anemi.

Anonymkode: d8c2b...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er ille, men er jo en operasjon, og en del ubehag helt i starten. Men jeg ble skrevet ut samme dag, og har det helt fint:)

komplikasjoner kan jo alltd skje, men det er ikke mye av det ved dette inngrepet, og fordelene er jo uansett store.

Ingen mer prevenjon, ingen mensen, ingen fare for livmorkreft, ingen menssmerter og forhåpentlig vis mindre anemi.

Anonymkode: d8c2b...74b

Det høres jo magisk ut. Kanskje et dumt spørsmål, men kommer du i overgangsalderen? 

Anonymkode: c8f06...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo magisk ut. Kanskje et dumt spørsmål, men kommer du i overgangsalderen? 

Anonymkode: c8f06...2b4

Nei :) Hormonproduksjonen er i eggstokkene. 

Anonymkode: 93a6d...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mye forskjellig , og bestemte meg for at jeg ikke orket mer dritt i kroppen . Møte en fyr , og han bare sutret over at han måtte bruke kondom . Har møtt mange menn som klager på kondom . Det er såååå fælt for dem . Hva med oss damer ? Har proppa meg full med hormoner hele min fruktbare tid . Er nå 36 år 🙄føles ikke bra . Blir jo aldri noe barn . 

Anonymkode: df930...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...