Gå til innhold

Taco fredag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker fajitaskrydder, så min "taco" består av strimlet kylling stekt sammen med sjampinjong, løk og paprika med fajotaskrydder. Spiser det i libabrød med tomatsalsa, rød jalapenos, tomat, avocado i skiver og strimlet salat. Et er mer enn nok, så jeg mekker bare alt rett fra panna når jeg er alene. Om jeg har gjester pleier jeg å bruke lefser, da har jeg gjerne agurk, mais, syltet rødløk, ost og rømme i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lager aldri taco her i huset. Det nærmeste vi kommer er kyllingquesadillas med cheddar, masse frisk chili og kyllingfilet (eller rester av kylling) krydret med spisskummen og sterk røkt paprika, gjerne også oregano og litt mørkt muscovadosukker. Noen ganger steker jeg opp en miks av dette med finstrimlet løk. Guacamole, limebåter og frisk salsa til, sist laget jeg både av tomat og av frisk ananas.

Før laget jeg også mine egne tortillalefser av masa harina, det gidder jeg ikke mer når vi en sjelden gang lager denne type mat. Synes taco i det hele tatt blir enten basert på halvfabrikata (som jeg ellers konsekvent unngår), eller veldig mye jobb i forhold til hvor godt jeg strengt tatt synes det blir. Så litt oppskrytt egentlig.

Anonymkode: 5b4d6...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes taco i det hele tatt blir enten basert på halvfabrikata (som jeg ellers konsekvent unngår), eller veldig mye jobb i forhold til hvor godt jeg strengt tatt synes det blir. Så litt oppskrytt egentlig.

Anonymkode: 5b4d6...ee9

Enig. Jeg har aldri helt forstått de som spiser dette ukentlig. (Men helt greit at folk har ulik smak altså. :) )Jeg lager det fordi ungene liker det, og det øyeblikket de flytter ut kommer jeg aldri til å spise typisk norsk taco. Skal jeg ha noe texmex synes jeg nachos med pulled pork/chicken (langtidskokt i crockpot og blandet med brunt sukker og hjemmelaget grønn paprika-salsa) og servert med guacamole og pico de gallo (begge deler hjemmelaget). Det er kjempegodt. Vi har det relativt ofte, men det tar ikke så lang tid som man skulle tro siden jeg lager en stor porsjon kjøtt om gangen og fryser ned i porsjoner. Da trenger jeg bare lage tilbehøret. :) 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker lefser og litt skjell, men det knekker og er upraktisk. Hjemmelaget salsasaus, guacamole, vegan kjøttdeig, salat, tomat, mais, paprika og agurk og dressing. Det er en sær ting jeg liker å ha på, helst kebabdressing.

Anonymkode: bfcbb...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt argumentet med at taco er mye jobb når man ikke tyr til halvfabrikata. 

I dag går vi for lefse med kylling. 

Lefsene består av mel, litt maismel, salt, vann. Stekes raskt i jernpanne.

Mikser raskt tacokrydder, gnir inn kyllingen med krydder og olje, steker i ovnen i 30 minutter, drar kjøttet fra hverandre med to gafler.

Moser raskt en avocado, litt salt og lime.

Kutter cherrytomater, varmer chilibønner, kutter en rødløk, hakker korriander, renser en hjertesalat. 

Og setter alt på bordet med en skål rømme. 

Middag på 35 minutter, hvorav 15 minutter er ventetid som brukes til oppvask og dekking av bord. 

Anonymkode: c2bec...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...