Gå til innhold

Donerer aldri mer til Fretex!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Brimi said:

Frelsesarmeen gjør mye bra for rusavhengige og andre vanskeligstilte. Både mtp klær, men også jobb, mat etc.

Ja, jeg vet det. Har ikke sagt noe annet. Prøvde bare å svare på en litt rar kommentar lenger opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke skjønner, er hvordan Fretex i det hele tatt går rundt. Det er ikke bare prisen som er problemet, det er hva slags klær de selger. Jeg er i utgangspunktet glad i å handle brukt og gjerne retro, men finner aldri noe på Fretex - det er nesten utelukkende kjipe, utvaskede H&M- eller Cubus-klær fra fem sesonger siden, eller veldig lite lekre ting fra det tidlige 2000-tall. Det er verken gammelt nok til å være kult igjen, eller nytt nok til at det føles som et kupp.

Den der brukt-bølga handler jo ikke om at man ønsker å iføre seg hva som helst bare det er gjenbruk, det må fremdeles være fine ting. Triste, grå klær fra Cubus i 2008 er ikke i riktig kategori. Jeg handler bare på bruktbutikker som har et kuratert utvalg, det vil si at plaggene som henges i butikken faktisk er valgt ut med en viss estetisk sans. I byer som f.eks. København er det mange gode bruktbutikker.

Anonymkode: be8e3...379

De går vel knapt rundt. De skal jo legge ned flere butikker rundt om i Norge.

Anonymkode: 8d233...9bc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at dagbladet har en artikkel i dag, det er bare tull det Fretex hevder der, at prisen hos Fretex skal være 1/3 av nypris, jeg har sett MYE dyrere plagg enn det på befge Fretexene i Bergen! 

https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-fikk-sjokk/72098451

Ts

Anonymkode: b8138...cc2

I så fall bør de som setter prisene hos Fretex ta seg en studiedag eller tre på kjedebutikkene og sjekke ut prisnivået.

Jeg betaler gjerne en høy pris for brukte kvalitetsplagg i god skikk. Men å betale tilnærmet nypris for nuppete akrylgensere fra billigkjeder er helt uinteressant. Her burde de kjenne sin besøkelsestid og skille tydelig i pris mellom kvalitet og ikke.

Og dette er jo ting de får gratis! De vil altså likevel tjene penger selv om de velger å selge enkelte ting langt billigere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig i mye av det som blir sagt her, men fretex hjelper mennesker som sliter med å komme seg i jobb/arbeidslivet. For meg betyr dette mer enn hva prisene er i butikken.. Hvis prisene går utover hjelpearbeidet så kan jeg forsåvidt levere hvor som helst i stede. Dog er dette ett datterselskap, men likevel fretex utad 

Anonymkode: c0a5d...e56

Hjelper og hjelper fru blom!!! Utnytter er vel heller ordet! Min mor ble tvunget til å ha praksis plass der. Før hun fikk søke ufør, hun hadde heltidsjobb tjente selvsagt ingenting på det bortsett fra aap det er staten som gir penger til bedrifter for å ha de der. De hjelper ikke ansetter kun folk i praksis og ikke fast. Det var en som fikk fastjobb der, tror du det var en av de i praksis???? Nei det var en blond ung pen svensk jente som søkte via vanlig annonse, for selvsagt er de pålagt å annonsere jobbene! Altså jeg spyr av hele greia!

Anonymkode: 67e32...1c5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.1.2020 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg egentlig velge å kjøpe brukte klær (eller andre ting) som faktisk koster MER enn splitter nye produkter fra vanlige butikker?                                                     

For eksempel: Jakke fra Fretex som er satt til 200 kroner. Men den vanlige prislappen henger fremdeles på, og viser at ny-pris fra Lindex eller Cubus bare koster 149 kroner. 

Og hvorfor skal jeg kjøpe en bok eller noe som er satt til hundre kroner gjennom Fretex. Samtidig som nøyaktig samme bok koster cirka femti kroner hos for eksempel CDON eller lignende? Selv om nettbutikker som regel også krever frakt, så kan jeg fremdeles spare en del hvis jeg velger å kjøpe fra alle andre steder enn nettopp Fretex.                            

Anonymkode: 2d37e...793

For miljøhensynet, kanskje? I tillegg til at pengene brukes til veldedige formål. 

Anonymkode: d321e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt endel til Fretex tidligere. Har også kjøpt fra Fretex tidligere. Det er det slutt på. De har unormalt høye priser på brukte klær/ting. Frelsesarmeen's  ekskluderende politikk ang. homofile er også en medvirkende årsak til at jeg ikke vil bidra lenger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at prisene er veldig vilkårlige, har vært iallfall. Fant meg et nydelig sjal i 100 % Baby Alpakka til 29 kr, samme pris som akrylsjalene som hang rett ved siden av, riktignok for noen år siden. 

Men nylig fant jeg en del til serviset jeg samler på som var priset til 79 kr, full pris er over 900 kr.  Skålen var i perfekt stand. Samme prisen var på andre skåler, bl.a. fra Nille. 

Anonymkode: 9eaf8...e50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at prisene er veldig vilkårlige, har vært iallfall. Fant meg et nydelig sjal i 100 % Baby Alpakka til 29 kr, samme pris som akrylsjalene som hang rett ved siden av, riktignok for noen år siden. 

Men nylig fant jeg en del til serviset jeg samler på som var priset til 79 kr, full pris er over 900 kr.  Skålen var i perfekt stand. Samme prisen var på andre skåler, bl.a. fra Nille. 

Anonymkode: 9eaf8...e50

Samme fant ett polyester fake louis vuitton skjerf ingen tvil om at det var fake til den nette summen av 1000 kroner 🤣. Altså seriøst det var laget av plastikk liksom. Samme med fake louboutin sko. Altså sålen prellet av den var laget av plastikk og dårligste Kina kopi. Den som priset den trodde den var ekte. Det som er problemet er at det er de som er satt ut i praksis som priser varene. Inkludert noe veiledning om hva de for lov til og ikke

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme fant ett polyester fake louis vuitton skjerf ingen tvil om at det var fake til den nette summen av 1000 kroner 🤣. Altså seriøst det var laget av plastikk liksom. Samme med fake louboutin sko. Altså sålen prellet av den var laget av plastikk og dårligste Kina kopi. Den som priset den trodde den var ekte. Det som er problemet er at det er de som er satt ut i praksis som priser varene. Inkludert noe veiledning om hva de for lov til og ikke

Er i utgangspunktet enig, men det ville sannsynligvis være dyrt å lønne ansatte som hadde full kontroll på prisnivået til så mange ulike varegrupper. De har jo alt fra klær til møbler, kjøkkenting, bøker osv. osv...

Når det er sagt, hadde vel en del av feilprisingen kunne vært unngått med litt googling ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 8.00, AnonymBruker skrev:

Ikke sant  for jeg er på fretex tre ganger i uka og det er ikke sant det du sier! 

Anonymkode: 53c69...7bf

Jeg er der 1-2 ganger i kvartalet og finner alltid minst 1 plagg som er overpriset. Så jo eksemplet med blusen kan godt være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.1.2020 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Forbanna egoistiske idioter! Dropper dere Fretex fordi butikken er for dyr???Frelsesarmeen er jo av de få idealistene vi har igjen. Dyrt tøy på Fretex kommer de vanskeligstilte til gode og det er miljøvennlig. At man i det hele tatt kan sammenligne Fretex med profittjegerne i xxl, tyder på lite sirkulasjon i topplokket!

Anonymkode: a674d...b4a

Ja, kall meg gjerne egoist.

Jeg gir til mine lokale bruktbutikker siden de har fornuftige priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gobbledigook skrev:

Gi heller til UFF  :)

Hvorfor det ? Klærne til som gies til Uff går til bruktbutikker i Oslo. Er de så mye billigere ?

Anonymkode: 9bc95...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg var i en Fretex butikk var vel for 8 år siden. Til og med da kostet brukte Ikea glass mer enn de kostet nye på Ikea. Det var siste dråpen, takk og farevell fra meg.

Anonymkode: 112af...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ganske mange år siden kom jeg over en sofa jeg kunne tenkt meg på Fretex, durer inn, men de skulle ha bortimot samme pris som ny kostet. Ble ikke noe handling. 

Anonymkode: 9c926...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at altfor høye priser for brukte ting ikke er bra, men det er også en annen faktor man burde tenke på når det er snakk om butikker i Oslo: Husleien, som enkelte steder begynner å bli absurd dyr.

Spurte en ansatt i en Fretex-butikk som har holdt til på det samme stedet svært lenge (i alle fall i nesten 30 år) om ikke også de - i likhet med Marita brukthandel - risikerte å bli kastet ut fra stedet der de har vært så lenge. Nei, det gjorde de ikke. Men hva betaler de i husleie ...?

En million i året.

Selv foretrekker jeg å gi bort ting til Galleri Normisjon som ligger i nærheten av Slottet; de som jobber der, jobber som frivillige, og prissettingen er helt grei; man går ikke konkurs. Handlet en del på Fretex tidligere da jeg var interessert i vintage klær fra 1960- og 1970-årene, men prisene den gang var langt lavere enn de er nå, og butikkvirksomheten var rettet mot folk som fokuserer mer på hjertet enn lommeboken.

Endret av Bix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Ingen bruktbutikker kan selge alt av klær og sko til 20 eller 30 kr. Da hadde bruktbutikkene vært nedlagt. Alt som kommer inn i en bruktbutikk styres av markedsverdier på plagg. Er merke på plagget dyrt og populær er prisen på plagget litt  høyere enn på plagg fra Cubus og H&M.

Grunnen til dette er at hver bruktbutikk har utgifter på strøm, leie og diverse andre utgifter. 

Hvis noen har problemer med å betale for klær kan man ta kontakt med Frelsesarmeen. De gode ordninger for å hjelpe folk via Fretex. 

Endret av Karen90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fretex er skikkelig dirty, utnytter folk som gratis arbeidskraft som arbeidstrening/praksisplasser etc....

Ikke gi de en krone!!

Anonymkode: 33ad1...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...