AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #21 Skrevet 27. januar 2020 Fretex får inn så mye klær at det som blir solgt i butikk ikke er klær de trengende skal ha, men folk med kjøpekraft. Andre klær bli gitt bort til trengende gratis. Ikke slutt å donere fine klær til Fretex vær så snill! Mange flinke ildsjeler som jobber mye for at Fretex enda er en flott og nødvendig bedrift. Anonymkode: df8d5...5f9 12
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #22 Skrevet 27. januar 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lenge siden sist jeg donerte noe til Fretex. Nå kaster jeg heller tingene og klærne i søpla. Anonymkode: 8d233...9bc Det skal jeg også gjøre. Husker jeg ga bort noe nesten nytt, fordi fargen var helt feil på meg. Ellers fine ting, og genseren var rund 800kr nypris. Dette var noen år siden, så var nok mange som ville ha den. Hadde jeg visst dette, hadde jeg nok kastet den i stedet. Anonymkode: e29f0...584
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #23 Skrevet 27. januar 2020 Det siste jeg kasta i en Fretex container var både møkkete og ødelagt. Rett og slett søppel. Fretex kan rive og slite de klærne som de vil og jeg slipper å betale for å kaste det på dynga. Slang med en velbrukt dyne som hadde ligget i garasjen i flere mnd. Den var muggen. Fretex er ett sted jeg aldri setter mine bein igjen. Sist jeg gjorde det oppdaget jeg at ett garnnøste som det var brukt en del av kostet mer enn ett nytt ubrukt nøste fra garnbutikken. Anonymkode: 41070...282 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #24 Skrevet 27. januar 2020 Jeg var for en del år siden på avklaring hos Fretex, gjennom Nav. Og vi fikk alle beskjed om at vi måtte jobbe med å sortere tøy der. I mine papirer sto det at jeg skulle avklares opp mot den utdannelsen jeg ønsket. Fikk bare beskjed om at da måtte jeg skaffe den praksisplassen selv, og da jeg gjorde det, så ble de sure fordi jeg da ikke kom til å sortere tøy for de. Og den delen vi skulle ha undervisning med de, var så elendig og mangelfull, at ene dagen sto jeg for undervisningen, da jeg hadde kunnskap om emnet. Noe de ansatte ikke hadde. Og dette fikk de godt betalt av Nav for å gjøre. De fleste som jobber for Fretex, er utplassert der fra Nav. Og det er så dyrt i butikkene deres. Skulle ha meg brukt spisestue, da jeg ikke har råd til ny. Fant en jeg likte hos de, den skulle de ha 6000 kr for. Fant nøyaktig den samme på finn til 1500 kr, og da fikk jeg med en stor solid skjenk og. Anonymkode: 26fcb...a88 9
Nappetass1 Skrevet 27. januar 2020 #25 Skrevet 27. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal jeg også gjøre. Husker jeg ga bort noe nesten nytt, fordi fargen var helt feil på meg. Ellers fine ting, og genseren var rund 800kr nypris. Dette var noen år siden, så var nok mange som ville ha den. Hadde jeg visst dette, hadde jeg nok kastet den i stedet. Anonymkode: e29f0...584 Altså.. det går fint an å donere til f.eks UFF isteden, er da utrolig spesielt og lite miljøvennlig å kaste klær?! 18
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #26 Skrevet 27. januar 2020 Jeg hadde også arbeidstrening på Fretex i Bergen for noen år siden, og ble også sjokkert over prisene. Det var ei dame der som var daglig leder og hun var den som bestemte prisen på en god del klær, sko,servise, bøker++ som kom inn. En del ting ble overpriset mens andre ting igjen som faktisk var sjeldent eller dyrt underpriset hun. Jeg diskuterte litt priser med henne og merket at hun ikke helt hadde oversikten over hva ting var verdt. Hun kommer fra en annen verdensdel og hadde dårlig norsk og jeg merket at hun ikke forsto hva ting var eller hva det kostet i vanlige butikker. Flere av de andre som var på arbeidstrening der reagerte på dette. Anonymkode: f8fc4...40b 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #27 Skrevet 27. januar 2020 Er det ikke bra at de tjener penger, da? Frelsesarméen er ikke akkurat kjent for å betale ut store utbytter og høye lønninger. Pengene går til noen som trenger dem. Anonymkode: 6e86b...680 12
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. januar 2020 #28 Skrevet 27. januar 2020 Slik har det vært lenge, eneste jeg kjøper der er bøker.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #29 Skrevet 27. januar 2020 Forrige gang jeg var på Fretex i Bergen så jeg flere ting som var ødelagte, en skibukse med ganske store flenger i og en hvit bluse med store gule stive flekker under armene. Det er jo ekkelt. Klarer de ikke å sortere ut sånt? Anonymkode: 3eced...c8a 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #30 Skrevet 27. januar 2020 Burde det en underskriftskampanje til for å senke prisene slik at de som lever under fattigdomsgrensen fortsatt kan handle der? Anonymkode: a13e8...793 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #31 Skrevet 27. januar 2020 Jeg pleier å hive det meste til Fretex, jeg da. Også det som er hullete eller ødelagt. Synes det er topp de kan «gjenvinne» tekstiler! Hadde mye fine klær etter sønnen min. Forsøkte først å høre med nettverk om noen ville ha... De fleste ville ha nytt og ikke arve (selv om tøy til nyfødte er så godt som ubrukt...). Jeg hørte med Krisesenteret i byen, de ville ikke ha. Jeg hørte med Blå Kors osv, men de ville bare ha sesong-aktuelle klær (hadde 10 poser med barnetøy, var ikke keen på å sortere det ENDA en gang....). Da ble det Fretex til slutt 🤷🏼♀️ Syns forøvrig det skulle vært flere muligheter for å donere tøy. Det finnes jo konteinere til UFF, men etter hver jeg har lest på nettet, var ikke det særlig fristende... Anonymkode: fa0cf...b6b 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #32 Skrevet 27. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir aldri til Fretex lengre. Det sluttet jeg med for mange år siden. Nå bruker jeg dem som søppelkasse. Gamle klær som jeg ikke trenger går i Fretex kassen. Det er hele plagg, ikke noe galt med dem altså. Men jeg bryr meg ikke om hva jeg hiver oppi der. Klær som er for slitt og hullete går i restavfall, resten går i Fretex. For meg så er det ingen gave eller noen positive tanker, det er bare en søppelkasse. Jeg kaster ikke søppel oppi der altså. Men klær med en form for verdi, i den forstand at de er ubrukte eller brukt 1 gang, selges svært billig eller gies vekk på finn.no i stedet. Fretex for det som jeg anser som verdiløs og søppel. Klær jeg ikke ville ha orket å gitt vekk på finn.no, men som Fretex anser som selgbart. Anonymkode: a5b48...53f Fretex tar imot hullete og ødelagte klær også. De gjenbruker og lager bla tepper. Ikke kast i restavfall neste gang - det er svært lite miljøvennlig! Jeg gir bare hullete klær til Fretex. Hele og fine klær legger jeg ut enten gratis eller billig på salgsgrupper på Facebook. Anonymkode: 445d8...c16 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #33 Skrevet 27. januar 2020 Jeg er enig i at Fretex er blitt dyrt. Det merkelige er,at jeg kan finne ting der som jeg har prøvd å selge på finn.no, og til slutt gitt bort. På Fretex derimot er prisene høyere enn det jeg prøvde å selge for,og de får solgt det. Anonymkode: 08989...1d3 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #34 Skrevet 27. januar 2020 Fretex har blitt noe helt annet enn det var. Høye priser for ødelagte, utvaskede og ulekre klær som kan kjøpes billigere på salg i ordinær butikk. Kombinert med Frelsesarmeens elendige steinalderholdninger vedr. blant annet homofili... Nei takk. Leverer klær og stoffrester til HM og får en 10% rabattkupong tilbake. Møbler og annet går på finn. Anonymkode: 145f0...cdb 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #35 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde mye fine klær etter sønnen min. Forsøkte først å høre med nettverk om noen ville ha... De fleste ville ha nytt og ikke arve (selv om tøy til nyfødte er så godt som ubrukt...). Jeg hørte med Krisesenteret i byen, de ville ikke ha. Jeg hørte med Blå Kors osv, men de ville bare ha sesong-aktuelle klær (hadde 10 poser med barnetøy, var ikke keen på å sortere det ENDA en gang....). Da ble det Fretex til slutt 🤷🏼♀️ Anonymkode: fa0cf...b6b Det er mange som trenger barneklær. Legg ut på Finn.no og Facebook neste gang 🙂 Anonymkode: 445d8...c16 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #36 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som trenger barneklær. Legg ut på Finn.no og Facebook neste gang 🙂 Anonymkode: 445d8...c16 Ja, jeg vet det er et alternativ altså! Er bare det at jeg synes det er laaaangt mer styrete enn jeg egentlig har overskudd til med 3 barn og full jobb. Har så dårlig erfaring med å gi bort ting... En ting er hundrevis med henvendelser, men en annen ting er at folk ikke holder avtaler osv, og det har jeg ikke tid til. Eller lyst til 😊 Møbler ol gir jeg vekk da, men med klær «koster det mer enn det smaker». Anonymkode: fa0cf...b6b 2
Illuminatum Skrevet 27. januar 2020 #37 Skrevet 27. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant et par kunstløypskøyter til voksen som var så godt som ubrukt til 199. Jeg kjøpte dem ikke da, fordi jeg kom på at jeg aldri har noen å gå på skøyter med. Men det var en ganske god deal. Anonymkode: 02ff5...bd5 Så billig var det vel ikke. Nye hockeyskøyter koster 199 på XXL og kunstlø 299 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #38 Skrevet 27. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å hive det meste til Fretex, jeg da. Også det som er hullete eller ødelagt. Synes det er topp de kan «gjenvinne» tekstiler! Hadde mye fine klær etter sønnen min. Forsøkte først å høre med nettverk om noen ville ha... De fleste ville ha nytt og ikke arve (selv om tøy til nyfødte er så godt som ubrukt...). Jeg hørte med Krisesenteret i byen, de ville ikke ha. Jeg hørte med Blå Kors osv, men de ville bare ha sesong-aktuelle klær (hadde 10 poser med barnetøy, var ikke keen på å sortere det ENDA en gang....). Da ble det Fretex til slutt 🤷🏼♀️ Syns forøvrig det skulle vært flere muligheter for å donere tøy. Det finnes jo konteinere til UFF, men etter hver jeg har lest på nettet, var ikke det særlig fristende... Anonymkode: fa0cf...b6b Vil du forklare dette? Anonymkode: a13e8...793 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #39 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil du forklare dette? Anonymkode: a13e8...793 Du kan jo Google selv 😊 Anonymkode: fa0cf...b6b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #40 Skrevet 27. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fretex tar imot hullete og ødelagte klær også. De gjenbruker og lager bla tepper. Ikke kast i restavfall neste gang - det er svært lite miljøvennlig! Jeg gir bare hullete klær til Fretex. Hele og fine klær legger jeg ut enten gratis eller billig på salgsgrupper på Facebook. Anonymkode: 445d8...c16 Hos meg så er det stort sett undertøy som er hullete, som truser og sokker. Store plagg kan jeg sortere i egen pose. Men synes ikke noe om at de selger hullete klær, og liker ikke tanken på at min søppel skal kjøpes av andre. Altså søppel som i ekstremt hullete og ødelagte klær som er nedverdigende å måtte bruke penger på. Anonymkode: a5b48...53f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå