Gå til innhold

Donerer aldri mer til Fretex!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.1.2020 den 10.31, Curlyme skrev:

Noen som har tips til hvor man kan gi bort eller? Jeg er så enig med ts.

Se svaret mitt over; gi til H&M! Man får noe rabatt på sitt neste kjøp per pose man leverer inn også.

Anonymkode: 1598a...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.1.2020 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Jeg var for en del år siden på avklaring hos Fretex, gjennom Nav. Og vi fikk alle beskjed om at vi måtte jobbe med å sortere tøy der. I mine papirer sto det at jeg skulle avklares opp mot den utdannelsen jeg ønsket. Fikk bare beskjed om at da måtte jeg skaffe den praksisplassen selv, og da jeg gjorde det, så ble de sure fordi jeg da ikke kom til å sortere tøy for de. Og den delen vi skulle ha undervisning med de, var så elendig og mangelfull, at ene dagen sto jeg for undervisningen, da jeg hadde kunnskap om emnet. Noe de ansatte ikke hadde. Og dette fikk de godt betalt av Nav for å gjøre. De fleste som jobber for Fretex, er utplassert der fra Nav.

Og det er så dyrt i butikkene deres. Skulle ha meg brukt spisestue, da jeg ikke har råd til ny. Fant en jeg likte hos de, den skulle de ha 6000 kr for. Fant nøyaktig den samme på finn til 1500 kr, og da fikk jeg med en stor solid skjenk og. 

Anonymkode: 26fcb...a88

Finnes alltid noen dårlige eple, men ikke rettferdig og dra alle enhetene ned. 

Vi har hatt mange innom i arbeidspraksis hos oss via Fretex. 

Anonymkode: c0a5d...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Krok1 skrev:

Lokale bruktbutikker, UFF, kirkens bymisjon, Røde kors, Hjelp til å hjelpe, lokale hjelpetiltak, lokale loppemarked. 

Fretex er vel de eneste som tar ALT, dog, siden de også gjenvinner ødelagte tekstiler. 

Jeg gir ikke til Kirkens Bymisjon. Jeg vil heller gi klær og penger til klinikker og steder der narkomane og alkoholikere kan bli kvitt rusproblemene sine. Kirkens Bymisjon gjør ikke dette, så vidt jeg vet.

Anonymkode: 8d233...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke gjør det ! Gi heller til andre bruktbutikker.  Her i Bergen har vi  feks NLM gjenbruk , Mamilla bruktbutikk på Danmarkplass og Velbevart bruktbutikk på Landås. På Velbevart bruktbutikk har de lave priser på klær.

Anonymkode: 9bc95...7e8

Nei, gidder ikke drasse rundt på en haug med klær. Dessuten finnes det ikke bruktbutikker her jeg bor og det er milevis til kleskontainere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna egoistiske idioter! Dropper dere Fretex fordi butikken er for dyr???Frelsesarmeen er jo av de få idealistene vi har igjen. Dyrt tøy på Fretex kommer de vanskeligstilte til gode og det er miljøvennlig. At man i det hele tatt kan sammenligne Fretex med profittjegerne i xxl, tyder på lite sirkulasjon i topplokket!

Anonymkode: a674d...b4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbanna egoistiske idioter! Dropper dere Fretex fordi butikken er for dyr???Frelsesarmeen er jo av de få idealistene vi har igjen. Dyrt tøy på Fretex kommer de vanskeligstilte til gode og det er miljøvennlig. At man i det hele tatt kan sammenligne Fretex med profittjegerne i xxl, tyder på lite sirkulasjon i topplokket!

Kommer det fattige mennesker til gode at de selger brukte klær for omtrent nypris? En gang fant jeg en jakke som kostet MER hos Fretex enn nypris. Dette vet jeg fordi jeg har samme jakke selv.

Det finnes en rekke andre plasser man kan levere inn klær som kommer fattige og andre trengende til gode. Leverer heller dit.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Sirah skrev:

Kommer det fattige mennesker til gode at de selger brukte klær for omtrent nypris? En gang fant jeg en jakke som kostet MER hos Fretex enn nypris. Dette vet jeg fordi jeg har samme jakke selv.

Det finnes en rekke andre plasser man kan levere inn klær som kommer fattige og andre trengende til gode. Leverer heller dit.

Ja, på samme måte som det kommer fattige til gode at man gir penger (uten å hente ut varer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, på samme måte som det kommer fattige til gode at man gir penger (uten å hente ut varer).

Jeg kan godt donere penger til Frelsesarmeen, men om jeg donerer klær vil jeg at disse faktisk skal komme til mennesker som trenger de. Om ikke kunne jeg like gjerne solgt dem på finn.no eller gitt dem bort til venner.

Her i området er det organisasjoner som jobber for f.eks narkomane og tunge alkoholikere hvor man kan levere klær som blir gitt direkte til brukerne. Mine klær får større nytte hos en sånn type organisasjon enn de får ved å bli hengende overpriset på et stativ hos Fretex.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2020 at 3:19 PM, AnonymBruker said:

Det er lenge siden sist jeg donerte noe til Fretex. Nå kaster jeg heller tingene og klærne i søpla.

Så egoistisk. Hvis du ikke vil at Fretex skal ha de er det nok å rive eller klippe de i stykker. Tøyet vil da bli gjenvunnet til andre ting, f.eks. isolasjon, tepper eller pussefiller. ... Eventuelt gi de til andre organisasjoner enn Fretex. :vetikke:

Anonymkode: fab76...5b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt fordi folk med penger handler der. Hadde de gjort det billigere så hadde folk med penger bare handlet flere ting og færre ting hadde blitt igjen til de som trenger det. Så det blir helt feil å klage når grunnen til prisstigningen er fordi folk med penger presser prisene opp. 

Kommer ikke til å slutte å donere, de støtter mange gode saker med mye penger, og de gir bort gratis klespakker til fattige

Anonymkode: 89fc1...dbb

Fretex kaster eller sender ut det meste før det blir solgt. Folk med penger handler neppe på Fretex; i så fall kun verdivarer. Når de prøver å appellere til de rike med de prisene de har, så går jo det meste i søpla. De går aldri tom for ting å selge om de skulle ventet til alt ble solgt. Men det går ikke på grunn av prisene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gir ikke til Kirkens Bymisjon. Jeg vil heller gi klær og penger til klinikker og steder der narkomane og alkoholikere kan bli kvitt rusproblemene sine. Kirkens Bymisjon gjør ikke dette, så vidt jeg vet.

Du om det. Spørsmålet var alternativer til Fretex. 

Kirkens bymisjon gjør utrolig mye for rusavhengige, har blant annet gode sysselsettingsforetak. Fretex, UFF og det lokale korpset driver heller ikke rusklinikker. Samma det. Gi til dem du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krok1 skrev:

Kirkens bymisjon gjør utrolig mye for rusavhengige, har blant annet gode sysselsettingsforetak. Fretex, UFF og det lokale korpset driver heller ikke rusklinikker. Samma det. Gi til dem du vil :)

Gir ikke til dem heller. Hater korpsmusikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Gir ikke til dem heller. Hater korpsmusikk.

Hva har det med saken å gjøre? 

Gi til dem du vil! Men om du bare vil gi til de som driver rusklinikk har du ikke mye å velge mellom. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir heller aldri mer til Fretex. Det er helt horrible priser av det jeg har sjekket. Når det koster like mye som nytt, eller mer 😱 ja jeg har sjekket. Koster mer brukt enn nytt ...

Jeg gir til en lokal hjelpeorganisasjon. De hjelper spesifikke familier/personer i tillegg til at de har en butikk. I butikken koster nesten alt 5kr pr ting uansett. Pengene de får inn går rett til de som de ønsker å hjelpe. Og de som får hjelp er de som lever under fattigdomsgrensen og som f.eks trenger vinterklær, hjelp til bursdag osv, eller til folk med dårlig økonomi som av en eller annen grunn havner i en krise (som st huset har brent ned etc)

Anonymkode: f0ced...660

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner, er hvordan Fretex i det hele tatt går rundt. Det er ikke bare prisen som er problemet, det er hva slags klær de selger. Jeg er i utgangspunktet glad i å handle brukt og gjerne retro, men finner aldri noe på Fretex - det er nesten utelukkende kjipe, utvaskede H&M- eller Cubus-klær fra fem sesonger siden, eller veldig lite lekre ting fra det tidlige 2000-tall. Det er verken gammelt nok til å være kult igjen, eller nytt nok til at det føles som et kupp.

Den der brukt-bølga handler jo ikke om at man ønsker å iføre seg hva som helst bare det er gjenbruk, det må fremdeles være fine ting. Triste, grå klær fra Cubus i 2008 er ikke i riktig kategori. Jeg handler bare på bruktbutikker som har et kuratert utvalg, det vil si at plaggene som henges i butikken faktisk er valgt ut med en viss estetisk sans. I byer som f.eks. København er det mange gode bruktbutikker.

Anonymkode: be8e3...379

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg ikke skjønner, er hvordan Fretex i det hele tatt går rundt. Det er ikke bare prisen som er problemet, det er hva slags klær de selger. Jeg er i utgangspunktet glad i å handle brukt og gjerne retro, men finner aldri noe på Fretex - det er nesten utelukkende kjipe, utvaskede H&M- eller Cubus-klær fra fem sesonger siden, eller veldig lite lekre ting fra det tidlige 2000-tall. Det er verken gammelt nok til å være kult igjen, eller nytt nok til at det føles som et kupp.

Den der brukt-bølga handler jo ikke om at man ønsker å iføre seg hva som helst bare det er gjenbruk, det må fremdeles være fine ting. Triste, grå klær fra Cubus i 2008 er ikke i riktig kategori. Jeg handler bare på bruktbutikker som har et kuratert utvalg, det vil si at plaggene som henges i butikken faktisk er valgt ut med en viss estetisk sans. I byer som f.eks. København er det mange gode bruktbutikker.

Det er nok derfor de satser stadig mer på "vintage" og "retro", husgeråd og møbler. De har noen butikker som er så kuratert at jeg vet jeg ikke kommer til å finne noe, siden ingen var større enn str 38 i gamle dager 😛

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sant. De meste av klærne er fra 2010 tallet, 2007 og oppover. Jeg liker ting fra 70 til tidlig 00 tallet, og er mye heldigere på Røde Kors. Har ingenting fra Fretex som er fra 80 tallet og heller ikke 90 tallet vil jeg tro. Det meste av vintage klærne har jeg fått fra mamma eller kjøpt online eller Røde Kors. På nettbutikken til Fretex har de masse vintage, men det koster minst 150 nok for en vest eller en genser som ikke er dyrt merkeklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Fretex er ikke lengre for folk som er fattige, men for mennesker med god råd som ønsker å være miljøvennlige og gjenbruke. Jeg lever under fattigdomsgrensa og det er ikke ofte jeg har råd til å handle på fretex. 

Anonymkode: 866ac...4b1

Dette! Pluss for hipstere som ikke har råd til å handle vintage. Skyld på MDG og Jenny Skavlan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Fretex kom de vanskeligstilte til gode, den gangen de hadde råd til å handle der. Det er ikke en hipstersjappe for 19åringer som vil ha noe annet enn H&M. Når de som virkelig trenger klær, ikke har råd til Fretex lenger, så har de totalt bomma på hele greia.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krok1 skrev:

Frelsesarmeen gjør mye bra for rusavhengige og andre vanskeligstilte. Både mtp klær, men også jobb, mat etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...