Gå til innhold

Donerer aldri mer til Fretex!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare lukta der inne er nok til at jeg ligger unna Fretex. 

Anonymkode: fd557...2bb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fretex har også svært dårlige returordninger. Vi leverte fjorårets skiutstyr til Fretex, slik vi pleier en gang i året, og kjøpte samtidig et par litt større barneskisko der. Da vi kom hjem, viste de seg å ikke passe til skiene til min datter. Dagen etter gikk vi tilbake, prislappen sto fremdeles på, og vi hadde ikke kvittering på papir, men bankutskrift på telefonen som viste beløpet fra fretex som samsvarte med prisen på skoene. NEI, det var helt umulig å bytte skoene til en annen type som passet en annen binding. De kunne ikke vite 100 % at det var akkurat disse skoene vi hadde kjøpt, uten den fysiske kvitteringen (som om det var bilde av skoene der!). Vi måtte ta med skoene ut, dumpe dem i fretex-containeren på utsiden, og kjøpe enda et par med skisko der, slik at vi kom oss ut på tur.

Etter dette har jeg ikke satt mine ben i butikken. Nå kjører vi heller en omtur for å finne containere som donerer til Aktive Barn, eller hva det heter, og UFF. Jeg tenker på så utrolig mye vi har gitt til fretex, alt skiutstyr og sportsutstyr, barneklær osv. Og så møtes kunder med en slik holdning fra personalet.

Anonymkode: 7daef...54c

• Liker 9
Skrevet

Noen som har tips til hvor man kan gi bort eller? Jeg er så enig med ts.

• Liker 1
Skrevet

Sluttet å handle der selv, kjøper en sjelden gang møbler som jeg maler. Gidder ikke betale like mye for brukt som for nytt, det sier seg selv.

Skrevet

Det er dyrt fordi folk med penger handler der. Hadde de gjort det billigere så hadde folk med penger bare handlet flere ting og færre ting hadde blitt igjen til de som trenger det. Så det blir helt feil å klage når grunnen til prisstigningen er fordi folk med penger presser prisene opp. 

Kommer ikke til å slutte å donere, de støtter mange gode saker med mye penger, og de gir bort gratis klespakker til fattige

Anonymkode: 89fc1...dbb

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant et par kunstløypskøyter til voksen som var så godt som ubrukt til 199. Jeg kjøpte dem ikke da, fordi jeg kom på at jeg aldri har noen å gå på skøyter med. :sukk: Men det var en ganske god deal. 

Anonymkode: 02ff5...bd5

Nåja, kostet 299,- på obs like før jul. Så så kjempegod deal er det ikke. 

Anonymkode: 5bbb8...1cd

• Liker 3
Skrevet

Fretex har vel blitt ekte business. Men billige brukte klær eksisterer, i alle fall på nett. Selv om noen handler brukt er det fremdeles mange som handler nytt kontinuerlig i hopetall. Ergo vil det være mye til gode, selv om noe går i søppla eller hordes.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt fordi folk med penger handler der. Hadde de gjort det billigere så hadde folk med penger bare handlet flere ting og færre ting hadde blitt igjen til de som trenger det. Så det blir helt feil å klage når grunnen til prisstigningen er fordi folk med penger presser prisene opp. 

Kommer ikke til å slutte å donere, de støtter mange gode saker med mye penger, og de gir bort gratis klespakker til fattige

Tja er du så sikker på det? Folk med masse penger handler ikke bestandig billig. De handler for høyere priser fordi det kan bety bedre kvalitet og status etc.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, kikkana skrev:

Tja er du så sikker på det? Folk med masse penger handler ikke bestandig billig. De handler for høyere priser fordi det kan bety bedre kvalitet og status etc.

Gjenbruk er trendy. Men jeg snakket ikke om folk med mye penger, men om helt ordinære folk som har råd til å handle andre steder enn Fretex. Men folk vil ha det billigst mulig, og da presses prisene opp så folk med lite penger ikke har råd. 

Skrevet

Ja, jeg har og sluttet å gi til Fretex. Uhyrlige priser. Noen år siden jeg hadde vært innom, da vi ikke har Fretex butikk i nærheten her jeg bor. Men før jul var jeg innom da vi var på besøk i en annen by. Fant min datters Stormbergjakke til 100kr dyrere enn jeg betalte for den som ny. Alt var like dyrt og dyrere enn nytt. Så vi gikk derfra uten å kjøpe noe. Billigere å handle på HogM, Cubus osv.  Min mann er død, så vi lever sparsommelig for å få min lønn til å strekke til .Vi er heldige og på ingen måte fatigge, Men Fretex er iallfall ikke noe alternativ. Føler meg rett og slett litt lurt, som har donert til dem. Jeg gir nå i stedet til veldedige organisasjoner som sender klær og utstyr til Hviterussland, Ukraina o.l. Samt selger noe via bekjente og på Facebook.

Anonymkode: 5bbb8...1cd

• Liker 6
Skrevet

Fretex-butikken her er nedlagt nylig. Jeg vet jo ikke hvorfor akkurat den stengte, men jeg tror ikke høy-pris-taktikken deres fungerer i lengden, folk slutter å handle der, og så tjener de ingen ting.

Anonymkode: f4737...e3e

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fretex-butikken her er nedlagt nylig. Jeg vet jo ikke hvorfor akkurat den stengte, men jeg tror ikke høy-pris-taktikken deres fungerer i lengden, folk slutter å handle der, og så tjener de ingen ting.

Anonymkode: f4737...e3e

Her også, de klaget på for mye konkurranse fra nettbutikker, haha..Grunnen var at prisene hos Fretex steg veldig, men det kan de ikke innrømme. Finn.no har jo eksistert i mange år uten at det har gått ut over Fretex, merkelig at det skulle skje plutselig nå 😄 

Anonymkode: 9eaf8...e50

• Liker 4
Skrevet
20 hours ago, UglerIMosen said:

Hvor ellers burde jeg donere bort klærne? 

Lokale bruktbutikker, UFF, kirkens bymisjon, Røde kors, Hjelp til å hjelpe, lokale hjelpetiltak, lokale loppemarked. 

Fretex er vel de eneste som tar ALT, dog, siden de også gjenvinner ødelagte tekstiler. 

• Liker 2
Skrevet
På 27.1.2020 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Det er lenge siden sist jeg donerte noe til Fretex. Nå kaster jeg heller tingene og klærne i søpla.

Anonymkode: 8d233...9bc

Nei ikke gjør det ! Gi heller til andre bruktbutikker.  Her i Bergen har vi  feks NLM gjenbruk , Mamilla bruktbutikk på Danmarkplass og Velbevart bruktbutikk på Landås. På Velbevart bruktbutikk har de lave priser på klær.

Anonymkode: 9bc95...7e8

Skrevet
23 timer siden, Curlyme skrev:

Noen som har tips til hvor man kan gi bort eller? Jeg er så enig med ts.

NLM gjenbruks butikker. Mye går til nødhjelp. Her i Bergen har vi en del bruktbutikker både dyre og billige. Velbevart er en av de billige med lave priser på kær.

Anonymkode: 9bc95...7e8

Skrevet

Jeg er ikke uenig i mye av det som blir sagt her, men fretex hjelper mennesker som sliter med å komme seg i jobb/arbeidslivet. For meg betyr dette mer enn hva prisene er i butikken.. Hvis prisene går utover hjelpearbeidet så kan jeg forsåvidt levere hvor som helst i stede. Dog er dette ett datterselskap, men likevel fretex utad 

Anonymkode: c0a5d...e56

• Liker 3
Skrevet
På 27.1.2020 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Fretex har blitt litt dyrere å handle hos en før når det var loppemarkedpriser, men fretex bevilger også pengene sine til langt større og viktigere prosjekter enn skolekorpset. Jeg donerer alltid tøy til fretex, og leker, glass og andre ting. Jeg støtter det kjempeviktige arbeidet fretex gjør med gratis matutlevering flere ganger i uka i norge og utenlands for vanskeligstilte, husly for hjemløse, juleaften og gaver for de som ikke har sted å feire, rusrådgivning, hjelp med nav, og alle de viktige prosjektene til Frelsesarmeen! 

Anonymkode: 53c69...7bf

Enig! 

Skrevet
På 27.1.2020 den 18.05, TheCatLady skrev:

Jeg synes flere her har dårlige holdninger. Neivel, så er de ikke like billige lenger, men å bruke dem som søppelkasse eller ikke ville gi til dem synes jeg er drøyt. 

Man trenger ikke å handle der, men noe av pengene går til et godt formål og de gir folk som har vært utenfor arbeidslivet mulighet til å jobbe der. 

Skjønner at folk som er fattige synes det er kjipt at prisene har økt der, men tviler på at alle som klager her faktisk er fattige. 

Jeg donerer mer enn gjerne til Fretex. 

Enig. 

Skrevet
På 27.1.2020 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Det er lenge siden sist jeg donerte noe til Fretex. Nå kaster jeg heller tingene og klærne i søpla.

Anonymkode: 8d233...9bc

Gi det til H&M! :) De tar imot alt, gjenbruker det i nye klær og er såpass billige at de med dårligere råd gjerne handler der.

Anonymkode: 1598a...270

• Liker 3
Skrevet

Her har vi Blå kors og to andre lokale bruktbutikker der det aller meste blir solgt videre til under 100kr. Bukser pleier å ligge på 30-50kr. Jeg leverer inn der selv om de også kommer å henter hvis man har litt. De har ofte posesalg på tøy og det som ikke blir solgt blir gitt videre til andre organisasjoner som Hjelp oss og hjelpe eller andre som gir ut til de som ikke har noe. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...