Gå til innhold

Donerer aldri mer til Fretex!

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg så er det stort sett undertøy som er hullete, som truser og sokker. Store plagg kan jeg sortere i egen pose. Men synes ikke noe om at de selger hullete klær, og liker ikke tanken på at min søppel skal kjøpes av andre. Altså søppel som i ekstremt hullete og ødelagte klær som er nedverdigende å måtte bruke penger på. 

Anonymkode: a5b48...53f

De selger jo ikke de hullete trusene dine 😅 De resirkulerer dem ved å bruke dem til andre ting!

Anonymkode: fa0cf...b6b

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fretex får inn så mye klær at det som blir solgt i butikk ikke er klær de trengende skal ha, men folk med kjøpekraft. Andre klær bli gitt bort til trengende gratis. Ikke slutt å donere fine klær til Fretex vær så snill! Mange flinke ildsjeler som jobber mye for at Fretex enda er en flott og nødvendig bedrift.

Anonymkode: df8d5...5f9

Hadde Fretex hatt edrue priser hadde jeg ikke droppet de.

De få gangene jeg er innom ser jeg alltid at de få aktuelle klærne er dyrere enn i butikk.

Fretex burde vært slik at alle hadde råd til å handle der.

På mine lokale bruktbutikker får en fremdeles flotte klær til en billig penge.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har selv jobbet i en lignende veldedig organisasjon med tilhørende bruktbutikk. Et problem med å selge billig er at folk som ikke er trengende kjøper det og selger det videre til en dyrere pris.

De har ikke butikken (bare) for å selge billig. Det er en måte å tjene penger på slik at de kan arbeide med andre gode saker. Veldedige organisasjoner trenger penger de også for å få utført arbeidet.

Når det gjelder NAV-tiltak er det fullt ut finansiert av NAV så det er ikke dit pengene går.

At dere heller ønsker å kaste klærne fordi de selger det dyrt er en merkelig tankegang spør du meg. Der jeg jobbet ga vi også bort masse klær til fattige familier, men de måtte være registrert hos oss og "dokumentere" lav økonomi.

Anonymkode: da207...5fb

• Liker 13
Skrevet
1 hour ago, Nappetass1 said:

Altså.. det går fint an å donere til f.eks UFF isteden, er da utrolig spesielt og lite miljøvennlig å kaste klær?!

Enig i at man ikke skal kaste, men Uff er ikke noe billigere. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det skal jeg også gjøre. Husker jeg ga bort noe nesten nytt, fordi fargen var helt feil på meg. Ellers fine ting, og genseren var rund 800kr nypris. Dette var noen år siden, så var nok mange som ville ha den. Hadde jeg visst dette, hadde jeg nok kastet den i stedet.

Anonymkode: e29f0...584

Du kjøper klær i feil farge og i dag ville du kasta det i søpla? 

Det er derfor Fretex er blitt dyrt, fordi folk har for mye penger. 

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du forklare dette? 

Anonymkode: a13e8...793

Uff er kjent for bla dårlige arb forhold.

Har snakket med folk som har vært utplassert der (og på Fretex) og ingen av stedene burde vært godkjent av NAV

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lenge siden sist jeg donerte noe til Fretex. Nå kaster jeg heller tingene og klærne i søpla.

Anonymkode: 8d233...9bc

Hvis du har en H&M butikk nær deg kan du heller levere inn klær/tøy/sko der, det blir sendt videre til Røde Kors. Og det som ikke kan brukes mer blir laget om til nye klær, plastflasker, energi etc. ALT blir brukt om igjen. I gjengjeld får du en kupong på 10% på en valgfri vare for hver pose med klær du leverer ;)

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Nappetass1 skrev:

Altså.. det går fint an å donere til f.eks UFF isteden, er da utrolig spesielt og lite miljøvennlig å kaste klær?!

Jeg gidder ikke bry meg. Ting jeg ikke bruker, går i søpla.

Skrevet
1 minutt siden, ReDBulL-EnErgI skrev:

Hvis du har en H&M butikk nær deg kan du heller levere inn klær/tøy/sko der, det blir sendt videre til Røde Kors. Og det som ikke kan brukes mer blir laget om til nye klær, plastflasker, energi etc. ALT blir brukt om igjen. I gjengjeld får du en kupong på 10% på en valgfri vare for hver pose med klær du leverer ;)

Nei, gidder ikke dra rundt med poser med klær.

Skrevet

Fretex har blitt litt dyrere å handle hos en før når det var loppemarkedpriser, men fretex bevilger også pengene sine til langt større og viktigere prosjekter enn skolekorpset. Jeg donerer alltid tøy til fretex, og leker, glass og andre ting. Jeg støtter det kjempeviktige arbeidet fretex gjør med gratis matutlevering flere ganger i uka i norge og utenlands for vanskeligstilte, husly for hjemløse, juleaften og gaver for de som ikke har sted å feire, rusrådgivning, hjelp med nav, og alle de viktige prosjektene til Frelsesarmeen! 

Anonymkode: 53c69...7bf

• Liker 8
Gjest UglerIMosen
Skrevet

Takk for info. Dette var jeg absolutt ikke klar over. Donerer MYE klær både fra oss voksne og barn. Hvor ellers burde jeg donere bort klærne? Hender seg at jeg gir bort klespakker via salgssider på facebook, men det er alltid noen som gjør det litt vanskelig ift når de kan hente osv, så vil gjerne vite hvor ellers det er fint å donere klær

Gjest TheCatLady
Skrevet (endret)

Jeg synes flere her har dårlige holdninger. Neivel, så er de ikke like billige lenger, men å bruke dem som søppelkasse eller ikke ville gi til dem synes jeg er drøyt. 

Man trenger ikke å handle der, men noe av pengene går til et godt formål og de gir folk som har vært utenfor arbeidslivet mulighet til å jobbe der. 

Skjønner at folk som er fattige synes det er kjipt at prisene har økt der, men tviler på at alle som klager her faktisk er fattige. 

Jeg donerer mer enn gjerne til Fretex. 

Endret av TheCatLady
Skrevet

I bruktbutikken her koster nesten alt av klær 10kr stk, bøkene koster 10kr stk, men halvpris en dag i uka. Barnevogner selges som regel til 100kr ca, selvom de er i god stand. De har likevel donert over 1 million til organsiasjonen de støtter. Elsker den butikken, hyggelige folk er det som jobber der og man kommer stadig over noen kupp.

• Liker 7
Skrevet

Jeg fant et par kunstløypskøyter til voksen som var så godt som ubrukt til 199. Jeg kjøpte dem ikke da, fordi jeg kom på at jeg aldri har noen å gå på skøyter med. :sukk: Men det var en ganske god deal. 

Anonymkode: 02ff5...bd5

Kjøpte nye skøyter til 199,-...

Anonymkode: b6b2f...491

• Liker 3
Skrevet

Fretex i Oslo 299 for en Cubus bluse 😳 reiser aldri ditt noe mere, da er det billigere å handle i butikkene 👍

Anonymkode: 45145...032

• Liker 4
Skrevet

Det siste jeg kasta i en Fretex container var både møkkete og ødelagt. Rett og slett søppel.

Fretex kan rive og slite de klærne som de vil og jeg slipper å betale for å kaste det på dynga. Slang med en velbrukt dyne som hadde ligget i garasjen i flere mnd. Den var muggen.

Fretex er ett sted jeg aldri setter mine bein igjen. Sist jeg gjorde det oppdaget jeg at ett garnnøste som det var brukt en del av kostet mer enn ett nytt ubrukt nøste fra garnbutikken.

Anonymkode: 41070...282

En trenger da ikke å være ful...

Koster vel ikke så mye å kaste det på bosshaugen?

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Diamant20 skrev:

I bruktbutikken her koster nesten alt av klær 10kr stk, bøkene koster 10kr stk, men halvpris en dag i uka. Barnevogner selges som regel til 100kr ca, selvom de er i god stand. De har likevel donert over 1 million til organsiasjonen de støtter. Elsker den butikken, hyggelige folk er det som jobber der og man kommer stadig over noen kupp.

Slike butikker jeg gir til.

Vil ikke at folk skal måtte stå med lua i hånden er langt bedre om en kan kjøpe klær selv, og ha råd til skikkelige klær.

• Liker 4
Skrevet

Før jul var jeg innom Fretex for å kjøpe glasskrukker, skulle lage masse syltede greier. Jeg kjøpte 6 stk og tenkte at de kan umulig ha slått av mer enn 5% av nypris på Norgesglassene, men whatever. Så gikk jeg tilfeldigvis innom Christiania Glasmagasin senere for en gave. Der sto splitter nye Norgesglass til 20 kr mindre per glass, uten morken gummi.. De var ikke på tilbud en gang.

Så når man besøker Fretex må man alltid sjekke prisene på ting på nett for å sammenligne.

Anonymkode: 4f981...46c

• Liker 6
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fretex i Oslo 299 for en Cubus bluse 😳 reiser aldri ditt noe mere, da er det billigere å handle i butikkene 👍

Anonymkode: 45145...032

Ikke sant  for jeg er på fretex tre ganger i uka og det er ikke sant det du sier! 

Anonymkode: 53c69...7bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...