Gå til innhold

Er det greit med fysisk avstraffelse?

La Guapa

Anbefalte innlegg

Den som slår har tapt.

Og da mener jeg ikke at man har en kamp med barnet, men med seg selv og sine evner til å kommunisere.

Har ikke det noe med barnets alder å gjøre også, da?

Man kan vel ikke kommunisere et lite barn bort fra et stup, men heller ta fatt i en arm eller bein og dra det bort fra faren? Og må man ikke tåle et skrubbsår på barnets kne, uten å tro at barnet får varig mén av det resten av livet?

Tviler på at noen foreldre på KG vil sine barn noe vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Emera

Er det greit at sjefen din gjør det på deg, om du ikke gjør jobben din skikkelig? Det bør vel være svar godt nok fra meg :wink:

Veldig bra sammenligning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke kommunisere et lite barn bort fra et stup, men heller ta fatt i en arm eller bein og dra det bort fra faren? Og må man ikke tåle et skrubbsår på barnets kne, uten å tro at barnet får varig mén av det resten av livet?

det er ingen som har sagt at de aldri flytter barnet vekk fra farer, det folk sier er at de ikke klasker/knipser/dasker når barnet gjør noe galt.

å flytte barnet vekk, holde det fast eller annet er faktisk noe annet en å klaske/knipse/daske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

:roll: Man slår da ikke et barn som står på kanten av et stup, men tar tak i det og trekker det vekk. Evt. småskader som følger av det har da ingenting med vold å gjøre.

Man kan kommunisere med barn som ikke kan prate. Det er mange måter å kommunisere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har gitt meg en ørefik EN gang, og da var jeg utidig og ufordragelig som få... (10 år?)

Hun ble kjempesjokkert over seg selv og styrtet inn til naboen og gråt fordi hun hadde slått meg.

Jeg sto igjen om skammet meg noe helt for jævlig fordi jeg hadde terget moren min forbi alle grenser. Og skammet meg fordi hun syntes det var så ille, når jeg innerst inne visste veldig godt at jeg fortjente det.

Jeg synes faktisk ikke et knips er noe verre enn å holde barnet fast mot sin vilje. (jeg skjønner vi snakker om mindre barn enn tiåringer.)

Vil ikke et barn føle det som et overgrep, å merke at forelderen er sterkere og kan hindre barnets bevegelsesfrihet? Et knips får et barn til å stoppe opp et øyeblikk i forbauselse - og DA kan forelderen komme til med argumenter eller avledninger eller hva de nå vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Hvorfor skal man ty til vold når det finnes så utrolig mange alternativer? Det skjønner ikke jeg. Og jeg synes faktisk at det er forskjell på å reagere med en ørefik slik jamm beskriver, og å bruke vold bevisst i barneoppdragelsen.

Den ørefiken var en reaksjon, og kan til en viss grad forsvares. Jeg sier ikke at det er riktig, men at man noen ganger kan provoseres utover sine egne grenser.

Å bruke vold bevisst i barneoppdragelse er uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

Må bare fortelle en episode som skjedde mens jeg skrev mitt innlegg: Datteren min på ni år er klar til legging, og sitter og leser. På tull sier hun: Jeg har ikke gjort leksene! Jeg (igjen på tull selvsagt): Da banker jeg deg! Hun: at du gidder! :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det være morsomt, tante Fiolett?

Synes ikke man skal spøke med å banke ungene sine, selv om de innerst inne vet at det ikke vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Skulle det være morsomt, tante Fiolett?

Synes ikke man skal spøke med å banke ungene sine, selv om de innerst inne vet at det ikke vil skje.

Nei men å straffe dem fysisk kan man gjøre.... :roll::tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo ofte at hvis en begynner med å slå så må en slå hardere å hardere. Roper man, må man rope høyere og høyere.

Jeg må innrømme det er fristende iblandt. Det er ikke langt unna at jeg har kastet koppefilla i fjeset på ungene et par ganger. Men heldigvis har den heller havnet i veggen.

Nei, jeg syns ikke fysisk avstraffelse er greitt, men å holde barnet tror jeg kan fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

[quote="aline det er helt sikkert flere en deg som har knipset/klasket/dasket barnet sitt ved en eller noen anledninger, men å påstå at det gjelder alle og at de som har svart her dermed juger er ganske stygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare at flere enn meg har gjort noe en eller flere ganger' date=' som de ikke er stolte av.[/quote']

Det har jeg absolutt gjort. Men det har ikke vært fysisk avstraffelse.

Jeg har blitt sint når jeg ikke burde blitt sint. Latt min egen slitenhet føre til at ungen fikk kjeft når han ikke burde fått kjeft. Jeg har ropt høyere enn jeg burde og vært urettferdig. Og jeg har bedt barnet mitt om unnskyldning etterpå. Ved ett tilfelle har jeg satt ned en sparkende og slående guttunge med litt for mye sinne i armene slik at han fikk vondt. I alle disse tilfellene har jeg skammet meg, jeg har bedt om unnskyldning og snakket med sønnen min. Og jeg er ikke stolt av noe av dette. Men jeg har aldri brukt vold mot barnet mitt, jeg kommer heller aldri å forsvare å bruke vold mot barn., uansett hvilke "gode oppdragende" hensikter en har med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror faktisk jeg også.....

....

ok, så du tror ikke alle andre juer, men du skriver da helt på egenhånd at du også tror de aller fleste som sier de aldri knipser, klasker eller slår, rett og slett juger!

JEG må skjerpe meg, du sier at du tror de aller fleste som svarer at de ikke gjør det, juger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, og jeg beklager at jeg misstok "de aller fleste" med "alle", my mistake.

jeg synes forøvrig ikke det er så mye bedre å beskylde de aller fleste for å lyve. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
*Skvetter vann på Tuppeliten og aline og ber de kjøle seg ned begge to*

Skulle ønske det var så enkelt!

Trekker meg bare ut av tråden og forumet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Skulle ønske det var så enkelt!

Trekker meg bare ut av tråden og forumet........

Trekker du deg ut av forumet pga noe du har sagt her eller som har blitt sagt til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange har opplevd å gå over grensa der de knipser, fiker osv.

Jeg tror de fleste av disse ikke er dårlige mennesker. Det kan skje at man mister tålmodigheten og man ikke vet hva annet man kan finne på. Det kommer an på temperament, oppvekst osv.

De fleste gjør ikke en vane ut av det for det.

Jeg tror at det går an å si unnskyld til et barn. Barn tåler å se at foreldrene kun er et menneske og kan miste besinnelsen en gang i blandt.

Jeg er fortsatt veldig imot fysisk avstraffelse, for å ha det sagt. Jeg tror heller ikke det fører noen vei frem, heller steg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange har opplevd å gå over grensa der de knipser, fiker osv.

Jeg tror de fleste av disse ikke er dårlige mennesker. Det kan skje at man mister tålmodigheten og man ikke vet hva annet man kan finne på. Det kommer an på temperament, oppvekst osv.

De fleste gjør ikke en vane ut av det for det.

Jeg tror at det går an å si unnskyld til et barn. Barn tåler å se at foreldrene kun er et menneske og kan miste besinnelsen en gang i blandt.

Jeg er fortsatt veldig imot fysisk avstraffelse, for å ha det sagt. Jeg tror heller ikke det fører noen vei frem, heller steg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...