Gå til innhold

Elbil med rekkevidde 300 km til 100 000,-?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.2.2020 den 11.53, slask skrev:

Elbilene synker veldig fort i pris, men om det er realistisk kan jeg ikke svare på.

For den som ikke er så kjent med energi-forskjellen på bensin/diesel og tung batteripakke - her er en kort innføring med fin visuell fremstilling.

Tips: 1 Gallon drivstoff = ca 3,8 liter (plastkanna i videoen).
Elbiler har lenge vært kjent for å være tyngre enn ICE (forbrenningsmotor-bil). Når de forsøker å presse ned vekta på elbilene går det bare verre utover kjørelengden.
 

 

Det er en bra video, men han er også inne på effektivitet. Fossilbilene sløser bort store deler av energien i drivstoffet sitt, men det har ikke så mye å si, siden det er så mye energi i flytende drivstoff. Elbilene kan ta mindre med seg på hver tur, men de sparer også på hver smitt og smule. Utviklingen på batterier står heller ikke stille, energitettheten øker stadig.

Fyren eier også en Tesla, til tross for elbil-ulempene han så tydelig illustrerer.

Anonymkode: c8b03...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.1.2020 den 7.31, AnonymBruker skrev:

Er det en realistisk tanke? 

Anonymkode: da1ac...efa

Nei, ikke mange elbiler som i praktisk bruk klarer 300km! 

Anonymkode: b084f...d88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke mange elbiler som i praktisk bruk klarer 300km! 

Anonymkode: b084f...d88

Og hvis de klarer det er det bare så lenge batteriet har helt topp spesifikasjoner.
Bare å sammenligne med mobil-batteri. Selv om det finnes varianter av kjemisammensetningen i Lithium-batterier så er det samme teknologi og cellene "slites" ved bruk, opplading og utlading.
Batteriene slites vesentlig raskere ved litt høy temperatur i battericellene. De utvikler også varme.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slask skrev:

Og hvis de klarer det er det bare så lenge batteriet har helt topp spesifikasjoner.
Bare å sammenligne med mobil-batteri. Selv om det finnes varianter av kjemisammensetningen i Lithium-batterier så er det samme teknologi og cellene "slites" ved bruk, opplading og utlading.
Batteriene slites vesentlig raskere ved litt høy temperatur i battericellene. De utvikler også varme.
 

Samt at du kun bør regne med å bruke 70% av batterikapasiteten. 20% på topp som du ikke bør lade pga slitasje på batteri og 10% sikkerhetsbuffer i bunn... Og så har vi vinter...

Anonymkode: b084f...d88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2020 at 11:49 AM, AnonymBruker said:

Det er en bra video, men han er også inne på effektivitet. Fossilbilene sløser bort store deler av energien i drivstoffet sitt, men det har ikke så mye å si, siden det er så mye energi i flytende drivstoff. Elbilene kan ta mindre med seg på hver tur, men de sparer også på hver smitt og smule. Utviklingen på batterier står heller ikke stille, energitettheten øker stadig.

Fyren eier også en Tesla, til tross for elbil-ulempene han så tydelig illustrerer.

Anonymkode: c8b03...4b0

Madammen har en liten dieselbil.
Selv har jeg bensin.
Det fine med slike biler er at når tanken tømmes blir bilen lettere. Automatisk besparelse slik den skal være.
Batteripakka i elbilen er like "blytung hele veien" og når den er tom.
Selv om bensintanken har kun 10 liter (av 60-70 når full), så vet jeg at jeg kan komme meg 100 km (romslig stasjonsvogn dette).

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Samt at du kun bør regne med å bruke 70% av batterikapasiteten. 20% på topp som du ikke bør lade pga slitasje på batteri og 10% sikkerhetsbuffer i bunn... Og så har vi vinter...

Anonymkode: b084f...d88

Takk. Viktig kunnskap.
Dette må elbilistene lære på den harde måten, at tallene fra produsent er skrytetall som aldri stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.2.2020 den 11.31, slask skrev:

Madammen har en liten dieselbil.
Selv har jeg bensin.
Det fine med slike biler er at når tanken tømmes blir bilen lettere. Automatisk besparelse slik den skal være.
Batteripakka i elbilen er like "blytung hele veien" og når den er tom.
Selv om bensintanken har kun 10 liter (av 60-70 når full), så vet jeg at jeg kan komme meg 100 km (romslig stasjonsvogn dette).

Er dette en besparelse? De hundre kilometerene du snakker om på de siste ti literne dine, koster deg minst 150 kr. Til og med en model x med vekten sin har et forbruk ikke høyere enn 20-23 kwh/100 km. Med dagens strømpriser er ikke det 1/10 av det du betaler for drivstoff engang. Dra på litt i strømpriser (til 1kr pr kwh) og du betaler fortsatt mer enn det seksdoble.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Er dette en besparelse? De hundre kilometerene du snakker om på de siste ti literne dine, koster deg minst 150 kr. Til og med en model x med vekten sin har et forbruk ikke høyere enn 20-23 kwh/100 km. Med dagens strømpriser er ikke det 1/10 av det du betaler for drivstoff engang. Dra på litt i strømpriser (til 1kr pr kwh) og du betaler fortsatt mer enn det seksdoble.

Du kommer ikke lange biten om du må lade utenfor egen tomtegrense. Det koster skjorta å lade på ladepunkter, når en regner på hvor mye det koster pr.km. Lær deg med èn gang, at ikke alle kan lade fra egne sikringskap/måler!

Anonymkode: 39f2e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når elbil til 1000km kommer og koster 1000kr skal jeg kjøpe. Skjer aldri! Hehehe. Selv når oljen i verden er tom nekter jeg kjøpe!! Driter på tanken og kjører på bæsj før jeg kjører på elkraft!!

Anonymkode: 0c29f...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en brukt Kia Soul for 150.000. Rekkevidde ca 10 mil på vinteren. Trodde det skulle bli et problem, men null stress å hurtiglade! Bruker sånn ca 10-15 minutter, rekker bare såvidt å spise opp en pølse eller surfe litt på mobilen på den tiden :) Så jeg ville heller kjøpt en bil uten å tenke på rekkevidde, men prioritert rask hurtiglading, du kjører jo kun pendleveien annenhver helg sier du. 

Anonymkode: 2b9e9...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke lange biten om du må lade utenfor egen tomtegrense. Det koster skjorta å lade på ladepunkter, når en regner på hvor mye det koster pr.km. Lær deg med èn gang, at ikke alle kan lade fra egne sikringskap/måler!

Anonymkode: 39f2e...42a

Mitt poeng var at det blir rart å dra fram at en drivstoffbil blir lettere etter hvert som tanken blir tom som et argument, som om det er en besparelse sett opp mot forbruket til en elbil. At det er noe dyrere for de som ikke har tilgang til et fast ladepunkt hjemme, er en annen sak. Da kunne vedkommende ha trukket fram det. Men til og med da er man på utrygg grunn. La meg først bare gjøre det klart: Jeg mener ikke at elbil passer absolutt alle. Det finnes folk som har behov for drivstoff, ofte i kombinasjon med at de ikke har mulighet til å lade hjemme. Men når det er sagt: Å hurtiglade er ikke dyrere pr. km enn tilsvarende for en fossilbil.

Det har i det siste vært snakk om enkelte lynladere, der man i enkelte tilfeller risikerer at det blir dyrere, men det er tatt helt ut av proposjoner. Her har man lada uten å være registrert bruker, attpåtil opp til 100%, noe alle som kjører elbil vet at man ikke gjør. Lading fra 80%-100% går mye saktere. Så ingen trenger å lenke til sakene om ionity-ladere som er dyre.

Det aller mest vanlige hurtigladerscenariet, er at man lader fra f.eks. 20-80%. De fleste elbiler lader med en hastiget på rundt 50kw. Med en pris på f.eks. 3.10 kr pr minutt, tilsvarer det en pris på 4-5 kr pr kwh. Med 1 kwh kommer du 5 km på en el-suv og som f.eks. model x og nærmere 7 km med en mellomstor bil som f.eks. leaf eller e-golf. Da koster 100 km et sted mellom 60 og 70 kr, dvs ca 1/3 av prisen sammenligna med fossil. Så nei, å hurtiglade koster ikke skjorta sammenligna med drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...