Jump to content
AnonymBruker

Elbil med rekkevidde 300 km til 100 000,-?

Recommended Posts

AnonymBruker

Er det en realistisk tanke? 

Anonymkode: da1ac...efa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Commander

Ikke enda.

2 generasjon Kia Soul og Renault Zoe klarer det. Men de kom rundt 2017. Må nok vente ca 2 år før de utgavene med flest km havner rundt 100.000. I normale tilfeller

Men hvem veit. Nå skal hurtiglading bli dyrere enn diesel og hvis el.biler må betale mer i bommer kan markedet for elbiler kollapse.

Hvis kineserene samtidig får fart på sakene og tømmer massevis en billige el.biler i Norge. Da vil prisene på 3-4 år gamle forrige generasjen stupe.

BMW i3 2018 falt fra 380.000 til 280.000 iløpet av et år pg bruktprisen tilsvarene.

Utrolig vanskelig å spå i dette. Momsfritaket skal jo bare vare frem til neste pr og det betyr høyere priser igjen, men kanskje fortsetter det og??

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
31 minutter siden, Commander skrev:

Ikke enda.

2 generasjon Kia Soul og Renault Zoe klarer det. Men de kom rundt 2017. Må nok vente ca 2 år før de utgavene med flest km havner rundt 100.000. I normale tilfeller

Men hvem veit. Nå skal hurtiglading bli dyrere enn diesel og hvis el.biler må betale mer i bommer kan markedet for elbiler kollapse.

Hvis kineserene samtidig får fart på sakene og tømmer massevis en billige el.biler i Norge. Da vil prisene på 3-4 år gamle forrige generasjen stupe.

BMW i3 2018 falt fra 380.000 til 280.000 iløpet av et år pg bruktprisen tilsvarene.

Utrolig vanskelig å spå i dette. Momsfritaket skal jo bare vare frem til neste pr og det betyr høyere priser igjen, men kanskje fortsetter det og??

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Commander
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

Hvis jeg måtter bruke penger på el-bil idag ville jeg sannsynligvis gått for KIA. KONA eller Soul med lengst rekkevidde. De har solgt el-biler en stund (erfaring). Rekkevidden er bra og prisen lavere en Tesla. De lades raskere enn nye Nissan Leaf slik at man ikke blir stående lenge ved hurtigladere.

Men jeg sitter på gjerdet enda. har ikke behov for el-bil og veldig mye er usikkert fremover.

Jeg tror at det vil løsne skikkelig den dagen man kommer fra Oslo trondhjem med en bil til 400.000. Vi er nesten der...

Men det er avhengig av staten. I Danmark kollapset hele el-bil salget når subsidiene forsvant. Det kan fort skje her og. 65% velger fremdeles fossilt pg svingningene mellom diesel og bensinsalget viser med tydelig at det kan svinge fort..

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 27.1.2020 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

Tesla model 3.

Rekkevidde er best i klassen, de lader lynfort og rimelig på superlader-nettverket. Her er det også mindre kø enn på resten av hurtiglader-røkla. Viktigst av alt: du gleder deg til å kjøre den hver dag!

Anonymkode: c8b03...4b0

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 1.2.2020 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Tesla model 3.

Rekkevidde er best i klassen, de lader lynfort og rimelig på superlader-nettverket. Her er det også mindre kø enn på resten av hurtiglader-røkla. Viktigst av alt: du gleder deg til å kjøre den hver dag!

Anonymkode: c8b03...4b0

300.000,- pluss??? Glem det 🙈

Anonymkode: da1ac...efa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

poli10
På 27.1.2020 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

En dieselbil som bruker rundt 0.4 l på mila. En elbil til under 100K når du skal kjøre så mye blir å spare seg til fant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hr. Aktiv
1 minutt siden, poli10 skrev:

En dieselbil som bruker rundt 0.4 l på mila. En elbil til under 100K når du skal kjøre så mye blir å spare seg til fant.

Mercedes A-klasse bensin bruker like lite bensin. Mindre og billigere vedlikehold og prakk enn på en diesel også med bensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
poli10
23 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Mercedes A-klasse bensin bruker like lite bensin. Mindre og billigere vedlikehold og prakk enn på en diesel også med bensin.

Om man nesten utelukkende langkjører er ikke vedlikeholdet på diesel noe dyrere. Og 0.4 l bensin koster mer enn 0.4 l diesel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hr. Aktiv
4 minutter siden, poli10 skrev:

Om man nesten utelukkende langkjører er ikke vedlikeholdet på diesel noe dyrere. Og 0.4 l bensin koster mer enn 0.4 l diesel.

Dieselbiler er dyrere og vedlikeholde. Det er mere med en dieselbil, ting som kan ryke eller gå i stykker og større slitasje på enkeltkomponenter. Prisforskjellen på diesel er så liten nå at det utgjør nesten ingenting. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
poli10
17 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Dieselbiler er dyrere og vedlikeholde. Det er mere med en dieselbil, ting som kan ryke eller gå i stykker og større slitasje på enkeltkomponenter. Prisforskjellen på diesel er så liten nå at det utgjør nesten ingenting. 

OK. Jeg har hatt 3 bensinbiler og 2 dieselbiler med samme kjøremønster. Dieselbilene var billigere per år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Elbiler i Norge ender opp som dieselbiler. Politikerne gjorde alt for å tilrettelegge og anbefale at folk skulle kjøpe dieselbiler. Og hva skjedde? Nå har de samme politikerne gjort det samme med elbiler. Og snart vil dette også kollapse siden politikerne vil fjerne alle subsidier og fordeler for elbileiere. Same story..

Anonymkode: 4d368...ece

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Elbiler i Norge ender opp som dieselbiler. Politikerne gjorde alt for å tilrettelegge og anbefale at folk skulle kjøpe dieselbiler. Og hva skjedde? Nå har de samme politikerne gjort det samme med elbiler. Og snart vil dette også kollapse siden politikerne vil fjerne alle subsidier og fordeler for elbileiere. Same story..

Anonymkode: 4d368...ece

Det som er helt sikkert er at hvis lading av El.Bil blir såpass kostbart som det ser ut til nå at endel snur. Ihvertfall de som er avhengig av ladestasjoner. Dvs folk som bor i blokk, boretslag, hybler, studenter ol uten tilgang til egen stikkontakt.

https://www.nettavisen.no/livsstil/hvis-du-ikke-kan-lade-elbilen-hjemme--da-blir-det-dyrt/3423918358.html

Dersom den lille bilen el.bilen kjører 30.000 km i året, blir tallene 16.500 kroner.(På hurtigladerstasjoner)

Hvis bompengene for el-biler øker, P-Plasser er fra før fjernet. De blir kastet ut av kollektivfeltet og må betale for ferjer. Hvis de i tillegg skal stå i kø for å betale 5X strømprisen på ladestasjon. For å toppe hele greia vil Rødt (som kanskje kommer på vippen hvis de Rødgrønne vinner valget) avgiftsbelegge de bilene folk vil ha. Da er det slutt på el-bil eventyret.

Det er endel ulemper med el-bil som folk godtar for de sparer penger. Sparer de ikke penger lenger dør dette av seg selv.

Anonymkode: 77c66...9c1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
På 2.2.2020 den 20.09, AnonymBruker skrev:

300.000,- pluss??? Glem det 🙈

Anonymkode: da1ac...efa

Godt poeng, fikk ikke med meg budsjettgrensen. Må nok opp i 400k her ja.

Anonymkode: c8b03...4b0

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 27.1.2020 den 8.07, Commander skrev:

Ikke enda.

2 generasjon Kia Soul og Renault Zoe klarer det. Men de kom rundt 2017. Må nok vente ca 2 år før de utgavene med flest km havner rundt 100.000. I normale tilfeller

Slutt å tull. 2 gen Kia Soul klarer knapt 150 km. Noen ganger mer, noen ganger mindre. 

Anonymkode: 3df08...c11

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 27.1.2020 den 9.07, Commander skrev:

Hvis jeg måtter bruke penger på el-bil idag ville jeg sannsynligvis gått for KIA. KONA eller Soul med lengst rekkevidde. De har solgt el-biler en stund (erfaring). Rekkevidden er bra og prisen lavere en Tesla. De lades raskere enn nye Nissan Leaf slik at man ikke blir stående lenge ved hurtigladere.

Men jeg sitter på gjerdet enda. har ikke behov for el-bil og veldig mye er usikkert fremover.

Jeg tror at det vil løsne skikkelig den dagen man kommer fra Oslo trondhjem med en bil til 400.000. Vi er nesten der...

Men det er avhengig av staten. I Danmark kollapset hele el-bil salget når subsidiene forsvant. Det kan fort skje her og. 65% velger fremdeles fossilt pg svingningene mellom diesel og bensinsalget viser med tydelig at det kan svinge fort..

Da er det litt underlig at du ikke slår til nå, mens insentivene enda er såpass bra? Tipper moms blir innført 1/1 2021, da er det litt seint å kjøpe..

Anonymkode: c8b03...4b0

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
On 1/27/2020 at 7:31 AM, AnonymBruker said:

Er det en realistisk tanke? 

Anonymkode: da1ac...efa

Elbilene synker veldig fort i pris, men om det er realistisk kan jeg ikke svare på.

For den som ikke er så kjent med energi-forskjellen på bensin/diesel og tung batteripakke - her er en kort innføring med fin visuell fremstilling.

Tips: 1 Gallon drivstoff = ca 3,8 liter (plastkanna i videoen).
Elbiler har lenge vært kjent for å være tyngre enn ICE (forbrenningsmotor-bil). Når de forsøker å presse ned vekta på elbilene går det bare verre utover kjørelengden.
 

 

Edited by slask

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
On 2/3/2020 at 12:11 PM, AnonymBruker said:

Elbiler i Norge ender opp som dieselbiler. Politikerne gjorde alt for å tilrettelegge og anbefale at folk skulle kjøpe dieselbiler. Og hva skjedde? Nå har de samme politikerne gjort det samme med elbiler. Og snart vil dette også kollapse siden politikerne vil fjerne alle subsidier og fordeler for elbileiere. Same story..

Anonymkode: 4d368...ece

Elbiler er innført med klimaløgner som argument, men det jukset er i ferd med å revne totalt. Folk oppdager at klima-maset er basert på juks og fanteri. Det samme med vindmøller. Et miljøsvineri uten like, som også vil slå tilbake på bransjen og politikerne.
Men det er jo våre penger de sløser bort, så de forsvinner bare stille ut bakdøra og gjemmer seg i årene etterpå.
Som politikere er de jo vant til å gjemme seg bort for å unngå (vanskelige) spørsmål, så den hverdagen kjenner de godt og klarer fint å fortsette med.

Edited by slask

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 6.2.2020 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Da er det litt underlig at du ikke slår til nå, mens insentivene enda er såpass bra? Tipper moms blir innført 1/1 2021, da er det litt seint å kjøpe..

Anonymkode: c8b03...4b0

Vel, hvis momsen kommer kjøper jeg vel  ikke el-bil da heller. Ingen må.. 

Jeg ser at kompiser som kjøpte sparebøsser og sikre kjøp i 2018 har tapt mye. Golf er ned 120.000 i nybilpris og BMW I3 er ned 90.000. De som kjøpte for 16mnd siden skal nå forsøke å selge må legge seg 30-40.000 under det igjen.

Tror neppe de har spart mye penger... Min gamle diesel bil rusler på 0.5 pr.mil og bompenger er det lite av her.

Jeg tenker kostnader pr.km og så langt verditap et på "gårsdagens" el-biler for høyt.

 

Anonymkode: 77c66...9c1

Share this post


Link to post
Share on other sites
poli10
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvis momsen kommer kjøper jeg vel  ikke el-bil da heller. Ingen må.. 

Jeg ser at kompiser som kjøpte sparebøsser og sikre kjøp i 2018 har tapt mye. Golf er ned 120.000 i nybilpris og BMW I3 er ned 90.000. De som kjøpte for 16mnd siden skal nå forsøke å selge må legge seg 30-40.000 under det igjen.

Tror neppe de har spart mye penger... Min gamle diesel bil rusler på 0.5 pr.mil og bompenger er det lite av her.

Jeg tenker kostnader pr.km og så langt verditap et på "gårsdagens" el-biler for høyt.

 

Anonymkode: 77c66...9c1

Hvorfor skal de selge biler de kjøpte for 16 mnd siden? Man kjøper ikke nytt for å bytte annethvert år, med mindre man har råd til verditapet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...