Gå til innhold

Elbil med rekkevidde 300 km til 100 000,-?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke enda.

2 generasjon Kia Soul og Renault Zoe klarer det. Men de kom rundt 2017. Må nok vente ca 2 år før de utgavene med flest km havner rundt 100.000. I normale tilfeller

Men hvem veit. Nå skal hurtiglading bli dyrere enn diesel og hvis el.biler må betale mer i bommer kan markedet for elbiler kollapse.

Hvis kineserene samtidig får fart på sakene og tømmer massevis en billige el.biler i Norge. Da vil prisene på 3-4 år gamle forrige generasjen stupe.

BMW i3 2018 falt fra 380.000 til 280.000 iløpet av et år pg bruktprisen tilsvarene.

Utrolig vanskelig å spå i dette. Momsfritaket skal jo bare vare frem til neste pr og det betyr høyere priser igjen, men kanskje fortsetter det og??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Commander skrev:

Ikke enda.

2 generasjon Kia Soul og Renault Zoe klarer det. Men de kom rundt 2017. Må nok vente ca 2 år før de utgavene med flest km havner rundt 100.000. I normale tilfeller

Men hvem veit. Nå skal hurtiglading bli dyrere enn diesel og hvis el.biler må betale mer i bommer kan markedet for elbiler kollapse.

Hvis kineserene samtidig får fart på sakene og tømmer massevis en billige el.biler i Norge. Da vil prisene på 3-4 år gamle forrige generasjen stupe.

BMW i3 2018 falt fra 380.000 til 280.000 iløpet av et år pg bruktprisen tilsvarene.

Utrolig vanskelig å spå i dette. Momsfritaket skal jo bare vare frem til neste pr og det betyr høyere priser igjen, men kanskje fortsetter det og??

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

Hvis jeg måtter bruke penger på el-bil idag ville jeg sannsynligvis gått for KIA. KONA eller Soul med lengst rekkevidde. De har solgt el-biler en stund (erfaring). Rekkevidden er bra og prisen lavere en Tesla. De lades raskere enn nye Nissan Leaf slik at man ikke blir stående lenge ved hurtigladere.

Men jeg sitter på gjerdet enda. har ikke behov for el-bil og veldig mye er usikkert fremover.

Jeg tror at det vil løsne skikkelig den dagen man kommer fra Oslo trondhjem med en bil til 400.000. Vi er nesten der...

Men det er avhengig av staten. I Danmark kollapset hele el-bil salget når subsidiene forsvant. Det kan fort skje her og. 65% velger fremdeles fossilt pg svingningene mellom diesel og bensinsalget viser med tydelig at det kan svinge fort..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

Tesla model 3.

Rekkevidde er best i klassen, de lader lynfort og rimelig på superlader-nettverket. Her er det også mindre kø enn på resten av hurtiglader-røkla. Viktigst av alt: du gleder deg til å kjøre den hver dag!

Anonymkode: c8b03...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Tesla model 3.

Rekkevidde er best i klassen, de lader lynfort og rimelig på superlader-nettverket. Her er det også mindre kø enn på resten av hurtiglader-røkla. Viktigst av alt: du gleder deg til å kjøre den hver dag!

Anonymkode: c8b03...4b0

300.000,- pluss??? Glem det 🙈

Anonymkode: da1ac...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.1.2020 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Hmm. Hvilken bil vil du anbefale meg å skaffe når jeg må ha billigst mulig bil (også på lang sikt) og bor i Oslo og pendler til/fra 3 timer unna Oslo annenhver helg? Selv om det er vanskelig å spå...

Anonymkode: da1ac...efa

En dieselbil som bruker rundt 0.4 l på mila. En elbil til under 100K når du skal kjøre så mye blir å spare seg til fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, poli10 skrev:

En dieselbil som bruker rundt 0.4 l på mila. En elbil til under 100K når du skal kjøre så mye blir å spare seg til fant.

Mercedes A-klasse bensin bruker like lite bensin. Mindre og billigere vedlikehold og prakk enn på en diesel også med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Mercedes A-klasse bensin bruker like lite bensin. Mindre og billigere vedlikehold og prakk enn på en diesel også med bensin.

Om man nesten utelukkende langkjører er ikke vedlikeholdet på diesel noe dyrere. Og 0.4 l bensin koster mer enn 0.4 l diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, poli10 skrev:

Om man nesten utelukkende langkjører er ikke vedlikeholdet på diesel noe dyrere. Og 0.4 l bensin koster mer enn 0.4 l diesel.

Dieselbiler er dyrere og vedlikeholde. Det er mere med en dieselbil, ting som kan ryke eller gå i stykker og større slitasje på enkeltkomponenter. Prisforskjellen på diesel er så liten nå at det utgjør nesten ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Dieselbiler er dyrere og vedlikeholde. Det er mere med en dieselbil, ting som kan ryke eller gå i stykker og større slitasje på enkeltkomponenter. Prisforskjellen på diesel er så liten nå at det utgjør nesten ingenting. 

OK. Jeg har hatt 3 bensinbiler og 2 dieselbiler med samme kjøremønster. Dieselbilene var billigere per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler i Norge ender opp som dieselbiler. Politikerne gjorde alt for å tilrettelegge og anbefale at folk skulle kjøpe dieselbiler. Og hva skjedde? Nå har de samme politikerne gjort det samme med elbiler. Og snart vil dette også kollapse siden politikerne vil fjerne alle subsidier og fordeler for elbileiere. Same story..

Anonymkode: 4d368...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Elbiler i Norge ender opp som dieselbiler. Politikerne gjorde alt for å tilrettelegge og anbefale at folk skulle kjøpe dieselbiler. Og hva skjedde? Nå har de samme politikerne gjort det samme med elbiler. Og snart vil dette også kollapse siden politikerne vil fjerne alle subsidier og fordeler for elbileiere. Same story..

Anonymkode: 4d368...ece

Det som er helt sikkert er at hvis lading av El.Bil blir såpass kostbart som det ser ut til nå at endel snur. Ihvertfall de som er avhengig av ladestasjoner. Dvs folk som bor i blokk, boretslag, hybler, studenter ol uten tilgang til egen stikkontakt.

https://www.nettavisen.no/livsstil/hvis-du-ikke-kan-lade-elbilen-hjemme--da-blir-det-dyrt/3423918358.html

Dersom den lille bilen el.bilen kjører 30.000 km i året, blir tallene 16.500 kroner.(På hurtigladerstasjoner)

Hvis bompengene for el-biler øker, P-Plasser er fra før fjernet. De blir kastet ut av kollektivfeltet og må betale for ferjer. Hvis de i tillegg skal stå i kø for å betale 5X strømprisen på ladestasjon. For å toppe hele greia vil Rødt (som kanskje kommer på vippen hvis de Rødgrønne vinner valget) avgiftsbelegge de bilene folk vil ha. Da er det slutt på el-bil eventyret.

Det er endel ulemper med el-bil som folk godtar for de sparer penger. Sparer de ikke penger lenger dør dette av seg selv.

Anonymkode: 77c66...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.2.2020 den 20.09, AnonymBruker skrev:

300.000,- pluss??? Glem det 🙈

Anonymkode: da1ac...efa

Godt poeng, fikk ikke med meg budsjettgrensen. Må nok opp i 400k her ja.

Anonymkode: c8b03...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 8.07, Commander skrev:

Ikke enda.

2 generasjon Kia Soul og Renault Zoe klarer det. Men de kom rundt 2017. Må nok vente ca 2 år før de utgavene med flest km havner rundt 100.000. I normale tilfeller

Slutt å tull. 2 gen Kia Soul klarer knapt 150 km. Noen ganger mer, noen ganger mindre. 

Anonymkode: 3df08...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 9.07, Commander skrev:

Hvis jeg måtter bruke penger på el-bil idag ville jeg sannsynligvis gått for KIA. KONA eller Soul med lengst rekkevidde. De har solgt el-biler en stund (erfaring). Rekkevidden er bra og prisen lavere en Tesla. De lades raskere enn nye Nissan Leaf slik at man ikke blir stående lenge ved hurtigladere.

Men jeg sitter på gjerdet enda. har ikke behov for el-bil og veldig mye er usikkert fremover.

Jeg tror at det vil løsne skikkelig den dagen man kommer fra Oslo trondhjem med en bil til 400.000. Vi er nesten der...

Men det er avhengig av staten. I Danmark kollapset hele el-bil salget når subsidiene forsvant. Det kan fort skje her og. 65% velger fremdeles fossilt pg svingningene mellom diesel og bensinsalget viser med tydelig at det kan svinge fort..

Da er det litt underlig at du ikke slår til nå, mens insentivene enda er såpass bra? Tipper moms blir innført 1/1 2021, da er det litt seint å kjøpe..

Anonymkode: c8b03...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/27/2020 at 7:31 AM, AnonymBruker said:

Er det en realistisk tanke? 

Anonymkode: da1ac...efa

Elbilene synker veldig fort i pris, men om det er realistisk kan jeg ikke svare på.

For den som ikke er så kjent med energi-forskjellen på bensin/diesel og tung batteripakke - her er en kort innføring med fin visuell fremstilling.

Tips: 1 Gallon drivstoff = ca 3,8 liter (plastkanna i videoen).
Elbiler har lenge vært kjent for å være tyngre enn ICE (forbrenningsmotor-bil). Når de forsøker å presse ned vekta på elbilene går det bare verre utover kjørelengden.
 

 

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/3/2020 at 12:11 PM, AnonymBruker said:

Elbiler i Norge ender opp som dieselbiler. Politikerne gjorde alt for å tilrettelegge og anbefale at folk skulle kjøpe dieselbiler. Og hva skjedde? Nå har de samme politikerne gjort det samme med elbiler. Og snart vil dette også kollapse siden politikerne vil fjerne alle subsidier og fordeler for elbileiere. Same story..

Anonymkode: 4d368...ece

Elbiler er innført med klimaløgner som argument, men det jukset er i ferd med å revne totalt. Folk oppdager at klima-maset er basert på juks og fanteri. Det samme med vindmøller. Et miljøsvineri uten like, som også vil slå tilbake på bransjen og politikerne.
Men det er jo våre penger de sløser bort, så de forsvinner bare stille ut bakdøra og gjemmer seg i årene etterpå.
Som politikere er de jo vant til å gjemme seg bort for å unngå (vanskelige) spørsmål, så den hverdagen kjenner de godt og klarer fint å fortsette med.

Endret av slask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2020 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Da er det litt underlig at du ikke slår til nå, mens insentivene enda er såpass bra? Tipper moms blir innført 1/1 2021, da er det litt seint å kjøpe..

Anonymkode: c8b03...4b0

Vel, hvis momsen kommer kjøper jeg vel  ikke el-bil da heller. Ingen må.. 

Jeg ser at kompiser som kjøpte sparebøsser og sikre kjøp i 2018 har tapt mye. Golf er ned 120.000 i nybilpris og BMW I3 er ned 90.000. De som kjøpte for 16mnd siden skal nå forsøke å selge må legge seg 30-40.000 under det igjen.

Tror neppe de har spart mye penger... Min gamle diesel bil rusler på 0.5 pr.mil og bompenger er det lite av her.

Jeg tenker kostnader pr.km og så langt verditap et på "gårsdagens" el-biler for høyt.

 

Anonymkode: 77c66...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvis momsen kommer kjøper jeg vel  ikke el-bil da heller. Ingen må.. 

Jeg ser at kompiser som kjøpte sparebøsser og sikre kjøp i 2018 har tapt mye. Golf er ned 120.000 i nybilpris og BMW I3 er ned 90.000. De som kjøpte for 16mnd siden skal nå forsøke å selge må legge seg 30-40.000 under det igjen.

Tror neppe de har spart mye penger... Min gamle diesel bil rusler på 0.5 pr.mil og bompenger er det lite av her.

Jeg tenker kostnader pr.km og så langt verditap et på "gårsdagens" el-biler for høyt.

 

Anonymkode: 77c66...9c1

Hvorfor skal de selge biler de kjøpte for 16 mnd siden? Man kjøper ikke nytt for å bytte annethvert år, med mindre man har råd til verditapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...